مصر طرحت مناقصة لتصنيع طائرات بدون طيار مسلحة ثقيلة

المصالح السياسية و(الاقتصادية) وصفقات السلاح وجهان لعملة واحدة ياشباب... اي حد يقولك أن اي دوله تذهب لشراء السلاح من دولة معينه لوجه الله وبالنية الصافية

اعرف انه مالوش فيها ... او مدلس

بالمناسبه مصر تعتمد مبدأ المناقصات في صفقات التصنيع عشان بتبقى صفقات ممتدة لسنوات قادمة و لأن لها شق اوفسيت اقتصادي منفصل بتقدمه الدول اللي داخله المناقصة

اما الشراء العادي دون تصنيع بيبقى بتوجيهات سياسية محددة وتوصيات هيئة التسليح

جنرال اتوميكس داخلين ليه .. ما هما عارفين قبل مصر ان الكونجرس حيرفض تماما خصوصا انه اغلبية ديموقراطية و المناقصة توطين تكنولوجيا ايضا
لكن لكن لكن ربما الله اعلم تمشي الرياح بما لا تتوقع السفن و لما لا بعض من الريبر تكون MQ-9B طبعا فوق البيعة و ليس نقل تكنولوجيا .. طبعا احلام

على العموم هذا مضمار الصين بامتياز و واضح جدا انها ستقول لهم

في اعتقادي اننا منذ بداية التسعينات وحتى 2011 واحنا كنا نايمين على نفسنا مفيش اي تقدم لحد ما جت ثورة يناير وصحتنا من الكابوس إلى كنا فيه كنا عايشين على الأطلال وزمن عبدالناصر وللأسف كنا دايما بننصدم لما نشوف الدول المجاوره وهيا بتسبقنا للتطور واحنا كنا مصبرين نفسنا بأسطوانة مصر المحروسة ومصر ام الدنيا لحد دلوقتي ما بنسابق الزمن وبنعمل حاجات المفروض كانت تتعمل من ٢٠ سنه بس للأسف منهم لله إلى عملو فينا كده ومنه لله إلى لسه شايف ان عصر مبارك كنا في خير على أيامه وكأن احنا زي البهايم أهم حاجه الاكل والشرب وبس

أخيراً
المفترض كل الصفقات تكون بنظام المناقصات يشترط فيه نقل جزئي للتقنية . لو كنا نفعل ذلك من زمن لإختلف الوضع كثيراً . لكن أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً .

دا اللي كنا بنطالب بيه من ايام صفقات الرافال وما بعدها وهو الاستغلال الامثل لحجم الصفقه واقتناص نقل وتصنيع
اتمني ان تكون كل صفقاتنا القادمه هكذا بها جزء كبير من التصنيع في مصر وحقوق التسويق في المنطقه
تاخرا كثيرا لكن اهو ربنا يسهل ونلحق بالركب
اتوقع ايطاليا تفوز بالصفقه
علاقتنا مع الصين هذه الايام مش جيده لدعم شركاتها البناء في سد الخراب
الامريكان لو ببلاش مش عايزينهم في هذا المجال
انا مستغرب غياب الفرنسيين والالمان والروس عن المناقصه
اتمني استخدام تكنولوجيا النانو والذكاء الصناعي في التصنيع داخل مصر للشركه الفائزه
سوف يعتبر تطوير للقائم بالشركه الفائزه حاليا واضافه جديده للمنتج

اتفق معاك الا لو ايطاليا ادتنا عرض منقدرش نرفضه ;)
ايطالي عارضة تصنيع الالكترونات الدقيقة فى مصر ... متخيل ؟!
لكن بردو الصينية بتشيل من 16:24 صاروخ مضاد للاهداف المدرعة متخيل بردو ؟!
هما كدة المنايفة لما بيحكموا ليطلع منهم سادات وسيسى ليطلع منهم مبارك :LOL:

مصر اخر خمس سنوات اصبحت نموذج يحتذى به في عقد الصفقات ٫ سرعتها ٫ تنويعها و تسريعها في توطين الكثير من الصناعات الحيوية ٫ اتمنى ان تدرسها القيادة العسكرية في الجزائر كنموذج يجب ان يحتذى به

مصر اخر خمس سنوات اصبحت نموذج يحتذى به في عقد الصفقات ٫ سرعتها ٫ تنويعها و تسريعها في توطين الكثير من الصناعات الحيوية ٫ اتمنى ان تدرسها القيادة العسكرية في الجزائر كنموذج يجب ان يحتذى به
شالله يخلييييك🤣

الصين كل حاجة بتعملها ليها هدف سياسي
بل اقتصادي
الصين تريد ان تدخل في كل الدول استعمار اقتصادي جديد فلئا لا تحتاج لان يكون السلاح حكرا عليها لانها جندت السلاح الاقتصادي
فهي مستعده للنقل التقنية العسكرية

هو الكلام ده حقيقي

المرفقات

450 KB · المشاهدات: 182
ياااااه يا عبد الصمد من زمان وانا بقول ان موضوع المناقصات ده افضل لمصر كسعر وتقنيه 👍🏻
يطلع عليا الجماعه اياهم يقولولك مصر بتعرف هيا عايزه ايه كويس 🥴

عموما لو فيها نقل تقنيه فأنا برجح الصينيه ch-5 لان انت لازم تنقل تقنيه الذخائر لانها اهم من الطائره نفسها

الامريكاني صعب وغالي واحتمال تتوقف
الايطالي موضوع ريجيني معكر الدنيا في روما ومفيش نقل تقنيه حقيقي هيبقي تجميع بس
بالتوفيق لمصر والقادم اقوي 💪🏻
هههههه مش عايز اصدمك
بس هي دي طريقة مصر الجيش عايز سلاح معين بس عايز منهم افضل عرض مع نقل التقنية فيعمل مناقصة دولية (دا حصل ايام صفقة الابرامز
)

عودة
أعلى