وصول الفرقاطة الجلالة لقاعدة الإسكندرية البحرية

اصبر اخي التقرير من ٧٢٠ صفحه صعب جدا تدور بسرعه ده محتاج وقت قول يارب

الوثيقة عايز موضوع منفصل
الوثيقة رسمية موجه لرئيس المجلس التشريعي
مصر قفزت من المرتبة ال 30 المستوردة للسلاح الايطالي في 2015 الي المرتبة الاولي في 2020
صادرات السلاح الايطالي عانت في 2020 بانخفاض الطلب من امريكا الجنوبية والوسطي (فرصة مصر لفرض التسليم السريع لل2 فريم)
التقرير لما جيه قال ايه اللي مصر تسلمته...قال عن طريق ان مصر تسلمت من نوع (category) معين مثلا Cat. 002,, Cat. 004

وجيه في صفحة تانية فسر كل نوع هو ايه
المهم Cat. 004 اللي تسلمته مصر خاص بالاستر 15 والاستر 30 سواء محركات او زعانف او اي اجزاء به وبتاريخ 2020
وده يرجح فرضية مصر تسلمت الاستر 30 والاستر 15
مشاهدة المرفق 382892مشاهدة المرفق 382893
تسلم ايدك
ياريت تحط تعليقك هنا كمان

الوثيقة عايز موضوع منفصل
مصر قفزت من المرتبة ال 30 المستوردة للسلاح الايطالي في 2015 الي المرتبة الاولي في 2020
صادرات السلاح الايطالي عانت في 2020 بانخفاض الطلب من امريكا الجنوبية والوسطي (فرصة مصر لفرض التسليم السريع لل2 فريم)
التقرير لما جيه قال ايه اللي مصر تسلمته...قال عن طريق ان مصر تسلمت من نوع (category) معين مثلا Cat. 002,, Cat. 004

المهم Cat. 004 اللي تسلمته مصر خاص بالاستر 15 والاستر 30 سواء محركات او زعانف او اي اجزاء به وبتاريخ 2020
انت كلامك صح ونفس النتيجه وصلت ليها بالضبط بس هي كده تسليح علي دفعتين من كل نوع

الوثيقة عايز موضوع منفصل

هو ايه علاقة الصفحة رقم 2 بالصفحة رقم 1 يعني منين اجزمت ان الاستر 30 ده لمصر ؟

هو ايه علاقة الصفحة رقم 2 بالصفحة رقم 1 يعني منين اجزمت ان الاستر 30 ده لمصر ؟
اولا انا رجحت مش اجزمت
ثانيا انا ربطت باكواد الانواع هي الوثيقة كده كاتبة كل حاجة في مكان مختلف

الوثيقة هيا تقرير صادرات الأسلحة الإيطالية عن عام ٢٠٢٠ التقرير مرتب ومبوب لكل شركة اي كل شركة يتم تفصيل صفقاتها في الجزء الخاصة بشركة فيناكنتري من الصفحة ١٥٠ سنجد صفقة بقيمة ٩٩٠ مليون يورو وهيا صفقة فرقطاتي الفريم التي تم الموافقة عليها بتاريخ ١٠ اغسطس ٢٠٢٠ والصفقة الخاصة تكون في الصفحة رقم ١٥٢ وبها تفصيل لكل مكونات الصفقة بداية من الفرقاطة الي التدريب مرورا بالتسليح والوثائق الخاصة باستخدام التسليح وصيانته ويذكر ان الرادار التي حصلت مصر عليه هو الكرنوس جراند نافال وفي الصفحة ١٥٢ او الصفحة الثانية من تفصيل الصفقة المصرية سنجد الاستر ٣٠ معذرة لكل من شكك في الاستر ٣٠

اهم حاجه ان الرادار هو الكورنوس....!!! ديه اهم حاجه وده بياكد علي وجود الاستر ٣٠.
عايزين بس نعرف برضه ايه نظام EW الموجود بدل النتينو وكمان نوع ال EW counter measures الموجود بعد نزع الانظمه الخاصه بايطاليا والنيتو.....
خلاص احنا تطمنا علي الرادار وعلي الدفاع الجوي. قضي الامر فيه. ولكن الباقي هو مهم ايضا لنعرف علي وجه التحديد امكانات البيرجاميني التي نمتلكها.

اهم حاجه ان الرادار هو الكورنوس....!!! ديه اهم حاجه وده بياكد علي وجود الاستر ٣٠.
عايزين بس نعرف برضه ايه نظام EW الموجود بدل النتينو وكمان نوع ال EW counter measures الموجود بعد نزع الانظمه الخاصه بايطاليا والنيتو.....
خلاص احنا تطمنا علي الرادار وعلي الدفاع الجوي. قضي الامر فيه. ولكن الباقي هو مهم ايضا لنعرف علي وجه التحديد امكانات البيرجاميني التي نمتلكها.
وكمان ذخائر الفولكانو بمدي 120 كم وفية كلام علي صناعتها في مصر وقذائف ذكية مضادة للصواريخ دارت في الصفقة دية الاهم أنظمة الشوشرة اكيد مصر جابت حاجة قوية جدا

وكمان ذخائر الفولكانو بمدي 120 كم وفية كلام علي صناعتها في مصر وقذائف ذكية مضادة للصواريخ دارت في الصفقة دية الاهم أنظمة الشوشرة اكيد مصر جابت حاجة قوية جدا
لو في تصنيع هنا للفولكانو طبقا ضربه معلم الصراحه. بنتكلم علي قذائف موجها بمدي ١٢٠ كم. يعني صاروخ موجه تقريبا.
حاجه عظيمه اوي. ده حتي يديك الامكانيه استخدامه للقصف الارضي ايضا. يعني يعتبر قدرات قصف بري بمدي ١٢٠ كم. نعم مدي ليس كبير. بس يديك قدرات للدعم كبيره اوي. لاي عمليات ابرار مثلا او قصف اهداف ساحليه من مدي محترم.
الصراحه حاجه حلوه جدا

لو في تصنيع هنا للفولكانو طبقا ضربه معلم الصراحه. بنتكلم علي قذائف موجها بمدي ١٢٠ كم. يعني صاروخ موجه تقريبا.
حاجه عظيمه اوي. ده حتي يديك الامكانيه استخدامه للقصف الارضي ايضا. يعني يعتبر صواريخ

كشفت الوثائق المقدمة إلى البرلمان الإيطالي أن مصر اشترت مؤخرًا صواريخ دفاع جوي ذكية موجهة من طراز Aster 30 و Aster 15 و Vulcano و Dart. يذكر أنه سيتم دمج الذخيرة الجديدة في فرقاطتين من طراز Bergamini FREMM (Fregata Europea Multi-Missione) ، وبالتالي ، فإن قدرة الدفاع الجوي المصرية تحتل المرتبة الأولى عند مقارنتها بقارات الشرق الأوسط وأفريقيا. وفي منطقة البحر الأبيض المتوسط ، ورد أنها وصلت إلى المركز الرابع بعد فرنسا وإيطاليا وإسبانيا. يمكن لـ Aster 15 ، التي كانت موجودة سابقًا في مخزون مصر ، التعاون مع Aster 30 المشتراة حديثًا. وبالتالي ، يتم توفير مظلة هوائية بسهولة لقوى الاستخراج.

كشفت الوثائق المقدمة إلى البرلمان الإيطالي أن مصر اشترت مؤخرًا صواريخ دفاع جوي ذكية موجهة من طراز Aster 30 و Aster 15 و Vulcano و Dart. يذكر أنه سيتم دمج الذخيرة الجديدة في فرقاطتين من طراز Bergamini FREMM (Fregata Europea Multi-Missione) ، وبالتالي ، فإن قدرة الدفاع الجوي المصرية تحتل المرتبة الأولى عند مقارنتها بقارات الشرق الأوسط وأفريقيا. وفي منطقة البحر الأبيض المتوسط ، ورد أنها وصلت إلى المركز الرابع بعد فرنسا وإيطاليا وإسبانيا. يمكن لـ Aster 15 ، التي كانت موجودة سابقًا في مخزون مصر ، التعاون مع Aster 30 المشتراة حديثًا. وبالتالي ، يتم توفير مظلة هوائية بسهولة لقوى الاستخراج.

الاتراك بيحبوا مصر اوي ههههه

هو انت عندي سؤال مش ممكن نشتري الإستر 30 علي أننا هنشغله علي البيرجاميني ونستعملة علي الفريم اكواتينوالا ده يبقي خرق لشروط التعاقد

هو انت عندي سؤال مش ممكن نشتري الإستر 30 علي أننا هنشغله علي البيرجاميني ونستعملة علي الفريم اكواتينوالا ده يبقي خرق لشروط التعاقد
لازم نشوف العقد ونقرر بس احتمال الفرنسيين يعملوا مشكلة لان تصميم الخلايا للميكا حصرا و الله اعلم

لازم نشوف العقد ونقرر بس احتمال الفرنسيين يعملوا مشكلة لان تصميم الخلايا للميكا حصرا و الله اعلم
لا كان في مكان لكن تم اغلاق الفتحات علي ما اعتقد لرفض ايطاليا تزويدنا بالصواريخ والله اعلم

دى فتحات الكروز وليش الاستر 30
يبقي انا كان قصدي علي الميكو والموضوع التبس علي بس نفس الغرض ينفع نشتريه من ايطاليا ونشغله علي الميكو اللي رفضوا في البداية من تشغيله عليها سواء فرنسا أو ايطاليا

عودة
أعلى