وصول الفرقاطة الجلالة لقاعدة الإسكندرية البحرية

استاذنا

الوضع مش جديد اطلاقا بكل بساطة هو الوضع المستمر للقوات الجوية في تعدد القدرة التشغيلية والصيانة

حتي فترة المخلوع مبارك:
المقاتلات والمروحيات وطائرات النقل
روسي امريكي فرنسي صيني الماني بريطاني

بخروج القديم هيستمر الوضع كما هو علية مع المنصات الجديدة
مهو كان سمر لبن تمر هندي برضو فترة مبارك.

مشروع الميراج فشل تصنيعه في مصر سواء بضغوط خارجية او مالية كان مفروض يتم تعويضه بمشروع اخر و التخلص من الميراجات.
الالفا جيت و الجازيل كل القطع الالكترونية و الحساسة فيها كان بيتم استيرادها سواء من فرنسا او بريطانيا.

و الصيني و الروسي موجود من ايام السادات سواء الميج-21 او جيه-7.

و الاف-16 حدث ولا حرج ... و لو تم التعاقد علي التايفون يبقي استمرار للعك , الدولة الوحيدة في العالم (كأننا عباقرة يعني) اللي بتشغل الاف-16 و الرفال و السو-35 و الميج 29 و الميراج و معاها التايفون ؟ يعني يخربيت العبقرية.

استاذنا

الوضع مش جديد اطلاقا بكل بساطة هو الوضع المستمر للقوات الجوية في تعدد القدرة التشغيلية والصيانة

حتي فترة المخلوع مبارك:
المقاتلات والمروحيات وطائرات النقل
روسي امريكي فرنسي صيني الماني بريطاني

بخروج القديم هيستمر الوضع كما هو علية مع المنصات الجديدة
منور يا كبير
و الله أتمنا
لكن اعتقد ان زيادة الرافال أولى

الميتيور
لو هيجي مش شرط التليفون على فكره
الإيطاليين عندهم عدم استقرار حكومي.. ينتمهل قليلا لحد اما نشوف اليمينيين بقياده وزير الداخليه الحالي هم اللي هيشكلوا الوزاره ولا هتبقى وزارة اءتلافية .. اتمنى تكون حكومه يمينية صرفة... ساعتها هنقول مبروك ع الميتيور

منور يا كبير
و الله أتمنا

انا مع رائيك ، و اعتقد فرنسا هي التقدر تصدر الميتيور لمصر زي السكالب لكن ايطاليا و المانيا لا يعتمد عليهم امام اي تعند امريكي

والردار لا تنسي الميكانيكي هيكون غير مرغوب به وكل الجدال هيتحول ضدك وأكثر من ذلك كله هيطلع السؤال بتاع كل مره هل يوجد ورش صيانه هل يوجد التأمين الفني الذخائر والمقاتله هل يوجد لها بنيه تحتيه هل سيتم إنشاء مخزون من الذخائر هل سيتم تسليح عليها ولا هترمي طوب وزلط هل الاسلحه دميه ام حقيقيه وانتظر أعضاء كل صفقه لمصر تخش تسال الاسئله المتكرره بتاعت كل موضوع
لو تمت صفقة التايفون يبقي الرافال عليها علامات استفهام فعلا

لو تمت صفقة التايفون يبقي الرافال عليها علامات استفهام فعلا
الرافال مرتبطه ببيع السكالب الإضافي 300 صاروخ مخزون كبير منها تخيل 350 صاروخ متواجد للمخزون المصري عدد كبير وهو ده الي معطل الصفقه حتي الان

لا لا لا الصفقة تم تأكيدها من فترة خلاص ومصر عايزة التايفون فعلا يبدوا فيها حاجة حلوة مخلية القيادة متمسكة بيها
المبرر الوحيد من وجهة نظري غير أنها ممكن تكون افضل فعليا من الرافال هي خدمتها لدي السعودية والكويت وفي وقت الأزمة ممكن الحصول علي قطع الغيار والتسليح من تحت لتحت مثلما حدث سابقا مع الميراج 3 والاباتشي

المبرر الوحيد من وجهة نظري غير أنها ممكن تكون افضل فعليا من الرافال هي خدمتها لدي السعودية والكويت وفي وقت الأزمة ممكن الحصول علي قطع الغيار والتسليح من تحت لتحت مثلما حدث سابقا مع الميراج 3 والاباتشي
التايفون يوجد من الدول المشاركه دولتين مرتبطين بالمشروع بينهما علاقات مع مصر بشتي المجالات وهتقدر تاخد اي الكميه المتاحه من التسليح وممكن يكونو مستعملين من ايطاليا أو المانيا مين عارف حتي الان يتم الاتفاق علي الأمور الفنيه الصفقه كامله وهتاخد وقت حتي يظهر اي شئ

الميتيور
لو هيجي مش شرط التليفون على فكره

منور يا كبير
و الله أتمنا

انا ضد التايفون تماما

كلما ظهر اسم العاهرة امريكا في مكون سلاح كلما ذاد خطر العقوبات

اتمني مثلك
ذيادة اعداد الرافال واستلام مخزون ال ٣٠٠ صاروخ سكالب ويفضل ذيادتة مستقبلا

واي ذيادة لاعداد مقاتلات
تكون للميج٢٩ ام٢
والسوخوي٣٥
فقط

انا ضد التايفون تماما

كلما ظهر اسم العاهرة امريكا في مكون سلاح كلما ذاد خطر العقوبات

اتمني مثلك
ذيادة اعداد الرافال واستلام مخزون ال ٣٠٠ صاروخ سكالب ويفضل ذيادتة مستقبلا

واي ذيادة لاعداد مقاتلات
تكون للميج٢٩ ام٢
والسوخوي٣٥
فقط
لو التايفون جت يبقى كسبنا المتيور
و لو مجاتش ماخسرناش حاجة و نزود رافال

مشاهدة المرفق 349319

وهل انت قاضي لتمنعني انا لا يهمني امرك لكن اتدخل وقت ما اريد دالك. تحياتي

تتدخل في شأن عسكري و تقول ما تريده وهو الهدف من المنتدي لكن امور داخلية في انظمة الحكم هو يعني المصريين بالدرجة الاولي هل تتدخل احد في شؤن الحكم او في سياسة بلدك من الاخوة هنا طبعا لا ، خاصا لو كان تتدخك لم يُقبل من اصحاب الشأن

عودة
أعلى