مصر تستعد الاعلان عن فتح قنصلية في صحراء مغربية

صراحة الهبدة واضحة كانت
دول عربية سبقت الاعتراف وفتحت

فتح قنصلية لدولة فى أى مكان بالعالم قرار وشأن خالص
طبعا بقرار الدولة.. لكن قرار الدولة يأتي بعد اعتراف أمريكا!!
أنا مش ضد القرار لكن متأخر

مشكل الصحراء يعاني منه المغرب منذ 1975 .

سنة 2019 عرفت اول دولة عربية القنصلية هناك كتعبير عن التضامن الرمزي.

اين انتم من قضايا المغرب المصيرية من 40 سنة ؟ بعيدا عن الشعارات الرنانة المعتادة من الجامعة العربية والحياد السلبي لعقود.

المغرب يوما لم يغب عن اي قضية عربية بدءا من حرب اكتوبر ووصولا لحرب اليمن .

انتقاد بصدر رحب .. فتقبلوه

طبعا بقرار الدولة.. لكن قرار الدولة يأتي بعد اعتراف أمريكا!!
أنا مش ضد القرار لكن متأخر
فيه دول عديده فتحت قنصليات في الصحراء قبل امريكا
يبقي علي كده امريكا مش سيدة قرارها 😏

حتى لو كان القرار خليجي ، او اماراتي مثل ليبيا او غيرها.
ما هو عيب ولا غلط بالنهايه خطوة فتح قنصليه في العيون امر مفروغ منه والصحراء مغربيه وامرها منتهي.
لا قرار مصري يخرج من اي عاصمة الا القاهرة ...

الاخونجيه واليسارجية لهم راي اخر ... فسحقا لارائهم العفنة المعادية لبلدانهم

فيه دول عديده فتحت قنصليات في الصحراء قبل امريكا
يبقي علي كده امريكا مش سيدة قرارها 😏
أيوا ليه بقى نفتح بعد اعتراف أمريكا مش قبله زي البلاد التانية؟ك نا منتظرين ايه؟

أيوا ليه بقى نفتح بعد اعتراف أمريكا مش قبله زي البلاد التانية؟ك نا منتظرين ايه؟
وليه امريكا ماتعترفش قبل مالدول التانيه تفتح قنصليات ولا هما كانو مستنيين وخايفين
الكلام ده مش موضوعي ومجرد كلام مرسل بدون اي دليل
وعموما مش ضروري عشان ابقي دوله حره وسيدة قرارها اني اعادي العالم كله واعمل زي بتوع كوريا الشماليه اللي هما برضه بياخدو اوامرهم من بكين فيه علاقات دوليه وتحالفات ومصالح متبادله وده لا يعيب الدوله في شئ
طيب انا اتمني ان القنصليه تتفتح بالتنسيق مع امريكا ايه المشكله
انا مش من انصار الشعارات والحنجوريه ومحاربة طواحين الهوا
ياراجل داحنا بنتخانق من يومين ان المفروض الدوله ماتعاندش مع ايطاليا في قضية ريجيني وتسمح بشفافية التحقيقات ومحاسبة اي متورط بدل ماهي سايقه العبط ومنفضالهم

اؤيد تلك الخطوة تماما... الصحراء مغربيه ... والقضية برمتها مفتعلة
خلاص الله يكون العوض في تركيا وقطر, مند اليوم نحن مع سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي وندعمه في كل مكان.

وقفة قوية من الدول العربية ضد المليشيات وداعميهم
الصحراء مغربية مغربية مغربية

في تعليقات تانية كنت بمدح فيها بعض القرارات والجوانب التانية للبلد.. الي مش عاجبني بهاجمة والحق ببقى معاه وبتكلم عنه وأمدحه.. عادي يعني مش لازم أطبل وأهلل
يبقى انت مش اخونجي.. لكن مشوش الذهن ..لما توءيد موقف حقيقي ومجرد لبلادك لا هو تهليل ولا تطبيل... اسمه اقرار واقع ....لكن لما تتهم قياده بلادك ان قرارها بيد غيرها فده اسمه خطا و تشوش ذهني وضلالات

التعديل الأخير:

وقفة قوية من الدول العربية ضد المليشيات وداعميهم
الصحراء مغربية مغربية مغربية
نشكر سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس جمهورية مصر العربية الشقيقة, والمغرب والمغاربة لن ينسوا وقفة مصر والمصريين معهم, واسم عبد الفتاح السيسي سينسينا المرحومين بادن الله مبارك والسادات.

شعب مصر عندما يتيم بعشق المغرب تجده يدافع عن قضاياه أكثر حتى من بعض المغاربة أنفسهم. تحية لهؤلاء من القلب.

الموقف المصري الرسمي على لسان السفير المصري بالمغرب.

ننتظر تأكيد رسمي للخبر ..

اثرت تكرارك لهذا الجمله لا يثبت شئ دور السعوديه كان الدعم السياسي والمالى بعد الثوره فقط اما من ثار على الاخوان وطردوهم هم المصريين بمساعدة جيش مصر احترم موقف السعوديه من مصر لكن اعذرنى عندما تنسب التخلص من كلاب المرشد فى مصر للسعوديه فردى لماذا لم تتخلص منهم فى قطر
لا يستطيع احد اقرار واقع في مصر الا شعب مصر ثم ياتي جيشها لينفذ الامر ....اقرار واقع

الموضوع عن الصحراء المغربيه يا اشراف 😂😂😂 خلوا اخوانا المغاربة يفرحوا في الموضوع 😁😁😁

عودة
أعلى