ميراج 2000 الإماراتية من سيشتريها ؟

برأيك إلى من ستبيع الإمارات طائرات الميراج 2000 المحدثة؟

• مجموع المصوتين
    80
انا اتوقع مصر خصوصا ونها كانت موجودة فى قواعدنا
لكن معلش انا عندى سؤال

القائد حمزة القائد حمزة
انتا وضعت قطر فى التصويت ازاى جاتلك الجرئة انك تعمل كدة :unsure::unsure:
انتا فعلا شايف ان العلاقات بين قطر والامارات تسمح بى كدة
وحتى لو تسمح هل فعلا شايف ان قطر ممكن تشترى تلك المقاتلات بعد صفقة الرافال والتايفون و F15
والى مصوتين لقطر دول انتو واعييين للبتقولوة :unsure::unsure:

السؤال الاهم

اي طائرة راح تكون مكانها؟

اف١٦ راح تكون مكانها اف٣٥ ( سرب أو سربين من اف١٦ ) راح تروح للاردن أو يونان و الباقي راح تكون بالخدمة بالقوات الجوية الاماراتية

قبل البيع لازم نعرف البديل وهل جميعها راح يتم بيعها أو لا ، ممكن نفس اف١٦ سرب سربين راح تنباع والباقي بالخدمة

١- لا اعتقد الاردن لانه موعوده ب داش ٦٠ اذا صار نصيب

٢- المغرب لا اعتقد انها تفكيرها مستعمل و في اعتقادي انها راح تزيد من اعداد اف١٦ و مستقبلاً اف٣٥

٣- قطر ؟؟:wut face"

٤ - مصر اعتقد راح تركز بالرافال و صرف المال عليها افضل من الميراج

٥ - البرازيل هي اكثر دولة ممكن لها النصيب وكانت تريدها بقوة لكن مع دخول ساب الجربين ممكن ماتحتاج الى الميراج

٦ - اليونان... اشترت اف٣٥ وممكن تشتري اف ١٦ داش ٦٠ من الامارات ، ماحاجة الميراج؟

ممكن لكن صعبة

لانه تحتاج موافقة امريكية
+ ارمينيا سلاحه شرقي اكثر من انه غربي
وعلاقتها مع امريكا ممكن نقول عنها باردة
ارمينيا تميل لروسيا

انا اتوقع مصر خصوصا ونها كانت موجودة فى قواعدنا
لكن معلش انا عندى سؤال

القائد حمزة القائد حمزة
انتا وضعت قطر فى التصويت ازاى جاتلك الجرئة انك تعمل كدة :unsure::unsure:
انتا فعلا شايف ان العلاقات بين قطر والامارات تسمح بى كدة
وحتى لو تسمح هل فعلا شايف ان قطر ممكن تشترى تلك المقاتلات بعد صفقة الرافال والتايفون و F15
والى مصوتين لقطر دول انتو واعييين للبتقولوة :unsure::unsure:
كانت حلم بالنسبة لنا في وقت من الأوقات وكان الكلام علي مصر غالبا أنها ستكون صاحبة الصفقة لكن قرار الامارات تأخر ومصر عقدت الكثير من الصفقات الحديثة التي جعلت من الميراج الإماراتية محرد طائرة عادية بالنسبة لمصر اما ستحصل عليها مصر أو ستحيل الميراجات المصرية للتقاعد والثانية اقرب والله اعلم

أتوقع مصر لغرض التدريب على الصناعة الفرنسية وحراسة الحدود والمهام الخفيفة ضد الارهاب

خسارة التحفة دى فى الفشلة دول والله ,,لو عايز تضايق تركيا فاليونان او مصر اولى
هم مش فشلة .. هم اعتمدو على معدات سيئة الأداء .. اذربيجان ليست أقل سوء من ارمينيا وقياداتها
نفس وضع ارمينيا بل اسوء ولكن اذربيجان اعتمدت على المعدات الأسرائيلية والتركية وقلبو الموازين! ببساطة

وضع باكستان ضمن الاحتمالات مقبول أكثر من قطر .
ربما تشترط مصر موافقة فرنسا علي الصفقة عند الصفقة القادمة للرافال
بعد بيع مصر الميراجات القديمة اعتقد فرصتها كبيرة وحبايبنا الإماراتيين مش هيدققوا معانا في السعر

كل الاحتمالات ممكنة خصوصا انها ستكون مصحوبة بذخائرها فيبقى الكل يتمناها خصوصا ان الامارات اعتقد ستقدم عرض مغري

هم مش فشلة .. هم اعتمدو على معدات سيئة الأداء .. اذربيجان ليست أقل سوء من ارمينيا وقياداتها
نفس وضع ارمينيا بل اسوء ولكن اذربيجان اعتمدت على المعدات الأسرائيلية والتركية وقلبو الموازين! ببساطة
أنا شايف ان ادارة الحرب عسكريا و سياسيا كانت دون المستوى بغض النظر عن التسليح

عودة
أعلى