هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

رد: هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

الاخ red evil

طيب انا معاك

وفى حرب زى حرب اكتوبر كان العدو معاة سلاح نووى وانت لا..... ولا لا؟

كان السلاح الكيماوى المصرى حتى لو انضرب كان هينضرب على ارض مصرية اصلا ولا لا واعنى سيناء؟؟؟؟؟

كان السلاح الكيماوى المصرى متقدم ولا لا؟؟؟؟

مين طلب المفاوضات احنا ولا هما؟؟؟؟؟؟؟

انا اقولك اخى الكريم

كان عندهم سلاح نووى

ومكانش عندنا مثلة

كان سلاحنا الكيماوى اقل تقدما

ولو انضرب كان هينضرب معظمة على ارض مصرية اصلا

وهما اللى طلبوا التفاوض مش احنا على الرغم من نية التفاوض المبيتة لدى الجانب المصرى وقتها

لا يفل الحديد الا الحديد.
النووي اليهودي لن يردعه بصوره كامله الا النووي العربي مع الاخذ في الاعتبار النووي الايراني القادم في الطريق.
وجود قوي نوويه يهوديه وايرانيه وعربيه سوي يحقق توازن الرعب ويحقق نوع من الاستقرار للمنطقه وتجربه الهند وباكستان خير دليل علي ذلك فبرغم المشاكل الدائمه والمستمره بينهم فليس بأستطاعه اي طرف استعمال القوه ضد الطرف الاخر.
علي العرب ان يسرعو الخطي لانتاج السلاح النووي العربي لانها السبيل الوحيد لوقف الاطماع اليهوديه.
الاسلحه الكيماويه تحقق نوع من الردع ولكنها لن تحقق التوازن المطلوب.

الاخ red evil

طيب انا معاك

وفى حرب زى حرب اكتوبر كان العدو معاة سلاح نووى وانت لا..... ولا لا؟

كان السلاح الكيماوى المصرى حتى لو انضرب كان هينضرب على ارض مصرية اصلا ولا لا واعنى سيناء؟؟؟؟؟

كان السلاح الكيماوى المصرى متقدم ولا لا؟؟؟؟

مين طلب المفاوضات احنا ولا هما؟؟؟؟؟؟؟

انا اقولك اخى الكريم

كان عندهم سلاح نووى

ومكانش عندنا مثلة

كان سلاحنا الكيماوى اقل تقدما

ولو انضرب كان هينضرب معظمة على ارض مصرية اصلا

وهما اللى طلبوا التفاوض مش احنا على الرغم من نية التفاوض المبيتة لدى الجانب المصرى وقتها

أخي الكريم أنا لم أتطرق إلى موضوع المفاوضات ولكن الموضوع يطرح قضية هل تحتاج مصر إلى سلاح نووي ورأي أن السلاح النووي ضروري عنما يمتلكه عدوك والحقائق التاريخية تدل على ذلك مثل الهند وباكستان أم أنت تملك وجهة نظر مختلفة

طب السؤال القادم لماذا هددت امريكا بضرب كوريا الشمالية مع ان معروف عنها ان لديها برنامج كيموبيولوجى قوى ولكن عندما عرفت ان لديها برنامج نووى ضعيف مثمر عن عن قنابل نووية بعدد اصابع اليد تراجعت كليا عن ذلك

الاخ ريد ديفل

تحياتى

ملحوظة / انا كل كلامى عن مصر فقط وعن قدرتها الرادعة فى مواجهة الكيان الصهيونى

انا سبب انى ذكرت جزئية التفاوض ........ لانة فى باطنة بيحمل فكرة المهادنة من جانب طرف يملك تجاة طرف اخر لا يملك---(والملكية هنا اقصد بها السلاح النووى)

وبالتالى دة بيعنى تحقيق فكرة الردع بمفهومها العسكرى 100%

وكان ايضا سبب زكرى لموضوع التفاوض هو رد على جملتك البلاغية الجميلة (تبدا موسيقى المفاوضات) يعنى ممكن فى الحالة المصرية موسيقى المفاوضات وكمان المساعدات العسكرية تطرب لها اذانك وانت لا تملك السلاح النووى...... دة اللى كنت اقصدة من حديثى عن المفاوضات.

ثانيا/ تجربة الهند وباكستان فيها من المناوشات والتدخلات العسكرية والسياسية ما يمنع حتى ان تقول عنها انها مثال لمفهوم الردع بين دولتين نوويتين.

يعنى فية معلومة مش ععارف انت تعرفها او لا

ان كل بداية سنة تتبادل الولتين خريطة باماكن المفاعلات وكذلك المخازن النووية وحظائرالصواريخ حتى ان قامت بينهم الحرب لا يتم ضرب تلك الاماكن يعنى بدل ما يكون السلاح النووى رادع بيتم تنحيتة جانبا علشان يعرفوا يحاربوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثالثا/ انا بالطبع بالطبع مع امتلاك مصر لسلاح نووى (هيدروجينى خصوصا)
لكن مصر الان هل هى على استعداد لتصنيعة ( علميا- طبعا) طبعا طبعا طبعا للعام القادم
لكن الثمن السياسى هل متاح لمصر تحملة؟؟؟؟؟

بالعكس انا شايف ان مصر لغاية الان محققة مبدا الردع كما انزل وتقوم بالتعامل بذكاء عنيف للغاية مع مشكلة تملك سلاح نووى ------ والبدء فى انتاجة فورا وقت استشعار الخطر الحقيقى مما لا يسمح للعدو سواء فى شكل اسرائيلى او غربى او امريكى بمحاصرة مصر او التكتل ضدها---وعلشا كدة انا برايى المحدود -مصر مش هتنتج سلاح نوو ى الا قبل الحرب بشهور قليلة لانة مع مصر هيتم انتاجة فعلا فى شهور قليلة جدا على اصابع اليد الواحدة- وبكدة تكون مصر فعلا لعبت اللعبة بذكاء شديد حقيقى.

الاخ

ridoking

تحياتى

اولا/ انا لن اقارن مصر بكوريا الشمالية لان مصر اكبر واهم واقوى-- دى وجهة نظرى ممكن ترفضها او تقبلها او ننتناقش فيها.

ثانيا/ والرد على تساؤلك

طيب ولو كان السلاح النووى الكورى ممكن يعمل ردع لدولة شرسة وغبية وعمياء مثل امريكا ويقدر يحمى دولة مثل كوريا

طيب لييييييييييية كوريا سلمت مفاعلاتها وبرامجها النووية وبدات تفككهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقى السلاح النووى مش بيعمل ردع وخلاص يبقى الردع مجموعة عوامل وليس فقط سلاح نووى او غيرة

وزيادة على الكلام كمان

وهو السلاح النووى الصهيونى منع حزب الله انة يضربهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الردع مفهوم شامل وكبير جدا واكبر من السلاح النووى واعتقد ان مصر محققاة لحد بعيد وبذكاء شديد

لكنى بالتاكيد مع ضرورة تملكة/ وقطعا لابد من تملكة/ لكن فى الظروف دى فى المنطقة اعتقد انة صعب لان الغرب وامريكا واليهود وراهم هيحاصروا مصر /الظرف حساس للغاية .​

الاخ

ridoking

تحياتى

اولا/ انا لن اقارن مصر بكوريا الشمالية لان مصر اكبر واهم واقوى-- دى وجهة نظرى ممكن ترفضها او تقبلها او ننتناقش فيها.

ثانيا/ والرد على تساؤلك

طيب ولو كان السلاح النووى الكورى ممكن يعمل ردع لدولة شرسة وغبية وعمياء مثل امريكا ويقدر يحمى دولة مثل كوريا

طيب لييييييييييية كوريا سلمت مفاعلاتها وبرامجها النووية وبدات تفككهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقى السلاح النووى مش بيعمل ردع وخلاص يبقى الردع مجموعة عوامل وليس فقط سلاح نووى او غيرة

وزيادة على الكلام كمان

الردع مفهوم شامل وكبير جدا واكبر من السلاح النووى واعتقد ان مصر محققاة لحد بعيد وبذكاء شديد

لكنى بالتاكيد مع ضرورة تملكة/ وقطعا لابد من تملكة/ لكن فى الظروف دى فى المنطقة اعتقد انة صعب لان الغرب وامريكا واليهود وراهم هيحاصروا مصر /الظرف حساس للغاية .​

اقولك ليه كوريا بتفكك البرنامج حتى ينتهى الحظر الاقتصادى عليها مع ان بعد ذلك سيكون لديها مخزون نووى لولا المجاعات التى داخل كويا الشماليه ما كانت فككته

حزب الله ليس امريكا و اسرائيل ليست كوريا الشماليه

النووي هو ضرورة عربية بحته حتى لو توافرت قدرات ردع أخرى

بالمناسبة الأثر السياسي للنووي يفوق البيولوجي (بدون إستخدام حتى)

فيكفي فقط تذكير الناس بهيروشيما وناجازاكي ليرتعدوا خوفا

النووي هو ضرورة قصوى عربية

وإلا لماذا طهران تريد صنع النووي

ولماذا فعلتها الهند وباكستان رغم أن خيار إنتاج البيولوجي يعتبر أسهل

عندك حق ياعم مارشال ولكن هناك من يحاول اقناعنا ان ما عندنا يكفى لرفع معنوياتنا فقط ولابعادنا عن مطالبتهم بسلاح نووى صعب الانتاج والتكلفه

عندك حق ياعم مارشال ولكن هناك من يحاول اقناعنا ان ما عندنا يكفى لرفع معنوياتنا فقط ولابعادنا عن مطالبتهم بسلاح نووى صعب الانتاج والتكلفه

ماعندنا يكفي للوضع الحالي

لكن الوضع مستقبلا..................لا ندري

لو كان ماعندنا من الماضي قد كفانا في الوقت الحالي

لقلت أن السلاح الكيماوي والبيولوجي يكفي مصر

النووي (بالإسم) ضرورة عربية قصوى

ولن أكون مبالغا لو قلت هو أحد ركائز الأمن القومي العربي مستقبلا

مالجديد فى المستقبل يا عم مارشال يجعلنا نمتلك سلاح نووى اسرائيل لديها الان 300 سلاح فى المستقبل 500 او 1000 مش هيفرق ايه الجديد؟!!!!!!

مالجديد فى المستقبل يا عم مارشال يجعلنا نمتلك سلاح نووى اسرائيل لديها الان 300 سلاح فى المستقبل 500 او 1000 مش هيفرق ايه الجديد؟!!!!!!

الجديد هو سقوط متوقع للهيمنة الأمريكية

ان لم افهم ما تعنيه هل تقصد ان عند سقوط الهيمنة الامريكيه ستكون اسرائيل حرة فى سلاحها النووى مما يهدد امننا القومى بالعكس ستصبح اسرائيل اضعف نتيجة لقله تدفق المعونات الامريكيه من الخارج ونتيجه لسقوط الهيمنه الامريكيه ستكون حصولنا على سلاح نووى اسهل فلا تتوقع ان تاتى روسيا او الصين بضربة جوية لاي مشروع نووى عربى علشان عيون اسرائيل

ربما تمتلك مصر اسلحة بيولوجية وكيميائية ولكن السلاح النووي يتربع على قمة اسلحة الدمار الشامل ، حرب بين مصر واسرائيل دون امتلاك مصر للنووي تعني خسارة مصر للمعركة ، حرب بالاسلحة التقليدية فقط تعني خسارة مصر للحرب ...

ربما تمتلك مصر اسلحة بيولوجية وكيميائية ولكن السلاح النووي يتربع على قمة اسلحة الدمار الشامل ، حرب بين مصر واسرائيل دون امتلاك مصر للنووي تعني خسارة مصر للمعركة ، حرب بالاسلحة التقليدية فقط تعني خسارة مصر للحرب ...
كلام صحيح واتمني ان تكون مصر تمتلك السلاح النووي

لو اردات مصر امتلاك او تصنيع النووى بدون دعم عربى سياسى وليس اقتصادى ( وحدة يعنى ) مصر مش هتقدر تتحمل تحالف العالم عليها

ان لم افهم ما تعنيه هل تقصد ان عند سقوط الهيمنة الامريكيه ستكون اسرائيل حرة فى سلاحها النووى مما يهدد امننا القومى بالعكس ستصبح اسرائيل اضعف نتيجة لقله تدفق المعونات الامريكيه من الخارج ونتيجه لسقوط الهيمنه الامريكيه ستكون حصولنا على سلاح نووى اسهل فلا تتوقع ان تاتى روسيا او الصين بضربة جوية لاي مشروع نووى عربى علشان عيون اسرائيل

لما تتهاوى الهيمنة الأمريكية سيشتعل سباق خفي للتسلح في الشرق الأوسط فقط

وقد بدأ بالفعل

الظروف الدولية الحالية لا تسمح لمصر لانتاج اسلحة نووية انا شايف ان الاغلب بيتهاون بالسلاح البيلوجي والكيماوي مع ان السلاحين دول في منتهي القوة وهما يدخلوا في قائمة اسلحة الدمار الشامل وخصوصا الاسلحة البيلوجية لك ان تعلم ان سم البيتولونيوم اقوي من غاز الاعصاب ب 1000 مرة اسرائيل مساحتها صغيرة في مواجهة سلاح كيماوي او بيلوجي هاتنتهي (الفناء) ولكن مصر كبيرة اه مش هاتستحمل ضربة نووية لكن مع صغر المساحة وكبرها تكون عندهم قدرة الردع شبه متساوية

الظروف الدولية الحالية لا تسمح لمصر لانتاج اسلحة نووية انا شايف ان الاغلب بيتهاون بالسلاح البيلوجي والكيماوي مع ان السلاحين دول في منتهي القوة وهما يدخلوا في قائمة اسلحة الدمار الشامل وخصوصا الاسلحة البيلوجية لك ان تعلم ان سم البيتولونيوم اقوي من غاز الاعصاب ب 1000 مرة اسرائيل مساحتها صغيرة في مواجهة سلاح كيماوي او بيلوجي هاتنتهي (الفناء) ولكن مصر كبيرة اه مش هاتستحمل ضربة نووية لكن مع صغر المساحة وكبرها تكون عندهم قدرة الردع شبه متساوية

هذا بالطبع باعتبار ان السلاح البيولوجي والكيماوي لن ينتشر بالمنطقة ولن يتسبب في افناء الفلسطينيين والاردنيين وسوريا .. هناك ذكريات مؤسفة عن استخدام هذين السلاحين بالحرب العالمية ..
كما ان حديثك يفترض ايضا ان اسرئيل ستطلق قنبلة نووية واحدة تجاه مصر وليس عشرة او عشرين ..

عودة
أعلى