هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

رد: هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

اخي لا يمكنك وبسبب حادث واحد قد يكون للاهمال ان توقف التطور النووي باكمله ، لو تم الاعتناء بالمفاعل جيدا ففرصة حدوث مثل هذا الحادث ضعيفة او شبه معدومة .
ولو راجعت التاريخ كنت ستجد ان اسرائيل كادت ان تلجا للخيار النووي ، الا ان تحسن الاوضاع على الجبهتين ووصول المساعدات الاميركية دفعها للتراجع عن استخدام السلاح النووي .

يا اخى والله ماحد يعرف حقيقة السلاح النووى والكلام عن انهم قد كانوا على وشك استخدامة ليس الا حجة للهروب من عدم استخدامه ربما الرادع العربى الضعيف منعها وانها ليست الا جزء من الحرب النفسية هذا الكلام لإرهاب الشعوب الغلبانة بينى وبيينك لو اسرائيل استخدمت الاسلحة النووية ستكون فائدة للعرب لعلهم يفيقون من السكر ان اللى هم فيه وينهضوا كما اليبنيون ولا مانع بعد استخدامهم للاسلحة وقتها ان يقتل 2 مليون يهودى علما بان الصحارى العربية كبيرة مما يقلل من خسائرنا نوعا ما
اما فى 1973 لم تستخدمه لان الميزان كان متوازن نوعا ما وذلك لان ترسانتها كان بها 5 اسلحة بالكتير لكن الان اصبح هناك خلل فظيع لا يتحمله بشر

يا اخى والله ماحد يعرف حقيقة السلاح النووى والكلام عن انهم قد كانوا على وشك استخدامة ليس الا حجة للهروب من عدم استخدامه ربما الرادع العربى الضعيف منعها وانها ليست الا جزء من الحرب النفسية هذا الكلام لإرهاب الشعوب الغلبانة بينى وبيينك لو اسرائيل استخدمت الاسلحة النووية ستكون فائدة للعرب لعلهم يفيقون من السكر ان اللى هم فيه وينهضوا كما اليبنيون ولا مانع بعد استخدامهم للاسلحة وقتها ان يقتل 2 مليون يهودى علما بان الصحارى العربية كبيرة مما يقلل من خسائرنا نوعا ما
اما فى 1973 لم تستخدمه لان الميزان كان متوازن نوعا ما وذلك لان ترسانتها كان بها 5 اسلحة بالكتير لكن الان اصبح هناك خلل فظيع لا يتحمله بشر

هناك العديد من المصادر التي تتحدث عن ان اسرائيل كانت على وشك القيام بضربة نووية لمصر وسوريا ، وانها بالايام الاولي للحرب ومع التقدم المصري والسوري على الجبهتين الشمالية والجنوبية ، اصدرت اسرائيل الاوامر بتحميل الاسلحة النووية على منصاتها ووضعها على الطائرات ، استعدادا لقصف القاهرة ودمشق بالاسلحة النووية ، الا ان تحسن الاوضاع على الجبهة الشمالية ونجاح القوات الاسرائيلية في استرداد الجولان بالاضافة لوصول المساعدات الاميركية بعد ذلك ادي للتراجع عن الاستعداد النووي ..

هناك العديد من المصادر التي تتحدث عن ان اسرائيل كانت على وشك القيام بضربة نووية لمصر وسوريا ، وانها بالايام الاولي للحرب ومع التقدم المصري والسوري على الجبهتين الشمالية والجنوبية ، اصدرت اسرائيل الاوامر بتحميل الاسلحة النووية على منصاتها ووضعها على الطائرات ، استعدادا لقصف القاهرة ودمشق بالاسلحة النووية ، الا ان تحسن الاوضاع على الجبهة الشمالية ونجاح القوات الاسرائيلية في استرداد الجولان بالاضافة لوصول المساعدات الاميركية بعد ذلك ادي للتراجع عن الاستعداد النووي ..

يا اخى العزيز ان لا احقر من قدرات اسرائيل النووية ولكن هل تستطيع ان تنكر ان وقتها كنا سنستطيع الوصول بالرادع العربى الى داخل اسرائيل واتنزاف قدر كبير من طاقتها البشرية لان نحن من شن الحرب افلا نكون مستعدين ؟

يا اخى العزيز ان لا احقر من قدرات اسرائيل النووية ولكن هل تستطيع ان تنكر ان وقتها كنا سنستطيع الوصول بالرادع العربى الى داخل اسرائيل واتنزاف قدر كبير من طاقتها البشرية لان نحن من شن الحرب افلا نكون مستعدين ؟

دة طبعا من غير دعم امريكا ؟

اكره الدانمارك و اسرائيل و امريكا كرها شديدا لا سيما اذا تعلق الامر( بالرسول صلى الله عليه و سلم).

اوافقك الامر و لكن الجيش الذي يستعمل الاسلحة المحرمةمثل(القنابل العقودية او الفسفورية او النووية الخ......) دليل على انه استعمل كل الطرق و لم يستطع قمع عدوه او خوفه.

الاخ

ridoking

تحياتى

اولا/ انا لن اقارن مصر بكوريا الشمالية لان مصر اكبر واهم واقوى-- دى وجهة نظرى ممكن ترفضها او تقبلها او ننتناقش فيها.

ثانيا/ والرد على تساؤلك

طيب ولو كان السلاح النووى الكورى ممكن يعمل ردع لدولة شرسة وغبية وعمياء مثل امريكا ويقدر يحمى دولة مثل كوريا

طيب لييييييييييية كوريا سلمت مفاعلاتها وبرامجها النووية وبدات تفككهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقى السلاح النووى مش بيعمل ردع وخلاص يبقى الردع مجموعة عوامل وليس فقط سلاح نووى او غيرة

وزيادة على الكلام كمان

وهو السلاح النووى الصهيونى منع حزب الله انة يضربهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الردع مفهوم شامل وكبير جدا واكبر من السلاح النووى واعتقد ان مصر محققاة لحد بعيد وبذكاء شديد

لكنى بالتاكيد مع ضرورة تملكة/ وقطعا لابد من تملكة/ لكن فى الظروف دى فى المنطقة اعتقد انة صعب لان الغرب وامريكا واليهود وراهم هيحاصروا مصر /الظرف حساس للغاية .​

رأى جيد وأنا متفق معاك:icon_farao[1]:

انا شايف انه لازم لازم لمصر يكون لها سلاح نووي رغم قوه مصر العظيمه اليوم بس الا انها لاتكفي للدفاع عن نفسها من الدول العظمى ولا الدفاع عن المنطقه لازم يكون لمصر قوه نوويه تدافع فيها عن الاقليم العربي
والفاع فيه من التمدد الايراني علشان ماتختل موازين القوه

وما هو الرادع الذي سيستخدمه العرب في مواجهة السلاح النووي ؟؟؟

انا شايف انه لازم لازم لمصر يكون لها سلاح نووي رغم قوه مصر العظيمه اليوم بس الا انها لاتكفي للدفاع عن نفسها من الدول العظمى ولا الدفاع عن المنطقه لازم يكون لمصر قوه نوويه تدافع فيها عن الاقليم العربي
والفاع فيه من التمدد الايراني علشان ماتختل موازين القوه

يا اخي مشكله النووي ليس كما نعتقد الدول النوويه تحتاج الى ميزانيه خاصه لاجل هذه السلاح
هل تعلم اخي ان انتاج قنبله نوويه في دوله من دول العالم الثالث يكلف ما يقارب من 11 مليار دولار او 11 مليون دولار في الحقيقه لا اذكر هل هو مليار او مليون
مبلغ ضخم جدا اخي
مع اني قريت هذه الامر من عده اشهر في احد المنتديات وفي الحقيقه غير مصدق حتى الان
حتى لو وجدت الاموال الازمه للصناعه الا تريد امول لبناء القواعد والصواريخ وصناعه صواريخ او شرائها تكون قادره على حمل روس نوويه وتكون متطوره وحديثه الاتريد قوات لكي تحمي هذه القواعد من التفجير على الارض الا تريد قوات جويه تحميها وقواعد دفاع جوي تحميها واذا قلنا صنعنا 20 قنبله نوويه يعني على الاقل تحتاج قاعدتين والقاعدتين لازم تكون بعيده وفي مناطق وعره تصعب على الطائرات والصواريخ قصفها ويجب عليك تأمين كل شي لاجل هذه القواعد والعاملين فيها
يعني الامر ليس قنبله بل قنبه وقاعده وصاروخ وطائره وعشرات المليارات على القنابل النوويه سنويا
واي خطأ سواء في الحمايه او في التقدير ستحدث كارثه تقتل ملايين البشر
اذا الامر خطير ويحتاج تفكير وتأني

وما هو الرادع الذي سيستخدمه العرب في مواجهة السلاح النووي ؟؟؟

ظرب اسرئيل بقنبله نوويه
كيف العلم عند الله

البيولوجي يمكن الحماية منه بالاقنعة

اما النووي

فاسرائيل قادرة على ان تبخر مصر في ثواني ان استعملته ضدها

البيولوجي يمكن الحماية منه بالاقنعة

اما النووي

فاسرائيل قادرة على ان تبخر مصر في ثواني ان استعملته ضدها

مش لدرجة ثوانى يا اخ !!!! وبعدين الحمد لله الكيماوى اللى عندنا يقدر يقتل ويصيب مئات الالاف من الاسرائيلين ده غير ان ملايين من الاسرائيلين هيهاجروا من البلد للخوف من تأثير الكيماوى عليهم من سرطان وامراض خبيثة وبلاوى يعنى ضربتنا هتكون شبه نهاية لاسرائيل واسرائيل عارفه كده كويس والا كانت استخدمت النووى فى حرب اكتوبر خاصة فى الايام الاولى اللى اتعرضوا فيها لخسائر فادحة ....

النووي لمصر أو للدول العربية ضد إسرائيل .. هيكون ليه تأثير على إخواتنا الفلسطينيين ومش بعيد كمان الدول المجاورة ... لكن الي عايز أعرفه .. هل الكيماوي أيضا له نفس القدرة على الانتشار ؟؟؟

وعايز اسأل مرة تانية لو مثلا واحد رمى عليا صاروخ نووي ... الدفاع الجوي مش ممكن يتصدى له .. ؟؟؟

هل تعلم اخي ان انتاج قنبله نوويه في دوله من دول العالم الثالث يكلف ما يقارب من 11 مليار دولار او 11 مليون دولار في الحقيقه لا اذكر هل هو مليار او مليون
الفرق بين الرقمين هائل جدا ارجو التوضيح.

النووي لمصر أو للدول العربية ضد إسرائيل .. هيكون ليه تأثير على إخواتنا الفلسطينيين ومش بعيد كمان الدول المجاورة ... لكن الي عايز أعرفه .. هل الكيماوي أيضا له نفس القدرة على الانتشار ؟؟؟

وعايز اسأل مرة تانية لو مثلا واحد رمى عليا صاروخ نووي ... الدفاع الجوي مش ممكن يتصدى له .. ؟؟؟

وهل فى ظنك حرب ابادة بين الطرفين سيتم ابادة العرب كملهم ولن يتم ابادة اخواتنا الفلسطينين

لايمكن او تقدر تقوووول استحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالة

التعديل الأخير:

وهل فى ظنك حرب ابادة بين الطرفين سيتم ابادة العرب كملهم ولن يتم ابادة اخواتنا الفلسطينين

صراحة مفهمتش ... يعني انت متشاؤم لدرجة إن العرب كلهم هيموتوا

ولا قصدك يعني لو أي حرب هتقوم بينا وبين إسرائيل أول حاجة هتعملها إسرائيل إنها تبيد الإخوة الفلسطينيين ؟؟؟

شكرا

اخواانى فى كمه عايزه اقالها وبقلها بعد ما شفت وعرفت واعلمت حاجات كتير
الجيش المصرى يمكن ان يفتك بأسرائيل فى دقائق
القوات البريه المصريه ديه ممكن تحاصرى وتدمر تل ابيب ف دقائق
الحكايه وما فيها ان الجيش المصرى لا يحب الفرقعات الاعلاميه والفخار بنفسه
لو دخل الجيش المصرى وف حته زى الدفاع الجوى والمخابرات هيقلولك كلمه لا تنساه
(اعمل فى صمت)
فلا يستطيع ان يتكهن احد بقوات الجيش المصرى
وبينى وبينكم الجيش المصرى اقوى جيش فى المنطقه ما عدا فى الطيران ف هوا بعد اسرائيل

عودة
أعلى