الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي يفتتح #جامعة_الملك_سلمان في #سيناء، بحضور الأمير فهد بن سلطان أمير منطقة تبوك.

هل تعلم أن هذه الجامعه المسماه على اسم الملك سلمان حفظه الله هى عباره عن قرض سعودى لمصر تسدد مصر ثمنه بالفوائد للسعودية

الدقيقة ٨:١٥

قرض كبير جدا
المشكلة كيف سنسدد هذة القروض و فوائدها
الغريب انة يشترط تسمية المشاريع عل ىاسم الملك سلمان مع انها قروض بفوائد
لم يفعل احد ذلك من قبل

واحد زعلان يذكرنا انها قرض

والثاني زعلان على الاسم

لاحول ولا قوة الا بالله
:اخ:

بالتوفيق لاهل سيناء ومصر عامة
ان شاء الله تساهم في تطوير سيناء العزيزة
ويستاهلون

اما بالنسبة للقروض الي على شكل مساعدات من السعودية

ياما وياما اسقطت

غلط ١٠٠٪

التظلم علي المادة الواحدة باكتر من ٢٠٠ جنيه وفي الاخر بيجمعوا الدرجات بس! بدون اعادة التصحيح

اعادة التصحيح بتتم بعد ما ترفع قضية بقا وتوكل محامي والقضية تقعد ٣ سنين وفي الاخر يجيلك درجات اللي هي حقك بعد ما تدفع فلوس كتير وتكون استقريت في الجامعة التانية

....

بقولك واحد طفح الدم طول السنة وذاكر واجتهد ونقص درجة او ٢ بسبب خطأ في التصحيح وفي نموذج الاجابة، انت مدرك انت بتقول اي ولا بتدافع عن السيسي وخلاص!

واحد اجتهد وطفح الدم وغلط درجة واحدة مش ذنبه تخليه يدفع مئات الالوف اللي في السنة، ظلم دا ولا مش ظلم!
وانت من فين عرفت ان الخطأ فى التصحيح
انت بتجيب حاله شاذه وعايز تخليها ظاهره عامه
انت مدرك انت بتقول ايه واحد حصل معاه كده يبقى اعمم ده على كل واحد ناقص درجه او اتنين
الى شايف ان فى ظلم فى تصحيحه يتظلم
وانا اعرف اتنين مش واحد اتظلمو وحصلو على حقهم
وعلى فكره رفعت قضيه وخدت حقها فى اقل من شهر ونصف ودخلت طب
فى حاجه اسمها قضاء ادارى مستعجل للحالات دى
يعنى همه المصححين ووزارة التربيه والتعليم مستقصدين الواحد بتاعك ده 😂

بقولك ناقص درجة او ٢ بسبب ظلم الدولة في التصحيح ومراجعة الدرجات وتقول فاشل برضو!

فعلا اللي ايدو في المياه مش زي اللي ايدو في النار
ناقص درجه ولا اتنين دي مشكلته، يبقي يتفضل يحضر ويذاكر ومش لازم ينشن علي الحد الادني ، الدلوع مابقاش له مكان

طبيب بدون بورد؟ هذا يبيه بريستيج اجل 😃
اعرف كثير من اصحابي درسوا في مصر وتخرجو منها ، اللي اساء للتعليم في مصر هم سماسرة الشهادات اعرف واحد من الشباب راح ودرس كم اسبوع واشترى شهاده ورجع هذه الفئه هي من اساءت للتعليم في مصر ...

نعم باماره ال 70 الف طبيب صوري فالسعوديه

من يجتاز اختبارات هيئة التخصصات الصحية السعودية يسمح له بمزاولة المهنة ولكن اي طبيب مصري اذا ما عنده غير البورد المصري لا يمكن ان يكون استشاري داخل السعودية. نجوم السماء اقرب. ليس لان الطبيب المصري سيء لكن لان البورد المصري ضعيف.

فيكون الطبيب المصري ضمن فريق يكون فيه استشاري يتابعه ويعدل اخطاءه ان وجدت.

المسألة ليست شخصية اطلاقا. والمسئولين المصريين يعترفون بضعف مخرجات التعليم في مصر وعدم اعتراف دول العالم المهمة بالبورد المصري.

مثلا عشان تعرفو ابداعات التصحيح في مصر

امتحان انجليزي في الثانوية العامة بتاعتي

نموذج الاجابة قال
(instead of taking a honeymoon crusie to caribben,,, the decied to spend a week in a rural village in guatemala)

انا مجرد بس عكست الجملة بس نفس المعني
قلت
The decied to spend a week in rural village in guatemala,,, instead of taking a honemoon in caribbean

وحسبوها لي غلط، تخيلو يا جماعة!
للتسهيل..

النموذج قال.. سافرت القاهرة بدلا من ان اسافر الاسكندرية

انا قلت... بدلا من ان اسافر الاسكندرية سافرت القاهرة
يعني نفس المعني وحسبوها لي غلط، وعملت تظلم ب ٢٠٠ جنيه ومخدتش حاجة!

وفي آلاف زيي حصلهم نفس المشكلة وبسبب الموضوع دا دفعنا آلاف في جماعات خاصة يعني احنا مش فشلة علي فكرة!

ودي قطعة امتحان الانجليزي اللي امتحنتها عشان محدش يقول اني بكذب

TUT @TUT

واحد زعلان يذكرنا انها قرض

والثاني زعلان على الاسم

لاحول ولا قوة الا بالله
:اخ:

مين اللى قالك انى زعلان ؟

كلامى للتوضيح للمصريين والسعوديين عشان المصريين اللى بيقولوا ان البلد محتله والسعوديين بيبقششوا علينا

وللسعوديين اللى بيقولوا خيرنا لغيرنا واحنا أولى بالفلوس دى وللى بيقولوا للمصريين ترى نمن عليكم بأموالنا ياطعميه

أقول للمصريين والسعوديين الجامعة بقرض بفوائد زيه زى القروض الكتير اللى بتاخدها مصر كل شويه وأنا متفهم ليه الكلام بيتقال وده عشان جامعة فى مصر بإسم ملك دولة تانية فده معناه انها منحه فحبيت أوضح منعا للإلتباس

التعديل الأخير:
اعرف كثير من اصحابي درسوا في مصر وتخرجو منها ، اللي اساء للتعليم في مصر هم سماسرة الشهادات اعرف واحد من الشباب راح ودرس كم اسبوع واشترى شهاده ورجع هذه الفئه هي من اساءت للتعليم في مصر ...
الى عايز ياخد شهاده يروح لجامعات لها اسمها
مش معهد خاص ويقول انا خدت شهاده
لكن همه عارفين ان لو قدمو فى جامعات زى القاهره او الاسكندريه او المنصوره او اسيوط او الجامعات الدوليه زى الامريكيه والالمانيه وغيرها كتير مش هيعدى منها

اعرف كثير من اصحابي درسوا في مصر وتخرجو منها ، اللي اساء للتعليم في مصر هم سماسرة الشهادات اعرف واحد من الشباب راح ودرس كم اسبوع واشترى شهاده ورجع هذه الفئه هي من للتعليم في مصر ...

البورد المصري سيء جدا. احد الاخوة المصريين الذين خرجوا من المنتدى وأسسوا منتدى اخر يشتمنا كان يطلب مني اساعده ينقبل في الزمالة السعودية لأنها بمستوى امريكا وكندا من ناحية المناهج.

مثلا عشان تعرفو ابداعات التصحيح في مصر

امتحان انجليزي في الثانوية العامة بتاعتي

نموذج الاجابة قال
(instead of taking a honeymoon crusie to caribben,,, the decied to spend a week in a rural village in guatemala)

انا مجرد بس عكست الجملة بس نفس المعني
قلت
The decied to spend a week in rural village in guatemala,,, instead of taking a honemoon in caribbean

وحسبوها لي غلط، تخيلو يا جماعة!
للتسهيل..

النموذج قال.. سافرت القاهرة بدلا من ان اسافر الاسكندرية

انا قلت... بدلا من ان اسافر الاسكندرية سافرت القاهرة
يعني نفس المعني وحسبوها لي غلط، وعملت تظلم ب ٢٠٠ جنيه ومخدتش حاجة!

وفي آلاف زيي حصلهم نفس المشكلة وبسبب الموضوع دا دفعنا آلاف في جماعات خاصة يعني احنا مش فشلة علي فكرة!

ودي قطعة امتحان الانجليزي اللي امتحنتها عشان محدش يقول اني بكذب

مشاهدة المرفق 320194
TUT @TUT
محتاجين مدرس انجلش للحاله دى علشان مفتيش
انت جبت كام فى الثانويه العامه

البورد المصري تعبان. يحتاجون عملية تصليح شاسعة لكي ينافس دول مثل السعودية واسرائيل.

مو لازم يكمل للبورد ال MBBS يكفيه ...
البورد ياخذه من مكان ثاني

التعديل الأخير:
من يجتاز اختبارات هيئة التخصصات الصحية السعودية يسمح له بمزاولة المهنة ولكن اي طبيب مصري اذا ما عنده غير البورد المصري لا يمكن ان يكون استشاري داخل السعودية. نجوم السماء اقرب. ليس لان الطبيب المصري سيء لكن لان البورد المصري ضعيف.

فيكون الطبيب المصري ضمن فريق يكون فيه استشاري يتابعه ويعدل اخطاءه ان وجدت.

المسألة ليست شخصية اطلاقا. والمسئولين المصريين يعترفون بضعف مخرجات التعليم في مصر وعدم اعتراف دول العالم المهمة بالبورد المصري.
انا مش متخصص ولا افهم فالطب علشان ادخل في جدال مع طبيب
بس من الواضح ان الاطباء المصريين مطلوبين وفالسعوديه خصوصا
ولو كان ضعيف زي مبتقول مكانش هيكون ليهم سوق وخصوصا في دول غنيه زي الخليج مثلا
وبخصوص البورد دا اللي انا مش عارف اصلا ايه معناه واتوقع انه المنهج او ماشابه
اعرف واحد متخرج مكملش سنه واحده وجاله شغل فالسعوديه
يعني لا لحق يعمل زماله ولادراسات ولا اي حاجه
سنه واحده بعد تخرجه :unsure:

البورد المصري سيء جدا. احد الاخوة المصريين الذين خرجوا من المنتدى وأسسوا منتدى اخر يشتمنا كان يطلب مني اساعده ينقبل في الزمالة السعودية لأنها بمستوى امريكا وكندا من ناحية المناهج.

والطب كان من كام وقتها

صيدلة حكومي96.8 كنت عاوز صيدلة للاسف محصلش نصيب ودخلت اسنان خاص

الحمد لله علي كل شيئ طبعا بس بقولك ان الحاجات اللي زي دي بتخلي الواحد يدفع عشرات الآلاف بسبب اخطاء في التصحيح والنموذج، وطبعا في مآسي اسوأ مني ١٠٠ مرة

عودة
أعلى