الكروز سكالب مع الرافال المصرية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ولو افترضنا ان ده دومي من غير ولا دليل من جهبذ المنتدي😂😂
لي القوات الجويه المصريه هاتحط دومي لصاروخ وعلي كلامك الصاروخ ده مش موجود في مصر وكمان في مناسبه ذي عيد القوات الجويه وبحضور قائد القوات الجويه كمان :cmonBruh:
ولو هاتجيبلي صورة دومي الميتور السعودي فادي مش مشكلتي ان السعوديه بتدعي وجود اسلحه مش موجوده عندها وبتعملها دومي😂😉
لو تعبت نفسك وقرات المشاركة التي اقتبستها سترى انه تم عرض دمية لصاروخ ميتيور في السعودية ضمن تسليح التايفون قبل 2012 بينما العقد الفعلي لم يتم توقيعه الا في 2015 واساسا المانيا منعت تسليم الصاروخ للسعودية.

لو تعبت نفسك وقرات المشاركة التي اقتبستها سترى انه تم عرض دمية لصاروخ ميتيور في السعودية ضمن تسليح التايفون قبل 2012 بينما العقد الفعلي لم يتم توقيعه الا في 2015 واساسا المانيا منعت تسليم الصاروخ للسعودية.
انا هاكمل معاك

انا تعبت نفسي فعلا وقريت الكلام اللي فوق واحب اوضحلك الفرق بين دومي الاسكالب

وبين الفعلي

والفرق واضح قوي في الشكل والهيكل وحتي الاستاند بين استاند حديد لتحمل وزن وبين استاند اخر لدومي
وعرضتلك فوق ان الميكا عليه اغطيه نفسها والرافال عليها اغطيه ولا يكونوا دول كمان دومي وده غير قنابل الهامر اللي اسفل الجناح
وهاتلي دليل واحد ان ده دومي او مصر بتستخدم الدمي في قواعدها الحربيه

وبالنسبه لمثال السعوديه والميتور ومن غير اي تخبيط مني
انتا ماتعرفش الدومي دي اي المعرض اللي كانت فيه وثانيا اي الغرض منه
انما السكالب كان معروض من ضمن تسليح المقاتله بجانب الميكا والهامر وحتي بجانبه مدفع الرشاش الخاص بالمقاتله

اه هو دومي ومحطوط على ستاند حديد وعليه اغطيه حمايه وكمان حمايه علويه من الحديد فو اخدت بالك ودي بقى عشان الحسد ☺️
الله عليك يا فخر المنتدى
هو ده اللى انا كنت عايز اقوله 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

ده دمية dummy بتاع عرض وده زى ما حصل مع الاعضاء السعوديين زمان بالزبط
الصورة لصاروخ ستورم شادو في زيارة الامير هي لدمية وعليها اغطية.

ولو ده ماكت هايحطوله حمايه سفليه علشان يحميه من الاستاند وكمان علويه
ده احنا محافظين قوي علي كده😂

LMAO
حتى و هى ودام عينيهم يقولك dummy :يفكر:
امال الحماية الى عليه ايه سببها ,,,, الجدال لمجرد الجدال

فرنسا لما حصل المشكلة بسبب المكونتات الامريكية فى الصاروخ
قالوا على لسان وزيرة الدفاع انهم هيحاولوا يوصلوا لاتفاق مع امريكا السماح بالقطع ,
و ان هيتم تصنيع قطع بديلة للهروب من الاتفاق الامريكى (ITAR) بس على مصر انها تصبر لحد ما فرنسا تنتهى من تصنعها
""" اظن ان ده كان مجرد تهديد للضغط على امريكا""

It considered that manufacturers should take this issue into account by launching investments in research and technology to be able to manufacture a similar component that would escape the ITAR scrutiny. "Some manufacturers have understood,"

Egypt could still receive MBDA SCALP cruise missiles from France, if it is willing to accept a delay while US-manufactured components are replaced with French ones.

France Receives US OK for Export of Scalp Missiles to Egypt

اظن السيناريو الى حصل ان بعد الرفض الامريكى للسماح بالقطع
و الاجتماعات الى حصلت مع فرنسا الى على لسانهم بيقولوا انهم ماشين فى اتجاه ايجابى
امريكا وافقت على الصفقة الى كانت 50 صاروخ بعد النقاش مع فرنسا
و ممكن نحلل تغير الموقف لاسباب كثير جدا

المهم انها وصلت الحمد لله و ان شاء الله تؤدى الغرض المطلوب منها

الجدال حولها دلوقتى اصبح كمقولة "خالف تعرف"

انا هاكمل معاك

انا تعبت نفسي فعلا وقريت الكلام اللي فوق واحب اوضحلك الفرق بين دومي الاسكالب
مشاهدة المرفق 318945
وبين الفعلي
مشاهدة المرفق 318946
والفرق واضح قوي في الشكل والهيكل وحتي الاستاند بين استاند حديد لتحمل وزن وبين استاند اخر لدومي
وعرضتلك فوق ان الميكا عليه اغطيه نفسها والرافال عليها اغطيه ولا يكونوا دول كمان دومي وده غير قنابل الهامر اللي اسفل الجناح
وهاتلي دليل واحد ان ده دومي او مصر بتستخدم الدمي في قواعدها الحربيه

وبالنسبه لمثال السعوديه والميتور ومن غير اي تخبيط مني
انتا ماتعرفش الدومي دي اي المعرض اللي كانت فيه وثانيا اي الغرض منه
انما السكالب كان معروض من ضمن تسليح المقاتله بجانب الميكا والهامر وحتي بجانبه مدفع الرشاش الخاص بالمقاتلهمشاهدة المرفق 318948
انت تنقل كلام Raptor6 @Raptor6 نصا
شرحت لك ان الدمى ايضا تحصل على اغطية. وليس شرطا ان تكون الدمى مثلما اوضحت انت بصورة الستورم شادو مثل قاعدة الصاروخ او عدم توفر اغطية، ذلك الامر متروك لمن يعرض الصاروخ فهو حر في فعل ما يريد. لكن رغم ذلك كله لا يوجد احد يعرض ذخيرة حية اثناء عرض او زيارة مسؤول. لا يفعلها سوى الاحمق لان دمى الاسلحة اساسا الغرض منها هو استخدامها للعرض ولتدريب الاطقم الارضية خاصة ان الذخائر الحية تحتاج وقتها وجهدا لتركيبها وتجهيزها واخراجها من مرحلة التخزين الى مرحلة الاعداد ومنصة التجهيز والتحميل

ولو ده ماكت هايحطوله حمايه سفليه علشان يحميه من الاستاند وكمان علويه
ده احنا محافظين قوي علي كده😂مشاهدة المرفق 318949
نفس طريقة العرض التي تمت اثناء زيارة الامير للقاعدة وكان المعروض دمية. تماما مثل هذه الصورة

ذخلت الموضوع كي أبارك لمصر الشقيقة السكالب والان بعد مشاهدة تدخلات الأعضاء أصبحت لا أعلم خل حصلت مصر عليه ام انه مجرد نموذج للعرض.. ؟
على العموم مبروك لمصر ...
حتى لو نموذج للعرض
هل تعرض دوله نموذج لذخيره ليست لديها ؟؟؟؟
موضوع الإسكالب مفروغ منه
مصادر كثيره تحدثت عن استلام 50 صاروخ و البعض ينفى و يقول ان فرنسا ستصنع القطع الامريكيه من أجل الصفقه المصريه يعنى احتمال كبير وجوده أو فى طور الانتاج و التسليم
الاسكالب ليس قنبله نوويه و لا سلاح دمار شامل
و دخل من الذخائر الروسيه ما يماثله
هناك فقط أعضاء يبحثون عن أى شيىء ليقول لك سلاحك ناقص لا أكثر

انت تنقل كلام Raptor6 @Raptor6 نصا
شرحت لك ان الدمى ايضا تحصل على اغطية. وليس شرطا ان تكون الدمى مثلما اوضحت انت بصورة الستورم شادو مثل قاعدة الصاروخ او عدم توفر اغطية، ذلك الامر متروك لمن يعرض الصاروخ فهو حر في فعل ما يريد. لكن رغم ذلك كله لا يوجد احد يعرض ذخيرة حية اثناء عرض او زيارة مسؤول. لا يفعلها سوى الاحمق لان دمى الاسلحة اساسا الغرض منها هو استخدامها للعرض ولتدريب الاطقم الارضية خاصة ان الذخائر الحية تحتاج وقتها وجهدا لتركيبها وتجهيزها واخراجها من مرحلة التخزين الى مرحلة الاعداد ومنصة التجهيز والتحميل
رابتور استاذ وانا باتعلم منه عادي وجبت الصوره دي
فعلا من تعليقه
وده برضوا ذي مانتا بتنقل كلام الخبير الانجليزي حرفيا وده اللي موديك في داهيه😂😂
وبالنسبه للغطاء فانا وضحتلك فوق ان الميكا ورافال كان عليهم اغطيه ولا انتا كده تقصد ان الميكا والاسكالب والهامر دومي وعلي كده الرفال كمان دومي ولا دي حقيقيه😂

هاتلي دليل واحد ان ده دومي وهاتلي دليل علي استهدام الدمي في مصر قبل كده
ولو انتا خايف علي الاطقم الفنيه عندنا وتعبهم فاهم بيعرفوا يتعاملوا علي ده كويس

وفي الف صوره لتسليح المقاتلات المصريه بنفس نمط العرض ولا دول كلهم دومي😂

نفس طريقة العرض التي تمت اثناء زيارة الامير للقاعدة وكان المعروض دمية. تماما مثل هذه الصورة
دي مش مشكلتنا انكم بتعرضوا دمي للاسلحه علشان تقارن
هاتلي دليل ان دي دمي

دي مش مشكلتنا انكم بتعرضوا دمي للاسلحه علشان تقارن
هاتلي دليل ان دي دمي
عرض الدمى اسلوب تنتهجه معظم الدول و ليس السعوديه فقط و من الممكن أن يتم فى مصر عادى
المهم ما تخبطشى فى السعوديه بسبب هيركليز ليس كل السعوديين هيركليز

Hercules @Hercules
ونصيحه مني بلاش تناقض نفسك
يعني منين بتقول ان دي دمي غرضها تدريب الاطقم الجويه علي السلاح وحماية السلاح الاساسي من الغرض وظروفه ومنين بتنفي امتلاك مصر للصاروخ

ولا مصر شكل الصاروخ عجبها فقالت تعرضه واهي حاجه من ضمن الاستهلاك المحلي😂😂

وثانيا اي اللي هايخلي مصر تعرض دومي للصاروخ ده لو دي دمي اساسا والصاروخ مش موجود في مصر

عرض الدمى اسلوب تنتهجه معظم الدول و ليس السعوديه فقط و من الممكن أن يتم فى مصر عادى
المهم ما تخبطشى فى السعوديه بسبب هيركليز ليس كل السعوديين هيركليز
انا والله ماراضي اخبط احتراما للسعوديه ومعزه ليها وللسعوديين المحترمين بعيد عن البعض الاخر
بس انا با أرد عليه مش اكتر

لا والله ليست مجادلة

والله لو فعليا مصر استلمت سكالب كنت هقول الف مبروك لكن اذا كان مصر ربطت صفقة الرافال الاضافية بمصير السكالب وبل حتى ظهرت اخبار عن اهتمام مصري بالتايفون لان فرنسا لم تستطيع تصدير الميتيور لمصر بحسب لا تريبيون.
يا راجل لا تحلف و تشيل ذنب
أنا نفسى شكيت فى الصوره و لم أستطيع الجزم إنه حقيقى لكن أيضآ لا أستطيع نفى وجوده
يعنى إحتمال يكون موجود و إحتمال لم نستلمه بعد
و الموضوع بسيط حتى لو لم نستلمه فهو مجرد وقت لا أكثر
فلا داعى لكل هذا الجدل و لا داعى للقسم

هاتلي دليل واحد ان ده دومي وهاتلي دليل علي استهدام الدمي في مصر قبل كده
ولو انتا خايف علي الاطقم الفنيه عندنا وتعبهم فاهم بيعرفوا يتعاملوا علي ده كويس

وفي الف صوره لتسليح المقاتلات المصريه بنفس نمط العرض ولا دول كلهم دومي
لا احد يستطيع الحكم بشكل جازم على هذه الصورك ان كانت دمو ام ذخائر حية لكن على الاغلب دمى بما ان وضعها للاستعراض والضابط ليس ضابط قوات جوية بل ضابط جيش وهذا يتضح من البدلة بمعنى ان الضابط هذا كان في زيارة

Hercules @Hercules
ونصيحه مني بلاش تناقض نفسك
يعني منين بتقول ان دي دمي غرضها تدريب الاطقم الجويه علي السلاح وحماية السلاح الاساسي من الغرض وظروفه ومنين بتنفي امتلاك مصر للصاروخ

ولا مصر شكل الصاروخ عجبها فقالت تعرضه واهي حاجه من ضمن الاستهلاك المحلي😂😂

وثانيا اي اللي هايخلي مصر تعرض دومي للصاروخ ده لو دي دمي اساسا والصاروخ مش موجود في مصر
انا لا اناقض نفسي
من الغباء اعتقاد ان مصر تسلمت السكالب بينما لم يحدث ذلك ومن الغباء ايضا الاعتقاد بان الاسلحة المعروضة هي ذخائر حية! اوضحت اكثر من مرة ان ما ام عرضه هي دمى وليس ذخائر حية واثبت ذلك بالصور

يا راجل لا تحلف و تشيل ذنب
أنا نفسى شكيت فى الصوره و لم أستطيع الجزم إنه حقيقى لكن أيضآ لا أستطيع نفى وجوده
يعنى إحتمال يكون موجود و إحتمال لم نستلمه بعد
و الموضوع بسيط حتى لو لم نستلمه فهو مجرد وقت لا أكثر
فلا داعى لكل هذا الجدل و لا داعى للقسم
ياخي شوف كلام رود رنر

رود رنر ذكر حاجك مهمة وهي ان صور استعراض قديمة اثناء زيارة احد المسؤولين توضح امتلاك السعودية لصاروخ ميتيور تعود الى عشر سنوات تقريبا رغم ان على الواقع عقد الميتيور لم يتم دخوله حيز التنفيذ الا في 2015! وبعد هذا قامت المانيا بمنع تسليم السعودية صواريخ الميتور.

فهمت القصد؟

انا والله ماراضي اخبط احتراما للسعوديه ومعزه ليها وللسعوديين المحترمين بعيد عن البعض الاخر
بس انا با أرد عليه مش اكتر
شوف انا بالنسبه لي
شاهدت انواع الخبط والخبيط بس نمشيها عادي
تبقا عضويات منتديات ماتأثر على القيادتين ولا عالشعبين اهم شيء تكون في حدود الادب واللباقه
ولامانع ان حدث كم كتف قانوني لابأس تعطي لمسة للموضوع 😂

المهم
تعليقي على الموضوع
انا في البداية غير مختص وغير مطلع بنسبة 100٪
ولكن
شاهدت اخبار عن مشاكل مصر مع السكالب وماحدث بينها وبين فرنسا وامريكا بين شد وجذب ومنع
فلذلك لاشكك في الروايتين
اما بالنسبه للميتور السعودي
كلنا شفنا عرض عندنا وبعدها بكم سنه وقعت الصفقة
بعدها حدث المنع الالماني
ولكن شفت مشاركة سابقة ان الصفقة كانت 500 صاروخ وتم تسليم 50 بعدين حدث المنع
ولكن المعرض حدث قبل الصفقه ب 3 سنوات
لذلك لاستبعد فرضية انه كان دومي

اما بالنسبه للسكالب المصري
بعد ماشفته من اخوانا المصريين ومشاركات
الاخ هوركليز وريد رونر
لاستبعد انه دومي

ايضا لا استبعد ان الصفقه تمت وانه حقيقي
وخصوصا اذا الصورة جديدة فنقول يارب

خصوصا اني شفت المشاركة تبع الميتور السعودي انه تم تسليم 50 بعدين جاء المنع

المهم الموضوع فيه لبس واذا ماجاء اتمنى مصر تضغط اكثر على فرنسا خصوصا مع الاحداث الاخيرة
واذا جاء اتمنى الزيادة فطلبية 50 قليلة
والصاروخ مهم
وبس

ولكن شفت مشاركة سابقة ان الصفقة كانت 500 صاروخ وتم تسليم 50 بعدين حدث المنع
ولكن المعرض حدث قبل الصفقه ب 3 سنوات
لذلك لاستبعد فرضية انه كان دومي
كلامك غير صحيح

اساسا الميتيور وقت ظهور صوره بالسعودية لم يكن قد دخل مرحلة الانتاج الكمي.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى