مصر خفضت مصر الطلبية Meko من ٦ الى ٤ فرقطات

سيقبل الاوروبيون حتي لو اشترينا 50 فرقاطة .. لأننا تحت رحمتهم في قطع الغيار و التسليح و الصيانة , عرفت ليه؟
وتركيا؟
لديها اكتفاء ذاتي في التصنيع العسكري والا تحتاج لاي دولة وجيشها ١٠٠٪ صناعة تركية؟

جميع الدول حالها كدا حتي الدول الكبري الصناعية تعتمد ع بعضها البعض

لا اقلل من التصنيع العسكري نهائيا
ولكن خليك واقعي

هو تاكد اشاعه انه فشل تصنيع الصواريخ الجنوب افريقيه محلياً..!!!؟؟؟
هل هذا الكلام صحيح يا جدعان ؟؟؟؟

ما يحفزني كثيرا هو اننا سنرى صفقة خرافية مع شركة المانية وسيكون هناك نقل تكنولوجيا .

اعتقد الناس هنا فهمت
:ttk:

يارب F-125 😍😍😍
F-124 😍😍😍
F-123 😍😍😍

وتركيا؟
لديها اكتفاء ذاتي في التصنيع العسكري والا تحتاج لاي دولة وجيشها ١٠٠٪ صناعة تركية؟

جميع الدول حالها كدا حتي الدول الكبري الصناعية تعتمد ع بعضها البعض

لا اقلل من التصنيع العسكري نهائيا
ولكن خليك واقعي
تركيا حالها افضل من مصر بمراحل .. يعني لما تصنع الاف-16 في مصانعها و حتي طلبية مصر كانت من المصنع التركي و و دبابة تركية التاي (المحرك الماني زي الميركافا) و تي-129 هيلكوبتر و طبعاً من مجال البحرية حدث ولا حرج ... فين مصر من الكلام ده ؟ بنجمع الابرامز و بنلحم الجويند؟ طب علي الاقل نعمل زي تركيا في مجال الدرونات لأنها هي المستقبل , نبدأ مشروع مستقل.

انا واقعي , انتا واقعي؟

تركيا حالها افضل من مصر بمراحل .. يعني لما تصنع الاف-16 في مصانعها و حتي طلبية مصر كانت من المصنع التركي و و دبابة تركية التاي (المحرك الماني زي الميركافا) و تي-129 هيلكوبتر و طبعاً من مجال البحرية حدث ولا حرج ... فين مصر من الكلام ده ؟ بنجمع الابرامز و بنلحم الجويند؟ طب علي الاقل نعمل زي تركيا في مجال الدرونات لأنها هي المستقبل , نبدأ مشروع مستقل.

انا واقعي , انتا واقعي؟
لا اقارن
ولكن نرجع ل كلامك
كل تلك الصناعات اذا رفعت امريكا يدها عن تركيا هل تستمر الصناعة؟

وكل ما سبق برخصة تصنيع وتطوير من الدول الام بعيدا عن فنكوش الالتاي

لا اقارن
ولكن نرجع ل كلامك
كل تلك الصناعات اذا رفعت امريكا يدها عن تركيا هل تستمر الصناعة؟
ده يعتمد علي البحث العلمي في الصناعة العسكرية التركية و اللي شايفه متقدم جدا

سيب تركيا علي جنب , احنا فين؟انا مش عايز دبابة مصرية ولا طيارة مصرية حالياً .. الحرب الاذريو بينت اهمية الدرونات, مشروعات مصرية للدرونات اهم بكتير من مشروع دبابة.

32 خليه ميكا 40كيلو متر واقرب للجويند lmao

لا يوجد MICA بمدى 40 كلم
ان كنت تقصد النسخة NG فهي لن تكون موجودة قبل 2026-2027 بنسخة جو جو
الفرقاطات المصرية ستحمل MICA العادي و اي كلام اخر مجرد هراء

32 خليه ميكا 40كيلو متر واقرب للجويند lmao
لم يثبت بعد هذا المدي الموسع من الميكا وحتي لو مداه وصل إلي أربعين كيلو كما يأمل برده رقم قليل علي قطعة بحجم الميكو كده بقيت فريم تانية وفيها نفس العيب قطعة كبيرة غير قادرين علي التمتع بكل إمكانياتها لضعف التسليح

لا يوجد MICA بمدى 40 كلم
ان كنت تقصد النسخة NG فهي لن تكون موجودة قبل 2026-2027 بنسخة جو جو
الفرقاطات المصرية ستحمل MICA العادي و اي كلام اخر مجرد هراء
المصادر المتاحه هيا من ذكرت ان الفرقاطات المصرية ستزود بالميك المطور ng
ولا توجد معلومة على حد علمي بزمن دخول الميكا المطور سطح جو الخدمه
بالتالي لا أحد يعلم وكلامك يحتمل الصواب والخطأ

انا واقعي , انتا واقعي؟
علي غير العاده كلامك صح!

انا واقعي , انتا واقعي؟
خلك واقعي انت كمان ان لولا وجود تركيا في حلف الناتو و علاقاتها مع إسرائيل لم حصلت على تكنولوجيا الأسلحة

قليلا من العقل ياخي

بدك نتكلم على واقعية احكيلك قصة في اتفاقية اسمها سيزوما وكان الامريكان يضغطون على مصر لتوقيعها زمن مبارك وطنطاوي كان يرفضون توقيعها لانها تشكل خطرا على امن مصر القومي وكان يشاع ان الامرام ورادار اللونج بو الخاص بالاباتشي اضافة الى تقنيات اخرى يرتبط تسليمها لمصر بتوقيع هذه الاتفاقية القيادة المصرية الحالية وقعت الاتفاقية ولكن المشكلة ان التوقيع تم على مايبدو بدون مقابل وصلت الفكرة يعني بالمختصر الظاهر ان هناك من يريد ابقاء العرب في مرحلة خط التجميع وفقط

حسب موقع global defense فأن مصر مستمرة بالعقد بالكامل على 6 فرقاطات ميكو
وسوف يتم 3 فى المانيا على ان يتم بناء 3 فى مصر
ومن الجدير بالذكر أن لجنة الموازنة بالبرلمان الألماني قد وافق فى ابريل عام 2019 على توفير ضمانات الائتمان
لتصدير 6 فرقاطات لصالج القوات البحرية المصرية بقيمة 2.3 مليار يورو.

6 قطع بحرية من الفرقاطة ميكو بتسليحها الرهيب دة اسطول بحرى لوحدة

حسب موقع global defense فأن مصر مستمرة بالعقد بالكامل على 6 فرقاطات ميكو
وسوف يتم 3 فى المانيا على ان يتم بناء 3 فى مصر
ومن الجدير بالذكر أن لجنة الموازنة بالبرلمان الألماني قد وافق فى ابريل عام 2019 على توفير ضمانات الائتمان
لتصدير 6 فرقاطات لصالج القوات البحرية المصرية بقيمة 2.3 مليار يورو.

عودة
أعلى