ما أهميه صفقة السوخوي لمصر بوجود الرافال ؟

يجماعه انتو ليه مش عايزين تفهمو الدوله المصريه مش زي ما متخيل البعض مركز القياده والسيطره الجديد ده شغالين عليه بقالنا 7سنينولسع منتهاش اصل مش زي منتا متخيل ربط منظومتين او ثلاثه ولا مركز واحد زي الي كان موجود بجبال المقطم دي غابه وتطوير شفرات وانظمه اتصال جديده وكابلات الياف ضوئيّة وبرامج جديده وانظمه ربط بين الشرقي والغربي وده شفتوه قريب في المناورات اصبرو بس محدش بيعمل حاجه من يوم وليله بس احنا شغالين بسرعه والخمس سنين الي فاتو ده يدل علي كده

وماذا تفعل اذا تم ابتزاز ك ووقف قطع غيار من دوله معينه
على مانسمع مصر لاتملك اسلحه هجوميه في مقاتلاتها الغربيه 👀 يعني عندما تريد ان تقاتل ستقاتل بالسلاح الجوي الشرقي او تقترض صواريخ من دول صديقه

السوخوي تستطيع مصر اخذ اسلحه هجوميه كامله بينما الرافال واف١٦ عروسه بدون فستان
ال f16معاك ولما تتطور ال100مقاتله بلوك 50/25بعض الذخائر المنقوصه هتتحل وسوف يدمج الميكا اما الرفال دي لسه عروسه ولسا ليها تطوير لدمج الميتور والسكالب عقبال لما تتغير القطع الامريكي الي فيه علي 2023اصبر اخي والتطوير تبع الf16مش من المعونه علي فكره

على مانسمع مصر لاتملك اسلحه هجوميه في مقاتلاتها الغربيه 👀 يعني عندما تريد ان تقاتل ستقاتل بالسلاح الجوي الشرقي او تقترض صواريخ من دول صديقه
يا اخي ده انا بقول عليك عقل كبير ازاي دوله صديقه هتوفر لك كميه مهوله من الذخائر سيتم التعامل بالمتاح

يا اخي ده انا بقول عليك عقل كبير ازاي دوله صديقه هتوفر لك كميه مهوله من الذخائر سيتم التعامل بالمتاح
اذا كانت المقاتلات تستخدم نفس القنابل وتم دمج نفس النوعيه دون تسليحها اعتقد ليس من الصعب توفير ذخائر هجوميه

اخر كلام في الموضوع صفقه الرفال ال12هتم بعد استبدال المكون الامريكي بالسكالب مع تتطوير ال24المستلمه لدمج الميتور يعني بعد صفقه الهند وقطر اما السو فهتوصل الاعداد ل40مقاتله فقط والمرحله المقبله بعد 2023زياده اعداد الذخائر فقط وتكمله باقي الصفقات البحريه وتصنيع البري غير كده اي كلام تاني انا بعتبره غير عملي وده الي اعرفه حتي الان بمعني
1-زياده اعداد الرفال36مع التطوير وزياده الذخائر
2،نضوج المقاتله ميج35بالردار وترقيه الردار الخاص بها مع زياده الذخائر48مقاتله
3-السو 35الصفقه المكمله للوصول 40مقاتله وزياده الذخائر ايضا
4-الصفقه مع ايطاليا هتكون طائرات تدريب فقط والتايفون مرهون بسرعه التعامل مع فرنسا
اما بقي بالنسبه للولد البكر f16فدي حدوته اقصي تطوير هيكون بلوك 50/52 باليونان لعدد100غير 23الي لستلامناها وشكرا ومش من المعونه علي فكره والتطوير هيكون معاه ذخائر ممنوعه مع دمج الميكا فقط وبدون امرام
ممكن توضيح لموضوع الفالكون دا ازاي هنطورها في اليونان وندمج ميكا كمان اولا هي اليونان عندها خطوط انتاج او تطوير ثانيا مين هيدينا السورس كود ع ندمج اي حاجه

حكم مبارك مصر ٣٠ عام والتزم تقريبا بكل كلام الامريكان ..وفى المقابل ماذا حصلنا ؟؟
فقط ال f16 بدون أنياب مع جيش دفاعى بحت لا يقوى على مهاجمه اى دولة او يحمى مقدراته وثرواته من تحرش تركى مثلا

امريكا لا تكتفى بأن تجعلنا خطوة مثلا او خطوتين خلف اسرائيل بل لا تريدنا اصلا فى مجال الرؤيه خلفها ...بصراحه فقدت أدنى امل فى الحصول على تسليح هجومى محترم من امريكا.

ولما نسمع الكلام ولا نرتكب أدنى خطأمن وجهه نظر الامريكان سيتم الرضا علينا وتطور بعض المقاتلات الى بلوك ٥٢ منزوع المخالب.

بينما اليهود يحصلون على ٥٠ طائرة f35 بكامل التسليح وأكثر من 100 طائرة f15ex واكثر من ناحية الاواكس والتجسس الالكترونى.

لا تلوموا مصر لانه بعد اكتر من ٤٠ سنه لم نحصل على طائرة واحدة مطورة مكتمله التسليح

ممكن توضيح لموضوع الفالكون دا ازاي هنطورها في اليونان وندمج ميكا كمان اولا هي اليونان عندها خطوط انتاج او تطوير ثانيا مين هيدينا السورس كود ع ندمج اي حاجه
الي يتلسع من الشربه ينفخ بالزبادي اظن انت عارف الي حصل لما الطائرات اتحجزت وده الي احنا مش عايزين نقع فيه هما مش موافقين ان التطوير يكون هنا اقترحو كذا دوله منها ايطاليا والبرتغال واليونان واظن اليونان اقرب والعلاقات ممتازه اما مسأله الميكا فده سهل وده الي هيتوفر بالايام القادمه مع دمج قنابل gbuالموجهه بالاقمار الصناعيه وده اقصي ما سوف يتم وزي ما قولت بره المعونه المعونه قطع غيار ودعم وتدريب وحرب ارهاب ومنحلمش اكتر من كده

حكم مبارك مصر ٣٠ عام والتزم تقريبا بكل كلام الامريكان ..وفى المقابل ماذا حصلنا ؟؟
فقط ال f16 بدون أنياب مع جيش دفاعى بحت لا يقوى على مهاجمه اى دولة او يحمى مقدراته وثرواته من تحرش تركى مثلا

امريكا لا تكتفى بأن تجعلنا خطوة مثلا او خطوتين خلف اسرائيل بل لا تريدنا اصلا فى مجال الرؤيه خلفها ...بصراحه فقدت أدنى امل فى الحصول على تسليح هجومى محترم من امريكا.

ولما نسمع الكلام ولا نرتكب أدنى خطأمن وجهه نظر الامريكان سيتم الرضا علينا وتطور بعض المقاتلات الى بلوك ٥٢ منزوع المخالب.

بينما اليهود يحصلون على ٥٠ طائرة f35 بكامل التسليح وأكثر من 100 طائرة f15ex واكثر من ناحية الاواكس والتجسس الالكترونى.

لا تلوموا مصر لانه بعد اكتر من ٤٠ سنه لم نحصل على طائرة واحدة مطورة مكتمله التسليح

بدون المقارنه مع اسرائيل..... مصرت حصلت على غالب مقاتلات f16 من المعونه الأمريكية السنوية فلا تتوقع ان تحصل على تسليح نوعي خاصه مع وجود شق شرقي في سلاح الجو

اذا اردت ان تحصل على أسلحة نوعيه فانت بحاجه لعقد صفقات عسكريه كبيره مقاتلات و دفاع جوي و غيرها

امريكا دائماً حذره من تسرب التقنيات العسكريه لجهات اخرى خاصه الصين و مصر كان لديها شق صيني كبير في القوات الجوية

خليط بين خبرات مصرية واجنبية

مع احترامي لك هذا النظام مهما تم تطويره من مصر لن يستطيع في احكام السيطره على ضحم ومتطور مثل جيش مصر ومع اختلاف مصادر السلاح وتنوعه بالإضافه للدخول اسلحه متطوره في الأفرع المصريه على ما اظن انه للتحكم والسيطره على فرقه معينه في مهمه موكل لها

مثل هذا النظام هذه صوره في غرف
القياده والسيطره

C5ISR وتعنى القيادة والسيطرة والاتصالات والحاسوب وانظمة القتال بالاضافة الى الاستطلاع والمراقبة والاستخبارات كل هذه المكونات توضع فى مركز القيادة والسيطرة وهى غرفة آمنة أو بناء حكومى أو عسكري أو بالاضافة الى مكاتب تنسيق خارجى اما مدنية او عسكرية ويسمى ايضا بمركز العمليات العسكرية او مركز المعلومات القتالي
ارى ان النظام المصري قديم شوي

الميتور والسكالب

* مقاتلات Rafale التي تخدم في القوات الجوية المصرية EAF لا تحمل صواريخ Meteor بل صواريخ MICA شأنها شأن مقاتلات Mirage 2000 المصرية. ولم تستلم القوات الجوية المصرية EAF أي من صواريخ SCALP. المنع الأميركي واضح ونافذ.

* مقاتلات Rafale التي تخدم في القوات الجوية المصرية EAF لا تحمل صواريخ Meteor بل صواريخ MICA شأنها شأن مقاتلات Mirage 2000 المصرية. ولم تستلم القوات الجوية المصرية EAF أي من صواريخ SCALP. المنع الأميركي واضح ونافذ.
بص عشان انا عارف ان انت هتفضل تتكلم علي موضوع السكالب ده من هنا لاخر السنه انا مش هرد ولا هاخد بكلام جرايد وصحف الا لما تشوف بعينك وانا بقول لحضرتك ان ال50حبه اتسلمو خلاص والكلام كان علي ال50الاخري مع ال12الاضافيه عايز تصدق صدب انما هتفضل تتكلم علي الصاروخ كل مره مش هرد علي حضرتك تاني انامقتنع عن نفسي ومصدق اوي كمان وواثق من الي بقوله كويس اوي دي نقطه والميتور قولت بتع التطوير اظن كلامي واضح

انتظر للمعرض ديسمبر القادم اخي وان شاء الله لو لينا عمر هتشوفه لايف بالمعرض ده غير الي هيتعرض تاني وهتكون اول خطوه ان شاء الله

بص عشان انا عارف ان انت هتفضل تتكلم علي موضوع السكالب ده من هنا لاخر السنه انا مش هرد ولا هاخد بكلام جرايد وصحف الا لما تشوف بعينك وانا بقول لحضرتك ان ال50حبه اتسلمو خلاص والكلام كان علي ال50الاخري مع ال12الاضافيه عايز تصدق صدب انما هتفضل تتكلم علي الصاروخ كل مره مش هرد علي حضرتك تاني انامقتنع عن نفسي ومصدق اوي كمان وواثق من الي بقوله كويس اوي دي نقطه والميتور قولت بتع التطوير اظن كلامي واضح
لا مشكلة :)

* أرجوا أن تكون صوراً لمقاتلات Rafale حقيقية وليست مجرد صور لمجسمات, على الرغم من تأكدي أنّ مقاتلات Rafale التابعة للقوات الجوية المصرية EAF لم تستلم الصواريخ الجوالة SCALP. :)

الاول ايه اللى بشوفه فى الموقع ده وايه الاجابت دى اول حاجة فى فرق بين السوخوى والرافال مفيش بديل للسوخوى غير الاف 15 تانى حاجة اهميته فى انو بديل شرقى علشان لم يبقى في ضغط غربى علشان لما امريكا تضغط على فرنسا يبقى فى سلاح شرقى علشان وقت الحرب الدنيا هتختلف تمام انت عايز سلاح جوى بدون قيود

السوخوى عددها 36 مقاتلة واتمنى يزيدوا ل50 الرافال أن شاء الله فى صفقة هتحصل خلال الأيام القليلة القادمة هتشمل 24 مقاتلة إضافية كاملة التسليح وكلمة السر في التسليم مصر بتسابق الزمن للانتهاء من تطوير القوات الجوية والبحرية كاملة قبل 2023

أين المصادر من فضلك ؟

عودة
أعلى