تعزيزات عسكرية ضخمة للوفاق الوطني تصل غرب سرت

مصر حاليا ليست مصر عام 73 ... والولايات المتحدة لا يمكن ان تصطدم مع مصر لانها تعرف جيدا ان مصر اذا اصبحت غير مستقرة تعنى خطر داهم على المنطقة باكملها و تهديد وجودى لاسرائيل .... علاقة مصر مع الولايات المتحدة علاقة استراتيجية نابعة من المنفعة المتبادلة للطرفين و ليست خضوعا او ضعفا كدول كثيرة
وحتي في 73 مصر هي اللي دخلت الولايات المتحده للشرق الاوسط بعد كامب ديفيد حتي استدلال خاطئ

ياعيني علي السطحيه انت تعرف اساسا ان مصر اللي دخلت امريكا في الشرق الاوسط بعد كامب ديفيد بس الواضح انك مش عارف التاريخ اصلا
فعلا واضح مين اللى نظرته سطحية ممكن تعرفى الآلية اللى مصر هتشتغل بيها لتنفيذ الكلام بتاعك ده؟

نفوذ امريكي في الشرق الاوسط ياعزيزي مصر هتنهيه

أحب أعرف هنعمل ده إزاى إيه القوة الجبارة اللى هنستخدمها لإنهاء نفوذهم فى الشرق الأوسط وطردهم من فلسطين المحتلة ودول الخليج وطرد شركاتهم وإنهاء تسليحهم للدول فى الشرق الأوسط

أه معلش نسيت إنك متخيل إن لما منديهمش أولوية مرور فى قناة السويس كده إحنا نهينا نفوذهم

مصر حاليا ليست مصر عام 73 ... والولايات المتحدة لا يمكن ان تصطدم مع مصر لانها تعرف جيدا ان مصر اذا اصبحت غير مستقرة تعنى خطر داهم على المنطقة باكملها و تهديد وجودى لاسرائيل .... علاقة مصر مع الولايات المتحدة علاقة استراتيجية نابعة من المنفعة المتبادلة للطرفين و ليست خضوعا او ضعفا كدول كثيرة
كل كلمة انت كتبتها أنا متفق معك فيها لكن احنا لا نملك مجرد التأثير على النفوذ الأمريكى فى أى دولة غيرنا فى السابق 73 وما قبلها كان ممكن يكون فيه بعض التأثير حاليا انسى

فعلا واضح مين اللى نظرته سطحية ممكن تعرفى الآلية اللى مصر هتشتغل بيها لتنفيذ الكلام بتاعك ده؟

أحب أعرف هنعمل ده إزاى إيه القوة الجبارة اللى هنستخدمها لإنهاء نفوذهم فى الشرق الأوسط وطردهم من فلسطين المحتلة ودول الخليج وطرد شركاتهم وإنهاء تسليحهم للدول فى الشرق الأوسط

أه معلش نسيت إنك متخيل إن لما منديهمش أولوية مرور فى قناة السويس كده إحنا نهينا نفوذهم
بعد ماثبتت انك سطحي جدا واثبت خطئ استدلالك ان مصر هي اللي دخلت امريكا في الشرق الاوسط عموما ده مثال بس انا عارف السطحيين اللي ذيك مش هيفهموه
ده كلام الامريكان نفسهم وباعترافهم في
لدولة العربية الوحيدة اللي وجد فيها يورانيوم مخصب هي مصر
This theory is substantiated by the IAEA’s discovery of at Ishas in 2007 and 2008, which occurred in spite of Mubarak’s rhetorical commitment to a nuclear-free Middle Eas
الامريكان قالو ساعتها لو دى دولة تانية كنا عملنا معاهم الصح

“If we found another country doing what they’ve done, we would have been all over them
بعد 3/7 البنتاجون رفض التصعيد علشان كده جلسات البنتاجون كلها كانت علي ان مصر ماينفعش نصعد ضدها علشان امريكا هتخسر

بس نصيحه خليك في اللي بتفهم فيه متكلمش في حاجه اكبر من عقلك

كل كلمة انت كتبتها أنا متفق معك فيها لكن احنا لا نملك مجرد التأثير على النفوذ الأمريكى فى أى دولة غيرنا فى السابق 73 وما قبلها كان ممكن يكون فيه بعض التأثير حاليا انسى
ده رايك بس راي الامريكان غير باعترافهم بس الواضح انك مش عارف ا ب سياسه

أنا متوقع أن فى النهاية إن هيكون فيه تفاهمات بينا وبين الأمريكان فى ليبيا ده إن مكانش ده حاصل بالفعل حادثة الطائرة الروسية توضح كده

أنا متوقع أن فى النهاية إن هيكون فيه تفاهمات بينا وبين الأمريكان فى ليبيا ده إن مكانش ده حاصل بالفعل حادثة الطائرة الروسية توضح كده
الامريكان هما اللي اعطي تركيا الضوء الاخضر اصلا بس الي الان انت بتهرب ليه ؟ النفوذ الامريكي في الشرق الاوسط بداء من امتي ؟

مش مع مصر ياعزيزي وتحدي في الموضو ع الليبي ان امريكا لن تتدخل ضد الاراده المصريه في ليبيا
اعمل اشاره مرجعيه للكلام ده هتحتاج يابو امريكا هههههههههههههههههههههههههههههههههه
مابك تتحرق لوحدك ؟ مقتبس لي مرتين وترد على نفسك ... Calm down

فعلا بدليل إن لما أمريكا اصطدمت بينا فى 73 نفوذها قل جدا لدرجة إن احنا نفسنا تركنا الإتحاد السوفييتى ورحنا لهم فعلا ضيعنا لهم نفوذهم

رد وماتهربش النفوذ الامريكي في الشرق الاوسط بدا امتي ؟

بعد ماثبتت انك سطحي جدا واثبت خطئ استدلالك ان مصر هي اللي دخلت امريكا في الشرق الاوسط عموما ده مثال بس انا عارف السطحيين اللي ذيك مش هيفهموه
ده كلام الامريكان نفسهم وباعترافهم في
لدولة العربية الوحيدة اللي وجد فيها يورانيوم مخصب هي مصر
This theory is substantiated by the IAEA’s discovery of at Ishas in 2007 and 2008, which occurred in spite of Mubarak’s rhetorical commitment to a nuclear-free Middle Eas
الامريكان قالو ساعتها لو دى دولة تانية كنا عملنا معاهم الصح

“If we found another country doing what they’ve done, we would have been all over them
بعد 3/7 البنتاجون رفض التصعيد علشان كده جلسات البنتاجون كلها كانت علي ان مصر ماينفعش نصعد ضدها علشان امريكا هتخسر

بس نصيحه خليك في اللي بتفهم فيه متكلمش في حاجه اكبر من عقلك
ده رايك بس راي الامريكان غير باعترافهم بس الواضح انك مش عارف ا ب سياسه
منا ممكن أقول لك إن أمريكا كانت رافضة امتلاك السعودية لصواريخ صينية ومع ذلك جابوها وأمريكا معملتش حاجة فى 30/7 أمريكا وأوروبا وقفوا ضد مصر ودول الخليج (باستثناء قطر) وطبعا بقيادة السعودية وقفوا مع مصر ده معناه ان أى دولة من الدول دى قادرة على إنهاء نفوذ الأمريكان فى المنطقة.

أنا حابب أسألك سؤال عشان النقاش يكون مثمر إيه تعريفك لكلمة نفوذ اللى إحنا نستطيع إنهاؤه من المنطقة للأمريكان

منا ممكن أقول لك إن أمريكا كانت رافضة امتلاك السعودية لصواريخ صينية ومع ذلك جابوها وأمريكا معملتش حاجة فى 30/7 أمريكا وأوروبا وقفوا ضد مصر ودول الخليج (باستثناء قطر) وطبعا بقيادة السعودية وقفوا مع مصر ده معناه ان أى دولة من الدول دى قادرة على إنهاء نفوذ الأمريكان فى المنطقة.

أنا حابب أسألك سؤال عشان النقاش يكون مثمر إيه تعريفك لكلمة نفوذ اللى إحنا نستطيع إنهاؤه من المنطقة للأمريكان
وايه علاقه ده بيورانيوم مخصب وجدوه في مصر ؟ طب تعرف ان جلسات الكونجرس نفسها بعد 3/7 كانت بتطالب الاداره الامريكيه بعدم التصعيد مع مصر لعدم تعرض النفوذ الامريكي والمصالح الامريكيه في الشرق الاوسط للخطر انت بتقارن شراء صواريخ ببرنامج تصنيعي في مصر ؟انت بتتكلم بجد ولا بتهزر؟

حبيبى نفوذ أمريكا فى المنطقة بدأ مع إسرائيل مش مع مصر ده مش محتاج رد أصلا
خطاء اساسا لان اسرائيل قبل صعود امريكا اصلا كان مصالحها ونفوذها مع بريطانيا واسرائيل بتنظر لامريكا كدوله حليفه بينها مصالح اسرائيل نفسها لاتثق بالامريكان وبتحسن علاقتها مع الروس والصينين جدا النفوذ الامريكي في الشرق والدخول كان بعد كامب ديفيد اصلا قبلها كان الشرق الاوسط ذو نفوذ سوفييتي

رد وماتهربش النفوذ الامريكي في الشرق الاوسط بدا امتي ؟
اتقي الله محمد مش كدا والله مش كل موضوع هتدخل تكتب فيه الكلمتين دول عيب والله بتخلي شكلنا وحش نفوذ امريكا في الشرق الاوسط من ايام عبد الناصر نفسه كان بينسق معاهم والسعودية نسقت معاهم جدااا نكايه في عبد الناصر نفوذ امريكا بدء يبقي عملاق من بعد العدوان الثلاثي وكان ليهم وجود ملحوظ جدا في كل السياسات العربيه

بص هسهلها لك كل الجول مش عاوزا تخسر كل الدول لحد ما الضرر الي جاي يبقي اكبر من المنفعة بمعني امريكا مش هتخسرك طول مانت ضررك افل من منفعتك وقت بقي ما تبقي السبب في ضرر استراتيجي زي سيطرة روسية كامله ع ليبيا مثلا ساعتها وارد جدا تخسرك عادي جدا سببك من امريكا السعودية والامارات لو بقيت مضر اكتر من ما بتنفعهم هيقلبو عليك عادي جدا دي علاقات دوليه اصلها مش اعدة عائليه في بيت جدو

اللي منتظر حرب مباشرة لا ينتظر

لن يحدث اشتباك مباشر بين مصر وتركيا
بتكون الدولتين خلف الاطراف على الارض

امريكا فعلا قوه عظمي لكنها ليست القطب الاوحد الان ولك في سوريا دليل علي هذا الكلام لماذا لم تستطع امريكا ازاحه بشار

خطاء اساسا لان اسرائيل قبل صعود امريكا اصلا كان مصالحها ونفوذها مع بريطانيا واسرائيل بتنظر لامريكا كدوله حليفه بينها مصالح اسرائيل نفسها لاتثق بالامريكان وبتحسن علاقتها مع الروس والصينين جدا النفوذ الامريكي في الشرق والدخول كان بعد كامب ديفيد اصلا قبلها كان الشرق الاوسط ذو نفوذ سوفييتي
أنا عايز أكلمك بشكل منطقى لكن انت مش سامح للنقاش انه يمشى فى الإتجاه ده فأنا هسألك نفس السؤال للمرة التانية إيه تعريفك لكلمة نفوذ عشان أعرف أرد عليك

عودة
أعلى