‏رئيس وزراء إثيوبيا: سنبدأ ملء سد النهضة ولن نلحق الضرر بمصر

اثيوبيا عمالة تشتغل مصر وتسرح بيها
مره اه ومره لا ?

يعني ده تعليق يندرج تحت بند ايه؟ بتغيظنا؟
يعني احنا مفروض دلوقتي نزعل ونتقمص؟!
وبعدين ايه اللغه اللي انت بتتكلم بيها دي؟ انت فاكر مصر كلها محمد رمضان؟ تشتغل ايه وتسرح بيها ايه ، انت محتاج تصاحب مصريين متعلمين علشان تثقف نفسك علشان بصراحة لغتك بتنزل من مستوي الحوار والمنتدي قوي

ما شاء الله الثقافة المصرية ماثرة فيك .
زود ثقافتك بمصطلح ..
اصبر تاخد حاجة نضيفة
ما دا انا كنت قايله على صفقات مصر مع فرنسا وروسيا المستعجلة ?

يا أخي أنا أقصد ان إثيوبيا
سوف تنقص حصتنا من نهر النيل
و لا يوجد حل سوء المفاوضات و هيا والعدم سوا
انا فاهمك يا عمرو - والمفاوضات ده تمثيلية من الناحيتين ، المهم خطة المواجهة الحقيقية ايه؟ وبعدين ليه فاكر اننا مش نقدر نواجها بالقوة - مصر مش ضعيفة يا عمرو ، مصر محترمه وفي فرق

يعني ده تعليق يندرج تحت بند ايه؟ بتغيظنا؟
يعني احنا مفروض دلوقتي نزعل ونتقمص؟!
وبعدين ايه اللغه اللي انت بتتكلم بيها دي؟ انت فاكر مصر كلها محمد رمضان؟ تشتغل ايه وتسرح بيها ايه ، انت محتاج تصاحب مصريين متعلمين علشان تثقف نفسك علشان بصراحة لغتك بتنزل من مستوي الحوار والمنتدي قوي
عادي لهجة سهلة ومرنة وخفيفة على اللسان وبحب اتحدث بها ?

عادي لهجة سهلة ومرنة وخفيفة على اللسان وبحب اتحدث بها ?
انا فاهم ، انا بحاول اقولك ان المصرية لهجات مش لهجه واحده - لهجه شعبية ولهجة مثقفة ، اوزن بين الاتنين - وعموما بالنسبة لاثيوبيا هنشوف مين اللي "هيمرجح مين في الاخر"

انا فاهمك يا عمرو - والمفاوضات ده تمثيلية من الناحيتين ، المهم خطة المواجهة الحقيقية ايه؟ وبعدين ليه فاكر اننا مش نقدر نواجها بالقوة - مصر مش ضعيفة يا عمرو ، مصر محترمه وفي فرق
مش كل مشكله يبقى حلها عسكري
لا يجب استخدام قانون المسمار و الشكوش

كده على مصر التدخل ووقف الملء باى ثمن كان

المشكلة انو بقالو اكثر من سنتين بيقول البقين دول .. ف خايف انو عايز يخلينا نفتكر انو بق و فى الاخر يعملها .. :ROFLMAO::ROFLMAO:

جديا .. معتقدش هيعمل حاجة .. دة للاستهلاك المحلي ...

للاسف بعض العضويات الحديثة العهد في فهم السياسة المصرية وليست حديثة العضوية لم يتعلم سياستنا الحالية في عهد الادارة الحالية ادارة الرئيس عبد الفتاح السيسي
عندما تعرض امن مصر القومي لمجرد التهديد الحقيقي في غربا مصر ( ليبيا ) ظهرت سياسة مصر القوية والتي اوقفت الجميع عند حدهم بالمصري كدا علشان في بعض الاعضاء العرب اللي ثقافتنا ماثرة فيه اوي كل قرد لزم شجرته لم يقدر احد حتى الان على تعدي الخط الاحمر المصري وسيحدث هذا ايضا باذن الله في حالة تعرضنا للخطر في موضوع السد
العقل ومن بيفهم سياسة يجب ان يقلق ممن كلامه قليل ولا تقلق ممن يتكلم كثيرا لانه لو يقدر على الفعل لما جعجع كثيرا من اجل ان يصفق له بعض مؤيديه

لكل وقت حديث ووقت السد لم يحن بعد

ايه الضمان ?
السؤال هو اش السبب تغيرت نبرة اثيوبيا والاهم جأت بعد التطورات الاخيرة التي حدثت في ليبيا.

ملاحظة : عند اعلان مصر الخط, بعدها بيوم رئيس الوزراء الإثيوبي ذهب الى ليبيا وبعدها اصدر تهديده حينها ... للاضافة الخبر في العربية وعدة جهات اخبارية

هل بعد الضربة المؤلمة بدأ يتحسس الخرسانة وجودتها؟

تساؤل اجهل الاجابة عليه, انيرونا بتحليلكم وتوقعكم ولماذا في هذا التوقيت

للاسف بعض العضويات الحديثة العهد في فهم السياسة المصرية وليست حديثة العضوية لم يتعلم سياستنا الحالية في عهد الادارة الحالية ادارة الرئيس عبد الفتاح السيسي
عندما تعرض امن مصر القومي لمجرد التهديد الحقيقي في غربا مصر ( ليبيا ) ظهرت سياسة مصر القوية والتي اوقفت الجميع عند حدهم بالمصري كدا علشان في بعض الااعضاء العرب اللي ثقافتنا ماثرة فيه اوي كل قرد لزم شجرته لم يقدر احد حتى الان على تعدي الخط الاحمر المصري وسيحدث هذا ايضا باذن الله في حالة تعرضنا للخطر في موضوع السد
العقل ومن بيفهم سياسة يجب ان يقلق ممن كلامه قليل ولا تقلق ممن يتكلم كثيرا لانه لو يقدر على الفعل لما جعجع كثيرا من اجل ان يصفق له بعض مؤيديه

هذا تحليل او توقع او مصدر موثوق ؟

ومن عهد قديم وليس من حديث
مصر والسعودية لديهم سياسية النفس الطويل
وسبحان الله ما اجمل هذه الصفات التي يتسيدها البيان والتحقق والتأكيد ولكن ما اعظمها في نهاية صبرها تضرب ضربتها التي تجعل الصديق قبل العدو يتعجب ويحمد الله على انه ولد في ارضها ارض العزة والفخر

هذا تحليل او توقع او مصدر موثوق ؟

ومن عهد قديم وليس من حديث
مصر والسعودية لديهم سياسية النفس الطويل
وسبحان الله ما اجمل هذه الصفات التي يتسيدها البيان والتحقق والتأكيد ولكن ما اعظمها في نهاية صبرها تضرب ضربتها التي تجعل الصديق قبل العدو يتعجب ويحمد الله على انه ولد في ارضها ارض العزة والفخر
تحليل شخصي استاذي
قارن سياستنا في الموضوع الليبي وانت ستجد انها كذلك عندما نشعر بتهديد بيظهر وجه اخر لمصر وكما قلت انت بتجعل الصديق قبل العدو يتعجب
تحياتي لك

اثيوبيا عمالة تشتغل مصر وتسرح بيها
مره اه ومره لا ?

التصريحات دي بتكون موجهة محليا
امام الشعب

احنا عايزين الدكر الي يقدر يخالف الاتفاقيات
ويستحمل للآخر

قلتم ان تركيا مسببة صداع لمصر وستقوم بالزحف لان مصر ضعيفة ونقص رؤوية وو
وطلع فالاخر ان صداع الشرق الأوسط كله من مصر أصلا وتركيا الان محشورة في الزوون في ليبيا مش قادرة تتحرك
والبركة فينا اولا ثانياً في الحلفاء الأقوياء

الي بيساندو فالسراء والضراء ومن غير $ ?

بيقولك مرة هوك اتضربت من دولة مجهولة ومحدش لاقي حل لدلوقتي ?

عندما تعرض امن مصر القومي لمجرد التهديد الحقيقي في غربا مصر ( ليبيا ) ظهرت سياسة مصر القوية والتي اوقفت الجميع عند حدهم بالمصري كدا علشان في بعض الاعضاء العرب اللي ثقافتنا ماثرة فيه اوي كل قرد لزم شجرته لم يقدر احد حتى الان على تعدي الخط الاحمر المصري وسيحدث هذا ايضا باذن الله في حالة تعرضنا للخطر في موضوع السد

الخبرة ليها تمن - وعلي رأي الاعضاء المتأثرين بالشعبوية المصرية - السواقة فن ، مش عن عن ?

تحليل شخصي استاذي
قارن سياستنا في الموضوع الليبي وانت ستجد انها كذلك عندما نشعر بتهديد بيظهر وجه اخر لمصر وكما قلت انت بتجعل الصديق قبل العدو يتعجب
تحياتي لك
القضية اكبر واكبر بكثير من قضية ليبيا او اثيوبيا

حتى لا خرج عن صلب الخبر

خذ نظرة على تاريخ 2012 او قبله بقليل

وتذكر البيان الرسمي لدولتين فقط تنبأ بنظام جديد في الشرق الاوسط والتحذيرات التي تلتها ثم التسلسل الذي كشف ان هناك قوى شر وقوى خير وكل قوى كونت تحالفاتها وبدأت بينهم اشبه ما يكون بالحرب الباردة .....إلخ وما زالت الرؤية لم تكتمل

اقرا حول هذا الامر وسوف تعرف ان مصر او غيرها في الشرق الاوسط ماهي الا مواجهات بين الخير والشر وفي السياسة يقولون من هو قادر على فرض سياسة الامر الواقع

هناك من اعلن انه يريد اوروبا شرق اوسطية
وهناك من اعلن انه يريد اعادة امجاد اجداده التاريخية

عودة
أعلى