إستهداف منظومات دفاع جوي تركية في الوطية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الاخوه الأكارم حتى يكون النقاش العسكري مثمر

القول إن الهوك في ٧٣ تم تدميره بسهوله فما المشكله ان يدمر الان

كالقول أن اف ١٦ A هي ذاتها اف ١٦ فايبر

ده حماده و ده حماده تاني خالص

تصبحون على خير حان وقت النوم

قردوغان حتى اصحوا مش عاوز اسمع صوتك

وحصار و كورال واسيلسان واخرتها بوووووم

يا مولانا الميج 17 حمادة والاف 16 بلوك 52 حمادة تاني والرفال حمادة تالت

الفكرة دولة عندها خبرات في عمليات اخماد الدفاعات الجوية للعدو
في الواقع مصر واسرائيل بهدلوا بعض في الموضوع ده
مصر عندها خبرات مكتسبة رهيبة سواء انها قامت بعمليات SEAD او خبرات في للعمليات ديه نتيجة تكتيكات اسرائيل ضد مصر

وانا اتمني متكونيش مصر اللي عملت الضربة

كده بنحقق هدفنا بدون خسارة ساعة طيران تشغيل واحدة ...تخيل بتكسب حرب بدون دفع مليم او خسارة بشرية

انا بتكلم علي الاعضاء اللي فكرة الهوك بالنسبة لمصر حاجة مستحيلة الله يصبح اللواء محمد زكي عكاشة بالخير كان بيسرح ويمرح فوق الهوك الاسرائيلي وهو والسرب بتاعه :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

يا مولانا الميج 17 حمادة والاف 16 بلوك 52 حمادة تاني والرفال حمادة تالت

الفكرة دولة عندها خبرات في عمليات اخماد الدفاعات الجوية للعدو
في الواقع مصر واسرائيل بهدلوا بعض في الموضوع ده
مصر عندها خبرات مكتسبة رهيبة سواء انها قامت بعمليات SEAD او خبرات في للعمليات ديه نتيجة تكتيكات اسرائيل ضد مصر

وانا اتمني متكونيش مصر اللي عملت الضربة

كده بنحقق هدفنا بدون خسارة ساعة طيران تشغيل واحدة ...تخيل بتكسب حرب بدون دفع مليم او خسارة بشرية

انا بتكلم علي الاعضاء اللي فكرة الهوك بالنسبة لمصر حاجة مستحيلة الله يصبح اللواء محمد زكي عكاشة بالخير كان بيسرح ويمرح فوق الهوك الاسرائيلي وهو والسرب بتاعه :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
اتمنى ان تكون مصر ...نريد صقل خبرة التعامل مع منظومات الدفاع الجوى خاصة بالمقاتلات المنضمة حديثا ..التكلفة لا تساوى شىء امام الخبرة المكتسبة....المسرح الليبى جاء لنا على طبق من ذهب لتدريب كوادرنا

اتمنى ان تكون مصر ...نريد صقل خبرة التعامل مع منظومات الدفاع الجوى خاصة بالمقاتلات المنضمة حديثا ..التكلفة لا تساوى شىء امام الخبرة المكتسبة....المسرح الليبى جاء لنا على طبق من ذهب لتدريب كوادرنا

امنيتي يتم استخدام الفترة ديه زي الاستنزاف
تطعيم للقوات الخاصة والقوات الجوية بس خاصة للقوات الخاصة

بس لو فرنسا اللي ضربت بطاريات الهوك مصلحة لينا حاليا

كده تركيا ملهايش عباءه الناتو

وفكرة استخدام حفتر انه عميل روسي (كان من 5 سنين عميل امريكي :ROFLMAO:) وبتحاربه تركيا عشان الناتو مش هتاكل عيش لان فرنسا اهوه عضو اساسي فيه بتضربهم :ROFLMAO:

امنيتي يتم استخدام الفترة ديه زي الاستنزاف
تطعيم للقوات الخاصة والقوات الجوية بس خاصة للقوات الخاصة

بس لو فرنسا اللي ضربت بطاريات الهوك مصلحة لينا حاليا

كده تركيا ملهايش عباءه الناتو

وفكرة استخدام حفتر انه عميل روسي (كان من 5 سنين عميل امريكي :ROFLMAO:) وبتحاربه تركيا عشان الناتو مش هتاكل عيش لان فرنسا اهوه عضو اساسي فيه بتضربهم :ROFLMAO:
الترند الجديد هيبقى حفتر عميل فرنسي ??

ولا .. تعالي .. تعالي عدي الخط يلا

لو صحت الضربة فهي مصرية أو إماراتية.
فرنسا مستحيل تعلن الحرب على تركيا.

كل هذه الضربات غير ذات جدوى إن لم يكن هناك تقدم على الأرض أو إرادة سياسية حقيقية لسحق الأتراك في ليبيا.

الصمت المصري غير مبرر و غير مفهوم

كان يجب إستنزاف الأتراك و ضرب قواتهم و خطوط إمدادهم .

لو صدقت أنباء القصف
فأي قوات تركية في غرب ليبيا هي عرضة للقصف بما فيها مراكز القيادة نفسها وتجميع القوات
لو خبر القصف صحيح .. معناه أن أكثر منطقة مؤمنة بدفاعات جوية ونظام التشويش هي عرضة للقصف الدقيق وربما المساحي أيضا
خطوط إمداده هتنضرب ... خطوط سير قواته هتنضرب
والهجوم على سرت يعني أن الفرقة الثالثة مدرع دخلت الحرب
ومطارات مطروح وجناكليس وبراني دخلت
ممكن الأمر ينتهي على تصفية قواته تماما

طيب أنا بقول كده ليه

ماهو ماتجيش جنبي وتلعب ... العقل بيقول كده .. طيب غرك الإعلام والبروباجاندا ... اّي اّخرتها
وسقف المطالب هيرتفع

ماهى الفرقة الثالثة مدرع ؟

مع امنياتي بحقن دماء المسلمين في كل زمان ومكان
ولكن هذه الضربة بهذه الدقة و العنف هي فرنسية
فمصر لا تريد ردة فعل تركية تجاه سرت و التي ستضطر الدخول بشكل مباشر الى المعترك الليبي بسببها

اخيراً وصلنا الي اخر صفحه

طيب نبي صوره المنظومه التي دمرها القصف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى