السيسي : اي تدخل مصري في ليبيا بات شرعيا

هل ستحرك مصر جيشها نحو ليبيا ؟

• مجموع المصوتين
    346
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ليس في يدهم قرار حتى لو ارادوا الجلوس للمفاوضات القرار يجب أن يوافق عليه المكتب الرئيسي في انقرة

تمام ... إذا فإنه للاسف لا يوجد أسوأ من مصير رجل لا يملك زمام أمره

الله المستعان

الواقع يقول ان في اساليب تستطيع هزيمتك وان لم تلعب بنفس هذه الاساليب ستهزم
بص ف البلد انا شخصيا مش من انصار السيسي انا من مؤيدي الدوله المدنيه لكن ليس معارض شرس له اعارضه ف اشياء واتفق معه ف اشياء
انزل الشارع ستري ان معارضين السيسي كثر واغلب معارضيه او جزء كبير منهم يعارضه لسبب انه يسمع للطرف الاخر حتي لو كذب و اغلب كلام الطرف الاخر كذب
ماذا يفيده التعامل بشرف مع طرف يضرب فيك ويؤثر عليك بدون شرف مثل الطرف الاخر اللي كل همه يحطمك او يحطم البلد لا يفرق معه البلد ف شيء
كاني مش في مصر مؤيدين السيسي كثر عن معارضيه بمراحل ولاسف معارضيه سطحيين بتوع شعارات وده اللي خلي ناس كتير تايده بالاساس ومعظم اللي شوفتهم بيعارضوه علشان حاجه واحده علشان مابيفرمش الاخوان انا تقريبا لفيت مصر كلها

أليس السراج والملايين تلتي معه ليبيون وعرب أم أن الجنسية تفصل حسب الادواق؟..

لا ليسوا ليبيين هم خونة ومن يحتضن ميليشيات عابرة للحدود وتخدم مشاريع خارج الوطن فهو خائن لوطنه اولاً وخائن للجوار

اتمنى ان لا يكون هذا باب فتنة و صراع بين الشعبين الليبي و المصري قد يصعب شفائه في السنوات القادمة

السيد الرئيس عبدالفتاح السيسى يستعرض 5 محددات لأي تدخل عسكرى مصري في ليبيا

1) حماية و تأمن الحدود الغربية للدولة بعمقها الإستراتيجى من تهديديات الإرهابيين و المرتزقة

2) سرعة دعم إستعادة الأمن و الإستقرار على الساحة الليبية بإعتباره جزء لا يتجزء من أمن مصر

3) حقن دماء الأشقاء من أبناء الشعب الليبى شرقاً و غرباً بتهيئة الظروف لوقف إطلاق النار
4) وقف إطلاق النار الفورى

5) إطلاق مفاوضات سياسية شاملة تحت رعاية الأمم المتحدة وفقاً لمخرجات مؤتمر برلين

خلينا نقول عليهم معارضة..لكن وقت الحرب اسمها خيانة زي ماقلت ?
والله قبل الحرب المعارضه اللي عاوز تهد الدوله في السلك دي مش مهارضه اساسا من تفاهه مايسمي المعارضه الكتله الصلبه من الشعب تايد السيسي والجيش تاييد فاشي

اري رياح المجد تهب بشايرها من جديد صورة نادرة للقائد ابراهيم باشا يسرد لمحمد علي باشا الكبير انتصارات الجيش المصري علي الدولة العثمانية ودخول اسطنبول

ممكن نشاهد تدخل جزئي في المناطق المجاورة لمصر لحماية حدودها .
التدخل الشامل صعب جداً على مصر.

مصر قادره على التدخل .. لا شك بذلك

لكن الان ليس الوقت ولا الزمان المثالي ..

اولا .. صعب جدا ان تتحصل مصر على مالي في ضل ضائقه كورونا التي عصفت بالاقتصاديات الخليجيه والذين هم الممول الاساسي للتدخل المصري ..

ثانيا .. اذا دخلت مصر المستنقع الليبي وتواجهت مع الاتراك .. سيستغل الاثيوبيين ذلك ويبدأون بعمليه ملء السد بأقرب فرصة .. يعني بتطر مصر فتح جبهه ثانيه .

ثالثا .. الموضوع مو مستحمل تدخل الجيش المصري بشكل شخصي .. قلد الاتراك بطريقتهم .. سلح حفتر اذا مصرين عليه بدفاعات جوية واسلحة وطائرات مسيره .. وحينها اذا لم يستطع حفتر قلب الطاولة .. فليتم الاستغناء عنه لأنه فاشل عسكريا

الخلاصه .. بدري جدا عالتدخل المباشر .. وقد يكون تصريح السيسي لأعطاء تلميح بأنه سيدعم رسميا حفتر بالسلاح النوعي والله اعلم

ممكن نشاهد تدخل جزئي في المناطق المجاورة لمصر لحماية حدودها .
التدخل الشامل صعب جداً على مصر.

تعرف الظروف دي مواتية من وجهة نظري للناس هنا لقراءة حملة الـAfrika Korps الالمانية بقيادة روميل من تونس إلى العلمين

هتعرف إنه بالنسبة لتركيبة الجيش المصري .. العملية العسكرية Road To Tunisia هي النوع المثالي للعمليات لديه

على فكرة.

ترويع الاتراك في ليبيا سيكون له صدى مرضي للغاية في اديس ابابا.

#افرم
#لا_ترحم
هدي نفسك يا برنس احنا مش داخلين نفرم ولا نعتدي

دي 5 محددات لأي تدخل عسكرى مصري في ليبيا

1) حماية و تأمن الحدود الغربية للدولة بعمقها الإستراتيجى من تهديديات الإرهابيين و المرتزقة

2) سرعة دعم إستعادة الأمن و الإستقرار على الساحة الليبية بإعتباره جزء لا يتجزء من أمن مصر

3) حقن دماء الأشقاء من أبناء الشعب الليبى شرقاً و غرباً بتهيئة الظروف لوقف إطلاق النار

4) وقف إطلاق النار الفورى

5) إطلاق مفاوضات سياسية شاملة تحت رعاية الأمم المتحدة وفقاً لمخرجات مؤتمر برلين

اللي بيقولك طماعنيين في ليبيا

يا اخي من 2015 وبندعم طرف وطني ومدخلنيش بقوات وكنا نقدر نخلص القصة ديه وبمنتهي السهولة مثلا في 2017 او 2016 لا كان في مرتزقة ولا كان في اتراك ولا اي حاجة

بنهدد بالتدخل وشكلنا هندخل لما مرتزقة سوريين وتركيا دخلت بجنودها واسلحتها في ليبيا المجاورة لينا وتركيا دولة تناصب مصر العداء

مين اللي موقفه اقرب للحق ؟

مفيش عقل ولا تفكير ابدا يعني ؟

أليس السراج والملايين تلتي معه ليبيون وعرب أم أن الجنسية تفصل حسب الادواق؟..

لا تفصل حسب الأذواق

بص من غير مناكفات
السراج خاين وخان بلدة ومقدراتها وشعبة
و راح يجيب راجل كما هو متخيل علشان يحمية
واللى هو راحلو لا هو راجل ولا حينفعو
وسيبك من كل ده

تجيب عجم ضد العرب ياخاين يا وسخ يا عديم الشرف والرجولة؟

لية من قلة البلدان العربية؟ ولا الموضوع لية أبعاد اخري
صديقي العزيز

نعم للتنمر... نعم للتنمر ضد السراج ومن والاه

بالمناسبة... السيسي النهاردة قال انو فية تفاهمات مع العرب والافارقة

ولو فيه راجل يحاول انو يتدخل ضد مصر

انا بقول لو فية.... وانا عارف انه مفيش

تحياتي

هدي نفسك يا برنس احنا مش داخلين نفرم ولا نعتدي

انا هادي. بس انعشتني الاخبار التي تقول ان مصر ستترك موقفها الرخو تجاه من يقضم دائرة نفوذها في ليبيا.

بانتظار ما ستفعله مصر.

سامتنع عن التعليق على هذا الخبر.

تحية،

هو ازاي السيسي طالع يأيد حفتر بكل شجاعة كده مش المفروض ان السراج معترف بيه دوليا و ده خرق واضح لحظر الأمم المتحدة ولا ايه عشان افهم وايه رد المجتمع الدولي ومجلس لأمن في حالة التدخل العسكري علي الارض؟
حد يرد عليه علشان انا ......

المرفقات

27.7 KB · المشاهدات: 75
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى