السيسي : اي تدخل مصري في ليبيا بات شرعيا

هل ستحرك مصر جيشها نحو ليبيا ؟

• مجموع المصوتين
    346
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
السيئة الوحيدة بالنسبة ليا القضاء علي المعارضة بجميع أشكالها أما الباقى يستحق الثناء و التحية و التقدير
وانت في حرب في كل الاتجاهات المعارضة نوع مم الخيانة .. انظر لمحمد علي

وبالمنـاسبة حقوق مصر المائية لا تقل اهمية ابداً عن تامين الحدود الغربية , بل اري ان ضرر سد النهضة اشد قسوة عن ان تحتل ليبيا كاملة بعناصر ارهابية ..

كما اري ان الحلول العسكرية ضد سد النهضة قد تجاوزناها , وان كُنا نٌدفع لها عمداً .

وبالمنـاسبة حقوق مصر المائية لا تقل اهمية ابداً عن تامين الحدود الغربية , بل اري ان ضرر سد النهضة اشد قسوة عن ان تحتل ليبيا كاملة بعناصر ارهابية ..

كما اري ان الحلول العسكرية ضد سد النهضة قد تجاوزناها , وان كُنا نٌدفع لها عمداً .
لن يكون حل تقليدي اذا تعنتت اثيوبيا كله معمول حسابه وبوقته

شوف هقولك حاجة ...

أول ما سقطت الوطية ... أنا قلت انه خوفي الاساسي هو ان يحصل إنهيار "على المستوى الاستراتيجي" للجيش الليبي غرب ليبيا نتيجة فقدان الاجواء هناك .... ارجو لو حد يقدر يجيب مشاركتي هذه

و للاسف هذا هو ما حصل ... فعلياً سرت نفسها كانت ستسلم من بعض القيادات الشعبية فيها لحقن الدماء حتى لا يلحقوا بمصير أهالي ترهونة لولا التدخل المصري الحاسم الذي منع الأتراك من التقدم
انا مقدر كلامك وقريته

اللي خلاني اقول كدة كذا حاجة... منهم:

لما قال الخط الاحمر محدش يعديه لا من الشرق ولا من الغرب(ولاحظ ان الوفاق انسحبوا ١٠٠ كيلوا ورا ومحدش جري وراهم) فانا فهمت ان الخط دا مرسوم من القاهرة

حفتر طان ماسك الوضع لمدة طويلة ولكن التعزيزات التركية الغير مهتمة بالاعراف واللوائح كانت هتصعب من مهمته ويطيل امد الحرب وكمان هيعزز من وجود تركيا في ليبيا(لانها هتبعت قوات اضافية بحجة حماية الوفاق زي مانت بتتحجج بالارهاب فس سيناء وقواتك المدرعة بتعمل بحرية حتى في المنطقة ج) يبقى لما نقطم الموضوع هونقف الوجود التركي لغاية كدة ولو استمروا في الهجوم فالكل عارف ان مصر هتتدخل لانهاء المشكلة عسكريا (cut the loss)

المحاولة الاخيرة في لم الشمل من مصلحة ليبيا ومصر وعشان كدة السيسي وجه كلامه لابناء الشرق الليبي ودا يستلزم وقف العمليات مع اظهار قدرتك العسكرية الطاغية عشان تقول انا قادر افرمك بس مش عاوز عشان انت حبيبي (قالها لما وضح ان التدخل كان ممكن يكون من سنين ولكن نحن نحترم ونحب الشعب الليبي ونحن لسنا بغزاة)

حل القضية الليبية هيكون صعب لو فيه طرف منتصر لان المهزوم هيعمل المستحيل لينتصر خوفا من التنكيل

مصر لديها الامكانيات على الضرب في الجهتين ليبيا واثيوبيا

لا احد يستطيع تهديد مصر .

لن يكون حل تقليدي اذا تعنتت اثيوبيا كله معمول حسابه وبوقته
تصدق وتامن بالله لو السيسى حل ازمة السد سواء حربا او سلما مش حيحتاج يقفل على المعارضة لان الشعب نفسه مش هيقبل اى معارضة ضده

اقوي كلمة قالها الرئيس السيسي ان سرت خط احمر واذا المليشيات ومن يحركها تجرأت واقتحمت سرت فلن يكون لهم مكان لا في شرق ليبيا ولا في غرب ليبيا

على الله قصد السبيل
الله يكفينا بإذن الله
اميركا مع مصر بسبب صفقة القرن .. ايطاليا بسبب الصفقات فرنسا وروسيا كدا كدا داعمة لحفتر .. المانيا و بريطانيا مش هيعلقو على الموضوع .. كدا كدا التدخل هيكون شركى تماما مثل تدخل تركيا فى سوريا

انت مشفتش المظلات النهارده وهما ف الهليكوبتر .. اكيد فاهم طبعا يعنى ايه مظلات مش هبقى من المقدمه بس هيتعمل عليهم الكماشه
المظلات بتأمن مداخل ومخارج ورؤوس جسور لدخول الصاعقة
مفرررررمة

اتمنى من مصر عدم التدخل في الوقت الراهن وملاعبه هذا القرد ومرتزقته لعبه قط وفار
وان تركز مجهودها على سد النهضه
وحمى الله مصر

تصدق وتامن بالله لو السيسى حل ازمة السد سواء حربا او سلما مش حيحتاج يقفل على المعارضة لان الشعب نفسه مش هيقبل اى معارضة ضده
سيكون محمد علي رقم ٢ وهيتجاوزه ايضا

الصراحة يجب الإستشارة مع كل الأعضاء و أأكد لك ستكون هناك غيابات إن حصلت و حتى إن لم تكن لن يمضي الكل على مسودة أي قرار و سيضهر الشرخ جليا بين آراء العرب. الإجتماع من شأنه تعرية الشرخ بين آراء العرب حول ليبيا.
لا شرخ ولا تصدع مصر ماستنتش الجامعة و قالت قرارها..وزي ماحصل ايام حرب الخليج الجامعة هاتوافق!

يعني هو أنا ايه غير عاشق غيور على مصر
سيبك من العتاب دلوقتي

احنا فية ثأر كبير وكبير جدا مع أطراف كتير
صدقني الموضوع ده لازم يكون لسياسة موحدة مع بلدان كتير وعربية بالأخص

انا دلوقتي قدرت كلمة الأخوة السعوديين ساعة بداية عاصفة الحزم

لما كانو بيقولو لو مش معايا فأنت ضدي بمنتهى الصراحة واللي يزعل يتفلق

في اوقات كتير الصراحة والحزم في الكلام وبدون مجاملات افضل من الانتظار والنفس الطويل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى