السيسي : اي تدخل مصري في ليبيا بات شرعيا

هل ستحرك مصر جيشها نحو ليبيا ؟

• مجموع المصوتين
    346
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بس هتستخدم ضد مصر
على العموم ده توقع مش معلومه
وممكن يكون لفرض الحظر الجوى

صحيح
لكن انت حط الاطراف الدولية المنوط بها التحرك تحت مظلة عملية ايريني
لو ماتحركوش ، اعلن ده صراحة
كمان لاحظ ان تدفق السلاح للسراج ليس كسراً للخط الاحمر اللي حددته مصر

و لاحظ كمان ان خطاب مصر كان ذكي جداً و عاقل جداً و نبيل جداً
انا هتدخل عشان اوقف الوضع على الارض على ما هو عليه ، هتدخل عشان انفذ وقف اطلاق النار
مش هتدخل عشان ارجح كفة حد على حد .

لو انت اتحركت في ضربات استباقية ، انت كدة بتضرب نبل الموقف المصري اللي المفروض انا عايز اسوّقه كويس

التعديل الأخير:
مع ان الصوره مفبركه ومنتشره بتويتر
لكن اتمنى ان السعوديه تشارك بمقاتلاتها
ونساعد الاشقاء المصريين

مشاهدة المرفق 278419
مجرد وجود المقاتلات السعودية في الاجواء الليبية ينهي المسألة

اذا كان الموضوع معروف بان الامور لصالح مصر باذن الله، فما بالنا بالسعودية زائد الامارات؟
لو حصل، باي باي تركيا من المنطقة العربية كلها لانه سيتم الالتفات الى قطر ايضا

صحيح
لكن انت حط الاطراف الدولية المنوط بها التحرك تحت مظلة عملية ايريني
لو ماتحركوش ، اعلن ده صراحة
كمان لاحظ ان عدم تدفق السلاح للسراج ليس كسراً للخط الاحمر اللي حددته مصر

و لاحظ كمان ان خطاب مصر كان ذكي جداً و عاقل جداً و نبيل جداً
انا هتدخل عشان اوقف الوضع على الارض على ما هو عليه ، هتدخل عشان انفذ وقف اطلاق النار
مش هتدخل عشان ارجح كفة حد على حد .

لو انت اتحركت في ضربات استباقية ، انت كدة بتضرب نبل الموقف المصري اللي المفروض انا عايز اسوّقه كويس
بص هيبان لو فى قصف مواقع خارج الخط الاحمر او فرض الحظر الجوى او ان حد تخطى الخط الاحمر كلها ساعات قليله جدا
بس واضح من التانكر المصاحب ان العمليه هتطول شويه فى الجو

بص هيبان لو فى قصف مواقع خارج الخط الاحمر او فرض الحظر الجوى او ان حد تخطى الخط الاحمر كلها ساعات قليله جدا
بس واضح من التانكر المصاحب ان العمليه هتطول شويه فى الجو

حظر جوي ، فكرة ممتازة

مع ان الصوره مفبركه ومنتشره بتويتر
لكن اتمنى ان السعوديه تشارك بمقاتلاتها
ونساعد الاشقاء المصريين

مشاهدة المرفق 278419
لا تحتاج مصر إلى اي دعم عسكري في ليبيا هي قادرة تماماً على التعامل مع التهديدات هناك واعتقد سيتمثل الدعم العربي في التأييد السياسي والمشاركة الرمزية لبعض القوات كتواجد ورسالة وغطاء بأن العمل عربي وليس مصري فقط وفي حال تطور الامر واصبح هناك صدام مباشر بين تركيا ومصر ستتغير المعادلة وسيكون هناك دعم مطلق حسب التنسيق مع القيادة المصرية !!

عندما يكون الامن القومي لاي بلد عربي مهدد من الترك او الفرس او الصهاينة فانا لا اقف موقف محايد ابدا وفي ليبيا وسد النهضة اقف قلبا وقالبا مع مصر في اي اجراء تتخذه لحماية امنها

لا اعتقد انه يوجد اي بوادر هجوم مصري الان لان الطرف الاخر حتى اللحظه لم يبدأ هجومه على سرت

على اقصى تقدير اي تحرك جوي الان ربما يكون للاستعداد بناءا على معلومات إستخباراتيه لنية الطرف الاخر بدأ الهجوم لننتظر ونرى

عندما يكون الامن القومي لاي بلد عربي مهدد من الترك او الفرس او الصهاينة فانا لا اقف موقف محايد ابدا وفي ليبيا وسد النهضة اقف قلبا وقالبا مع مصر في اي اجراء تتخذه لحماية امنها

وجود تركيا راح يسبب صداع مزمن للدول العربية الافريقية

هي ماجت عشان الشرعية جايه وتستخدم السراج سرج لمطيتها

وجودها راح يخليها تغزو افريقيا طول وعرض شركات واقتصاد ومنتجات
والبقية تتفرج

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى