مناورة تركية جوية ضخمة شمال مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا عندي فكره ان اي رئيس مصر بيتهجم العرب عليه هو في صالخ مصر بالاساس زي السادات والسيسي اكثر رئيسين ليهم شعبيه في العصر الحديث احنا عبيد الزعيم لو ماخترناش رئيس علي هوي العرب

هو سياسة مصر اتغيرت تماما عن سياسة مبارك وده عامل حرقان شوية لان كل واحد بيرجع لحجمه الطبيعي

ههههه مش بقولك انت مش فاهم يعني ايه ديمقراطية انا عذرك طبعا ، الديمقراطية لا تتجزأ ، الديمقراطية كاملة مكملة ، الحريات مش معناها ديمقراطية ، لان الديمقراطية اسس حكم و الحريات من بعد تطبيق الديمقراطية تعود للقوانين و الدستور ، يعني مثلا امريكا دولة ديمقراطية بس القانون بيعاقب علي اي مظاهرات دون تصريح و حبس المحرضين ، دهً قانون لا علاقة له بتطبيق الديمقراطية من عدمها
اوك اذا كان هذا مفهومك جيد تركيا تعتبر ديمقراطية

متظنش ايه المشكله يعني ؟ هتغير من الواقع؟ السيسي اكثر رئيس ليه شعبيه مر علي مصر في العصر الحديث
ياحبيبي اذا انت شايف كدة اوك وفي غيرك شايفين العكس يعني مش نهاية العالم اللهم الا اذا كنت تريد ان تقنع الجميع بوجهة نظرك عند ذاك راح قولك الله يعينك عنجد

هو سياسة مصر اتغيرت تماما عن سياسة مبارك وده عامل حرقان شوية لان كل واحد بيرجع لحجمه الطبيعي
بالظبط لدرجه ان شوفت عرب بيكلمو ان ازاي مصر تقف امام تركيا بالاساس مصدومين هههههههههه

ياحبيبي اذا انت شايف كدة اوك وفي غيرك شايفين العكس يعني مش نهاية العالم اللهم الا اذا كنت تريد ان تقنع الجميع بوجهة نظرك عند ذاك راح قولك الله يعينك عنجد
ليست وجهه نظر بل واقع نراه انت مصضدوم فقط لاتريد الاقتناع بيه

دة بنظرك ياحبيبي ياعسل انت بس مش شرط تكون نظرة الناس كلها زيك
مليش دعوه بالعرب انا بتكلم عن المصريين بخلاف الاخوانجيه نسبه لاتقل عن 80% مؤيده للسيسي وليس وجهي نظري فقط عموما معذور لانك اجنبي لاتعرف مصر

سياسة مبارك ايه وحرقان ايه ياعمري ان تكون مقتنعا بوجهة نظر هذا حقك ولكن ان تظن ان الجميع لديه نفس وجهة النظر صعبة شوية

مليش دعوه بالعرب انا بتكلم عن المصريين بخلاف الاخوانجيه نسبه لاتقل عن 80% مؤيده للسيسي وليس وجهي نظري فقط عموما معذور لانك اجنبي لاتعرف مصر
طيب اوك حلو انت مقتنع بكدة زي متحب انا مقتنع بان العكس صحيح دي حقي برضو وفي ثالث مقتنع بوجهة نظر اخرى كمان حقو المشكلة عند البعض لامجال لاي راي ثاني يصابون بصدمة عندما يقول احدهم لا او انت مخطى

اولا انت تحكم عل بلدك بدا عبيد الزعيم يعني محترفي فن التطبيل انا مقاتش انو شعب كامل هو عبيد ابد لم اقل ذلك كلامي موجه للمطبلين فقط ولم اسي بحديثي مطلقا الى اهلنا في مصر او الى مصر ويمكنك مراجعة التعليقات ثانيا انت ثالث شخص سوف اشرح له الموضوع لانك اتيت متاخرا ولم تقرا لتعليقت كاملة الموضو لم يكن الديمقراطية والانتخابات ولكن سياق الردود اوصلنا الى هنا ثانيا يا اخي هذا منتدى حر يحق لك ان تكتب ماتشاء مادمت غير مخالف للقوانين اذا لم يعجبك التعليق الحل بسيط اعمل تجاهل وانتهى الامر

طبيعي لم تتهكم علي ناس بتأييد رئيسها و توصفهم بالعبيد ده شئ غير مقبول ، انا عارف ان احيانا المناقشات بتاخد مسار مختلف و بيدخل في مناقشات سياسية لكن الواحد مفروض يارب اداب الحوار خاصا عندما يتحدث عن حكام و سياسات دولة غير بلده ، في كثير معارضين للرئيس السيسي هنا في المنتدي بس محدش بيتكلم لان ده منتدي عربي عسكري لا يجوز الحديث عن سياسة حكم داخلي للدول بشكل فظ خاصا ان مفيش حد من اعضاء المنتدي بينتقد اوضاع داخلية في بلده الا المصريين للاسف رغم كل بلد وفيها خيبة تقيلة

عجبت لك يا زمن ناس تدافع عن رئيس دولتها

يطلع بوق اخواني مدفوع الاجر يقول عليهم مطبلين وعبيد

ونفس الناس تطبل لرئيس دوله غير دولتها ويدافعوا عنه بالغالي والنفيس

ويستحقروا اوطانهم ويتمنوا العيش في تركيا

ويقول علينا في الاخر مطبلين وعبيد

والله نظلم الخراف والكلاب لما نصفكم بها

لا بيتكلمو بثقه اوي رغم انهم لايعرفون المجتمع المصري بالاساس

طبيعي لم تتهكم علي ناس بتأييد رئيسها و توصفهم بالعبيد ده شئ غير مقبول ، انا عارف ان احيانا المناقشات بتاخد مسار مختلف و بيدخل في مناقشات سياسية لكن الواحد مفروض يارب اداب الحوار خاصا عندما يتحدث عن حكام و سياسات دولة غير بلده ، في كثير معارضين للرئيس السيسي هنا في المنتدي بس محدش بيتكلم لان ده منتدي عربي عسكري لا يجوز الحديث عن سياسة حكم داخلي للدول بشكل فظ خاصا ان مفيش حد من اعضاء المنتدي بينتقد اوضاع داخلية في بلده الا المصريين للاسف رغم كل بلد وفيها خيبة تقيلة
اولا انا مش اتهكم على ناس تايد رئيسها انا بتكلم على ناس محترفي تطبيل ودة فرق كبير ثالثا بالنسبة لانتقاد الاوضاع الداخلية هل انتقد احد الاوضاع الاقتصادية او السياحية او غيرها في مصر كلا المشكلة ياعمري لو انك قرات التعليقات منذ البداية لتفهمت الوضع النقاش كان بموضوع عسكري وبلشت الشباب بالتعليقات ووصلت الى هنا ونفس الاسلوب الاغراق بكلام عن موضوع معين ليتم جره الى موضوع اخر ولو كنت متابع بعد تحرير الوطية لتفهمت ماذا اقصد

اولا انا لست اخوان ولست بوق ولست اتقاضى اجور كما يفعلها البعض والدليل انا وحدي ضد اربع او خمسة بنفس الوقت ومحدش مانعك تدافع عن زعيمك بس مش حقك تفرض وجهة نظرك على الاخرين

اوك اذا كان هذا مفهومك جيد تركيا تعتبر ديمقراطية

لا تركيا مفهاش لا حريات و ديمقراطية ، فيها معارضة كرتونية لخداع المغفلين ، انتخابات البلدية تم تزويرها بعد الاعادة اكثر من مره و انسحاب اكثر من مرشح و احكام قضائية ، نظام الحكم تغير ليصبح نظام رئاسي حتي يكمل اردوغان حكمه بعد انتهاء مدة رئاسته للوزراء وعلي هرم السلطة منذ ١٧ عاما حتي الان ، عن اي ديمقراطية تتحدث يا عزيزي
??‍♂️

لا تركيا مفهاش لا حريات و ديمقراطية ، فيها معارضة كرتونية لخداع المغفلين ، انتخابات البلدية تم تزويرها بعد الاعادة اكثر من مره و انسحاب اكثر من مرشح و احكام قضائية ، نظام الحكم تغير ليصبح نظام رئاسي حتي يكمل اردوغان حكمه بعد انتهاء مدة رئاسته للوزراء وعلي هرم السلطة منذ ١٧ عاما حتي الان ، عن اي ديمقراطية تتحدث يا عزيزي
??‍♂️
اي انتخابات بلدية زورت قصدك الي خسرها اردوغان واي معارضة كارتونة شكلك ماتعرف شي عن تركيا واحزابها روح اهنيك وشوف المعارضة الكارتونية وديمقراطية طبعا لان الدستور تم تغييره باستفتاء شعبي واعتقد مش تركيا وحدها الي غيرت الدسور عل الاقل بتركيا المدة معلومة بس انا مش حلومك لانك صعب تتقبل ان في بلد ديمقراطي تعتبرانو كل اوروبا وامريكا وغيرهم همة تمثيل بتمثيل وان الي عندك بس هو الصح ياحبيبي عل راحتك كل واحد وقناعتو

اي انتخابات بلدية زورت قصدك الي خسرها اردوغان واي معارضة كارتونة شكلك ماتعرف شي عن تركيا واحزابها روح اهنيك وشوف المعارضة الكارتونية وديمقراطية طبعا لان الدستور تم تغييره باستفتاء شعبي واعتقد مش تركيا وحدها الي غيرت الدسور عل الاقل بتركيا المدة معلومة بس انا مش حلومك لانك صعب تتقبل ان في بلد ديمقراطي تعتبرانو كل اوروبا وامريكا وغيرهم همة تمثيل بتمثيل وان الي عندك بس هو الصح ياحبيبي عل راحتك كل واحد وقناعتو

الانتخابات الحصل فيها اعادة اكثر من مرة لفوز معارض في الانتخابات و كان في احكام قضائية و انسحاب للمرشحين اعترضا علي الاعادة ،دلوقتي تغير الدستور بقي حلوي جميل ههههه، المعارضة الحنجورية كزعيمهم ، يعني ايه تغير الدستور بمدة معلومة ؟! لو قصدك مصر بشكل غير مباشر ههه ،مصر مده الرئاسة فترتين كل فترة ٦ سنوات ، مش عارف انهي اوروبا البتكلم عليها ، انا عايش في اوروبا منذ الصغر و كلهم عارفيين انه ديكتاتور ، بصراحة مسمعتش مرة ان في حد قال ان تركيا دولة ديمقراطية بالعكس انتقادات دائما لملفات داخلية

الانتخابات الحصل فيها اعادة اكثر من مرة لفوز معارض في الانتخابات و كان في احكام قضائية و انسحاب للمرشحين اعترضا علي الاعادة ،دلوقتي تغير الدستور بقي حلوي جميل ههههه، المعارضة الحنجورية كزعيمهم ، يعني ايه تغير الدستور بمدة معلومة ؟! لو قصدك مصر بشكل غير مباشر ههه ،مصر مده الرئاسة فترتين كل فترة ٦ سنوات ، مش عارف انهي اوروبا البتكلم عليها ، انا عايش في اوروبا منذ الصغر و كلهم عارفيين انه ديكتاتور ، بصراحة مسمعتش مرة ان في حد قال ان تركيا دولة ديمقراطية بالعكس انتقادات دائما لملفات داخلية
اول حاجة تركيا اردو اخرو سنة 2028 لو اعيد انتخابو انت بمفهومك كل العالم بتمثل عشان تستهدف النظام في مصر مثلا لا ياعيني دة مش منطق مع احترامي لشخصك الكريم يعني اوروبا وامريكا وغيرهم يعملوا تمثيليات عشان يستهدفونا مع احترامي الوضع كتالي انت شايف حاجة معينة حلوة اوك محدش عندو اعتراض بس لاتتخيل ان كل الناس سيوافقونك الراي يعني انت شفت المرسيدس احسن عربية غيرك مقتنع انو الجاغوار احسن وهكذا مستحيل انك تجمع اذواق الكل حسب ذوقك الشخصي اما مسالة اوروبا تعتبره دكتاتور انا بالنسبة لي كل العيلة عايشة هناك وانا كمان معظم وقتي اهناك في يومنا هذا اذا سالت الفرنسيين عن اردو سيقولون لك دكتاتور واذا سالت الايطاليين سيقولون انه رئيس منتخب ديمقراطيا وهكذا من يحدد ذلك هي في اوروبا هي مصالحهم انا اقصد بالنسبة للديمقراطية الاوروبية هل تعترف بها ام تعتبرها تمثيلة كذلك واذا كانت كل الطبقة السياسية في تركيا تمثل هل من المعقول ان الشعب التركي سيمرر هكذا انتاج درامي اسطوري

اول حاجة تركيا اردو اخرو سنة 2028 لو اعيد انتخابو انت بمفهومك كل العالم بتمثل عشان تستهدف النظام في مصر مثلا لا ياعيني دة مش منطق مع احترامي لشخصك الكريم يعني اوروبا وامريكا وغيرهم يعملوا تمثيليات عشان يستهدفونا مع احترامي الوضع كتالي انت شايف حاجة معينة حلوة اوك محدش عندو اعتراض بس لاتتخيل ان كل الناس سيوافقونك الراي يعني انت شفت المرسيدس احسن عربية غيرك مقتنع انو الجاغوار احسن وهكذا مستحيل انك تجمع اذواق الكل حسب ذوقك الشخصي اما مسالة اوروبا تعتبره دكتاتور انا بالنسبة لي كل العيلة عايشة هناك وانا كمان معظم وقتي اهناك في يومنا هذا اذا سالت الفرنسيين عن اردو سيقولون لك دكتاتور واذا سالت الايطاليين سيقولون انه رئيس منتخب ديمقراطيا وهكذا من يحدد ذلك هي في اوروبا هي مصالحهم انا اقصد بالنسبة للديمقراطية الاوروبية هل تعترف بها ام تعتبرها تمثيلة كذلك

هههه هل تقولني ما لم اقوله ؟ انا لم اذكر اي مؤامرات علي مصر او ان الاوروبيين او العالم يتامر عليها هذه فقط خيالاتك ، اعذرك انك تجهل الديمقراطية ، الديموقراطية ليست شئ نسبي او راي في طعام او مباراه كرة القدم، الديموقراطية واحدة في كل العالم ، لن تجد ديمقراطية بشكل في ايطاليا و شكل اخر في فرنسا فهي ليست طعام و ملبس حتي تكون أذواق هههه ، الديمقراطية هي الديمقراطية في كل مكان ، للاسف نتكلم في بديهيات من المفترض انك تعرفها اذا ارادت الحديث عنها

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى