إسرائيل تنفذ تجربة ناجحة لاطلاق صاروخ بالستي طراز(لورا) بمدى400كم!! في البحر المتوسط

اسرئيل عادى

انما مصر تحط افنجر على المستيرال تلاقى الضحك والسفاله

نحن نفكر والباقى يسير على طريقنا

بغض النظر عن قدرات اسرائيل العسكريه المتطوره، حد اخد باله الصاروخ اطلق ازاي؟ تم اطلاقه من شاحنة علي سفينه مش كبيره!
يعني بافتراض تواجد الصواريخ محمله علي شاحنات ممكن من علي الميسترال في البحر نعمل نفس الكلام!

الكوري كمان من شاحنة

اين ستضع هذه الأشياء مشاهدة المرفق 271831
صراحة سألت علشان مش عارف - بس فكر معايا في السيناريو "الواسع الخيال ده"

١- هاستخدم الاتنين الميسترال مع بعض في تشكيل ابحار مع بعض وبقيه اسطولهم والبراحميني (بافتراض انها جت)
٢- أوزع بطارية ال س ٣٠٠ اللي انت تفضلت بيها علي سطح الحاملتين - مثلا ال long range surveillance radar علي واحده وال Engagement radar علي التانية وال launch vehicles علي الاتنين
٣- هأحط صواريخ زي الاسكندر (لو موجود طبعا او شبيهه الصيني)، علي الحاملتين بالتوازي من شاحنات

لو الكلام ده علميا ينفع اصلا، يبقي انا ممكن يبقي عنده قدرة نقل مظلة جوية طبقية بقدرة ضرب صواريخ ارض ارض بره حدودي - ودي قدره مش هينة - وممكن نظريا اضرب بيها سد النهضة من بعيد وبراحتي

السؤال الحقيقي هو ليه لأ؟

صراحة سألت علشان مش عارف - بس فكر معايا في السيناريو "الواسع الخيال ده"

١- هاستخدم الاتنين الميسترال مع بعض في تشكيل ابحار مع بعض وبقيه اسطولهم والبراحميني (بافتراض انها جت)
٢- أوزع بطارية ال س ٣٠٠ اللي انت تفضلت بيها علي سطح الحاملتين - مثلا ال long range surveillance radar علي واحده وال Engagement radar علي التانية وال launch vehicles علي الاتنين
٣- هأحط صواريخ زي الاسكندر (لو موجود طبعا او شبيهه الصيني)، علي الحاملتين بالتوازي من شاحنات

لو الكلام ده علميا ينفع اصلا، يبقي انا ممكن يبقي عنده قدرة نقل مظلة جوية طبقية بقدرة ضرب صواريخ ارض ارض بره حدودي - ودي قدره مش هينة - وممكن نظريا اضرب بيها سد النهضة من بعيد وبراحتي

السؤال الحقيقي هو ليه لأ؟
لا كذا هبد وغير قابل للتصديق

لا كذا هبد وغير قابل للتصديق
سيبك من الكلام العام بتاع هبد ومش هبد والتعليقات السطحية دي،

عندك سبب غير قابل للتصديق قوله ، ما عندكش ماشي، وانا بداءت كلامي بأنه سيناريو واسع الخيال - لكن ليه مستحيل علميا هو ده النقاش اللي ممكن نتكلم فيه او لأ

وانا رديت علي نقطتك بالذات اللي هيا كثره قطع البطاريه بحل سهل اننا نحطه علي الاتنين جنب بعض مش علي واحده - ايه اللي يمنع ؟ في سبب علمي يمنع؟ لو فيه احب اعرفه

سيبك من الكلام العام بتاع هبد ومش هبد والتعليقات السطحية دي،

عندك سبب غير قابل للتصديق قوله ، ما عندكش ماشي، وانا بداءت كلامي بأنه سيناريو واسع الخيال - لكن ليه مستحيل علميا هو ده النقاش اللي ممكن نتكلم فيه او لأ

وانا رديت علي نقطتك بالذات اللي هيا كثره قطع البطاريه بحل سهل اننا نحطه علي الاتنين جنب بعض مش علي واحده - ايه اللي يمنع ؟ في سبب علمي يمنع؟ لو فيه احب اعرفه
ليش اللف والدوران واستخدم نسخه الاس البحريه وخلاص ،اصلا فكرتك غير قابله للتطبيق ابدا سواء هندسيا أو تقنيا وفنيا

مشكلة هذه الصواريخ وتجربتها على اهداف بحرية امر خطير .. بصراحة هذه الصواريخ تعطي تهديد لا يستهان به على القطع البحرية الاخرى

بغض النظر عن قدرات اسرائيل العسكريه المتطوره، حد اخد باله الصاروخ اطلق ازاي؟ تم اطلاقه من شاحنة علي سفينه مش كبيره!
يعني بافتراض تواجد الصواريخ محمله علي شاحنات ممكن من علي الميسترال في البحر نعمل نفس الكلام!
ببساطة جدا
تطلع شاحنه الاسكندر من مصعد الطائرات على السطح
تقصف تم تعود من حيث اتت
ربنا يجيب الاسكندر على خير

ليش اللف والدوران واستخدم نسخه الاس البحريه وخلاص ،اصلا فكرتك غير قابله للتطبيق ابدا سواء هندسيا أو تقنيا وفنيا

علشان انا معنديش قطعه تقدر تشيل ال س ٣٠٠ البحري ببساطه لا دلوقتي ولا في المستقبل القريب - انت كده محتاج مدمره ومافيش حد هيبيعهالك!

الحقيقه انت برضه ماجاوبتش بأي تفاصيل فنية او هندسية ليه مش ممكن تطبيقها ،

هل لعدم قدرتنا علي تثبيتها علي السطح في وجود موج عالي؟ او لعدم قدره النظام انه يشتغل من منصة بحرية لوجود اهتزازات؟ او يمكن لان عمر المعدات الافتراضي هيتأثر بشكل كبير بسبب الصدأ؟ او لان سطح الحاملة غير معالج للتعامل مع عادم الصواريخ فا ممكن يتأثر؟ اسباب اخري؟
الملاحظات الفنيه والهندسية بتبقي بالشكل ده مش جمل عامة

عموما احنا بتناقش ولو احد الاعضاء الخبراء يحب يضيف لماذا تنصيب ال س ٣٠٠ (بشكل مؤقت طبعا) مستحيل باستخدام الميسترال الاتنين مع بعض اكون شاكر

اين ستضع هذه الأشياء مشاهدة المرفق 271831

انت تحتاج لدمج الملون بالأحمر فقط...الشاحنات ماخذه أكثر من ٧٠% من الحجم والمساحة وانت ستزيلها
وغرفة التحكم الغرف واجد بالميسترال.

انت تحتاج لدمج الملون بالأحمر فقط...الشاحنات ماخذه أكثر من ٧٠% من الحجم والمساحة وانت ستزيلها
وغرفة التحكم الغرف واجد بالميسترال.

مشاهدة المرفق 272023
لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ياعزيزي هناك نسخ بحرية للنظام ولا أعتقد أن تصميم الحاملة يقبلها الحاملة أقصى شي تحمله هو استر ١٥

لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ياعزيزي هناك نسخ بحرية للنظام ولا أعتقد أن تصميم الحاملة يقبلها الحاملة أقصى شي تحمله هو استر ١٥

هذي شغلة المصممين....عبقرية الهندسة

اين العرب من إدانة التجربة الصاروخية كون أنها أكثر من ٣٠٠ كم و مخالفة لاتفاقية نشر الصواريخ

عودة
أعلى