تعاقد مصر على صواريخ كروز

مازال قيد التجربة أولا ولم يدخل في تسليح ال SU-35 ثانيا وال OVOD الذي امتلكت الجزائر منه وهو KH-59MK منه نسخة تصديرية تصل الى 200 كلم برأس حربي 700 باوند مقابل 500 باوند للصاروخ الشبحي MK2

انت لم تقصد منع .... لقد فهمت من تعليقك هذا وذعرت منه وشعرت انه لا فائدة من اى اتجاه نسلكه في التسليح
وقصدك من التعليق انه مازال قيد التجارب وهذا الان يشعرني بالراحة بعض الشيء
أخى مارشال، مما قرأته سابقا في موضوع اخر بالمنتدى عن السو 35 اننا سوف نتسلم اول مقاتلتين او أربعة تقريبا في الربع الأخير من هذا العام واننا سوف نستلم كامل الصفقة بحلول عام 2023 اليس هذا بوقت كافى لانهاء التجارب على الصاروخ ودمجه على المقاتله

انت لم تقصد منع .... لقد فهمت من تعليقك هذا وذعرت منه وشعرت انه لا فائدة من اى اتجاه نسلكه في التسليح
وقصدك من التعليق انه مازال قيد التجارب وهذا الان يشعرني بالراحة بعض الشيء
أخى مارشال، مما قرأته سابقا في موضوع اخر بالمنتدى عن السو 35 اننا سوف نتسلم اول مقاتلتين او أربعة تقريبا في الربع الأخير من هذا العام واننا سوف نستلم كامل الصفقة بحلول عام 2023 اليس هذا بوقت كافى لانهاء التجارب على الصاروخ ودمجه على المقاتله
وهو هيديني ايه زيادة حاليا
أنا لو خدت السوخوي أنا خلاص ركبت المجال الجوي لحاد حوض النيل
يارب الطيار يرمي ساعتها بنبله من الكابينه
فهمتني

وهو هيديني ايه زيادة حاليا
أنا لو خدت السوخوي أنا خلاص ركبت المجال الجوي لحاد حوض النيل
يارب الطيار يرمي ساعتها بنبله من الكابينه
فهمتني
طب شرق القناه وشرق المتوسط النبلة هتكفي برضه يمارش؟

وقتهم مجاش لسه وشرق المتوسط اللعب هيبقى على البحر مش العمق استاذنا
انا شايف الاستفادة القصوي افضل اهو للظروف حتي...حته التسليح علي قد المهمة مش دايما هتمشي مش عاوز اشوف حالة زي حالة الفريم خلايا مغلقة ونقول اصلها asw

انا شايف الاستفادة القصوي افضل اهو للظروف حتي...حته التسليح علي قد المهمة مش دايما هتمشي مش عاوز اشوف حالة زي حالة الفريم خلايا مغلقة ونقول اصلها asw
هي ASW فعلا
بس برضك لو هتشتري هتشتري حاجات تفيدك في العدائيات الملحة
قنابل إختراق أولى وذخائر سيطرة جوية

هذا ما حدث مع صفقة الرافال الفرنسية وتعليق تسليم الاسكالب لدخول مكونات أمريكية به ولكن الروسى بعيد تماما عن هذه النقطة
الاسكالب انتهت مشكلته بين فرنسا وامريكا خلاص

فكرة سوخوي 35 من غير الصاروخ ده حتى بتقدم تشكيلة ذخائر حلوة

فكرة سوخوي 35 من غير الصاروخ ده حتى بتقدم تشكيلة ذخائر حلوة
و ليه مترضاش بالافضل ... وخصوصا كل ذخيرة نوعية بتدخلها ممكن تفتح ليك ذخيرة نوعية مماثلة فى ىالجانب الغربى

انت بتفترض ولا متأكد , قبل بس ما اكتب اى حاجه ؟
بفترض بس اكتب انته أحسن واحد احب اقرا له في الروسي
يعني انته لو كتبت 10 مشاركات مثلا أنا ممكن ابيع الفرنساوي

و ليه مترضاش بالافضل ... وخصوصا كل ذخيرة نوعية بتدخلها ممكن تفتح ليك ذخيرة نوعية مماثلة فى ىالجانب الغربى
مين قال أنا مش راضي الموضوع موضوع وقت بس

مازال قيد التجربة أولا ولم يدخل في تسليح ال SU-35 ثانيا وال OVOD الذي امتلكت الجزائر منه وهو KH-59MK منه نسخة تصديرية تصل الى 200 كلم برأس حربي 700 باوند مقابل 500 باوند للصاروخ الشبحي MK2
الصاروخ اتجرب لدرجه ان الروس اجروا اختبارات عليه فى سوريا ومن على السو 57

مسأله تصديره من عدمه موضوعها منتهى , الصاروخ برغم انه مميز بس هو متشابه فى اغلب الخصائص العامه من النسخ الاقدم من نفس عائله kh-59 واللى اتصدرت لدول كتيره
النقطه التانيه ان الروس كتير من ذخايرهم الجويه الجديده اتوقع عقود فيها عقود تصدير قبل ما تدخل الخدمه اصلا عندهم
قنابل UPAB-500 و UPAB-1500 اتعرضوا فى 2019 واتصدروا فى نفس السنه بمديات 40 و 50 كم

kh-38 و GROM-E1 ,Grom -E2 كانوا بيتجربوا على نسخ الميج بتاعتنا ويعتبروا انتاج حديث للروس وفئه جديده فى الذخائر عندهم

مشاهدة المرفق 270266
مسأله تصديره من عدمه موضوعها منتهى , الصاروخ برغم انه مميز بس هو متشابه فى اغلب الخصائص العامه من النسخ الاقدم من نفس عائله kh-59 واللى اتصدرت لدول كتيره
النقطه التانيه ان الروس كتير من ذخايرهم الجويه الجديده اتوقع عقود فيها عقود تصدير قبل ما تدخل الخدمه اصلا عندهم
قنابل UPAB-500 و UPAB-1500 اتعرضوا فى 2019 واتصدروا فى نفس السنه بمديات 40 و 50 كم
مشاهدة المرفق 270270
مشاهدة المرفق 270271

kh-38 و GROM-E1 ,Grom -E2 كانوا بيتجربوا على نسخ الميج بتاعتنا ويعتبروا انتاج حديث للروس وفئه جديده فى الذخائر عندهم
مشاهدة المرفق 270278
استاذي الفاضل انا فعلا بنتظر مشاركاتك انت والاخ مارشال. ياريت تزود من تفاعلك ومشاركاتك لاني بستفيد منها فعلا واعتقد دة راي باقي الاعضاء . تقبل تحياتي

مشاهدة المرفق 270266
مشاهدة المرفق 270270
مشاهدة المرفق 270271

مشاهدة المرفق 270278
ايه اللي بيميز الجروم عن باقي صواريخ ارض جو
وانته متفق معايا إن اي نسخه من الأوفود كويسة

استاذي الفاضل انا فعلا بنتظر مشاركاتك انت والاخ مارشال. ياريت تزود من تفاعلك ومشاركاتك لاني بستفيد منها فعلا واعتقد دة راي باقي الاعضاء . تقبل تحياتي
تحياتي استاذ مصطفى

عودة
أعلى