لا طائرات اجوستا aw149 لمصر

أظن بوضوح عدم توقيع اي طائرة aw149 .. كده يبقي ناشري الاشاعة اللي نشرو سابقاً ان مصر هتجيب رادار السي فاير برضو اي كلام و هجص.

ده يوضحلنا حاجتين1- مفيش تعديل و لا ترقية للفريم لأنه اساساً الترقية كانت متوفرة و متمش اعطائها لمصر او مصر رضت بكده.
2- الصفقات مع ايطاليا و فرنسا فيها شبهه سياسية.
تخميناتنا كانت غلط وفكرة الترقية لم تخرج عن حدود التفكير مش هنجيب
الفريم جاءت حالها حال النسخه الفرنسية المضادة للغواصات
لو فرنسا طورت نسختها المضادة للغواصات بالسي فاير ولم تفعل مصر ساعتها أتفق معاك
لكن وضح اننا ملتزمين بالتصنيف العملياتي للفريم كما تشغلها بلدها الأم فرنسا

يا باشا ممكن تخلي الجويند مضادة للاعماق برضو , بلاش كده ... انتا كان ممكن تشتري اعداد من البيري كلاس من امريكا مستعملة بمبلغ الفريم.

بدل ما يكون عندك 4 بيري تخليهم 10 بيري + 4 جويند + 6 ميكو ( ده غير القديم).
الجاويند بيشغل كابتاس 2 أما الفريم تشغل كابتاس 4
النقطة التانية لو انته عاوز مكان الفريم كنت جبت نوكس مش بيري كلاس
الحاجة التالتة هي حتة أولويات

كده كده احنا بنطوره مع امريكا سابقاً و هي منصة ممتازة
اتفق معاك فرقاطه ممتازه ومتينه ومع التطوير هتبقي ممتازه وكمان هتزود الناحيه الكميه عندك وممكن ناخدها من المخزون الامريكي ببلاش؟؟؟

تخميناتنا كانت غلط وفكرة الترقية لم تخرج عن حدود التفكير مش هنجيب
الفريم جاءت حالها حال النسخه الفرنسية المضادة للغواصات
لو فرنسا طورت نسختها المضادة للغواصات بالسي فاير ولم تفعل مصر ساعتها أتفق معاك
لكن وضح اننا ملتزمين بالتصنيف العملياتي للفريم كما تشغلها بلدها الأم فرنسا
لا اسمحلي .. اظن انت فاكر كم التأكيدات مع اعضاء ههنا بدون ذكر اسماء و صفحات من الفيسبوك برضو بيطلقو علي انفسهم خبراء عسكريين ان مصر هتجيب السي فاير و ان الاستر 30 هيشتغل الخ .. يبقي ازاي مضادة اعماق و في نفس الوقت هتزود مستقبلاً بقدرات فرقاطة دفاع جوي؟

الجاويند بيشغل كابتاس 2 أما الفريم تشغل كابتاس 4
النقطة التانية لو انته عاوز مكان الفريم كنت جبت نوكس مش بيري كلاس
الحاجة التالتة هي حتة أولويات
بيري او نوكس ده هيعتمد ان الفريم كانت مخصصة لأيه اساساً .. الفريم المصرية او النورماندي سابقاً كانت multi purpose متعددة الاغراض .. و الدليل ازالة السيلفر 70 منها

يا باشا ممكن تخلي الجويند مضادة للاعماق برضو , بلاش كده ... انتا كان ممكن تشتري اعداد من البيري كلاس من امريكا مستعملة بمبلغ الفريم.

بدل ما يكون عندك 4 بيري تخليهم 10 بيري + 4 جويند + 6 ميكو ( ده غير القديم).
ياباشا فرقاطة ب800مليون يورو في 2015 في عز الازمة ووقوف أولاند في صف الدولة المصرية تستاهل تمنها

ياباشا فرقاطة ب800مليون يورو في 2015 في عز الازمة ووقوف أولاند في صف الدولة المصرية تستاهل تمنها
انا عارف انك بتنكشني عشان اقول 800 مبلغ كبير وهولاند و الموضوع سياسي الخ.
بس مش هتنول مرادك.

احسن انا عايز دى :love::love:

5M0311NZ5Ps7EsG1by02VeFLRVlosKiGGo8gTGTyNZMw-KTg5EkZ0tS-mO5ibKJ3UcX7eAzwGj_8R--SN3DKhPLVbgC9rj9Koe4LSGOeeCFv500ZV8OwTV0ApT8TCrQJYkEZZpuKxZa8rteNwctsomD5lVlAfibd6uUQeuf3hjTE
ولا دي ولا دي ولا دي ولا دي.
مستحيل امريكا تسمح لمصر بالحصول على الروميو.
بالعافية مصر خدت السي سبيريت

مستحيل امريكا تسمح لمصر بالحصول على الروميو.
بالعافية مصر خدت السي سبيريت
هو انت كل موضوع لمصر ناطط فيه كده مش شايف ان الموضوع بايخ ولا ايه؟؟؟؟
وكلامك صحيح بعيدا عن المتوهمين

هو انت كل موضوع لمصر ناطط فيه كده مش شايف ان الموضوع بايخ ولا ايه؟؟؟؟
وكلامك صحيح بعيدا عن المتوهمين
انا حر اشارك في اي موضوع.
لكن الغريب والمؤسف في المواضيع التي تخص مصر هو كمية التخيلات والمبالغات. يعني بالله عليك تتوقع امريكا تسمح لمصر بالحصول على الروميو؟

خدنا السى سبيريت ببلاش
يمكن يشوفو الكاش يوافقو محدش عارف
السي سيبيريت كانت مستعملة واعتقد من برنامج المعدات الفائضة.
بالنسبة للكاش ياباشا للاسف شوفنا امريكا ازاي باعت الاباتشي والبوسيدون للهند بدون بعض المعدات واضطرت الهند تبدلها من بمعدات من اسرائيل او من مصدر محلي. ودي الوقت الهند عايزة الروميو بتاعها زي السعودي ولحد دي الوقت لم تدخل الصفقة حيز التنفيذ. السبب في ده هو ان الهند تسليحها يحتوي على الكثير من ااسلاح الروسي زي مصر. وده فوق ان الهند ومصر وقعوا على cismoa

انا حر اشارك في اي موضوع.
لكن الغريب والمؤسف في المواضيع التي تخص مصر هو كمية التخيلات والمبالغات. يعني بالله عليك تتوقع امريكا تسمح لمصر بالحصول على الروميو؟
تعرف انك مسلي .. و كمان مش بتضايق زي ببعض الاعضاء المصريين من مشاركاتك عشان عارف انك شخصيتك علي نياتها.

شارك زي ما تحب مفيش مشكلة.

عودة
أعلى