تقرير يكشف عن استعداد الجيش المصري لامتلاك أسلحة ضاربة

تستاهل مصر كل خير ياليت يكون فيه اكتفاء ذاتي من الأسلحة الخفيفة والمتوسطة و50% من الأسلحة الثقيلة على الاقل عندها تكون مصر بأمان مع شوية قنابل نووية عليهم كم صاروخ عابر للقارات والمقبلات غواصات شبحية مع نقل تقنيتها والحلا ? يبقى أقمار صناعية عسكرية مصنوعة في مصر

اهم حاجه تفرح هو تأكيد صفقة السوخوي اكتر وأكتر عشان احتمال يكون عندها مشوار مهم قريب
بعد كده ندخل علي زيادة الأعداد من كل الطرازات الموجودة خصوصا الرافال بعد زيارة وزيرة الدفاع الفرنسية

تستاهل مصر كل خير ياليت يكون فيه اكتفاء ذاتي من الأسلحة الخفيفة والمتوسطة و50% من الأسلحة الثقيلة على الاقل عندها تكون مصر بأمان مع شوية قنابل نووية عليهم كم صاروخ عابر للقارات والمقبلات غواصات شبحية مع نقل تقنيتها والحلا ? يبقى أقمار صناعية عسكرية مصنوعة في مصر
نجيبلك البنتاجون بالمرة!

اهم حاجه تفرح هو تأكيد صفقة السوخوي اكتر وأكتر عشان احتمال يكون عندها مشوار مهم قريب
بعد كده ندخل علي زيادة الأعداد من كل الطرازات الموجودة خصوصا الرافال بعد زيارة وزيرة الدفاع الفرنسية
و ان شاء الله مصر توصل لاتفاق مع الصين وباكستان علي انتاج الثاندر ٣ في مصر وصناعة ذخائرها واهمهم الرعد ٢ هتبقي نقلي كبيرة للصناعة العسكرية المصرية و هيكون في سلاح الجوي المصري طائرة خفيفة قوية بجانب صناعة صاروخ قوي ذي الرعد الباكستاني الفيه تكنولوجيا صينية متطورة ضد الكشف الرداري

و ان شاء الله مصر توصل لاتفاق مع الصين وباكستان علي انتاج الثاندر ٣ في مصر وصناعة ذخائرها واهمهم الرعد ٢ هتبقي نقلي كبيرة للصناعة العسكرية المصرية و هيكون في سلاح الجوي المصري طائرة خفيفة قوية بجانب صناعة صاروخ قوي ذي الرعد الباكستاني الفيه تكنولوجيا صينية متطورة ضد الكشف الرداري
حصل :ROFLMAO: متقلقش شوفلك امنيات تانية

استحالة فى اى دولة ديمقراطية يحصل كدة بدون ما يمر على برلمانها لانه هو اللى بيصدق على البيع والحكومة او الشركة المنتجة بس بيبقى مهمتها التفاوض

ممكن البرلمان او لجانه المختصة تاخد قرار بحجبها مؤثتا فى حينه انما مش ممكن ميروحش البرلمان وحيتم الكشف عنها فى حينه طبقا لقوانين كل دولة
لا مش كل الامور تكون في شفافيه كل شي وله حدود الفرق ان هما حددو لانفسهم مايريدون ان يظهروه ونجن لا المشكله اننا عايزين نقلد الغرب في كل شي زي مقال الرسول عليه الصلاه والسلام لو دخلو جحر ضب لدخلتوه
الفرق ان هما قررو مايريدون

في اخبار كثرا علي قرب استلام مصر السخوي ٣٥

بصراحة نفسي أشوفها بالتمويه الصحراوي المصري

فيه اخبار ان زيارة وزيرة الدفاع الفرنسية لمصر تحمل عروض تسليح ومن ضمنهم الرفال
هتشوفها بالصحراوي قريب ان شاء الله. وهقولك حاجه تانيه. هتشوفها كمان بالسماوي زي الميج كده.
ما هيبقي في سرب صغير كده للمجهود الحربي الجوي البحري. عشان المتوسط هيتقفل خالص بالضبه والمفتاح.
والمفتاح هيبقي معانه في البيت.

لا احنا مش هنحارب العالم دالواتي. لسه شويه كده.
ممكن علي يوم الأربع الساعه خمسه.

بظبط كده. بس اهم من الشغل ظبط الشغل. سيبك من ال هنا ال كل صفقه لبلده يقولك نقل تقنيه. ده كلام هواه او ناس عايشه في ميه البطيخ.
صناعات مثل الطيارات او الغواصات او القطع البحريه. هذه الصناعات تحديداً لابد عشان توطن الصناعه مش اقل انك تبداء من عشرين سنه.
لان هذه الصناعات لا تكون قاءمه بذاتها فقط. فهناك صناعات مغذيه و صناعات مكافءه و صناعات تكميليه. مش قصه مصنع طيارات وشكراً. لا. لا. الموضوع اعقد من كده.
زي مثلا هنصنع قميص. فيتم انتاج القماش في محالج القطن و ثم يذهب الي مصنع النسيج ثم تأتي صناعه تكميليه زي مثلا الزراير بتاعه القميص والأساور بتاعته.
ولذلك كانت تجربه الكيه ٨ الصيني مهمه جدا. علي قد ما عي طياره تدريب اولي ولكن هي اسستت لهذه الصناعه وهي تعتبر عمادا لصناعه التكميلية والمغذية. طبعا بجانب الخبره المكتسبه
والآن انت تحتاج الي فقط تطوير التكنولوجيا المستخدمة. في البدن و مجموعه الذيل القمره
شويه افيونكس وهكذا.
لذا الخطوه القادمة هي تطوير الخبرات والتكنولوجيا. وكل هذا بيتماشي موازياً بجانب بتجميع و اكتساب خبرات لبعض الذخائر. منها ما هو معلم ومنها ما هو غير معلن. ولكن اعرف ان لمصر تجارب قاءمه مع بعص الدول في موضوع الذخاءر و مش بس جويه. لا. هناك بحريه ايضاً
والكبيرة بقي هو كروز مصري محلي خالص مخلص. وهذا هو التطور الطبيعي والمنطقي للمشروع والبرنامج الصاروخي المصري. خصوصا ان لمصر باع طويل في تكنولوجيا الدفع الصاروخي.
وكمان بقالنا كتير اوي في هذه المرحله. لان بدايتنا في مجال الباليستي كانت قويه جدا وهي من وضعتنا في وضع يجعل تطلعنا واسع وكبير
فبغض النظر عن المصادر. ولكن مصر دخلت محال الباليستي من باب واسع جدا. هكذا رمت لنا الأقدار هذه الميزه. ولدلك مصر وتحديداً في هذا المجال لا تقبل الا بشيء محترم ومحترم جدا جدا
وربنا يرحم دكتورنا العظيم عبد القادر حلمي. هو ما جعل طموحنا لا يقل عن طموح دول كبيره.
وعلي فكره مصر لم تتعاقد علي الاسكندر الروسي. مع انه كان ممكن ان يكون متاح وعرضه الروس بنسخته التصديريه بمدي ٣٠٠ كم. وحتي ولو هنتعاقد هيبقي بكميه صغيره. فقط ليكون واجها. ليس اكثر.
فكر فيها كده. لماذا لم نتعاقد علي الاسكندر!؟
كما لماذا ام نتعاقد علي البانتسير !؟
كما لماذا لا نتعاقد علي مدرعات حامله للمشاه!؟
لماذا لا نتعاقد علي مدفعيه صاروخيه بشكل ملموس !؟؟
لماذا نكتفي فقط بما ناخوذه من الأمريكان من الابرامز !!؟؟
لماذا لم تتعاقد مصر ابدا علي كروز بحري او جوي الا الاسكالب طبعاً !؟
اسءله كثيره الصراحه وغريبه

طيب خلاص مفيش مشاكل. انا هطلع دالواتي اقفل أوروبا واخود مفاتحها. وانت خود الرجاله واستناني علي اول بحر قزوين وأنا هخلص واجيلك علطول......
ماشي.

طيب خلاص مفيش مشاكل. انا هطلع دالواتي اقفل أوروبا واخود مفاتحها. وانت خود الرجاله واستناني علي اول بحر قزوين وأنا هخلص واجيلك علطول......
ماشي.

انت داخل ع طمع عاوز تلهف أوروبا لوحدك وبعدين ايه اللي يوديك أوروبا خليك عندك إيران خلص عليهم وانا مستنيك هناك اوعى تتأخر ?

قلت قبل كذا السيسي وقادة الجيش المصري

يقومون باعمال جبارة لبناء قوة عسكرية بصمت

السيسي ليس سهلاً وليس له عدوات مع احد

الله يقوي جيش مصر وشعبها العظيم ويحفظها وجميع بلاد المسلمين

قلت قبل كذا السيسي وقادة الجيش المصري

يقومون باعمال جبارة لبناء قوة عسكرية بصمت

السيسي ليس سهلاً وليس له عدوات مع احد

الله يقوي جيش مصر وشعبها العظيم ويحفظها وجميع بلاد المسلمين
الله ينور عليك
وحط تحت كلمة في هدوء 100 خط
السيسي فعلا قدر يستغل الظروف الاقليمية افضل استغلال بمهارة وذكاء التسليح البحري من فرنسا والمانيا وحاليا ايطاليا ان شاء الله
اقنعهم بمشكلة الهجرة ومخاوفهم من تركيا وكذلك الغاز الطبيعي اللي اكتشف بكمية كبيرة ومحاولة اعتماد الاوربيين على مصدر اخر مع الغاز الروسي كل هذا ادى الى حصولنا على ما نريد
الحقيقة الرئيس السيسي تعلم من اخطاء الماضي التاريخية والتي وقع فيها الرئيس الراحل عبدالناصر حيث تجنب الرئيس السيسي اي صراعات دموية حتى يتم بناء الدولة اقتصاديا وعسكريا وبعد ذلك ستجد سياسة مصرية اخرى مختلفة ان شاء الله
في وجهة نظري الرئيس السيسي خارجيا اكثر من ممتاز سياسيا وعسكريا اما عن الوضع الداخلي الرجل وحكومته بيعملوا بكل جهد من اجل تحسين الظروف المعيشية ل 100 مليون مصري وانا ارى انه انجز الكثير ولكن ما زالت هناك نقط مهمة يوجد بها تقصير او على الاقل تاخير في الانجاز

تحياتي لك

الأخ الغالي
N Nile crocodiles
السيسي لديه خبرات متراكمة من عمله في المخابرات

شخصية هادئة اجتماعية بسيطة ويخفي الكثير من ما يملك من قدرات

للنهوض بمصر العروبة لمصاف الدول المتقدمة والكمال لله

دول تملك ميزانيات عملاقة ولديها الكثير من النقص

ومصر تعمل بكل ماتستطيع وسوف تصل ان شاء الله

الأخ الغالي
N Nile crocodiles
السيسي لديه خبرات متراكمة من عمله في المخابرات

شخصية هادئة اجتماعية بسيطة ويخفي الكثير من ما يملك من قدرات

للنهوض بمصر العروبة لمصاف الدول المتقدمة والكمال لله

دول تملك ميزانيات عملاقة ولديها الكثير من النقص

ومصر تعمل بكل ماتستطيع وسوف تصل ان شاء الله
اولا شكرا على ذوقك وادبك يا محترم
اوافقك في كلمة ذكرتها ولكن للاسف البعض بيقلل مما يفعله الرجل من جهود لاعادة مصر الى مكانتها ويزيد كما قاله هو
ولكن انا لدي اقتناع انه سياتي يوم ما وسيعرف الكل ما فعله هذا الرجل هو وفريقه من اجل مصر
وكما قال الرئيس الرحل مبارك رحمة الله عليه وسيحكم التاريخ علي وعلى غيري بما لنا او علينا سيحكم التاريخ على اداء السيسي وفريقه

تقبل تحياتي لك استاذي

عودة
أعلى