اجتماع أمني مصري بسبب سد النهضة"الدفاع والخارجيه والمخابرات العامه والموارد المائيه"

مشاهدة المرفق 245632

أتمنى يكون الفيديو مفبرك
بيان صحفي
——

تعليقاً على الفيديو الهزلي غير الحقيقي الذي تم تداوله على منصات التواصل الاجتماعي، والمُتضمِّن مداخلة هاتفية يُدَّعى أنها منسوبة للمستشار أحمد حافظ المتحدث الرسمي باسم وزارة الخارجية في أحد البرامج الحوارية، دعا المتحدث الرسمي كافة وسائل الاعلام ونشطاء مواقع التواصل الاجتماعي إلى ضرورة تحري الدقة قبل تداوُل مثل تلك المقاطع غير الحقيقية على الإطلاق، والتي لا تؤدي سوى إلى تشويه الحقائق.

واثق في رحمة ربنا

انا بقالي ٥ سنين بتابع المنتدي كل يوم تقريبا، وشايف التحامل الواضح علي مصر وبتجاهل ، لكن الدنيا اتغيرت وأي بحث بسيط علي جوجل بقي بيطلع مقتطفات من الحوارات في المنتدي علي مصر، ولو فضلنا مش بنرد ونصحح، الصوره الذهنية السيئة عن مصر هتترسخ، لذلك بقي واجب اننا نوضح ونرفض ونهاجم الآراء الخطأ المقصوده لمصلحه بلدنا
(y)(y)(y)(y)
عندك حق فعلا في بعض الاحيان بالنسبة لمن يتابعوا الوضع المصري وهم غير مصريين ممكن يصدقوا هذا الكلام فما بالك لو لم نرد ستثبت هذه الافكار الشاذة والمغلوطة في عقولهم لذلك وجب الرد وبكل قوة على الهبيدة اللي هنا والمرضى النفسيين
تحياتي لك

إثيوبيا لها كامل الحق في التصرف في مياهها ومن حقها الاستثمار في ذلك
واحنا كمان لينا الحق اننا ندافع عن حقوقنا التاريخية وحياة 100 مليون مصري
وعلى فكرة من اول ويوم والدولة المصرية قالت ان من حق الاثيوبين بناء سدهم ولكن ليس على حساب حياة 100 مليون مصري

ر @رضوان الهبهاب
انت ليك حرية التعبير نعم ولكن بدون استفزاز
ثانيا عالم ايه اللي كله واقف مع اثيوبيا هو انت في عالم تاني غير اللي احنا فيه!!!!!!!!!!!!!!!

وعلى العموم برده خلي العالم اللي انت قولت عليه يبقى ينفعهم

الإعتماد على مياه النيل خطأ إستراتيجية لأن المياه مشتركة بين الدول ومن حق كل الدولة الإستفادة والإستثمار في مياهها
يجب وضع مخططات أخرى من أجل عدم الوقوع في كارثة مائية
الإعتماد على مياه البحار والمياه الجوفية وتلقيح السحب هاته تقنيات ناجحة
يا استاذي كلامك مقبول من ناحية عدم الاعتماد على مصدر واحد وانا اوافقك الراي في هذه النقطة
والدولة المصرية في اخر 4 سنوات توسعت في انشاء محطات تحلية مياه البحر لذلك الغرض
لكن ان المياه مشتركة بين الدول الثلاثة فهذا صحيح ولكن ينظمه قوانين دولية للانهار العابرة للحدود والاهم من ذلك الاتفاقية الموقعة مع الاثيوبين ووقعهم امبراطورهم مع الجانب البريطاني عندما كنا تحت الانتداب البريطاني لذلك وجب الحفاظ على هذه الاتفاقية وان تم الاخلال باحد بنودها يبقى يتحمل المسئولية كاملة الطرف الذي اخلى بالاتفاقية

من حقها طبعا، ومن حق اي حد يقول اللي هوا عايزه، مفيش مشكله خالص، واحنا كمان من حقنا نعمل برضه اللي في مصلحتنا، ومهما كان التمن، وأقولك حاجه كمان - هنعمل اللي احنا محتاجين نعمله وبأي ثمن غصبا عن اي حد علشان الحق معانا

مشاهدة المرفق 245483

المسافة بين مطار ابو سمبل وسد النهضة 1300 كلم

المدي القتالي combat range للرافال 1850 كلم

اي ان ال 24 طائرة رافال قادرة علي تنفيذ المهمة والرجوع بدون حتي الحاجة للتزود بالوقود عن طريق الارضاع

هذا غير وجود سماحية "550 كلم للمناورات والهروب من انظمة الكشف"
هههههه تعليق مضحك جدا انت موديهم ينتحروا مش في رجوع ولا انت دي سكة اللي يروح ميرجعش
١٣٠٠ ذهاب
١٣٠٠ عودة يساوي ٢٦٠٠
ارجوا اعادت حساباتك

هههههه تعليق مضحك جدا انت موديهم ينتحروا مش في رجوع ولا انت دي سكة اللي يروح ميرجعش
١٣٠٠ ذهاب
١٣٠٠ عودة يساوي ٢٦٠٠
ارجوا اعادت حساباتك
الرافال بثلاثة خزانات وقوت يصل مداها ٣٦٠٠ كيلومتر

١٣٠٠ ذهاب
١٣٠٠ عودة يساوي ٢٦٠٠
ارجوا اعادت حساباتك
المدى القتالي يعني الذهاب و العودة

١٣٠٠ ذهاب
١٣٠٠ عودة يساوي ٢٦٠٠
ارجوا اعادت حساباتك

كان ممكن يكون استفسارك بشكل افضل من كده !!

او انك تصبر شوية و تكمل قراءة الموضوع عشان تكتشف ان فيه غيرك استفسر

طيب مش الذهاب و الاياب هيكونوا 2600 كلم و لا انا فاهم غلط

و لو صبرت اكتر و كملت قراءة كنت اكتشفت ان الراجل رد بكل ادب و فسر المعلومة

نعم 2600 كلم

ال combat range يكون Radius اي انه يأخذ في الحسبان نفس المسافة للرجوع
فلو ال combat range 1850 km بنفس ال configuration يكون ال Range 3700 كلم

الصعيد مستنيهم
الصعيد لوحده فيه كمية اسلحة
اكبر من تسليح جيوش بحالها
ده لو عرفو يوصلولوه اصلا
سيبك انت من احلام اليقظة ولا تنجر ورا هذه التعليقات
اثيوبيا آخرها تصد هجوم وتوقع الطيارات ده لو عرفو
انما يعملو هجمة مرتدة
وقتها هيبقي فتحو علي نفسهم بوابة جهنم
واعطو لمصر الشرعية الكاملة للرد
سيبك انت من هجومهم او زحفهم محافظة اسوان بس كفيلة بيهم واهلا بيهم في الصعيد انته وجه بحري بس دمروا السد وسيبوا الحبش لينا والله ننفخهم انا مش عايز اسيح انا عيلتي بس في قرية صغيرة عندينا جرنوف وآلي للركب

التعديل الأخير:
كان ممكن يكون استفسارك بشكل افضل من كده !!

او انك تصبر شوية و تكمل قراءة الموضوع عشان تكتشف ان فيه غيرك استفسر

و لو صبرت اكتر و كملت قراءة كنت اكتشفت ان الراجل رد بكل ادب و فسر المعلومة
مع احترامي ليك متأسف علي الطريقة بس برضه لسه موصلتش الفكرة

مع احترامي ليك متأسف علي الطريقة بس برضه لسه موصلتش الفكرة

الفكرة ان المدى القتالي 1850كم مش معناها الذهاب فقط , لانه بياخد في حسبانه مثلهم اياب
اي ان المدى الفعلي للرافال 3700 كم

١٣٠٠ ذهاب
١٣٠٠ عودة يساوي ٢٦٠٠
ارجوا اعادت حساباتك
3600فى رحله ذهاب بدون عودة انما فى حاله القتال بيبقى النص او اقل رحله ذهاب وحسب مود الطيران اللى انت هتاخده أن كانت بمسار ارتفاع عالى أو ارتفاع منخفض و وكل مود ليه استهلاك معين ال 1800مسار الذهاب فقط وليس الكلى

سيبك انت من هجومهم او زحفهم محافظة اسوان بس كفيلة بيهم واهلا بيهم في الصعيد انته وجه بحري بس دمروا السد وسيبوا الحبش لينا والله ننفخهم انا مش عايز اسيح انا عيلتي بس في قرية صغيرة عندينا جرنوف وآلي للركب
انت غلبان اوي
انا كنت بشتغل مع واحد من عيلة فالصعيد يعتبر جيراننا فنفس المحافظة
بالصلاة عالنبي
العيل الصغير بيتولد وسلاحه فايده
والعيلة ذات نفسها معاها مضادات للدبابات بس قديمة وجرينوف متركب فوق البيوت
عيلة بنت #@$_##

انت غلبان اوي
انا كنت بشتغل مع واحد من عيلة فالصعيد يعتبر جيراننا فنفس المحافظة
بالصلاة عالنبي
العيل الصغير بيتولد وسلاحه فايده
والعيلة ذات نفسها معاها مضادات للدبابات بس قديمة وجرينوف متركب فوق البيوت
عيلة بنت #@$_##
انا شفت برضه مرة صاروخ علي الكتف مضاد للهليكوبتر بس بصراحة معرفش نوعه
عموما الصعيد كله سلاح والحكومة عارفة وعلي فكرة الصعيد يعتبر حائط صد لاي قوات برية يعني مقاومة شعبية لاي غزو خارجي بعيد من الجيش والشرطة

عودة
أعلى