السيسي يجتمع بقادة القوات المسلحة

انت مهتم جدا بالفريق على فهمي واراك معجب به
تحياتي لك يا دكتور
أنا حضرت معاه مشروعين حرب
هو عندي أفضل عسكرية من رئيس الأركان بتاعنا
والراجل الفريق علي فهمي همته عالية ونشيط جدا وشرس... تحياتي لك

أنا حضرت معاه مشروعين حرب
هو عندي أفضل عسكرية من رئيس الأركان بتاعنا
والراجل الفريق علي فهمي همته عالية ونشيط جدا وشرس... تحياتي لك
سلاح الدفاع الجوي لدينا لا ينفع ان يكون هناك اي احتمال للخطا لذلك انا سعيد بتولي هذا السلاح قائد شاب ذو فكر مختلف بالتاكيد سينقل هذا الحماس والنشاط لكل افراد سلاحه
لا قدر الله ممكن يحصل كوارث لو اغفلنا او اهملنا هذا السلاح الاستراتيجي لذلك منذ عهد الرئيس مبارك هناك اهتمام بالدفاع الجوي والحرب الالكترونية
لكني اختلف معك في نقطة رئيس الاركان ربما لانك لم تعاصره على الطبيعة فانت ربما تكون مخطا وعلى العموم هذه ليس نقطة النقاش وانا اعلم جيدا انك ان كنت تنتقد فمن حبك لجيشنا وتمنياتك ان يكون اقوى جيش في المنطقة
بالتوفيق للجيش المصري بكل افرعه

تحياتي لك مرة اخرى

التقليل من كل ما هو مصري اصبح ظاهرة في المنتدى هنا
لكن لا تحزن يا صديقي دايما الكبير كدا الصغير بيغير منه لانه محدش بيسمع عنه حاجة وحاسس انه ليس له تاثير في الحياة لذلك بيحاول يناكف في الكبير علشان حد ينتبه لهذا الصغير
تحياتي لك اكمل في تحليلاتك انت لك رؤية محترمة مع اني باختلف معك في بعض النقاط ولكن في موضوع اخر وبالتحديد بما يخص الرئيسان عبد الناصر ومبارك رحمهم الله

تحياتي لك مرة اخرى ولكل مصري ولكل عربي محب لمصر ولشعبها الطيب
شكرا علي ذوقك و أسلوبك الراقي
الأختلاف وارد في اي موضوع لكن اهم شئ لما الموضوع يمس الأمن القومي بتلاقي كل الآراء موحدة للوطنيين المحبين لبلدهم او الأشقاء المحبين لمصر وهنا يظهر معادن الرجال ، فمن يغلُب اتجاهه السياسي علي وطنيته فهو لا يستحق ان يحمل جنسية بلده

تحياتي لك

مصر فيها مؤسسات قوية و مرسي حتي ان أراد هو وجماعته لن يستطيع ، ترامب مثلا من التهم الموجه ضده في مجلس الشيوخ وبشهادات جهات أمنيه الإضرار بمصالح الولايات المتحدة و الاتصال بجهات معادية قصدهم روسيا وقت الانتخابات الأمريكية ، ومع هذا لم يتم عزله لانهم يحترمون الديمقراطية ولكن تم تقليل بعض صلاحياته مثل التعامل مع ايران، كان من السهل احتواء مرسي وجماعته حتي الانتخابات المصرية وكان هيسقط في الانتخابات بسبب الغضب الشعبي ضده بس هنكون حافظنا علي الديمقراطية وهي اهم شئ لبناء اي دولة حديثة لان مفيش دولية ديمقراطية فاسدة
وهل تعتقد ان الاخوان مؤمنين بالديمقراطية استاذي!!!!!!!!!
هذه الجماعة لا تفهم الا لغة القوة فقط وكانت ستتعامل مع معارضيها بهذا المنطق اذا تم تمكينهم اكثر فاكثر.......كلنا راينا تعاملهم العنيف مع المتظاهرين في الاتحادية فكيف سيكون الحال اذا استمروا
في احد احاديث الرئيس السيسي قال ان خيرت الشاطر قال له احنا هنحكم 500 سنة تخيل هذه العقلية هل ينفع معها ديمقراطية او تقليص صلاحيات

تحياتي لك

سلاح الدفاع الجوي لدينا لا ينفع ان يكون هناك اي احتمال للخطا لذلك انا سعيد بتولي هذا السلاح قائد شاب ذو فكر مختلف بالتاكيد سينقل هذا الحماس والنشاط لكل افراد سلاحه
لا قدر الله ممكن يحصل كوارث لو اغفلنا او اهملنا هذا السلاح الاستراتيجي لذلك منذ عهد الرئيس مبارك هناك اهتمام بالدفاع الجوي والحرب الالكترونية
لكني اختلف معك في نقطة رئيس الاركان ربما لانك لم تعاصره على الطبيعة فانت ربما تكون مخطا وعلى العموم هذه ليس نقطة النقاش وانا اعلم جيدا انك ان كنت تنتقد فمن حبك لجيشنا وتمنياتك ان يكون اقوى جيش في المنطقة
بالتوفيق للجيش المصري بكل افرعه

تحياتي لك مرة اخرى
أنا مش بنتقد رئيس الأركان والله
بس الفريق علي فعلا أسطورة
والفريق أول محمد زكي أسطورة تانية

شكرا علي ذوقك و أسلوبك الراقي
الأختلاف وارد في اي موضوع لكن اهم شئ لما الموضوع يمس الأمن القومي بتلاقي كل الآراء موحدة للوطنيين المحبين لبلدهم او الأشقاء المحبين لمصر وهنا يظهر معادن الرجال ، فمن يغلُب اتجاهه السياسي علي وطنيته فهو لا يستحق ان يحمل جنسية بلده

تحياتي لك
(y) (y) (y) (y) (y)
احييك ايضا على ذوقك وادبك
انا فعلا من نفس مدرستك ان الاختلاف لا يفسد للود قضية طالما المصلحة في النهاية والغاية في النهاية هي مصلحة الوطن
انا لدي الكثير من المشاركات مع بعض الاعضاء المصريين المعارضين للنظام ولبعض قرارته كنا نتناقش بكل احترام ولم نتجاوز في الردود مع بعضنا البعض لانني اعلم مدى وطنيتهم رغم معارضتهم النظام

هذا هو لب الموضوع طالما تحب بلدي وبلدك وهي مصر فلك كل الحرية في ابداء رايك لانني اعلم انك في النهاية وقت الخطر ساجدك في اول الصفوف تدلفع عن البلد
تحياتي لك مرة اخرى

حسب آخر الاخبار ان اثيوبيا ممتنعة عن الالتزام بأعادة حصة مصر الى طبيعتها بعد اكتمال ملأ السد
يعني المشكلة ليست السد فقط بل هناك مشاريع اخرى قد تكون اسوء بالتبعية على حصة مصر
والمشكلة لا تتوقف على هذا بل ان كل دول حوض النيل ستتجرأ على عمل ما قامت به اثيوبيا
حكومة السيسي لا اعتماد عليها على جامعة الدول العربية التصرف بقرار ملزم للدول العربية بالضغط على اثيوبيا بأي شكل كان
مش فاهم جملتلك ( لا اعتماد على حكومة السيسي )
امال نعتمد على مين بعد الله
نعتمد على اللي عايشين في المجرة ولا اللي في الفضاء
الحقيقة مشاركة غريبة

ماذا عن اخبار بناء اوغندا لسد بتمويل وشراكة صينية ؟
بعد كل اخطاء السيسي وحكومته من الصعب على الجيش التصرف والحل الامثل هو التحرك العربي ضد الموقف الاثيوبي والضغط على بقية الدول لفعل نفس الشئ
الضربة يجب ان تكون آخر الحلول
انت ما زالت تغالط
ما هي اخطاء حكومة السيسي
الرئيس السيسي يدير الملف وهو اجهزته بكل احترافية ويكفي ان الموقف الامريكي في صفنا واذا حدث اي رد فعل على الاقل تم تحييد الموقف الامريكي
ان كنت لا تعلم تفاصيل الموضوع بلاش تهبد باي كلام
الواضح انك عايز تطلع الرئيس السيسي وحكومته خاطئة بالعافية
وبعدين ما تقلقش على الجيش المصري الكثير من اصحاب نفس تفكيرك كانوا بيقولوا نفس الكلام ده على خط بارليف وانه محتاج قنبلة نووية لكي يتم تدميره وهوبا فاجئهم الجيش المصري القوي واحرجهم

انتظر وتعلم من ادارة ملف القضية من قبل الاجهزة المصرية افضل من المغالطات التي تكتبها في تعليقاتك

يا اخي يمكن ان اشبه لك السد بمفاعل هل تود ضرب مفاعل قبل تشغيله او بعد دخوله حيز التشغيل وعند الضرب سينشر اشعاعات توذي الملايين وبذلك ستحصل ادانة دولية كبرى لمصر هذا مجرد راي
وهل تعتقد اننا سناخذ هذه الاحتمالات بالادانة لمصر بمحمل الجد في مقابل تعطيش 100 مليون مصري
اختار انت بقى لو انت صاحب قرار نعطش علشان ما نتحملش الادانات ولا ناخذ حقنا وحق 100 مليون مصري

وهل تعتقد اننا سناخذ هذه الاحتمالات بالادانة لمصر بمحمل الجد في مقابل تعطيش 100 مليون مصري
اختار انت بقى لو انت صاحب قرار نعطش علشان ما نتحملش الادانات ولا ناخذ حقنا وحق 100 مليون مصري
ياحبيب خذ حقك زي ما انت عايز انا طرحت راي اذا كان في قرار بعملية يجب ان يكون قبل الملى لتجنيب المنطقة كارثة

البعض يتكلم عن اثيوبيا وكانها دولة موزمبيق اثيوبيا من الدول الاعلئ نمواً اقتصادي في افريقا واكثر عدد سكان من مصر ومرشحه لتصيح من اكبر 10 دول بعدد السكان خلال القرن الحالي
واذا فرضنا جدلاً ضرب السد بعد ملئه وحدوث فيضانات في اثيوبيا والسودان وجنوب مصر هل ستسكت الامم المتحده عن مصر وهل سيسكت العالم عن الاف الوفيات والتدمير البيئئ هل سيتحمل اقتصاد مصر عقوبات عالمية
واذا فرضنا جدلاً تدميره في الوقت الحالي كم المده وستقوم اثيوبيا باعاده ترميمه ماهو موقف الدول الافريقية ايضاً
هذه كلها افترضات واقعية وانا شبه متاكد ان مصر لاتمتلك قنابل قادرة علئ احداث ضرر فعلي موثر في جسم السد اذا فعلا استطاع الطيران الوصول
.......
دائما انصح بترك العواطف الشعبويه والتفكير جيدا قبل الرد
لاتصبح كجمهور عبد الناصر يوهمهم بالنصر وصاروخ القاهر والظافر وقصف تل ابيب واسرائيل تسحق قواته وطائراته
انت محسسني ان اثيوبيا دي الصين مثلا!!!!!!!!!
ويعني هي مصر موزمبيق
انت من اول الموضوع وانت عمال تكتب مغالطات
وعامل فيها خبير بيئي وعسكري وسياسي

يارت تقعد على جنب وتتفرج على ادارة الملف من قبل الادارة في مصر وابقى اتعلم الاول قبل ما تدخل وتكتب اي كلام وخلاص

ياحبيب خذ حقك زي ما انت عايز انا طرحت راي اذا كان في قرار بعملية يجب ان يكون قبل الملى لتجنيب المنطقة كارثة
يا استاذي انا بسالك سؤال لو انت مكان متخذ القرار ولا اقصد ان اغضبك انا باتحاور معك بنفس طريقة تفكيرك فقط

يبدو اننا سنضحك كثيرا في الايام القادمة
من كل قلبي ان لاتتكرر احداث1967 وتحرير الرهائن في مطار لارنكا
ربنا اعلم بالنيات
ربنا يكرمك ويكرم بلدك بما تتمناه لبلدي مصر
بس انا مش عاوزك تقلق على مصر انا عايزك تقلق على امثالك اصحاب هذا التفكير الغريب واصحاب نظريات الهبد

مرسي الله يرحمه اختياراته فاشلة كان حاط رئيس مخابرات فاشل لايحمي اجتماعات الرئيس من التجسس
على فكرة اللي امر باذاعة اللقاء دكتورة مش فاكر غير اسمها الاول تقريبا ناريمان او مهيتاب وكانت مستشارة لمرسي
ايه علاقة المخابرات بكلامك
ان كنت لا تعلم التفاصيل فيارت تتعب نفسك شوية قبل ما تكتب تعليق خاطئ

اي تأليف ؟
هل مطلوب من الرئيس ان يؤمن سرية الاجتماعات ام اجهزة المخابرات ؟
وايه ذنب الشعب المصري في فريق رئاسي غبي جعلنا اضحوكة بسبب غبائهم هم وانصارهم
بلاش تطلع الراجل برئ هو لا يجوز عليه غير الرحمة الان والافضل ان نذكر محاسن مواتنا بلاش نفتح في القديم
وبلاش انت كمان تكتب مغالطات لا هدف منها

طلب من أخواتى المصريين.. بلاش نرد على الجماعه أللى بيدخلو أى موضوع يشمو فيه ريحة مصر بس علشان يبوظوه... ومش عاجبهم أى حاجه مصر بتعملهه... زى الاخviber و Kongo ولا بنجو...خدوهم على قد عقلهم إحنا يا جدعان جمهورية موز ومعندناش جيش ولا شرطه ولا أى بطيخ وممكن أى ٣ عيال بكلاش يحتلو مصر... وإحنا المصريين فرحانين بكدا ومبسوطين إحنا أحرار ليكو فيه
احترم رايك
لكن ادينا بنضحك شوية من عبقرية المشاركات وطريقة تفكير اصحابها
وفرصة بردوا يعرفوا ان اللي بيعملوه ده مبيجبش الا وجع الدماغ لهم
وبيكون شكلهم وحش في النهاية

تحياتي لك

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى