مجلس الوزراء الإثيوبي: قررنا عدم المشاركة في أي مفاوضات بشأن سد النهضة من شأنها أن تضر بالمصالح الوطنية للبلاد

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
على افتراض حسن نوايا هكلمك،
لما تلعب على مستقبل شعب بحاله عشان ورقة سياسية أو احلام توسعية ، دا يرضي ربنا؟ بلاش، هل هتتقبل أوروبا النوع دا من الابتزاز؟

لما تثبت للعالم كله ان إثيوبيا غير جادة في الوصول لاتفاق، هل دا مش انجاز؟ على فكرة ممكن بعد ضرب السد يطلع بعض المتنطعين ويقولوا حرام اللي عمله الجيش المصري ويعملوا فوتو شوب للسيسي على شكل شيطان او يحطوا دم على هاشتاج قاتل وطاغية برضه.

هل إثبات ان أثيوبيا لا تنوي إعطائنا حقوقنا المائية يمنعنا من محاولة ضرب السد مراراً؟ طبعا لأ بل يدينا الحق الحق في المحاولة حتى النجاح. ولا انت مش واخد بالك ان العملية ممكن ما نتوفقش فيها ونفشل؟

هل إثبات ان إثيوبيا متعنتة وجعل الولايات المتحدة في صفك لا يعطيك مصداقية في باقي مشاريعك؟ طبعا يعطيك لأنك كمصر ناوي تمرر الطاقة الى كل اوروبا والكل بيدرس تحركاتك وقراراتك عشان ما يلاقوش نفسهم متورطين مع حد مبتز زي اردوغان... بالاضافة ان اثبات تعنت اثيوبيا بيسهل المهمة على حلفائك وأصدقائك في مساعداك ودعمك سواء بتانكر (فاهمني؟) أو بفتح أجوائه. أو حتى استضافة مقاتلاتك في قواعده...

انت بتدي لنفسك بالاثبات دا الحق انك تاخد إثيوبيا ورا مصنع الكراسي (على حد تعبيرك) في أي وقت وتحت ظل أي حكومة لغاية ما السد دا مشكلته تتحل... الأثيوبيين في مشكلة عويصة باللي هما عملوه دا
حنفترض ان كلامك كله صح الا ترى ليونه زائده في التعامل في كلا الملفين الليبي الاثيوبي

الظاهر ان إثيوبيا تتبع تعليمات جهة معينة في مفاوضاتها الخبيثة وهي تحاول كسب الوقت حتى تبدأ في ملاء خدمات السد...

عقد اي وهبل اي وخسران مين بس
انا وضحتلك حاجة موجودة انت مش عارفها
تكلم في صلب الموضوع ولا تقلبه لشخصنة
تحية ?
سبحان الله لما نتكلم في صلب الموضوع تقولون اننا نتدخل في امر يخصكم وانه بيننا أعضاء إخوان ومش اخوان ولما اقلبها عقد وهبل و...تقول لي عد إلى الموضوع...
اختر شيء واحد ...

سبحان الله لما نتكلم في صلب الموضوع تقولون اننا نتدخل في امر يخصكم وانه بيننا أعضاء إخوان ومش اخوان ولما اقلبها عقد وهبل و...تقول لي عد إلى الموضوع...
اختر شيء واحد ...
:اخ:

خير الكلام ما قل ودل
كنت متوقع جداً عدم التزام اثيوبي .
وكنت متأكد أن ذهاب مصر الى امريكا (براءة ذمة ) لما سوف يحدث مستقبلاً .
اثيوبيا لم ولن ترضخ الا بحالة وحدة
وهي ( عمليات مخابراتيه ) في عمق القيادة الاثيوبيه

غير هذ الكلام اسمحولي مجرد هواء في شبك
يعني محدش يجي يقول عمليات عسكريه ونقاطعهم ونضربهم ونعلم عليهم كأننا قاعدين في حارة الشناوي
ماغير العمليت المخابراتية لن تتأدب اثيوبيا وتعلم مقامها الحقيقي بعدها اثيوبيا تاخذ درس تستفاد منه ل50 سنه قادمه

لا يوجد في مصر نصاري او غيره يوجد في مصر مصرين فقط فنحن شعب لا يعرف الطائفيه
يوجد فى مصر نصارى و طوائف أخرى
غير المسلمين السنه
و دى لا يوجد فيها أى مشكله
و مش فاهم وجه إعتراضك إيه ؟؟؟؟

أمريكا
يوجد فيها مسيحيين كاثوليك و بروتستانت ويهود و مسلمين و طوائف أخرى
إيه المشكله فى كده
الديانات و الطوائف موجوده فى كل أنحاء العالم

حنفترض ان كلامك كله صح الا ترى ليونه زائده في التعامل في كلا الملفين الليبي الاثيوبي
نعم أرى... ولكن لا نعلم السبب

وانا قلت قبل كدة ان التدخل المصري في ليبيا بشكل رسمي مكلف للوقت والماليات والارواح وعبئ على الجبهة الداخلية في مصر لأن الجماعة بتوع الاخوان وتركيا هيشتغلوا جامد وهنلاقي التنظير، اسرائيل على اليمين وانت رايح تضرب احوانك في ليبيا. حسبي الله ونعم الوكيل.... ومش هنخلص من الصياح

كما ان التدخل بشكل عسكري في اثيوبيا بدون اظهار هذا البلد بشكل المتعنت امام العالم سيمنحنا فرصة تسوية هذا السد بالتراب لمرة او مرتين ثم ستأتي العقوبات والضغوطات والاوراق والخلايا النائمة لتعمل ضد مصر وحكومتها... دا غير ان الاثيوبيين هيقتنعوا اكتر ان دا حقهم ودا ممكن يحرضهم على بناء سدود اخرى

اخد الحق صنعة

#عاجل وزير خارجية #إثيوبيا:
الأرض أرضنا والمياه مياهنا والمال الذي يبنى به سد النهضة مالنا ولا قوة يمكنها منعنا من بنائه !!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى