اجتياز المدرعات المصرية الاختبارات السعودية والإماراتية بنجاح

بتتجاهل الفديو ! هو دا ميشيل ولا حد تانى وقال بالنص الديزاين انا عامله من اوله لاخره ولا انا اللى قلت !!!! فى الدقيقة التانية ! وطبيعى يكون

فيه مهندسين بيساعدوه فى باقى المكونات ! لان ميشيل مش عبقرى زمانه مصرية لان صاحب الشركة مصرى والتمويل مصرى والديزاين مصرى !

اذا كنت تتخيل ان شخص واحد قادر على تصميم مدرعة لوحده فهذا يكفي.
انا اعطيتك ما عندي من مصادر وانت براحتك

ولو حتى استعان بمساعدة ! فالفكرة الرئيسية فكرته ! وهو صاحب التصميم ! وصاحب المال !

أخي الكريم
انا معك في أن الإنتاج والإستثمار الصناعي مهم جدا لدولنا العربيه ..... ومعك ايضا في ان المدرعة لايعيبها كونها كانت تصميم اجنبي وتم شراؤه .....
لكن الرجل يقول انه هو المصمم الرئيسي للمدرعة ..... وان الشاسيه يتم تصنيعه محليًا ..... لابد ان نعطي لكل ذي حق حقه .

أخي الكريم
انا معك في أن الإنتاج والإستثمار الصناعي مهم جدا لدولنا العربيه ..... ومعك ايضا في ان المدرعة لايعيبها كونها كانت تصميم اجنبي وتم شراؤه .....
لكن الرجل يقول انه هو المصمم الرئيسي للمدرعة ..... وان الشاسيه يتم تصنيعه محليًا ..... لابد ان نعطي لكل ذي حق حقه .
ماهو يبقي كده جوجل هنديه لان معظم البتحثين فيها هنود

أخي الكريم

لا اختلاف في موضوع تصنيع الشاسيه ، شركة IMUT المصرية تملك الملكية الفكرية intellectual property
يعني ممكن تصنع اللي اكبر من الشاصيه ، ليس شاصيه فقط.

اما التصميم اخي الكريم فهي مدرعة متقدمة وتصميمها ليس نتاج عمل فردي والتوضيح في
المصادر السابق ذكرها انها مصممة بشركة تحت ملكيته وليست تصميم شخصي.

احدها:

South African engineers from SAKSA Technologies developed the ST-100 and ST-500 armoured personnel carriers (APCs) for Egypt’s International Marathon United Technology Group (IMUT), which were unveiled in 2018 and are in production for the Egyptian military.

اساس الحوار الذي دار بيني وبين اخي EgyRafal هو اني قلت انها نتاج مشروع استثماري صناعي من قبل مصري
ذكي ، وهو يرفض هذا القول ويقول انها تصميم مصري وليست استثمار صناعي.

على كل حال هو عرض ما يستند عليه ، وانا عرضت ما استند عليه
في نهاية الحوار الاختلاف لا يفسد للود قضية ، وللقارىء حرية رؤية الموضوع من زاويته.

ماهو يبقي كده جوجل هنديه لان معظم البتحثين فيها هنود

كيف ربطت هذا بذاك؟
قوقل شركة - المدرعة منتج لا وجة للمقارنة اصلاً!

حبيبي المدرعة صممت في جنوب افريقيا على ايدي جنوب افريقيين لشركة يملكها مستثمر مصري.
المشروع تم نقله لمصر وين المشكلة في الموضوع؟

يعني لما سعودي يمتلك مصنع قطن في مصر ، ويرسله للسعودية ويسوي ملابس
نقول منتج سعودي لكن القطن مصري .. هذا اللي حاصل ، المنتج مصري لكن الاصل جنوب افريقي.

كيف ربطت هذا بذاك؟

حبيبي المدرعة صممت في جنوب افريقيا على ايدي جنوب افريقيين لشركة يملكها مستثمر مصري.

أوافقك الرأي اخي الكريم ، شكرا للتوضيح

كيف ربطت هذا بذاك؟

يعني لما سعودي يمتلك مصنع قطن في مصر ، ويرسله للسعودية ويسوي ملابس
نقول منتج سعودي لكن القطن مصري .. هذا اللي حاصل ، المنتج مصري لكن الاصل جنوب افريقي.

جميل لما السعودى يصمم القميص او الفانله التى تنتج فى مصر ! يبقى منتجه سعودى لان فى حاجة اسمها ملكية فكرية ! وراس مال !

الامريكان بيصنعو سفنكم فى فيكانتييرى ! الايطالية على الاراضى الامريكية ! هل تصنيعها فى ترسانة فيكانتيرى ! يخليها ايطالية !

والمدرعة لو جنوب افريقية زى ما بتقول فين الملكية الفكرية ! فين التصميم اللى اشتراها ! وهى saksa اساسا هى شركته برا باسم مختلف !:ROFLMAO: وعايز ايه اكتر من المالك نفسه بيقولك دا تصميمى ! انا !

جميل لما السعودى يصمم القميص او الفانله التى تنتج فى مصر ! يبقى منتجه سعودى لان فى حاجة اسمها ملكية فكرية ! وراس مال !

الامريكان بيصنعو سفنكم فى فيكانتييرى ! الايطالية على الاراضى الامريكية ! هل تصنيعها فى ترسانة فيكانتيرى ! يخليها ايطالية !

والمدرعة لو جنوب افريقية زى ما بتقول فين الملكية الفكرية ! فين التصميم اللى اشتراها ! وهى saksa اساسا هى شركته برا باسم مختلف !:ROFLMAO: وعايز ايه اكتر من المالك نفسه بيقولك دا تصميمى ! انا !

هو المشكله ان اسلوبك للأسف لا يشجع على الحوار.
والمشكلة الاخرى انك فاهم ان التصميم يسويه شخص واحد وهذا بحد ذاته كارثه تدل على مستوى فهمك للموضوع.
وامثلتك كلها لا علاقة لها بالموضوع ولا فيها مقاربه منطقية حتى!

ابسطها لك ، طيب مادام هو قادر على التصميم ليش راح جنوب افريقيا؟
كان اختصرها وصممها في شركته بمصر من البداية وخلاص؟

التصميم نفذته شركة جنوب افريقية يمتلكها مصري .. ابسط من كذا ما فيه.

لما اروح افتح مطعم كشرى فى امريكا والعمال امريكان بقى كدا الكشرى امريكانى !

لما المصرى يروح يشتغل فى محل بيتزا ايطالى ومعاه زمايله مصريين والمالك ايطالى ! بيقول دا مطعم المصريين !

ولما فون بروان مهندس صواريخ هتلر واساس علم الصواريخ فى ناسا كدا انجازات ناسا المانية !

بيل جاتس ومنتجاته البرمجية اللى هى اساسها مهندسين كمبيوتر من الهند والصين واليابان و ...... كدا ميكروسوفت مش امريكية

والمشكلة الاخرى انك فاهم ان التصميم يسويه شخص واحد وهذا بحد ذاته كارثه تدل على مستوى فهمك للموضوع.

ازاي شركة جنوب افريقية يمتلكها مصري
معظم اصول ابل موجودة فالصين وتايون
هل ابل شركة صينية
انا مش مختلف معاك في فقرة التصميم

المشكلة انك فاهم ان التصميم يسويه شخص واحد وهذا بحد ذاته كارثه تدل على مستوى فهمك للموضوع.
وامثلتك كلها لا علاقة لها بالموضوع.

منا عارف اسلوبك اول ما سمعت تجربتها فى الرياض والتقليل منها

ازاي شركة جنوب افريقية يمتلكها مصري
معظم اصول ابل موجودة فالصين وتايون
هل ابل شركة صينية
انا مش مختلف معاك في فقرة التصميم

طيب لو سعودي اشترى ابل هل تصبح سعودية؟

بسبب اسلوبك المفحم المحترم قررنا ما ننقل لك تقنية انتاج دروع الSTANAG 4 الي انت تصنعها اصلا و ما ننقل لك تقنية الشاصيه الي تقدر تتفاهم مع شريكك TATRA ينقلك تقنيته ? SMH

بلاش تمسح الردود لانها حاجة مش حلوة لو بتتكلم عن الاسلوب انت تريد التقليل منها كونها مصرية من لحظة اختباراتها فى الرياض

بسبب اسلوبك المفحم المحترم قررنا ما ننقل لك تقنية انتاج دروع الSTANAG 4 الي انت تصنعها اصلا و ما ننقل لك تقنية الشاصيه الي تقدر تتفاهم مع شريكك TATRA ينقلك تقنيته ? SMH
متشخصنش الموضوع الرجل لم يقلل من قدرة المملكة

منا عارف اسلوبك اول ما سمعت تجربتها فى الرياض والتقليل منها

مشاهدة المرفق 236559

هههههههه طيب هذا رأيي الشخصي؟

انا لا ارى انها منافسة لأي من المنتجات التي دخلت مناقصة سامي ، ولكن وجودها لدعم
الشرعية اليمنية وحفتر مناسبة وافضل من الاردنية والاوكرانية.

سامي دخل في مناقصتها JLTV من لوكيهد مارتن و mbombe من بارامونت و Terrex2 من ST Engineering
غير دينيل والكورية ، وكلها بخطوط انتاج ونقل تقنية ، طبيعي اختار اللي يناسبني واقول رأيي.

صدقني لو مصري مكاني ، ما راح يختار الـ S-100 ويبقى رأي فني وانا حر فيه.
لكن عشان تعرف انك ضعيف وتبحث عن الشخصنه اذا انزنقت وليس لديك ما تقدمه تحاول استعطاف
الناس بهذه الردود العاطفيه الهزيلة.

بلاش تمسح الردود لانها حاجة مش حلوة لو بتتكلم عن الاسلوب انت تريد التقليل منها كونها مصرية من لحظة اختباراتها فى الرياض

مشاهدة المرفق 236560

ههههههههههههه الرد موجود ولم احذفه ، ورديت عليه!

متشخصنش الموضوع الرجل لم يقلل من قدرة المملكة
من ناحيتي مافي شخصنه ان شاء الله

بس ناحية تقليله من قدرات المملكة ما تلاحظ انه هذا تقليل من قدراتنا و قدرات الامارات؟
الصفقة السعودية او الاماراتية ان تمت ستكون بدون نقل تقنية وافتكر كلامى لان اللى بيصنع شئ مميز صعب يبعلك سره الا فى حالة واحدة كان المبلغ المتفق عليها يعوض الشركة !

يعني ايش هو السر الي ماهو متوفر عندنا بضبط ممكن تنوروني؟

عودة
أعلى