شيخ الأزهر يحرج رئيس جامعة القاهرة

استغرب من حذف رد طويل لي على من دلس وتكلم فيما لايفهم ولكن ليست مشكلة فالحق ظاهر
رد الشيخ طيب ووافي وتيار الحداثة بدأ يكشر عن أنيابه في الهجوم على المؤسسات الدينية
ولكن الرائع هو تعاون شباب الأزهر مع شباب السلفية في مصر للرد على أكاذيب وتدليس هذا التيار
فالحق ظاهر ولايظهر عليه

لانك اقتبست لمدلس
اذا حذفوا رده راح يحذف ردك

الاختلاف بالفروع ولا الاصول !!
كله
اغلب التفسيرات اللي بتفسرها السلفيه ف مصر الازهر بيفسر عكسها او مختلفه عنها بعض الشيء
التشابه بينهم قليل اساسا ف التفسيرات وغيره
اتكلم ع السلفيين في مصر ليس السعوديه لاني لا اعلم كثيرا عنها السلفيه ف مصر شعبيتها ضعيفة جدا

كله
اغلب التفسيرات اللي بتفسرها السلفيه ف مصر الازهر بيفسر عكسها او مختلفه عنها بعض الشيء
اتكلم ع السلفيين في مصر ليس السعوديه لاني لا اعلم كثيرا عنها السلفيه ف مصر شعبيتها ضعيفة جدا

اول مره اعرف !!!

مثل ايش مختلفين بالاصول !!

اول مره اعرف !!!

لا اعرف بالظبط و لكن اعتقد ان السلفية فى مصر مختلفة فى المذهب عن السلفية فى السعودية او انها طائفة و اقتبست لنفسها اسم السلفية لتكون ذات تاريخ قوى ينطلى على الناس.

كان هناك موضوع فى المنتدى بخصوص هذا الامر و بعض الاصدقاء فى تصحيح المفهوم.

نعم كان النقاش بين السلفية و الوهابية و لكن للاسف لا اتذكر مكان الموضوع.

اول مره اعرف !!!

بص هو انا مش رجل دين ولا متمكن قوي لكني هقول لك بعض النقاط مش عارف بقي نحطها ف خانه الفروع ولا الاصول لكن بعض النقاط فقط ع اختلاف ف بعض التفسيرات بين الازهر وسلفيين مصر
الازهر مقر سن الزواج من١٨ السلفيين يريدوا ١٥
الازهر مختلف ف فاءده البنوك (يري ان التعامل ما لم يكن بعملات ثابته القيمه فهو عادي مثل الذهب او الفضه الخ) عكس السلفيين
الازهر محتلف ف طرق التعامل مع اهل الكتاب مع السلفين
الازهر لا يري النقاب اجباري بل الحجاب عكس السلفيين

اه السلفيين لا يعترفوا بالاثار المصرية وبيدعوا لهدمها عكس الازهر
لو دورت ف جوجل ستلقي اختلافات كثيره جدا تسميها فروع او لا لكنها اختلافات لا حصر لها

التعديل الأخير:
السؤال الحقيقي ماهو التجديد !؟

بالمناسبة الطيب من أي منطقة في مصر لهجته مختلفه .

ربنا يبارك في مولانا
انا من زمان بحبه ..من زمان كنت بشوف ليه برنامجه علي قناة النيل الثقافية لما كان لسه رئيس جامعه الازهر
حتي مقدريتش الومه علي بعض اخطائه السياسية ايام مبارك وبقول معزور وصحح الاخطاء السياسية لما بقي شيخ الجامع
الراجل ده بحبه في الله ..ربنا يحفظ مولانا الهجمة شديدة عليه

والدولة لو تبنت استراتيجية ذكية واطلقت عنان الازهر هيملي اللي ملاه السلفيين(مش بتوعنا ولا منهجنا) و الاخوان (مش بتوعنا ولا منهجنا)

بس لازم الدولة تسيطر علي كله حاجة ولو معرفتيش تضيق زي ما بتضيق علي الازهر!!!!!!

ربنا يبارك في عمره مولانا

اعتقد الاقصر مش متاكد (الصعيد)

هو من الاقصر

شباب الازهر والسلفيه بينهم خلاف ف نقاط لا تنتهي ولا يجتمعون مع بعض كثيرا
السلفيه ف مصر شعبيتها قليله جدا
كله
بص هو انا مش رجل دين ولا متمكن قوي لكني هقول لك بعض النقاط مش عارف بقي نحطها ف خانه الفروع ولا الاصول لكن بعض النقاط فقط ع اختلاف ف بعض التفسيرات بين الازهر وسلفيين مصر
الازهر مقر سن الزواج من١٨ السلفيين يريدوا ١٥
الازهر مختلف ف فاءده البنوك (يري ان التعامل ما لم يكن بعملات ثابته القيمه فهو عادي مثل الذهب او الفضه الخ) عكس السلفيين
الازهر محتلف ف طرق التعامل مع اهل الكتاب مع السلفين
الازهر لا يري النقاب اجباري بل الحجاب عكس السلفيين

اه السلفيين لا يعترفوا بالاثار المصرية وبيدعوا لهدمها عكس الازهر
لو دورت ف جوجل ستلقي اختلافات كثيره جدا تسميها فروع او لا لكنها اختلافات لا حصر لها
اخي الكريم كل ماذكرته من خلاف هو في الاصول يعني خلاف فقهي وليس عقائدي مثل الاختلاف بين المذاهب الاربعة
الخلاف القوي هو بين الاشاعرة والسلفية في عقيدة الاسماء والصفات والازهر ليس كله اشعري
لذلك هذا الخلاف الذي يصور في الاعلام ويضخم بشكل كبير المقصد منه هو تشويه المدرستان فتصور احداها بالمتساهلة في الدين وهذا غير صحيح وتصور الاخرى بالمتشددة المنفرة وهذا غير صحيح والمصيبة ان بعض صغار طلبة العلم في المدرستان يغذون هذا الامر بالمساجلات التي يتخذها الطرف الاخر لتشويههم
بينما وضع العلماء الكبار في المدرستان يعون انه خلاف فقهي ويتبادلون الزيارات والنقاشات واكبر دليل هو التعاون في التدريس والمؤتمرات بين الازهر ومعقل السلفية الاقوى الجامعة الاسلامية في المدينة
لو ترك الامر للعلماء مارأينا هذا الخلاف الذي يغذيه المغرضون

اخي الكريم كل ماذكرته من خلاف هو في الاصول يعني خلاف فقهي وليس عقائدي مثل الاختلاف بين المذاهب الاربعة
الخلاف القوي هو بين الاشاعرة والسلفية في عقيدة الاسماء والصفات والازهر ليس كله اشعري
لذلك هذا الخلاف الذي يصور في الاعلام ويضخم بشكل كبير المقصد منه هو تشويه المدرستان فتصور احداها بالمتساهلة في الدين وهذا غير صحيح وتصور الاخرى بالمتشددة المنفرة وهذا غير صحيح والمصيبة ان بعض صغار طلبة العلم في المدرستان يغذون هذا الامر بالمساجلات التي يتخذها الطرف الاخر لتشويههم
بينما وضع العلماء الكبار في المدرستان يعون انه خلاف فقهي ويتبادلون الزيارات والنقاشات واكبر دليل هو التعاون في التدريس والمؤتمرات بين الازهر ومعقل السلفية الاقوى الجامعة الاسلامية في المدينة
لو ترك الامر للعلماء مارأينا هذا الخلاف الذي يغذيه المغرضون
عفوا للاخوة غلط في الكتابة بدل الفروع كتبت الأصول

عودة
أعلى