كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

وش شعورك لو كان وضع هذا الفيروس مثل وضع الايدز لاعلاج او لقاح له؟
رئيس الوبائيات في امريكا انتوني فوتشي قال باختصار: تعلمت من الايدز ان لا اعقد امالي على لقاح لكورونا.

هذا الفيروس مصيبة ولغز حير الدول، مسألة 18 شهر لأنتاج لقاح يوحي أن نسبة ايجاد لقاح ضئيلة وليست بتلك السهولة مثلما تظن
المقارنة غير صحيحة، الكورونا غير مزمن مثل الـ HIV. عندك مصدر لأقتباس Dr. Fauci؟

لا اعتقد ان السلطات المصريه مخصصه أماكن لغير المصريين..... لذلك للأسف لن تستطيع القدوم في هذه الفتره ?
ربنا يزيح الغمه ونعود لإستقبالكم من جديد.
ياخي كلنا أخوة وبعدين أحنا مصريين زي بعض

المقارنة غير صحيحة، الكورونا غير مزمن مثل الـ HIV. عندك مصدر لأقتباس Dr. Fauci؟

سوري للتصحيح بعد الرجوع وبحث عن المصدر اللي قرأته تبين انه مب لفوتشي ولكنه مقال في موقع الامم المتحدة لمرض الايدز يوصي الدول بعدم انتظار انتاج لقاح لعلاج كورونا مثلما حدث في الثمانيات القرن الماضي لما ظهر مرض الايدز ولم يتم ايجاد لقاح له حتى الان. علما ان الدكتور الحاصل على جائزة نوبل في الطب بسبب اكتشافه مرض الايدز ذكر قبل ايام (موجود في موقع العربية) ان فيروس كورونا وجد في dna تبعه بعض اجزاء من شفرة HIV المسبب للايدز.

اما بخصوص انها مقارنة غير صحيحة، فلاتنسى ان الايدز بالاصل بدأ كفيروس .. ثم كمتلازمة HIV ثم كمرض ADIS
تفضل اقرا المقال من موقع الامم المتحدة لمكافحة الايدز عن فيروس كوفيد ١٩

وش شعورك لو كان وضع هذا الفيروس مثل وضع الايدز لاعلاج او لقاح له؟
رئيس الوبائيات في امريكا انتوني فوتشي قال باختصار: تعلمت من الايدز ان لا اعقد امالي على لقاح لكورونا.

هذا الفيروس مصيبة ولغز حير الدول، مسألة 18 شهر لأنتاج لقاح يوحي أن نسبة ايجاد لقاح ضئيلة وليست بتلك السهولة مثلما تظن

مين قالك اني اضن ان لقاح كورونا سهل

خوارج هذا العصر مايذكرون اسم " السعودية " ابداً بل يشيرون إليها بأسم "جزيرة العرب ".
ملاعين والدين

على فكرة استخدام مصطلح
" جزيرة العرب " اولى من مصطلح
" الخليج "

الأول ورد في السنة وفي التراث العربي والإسلامي

والثاني حادث في القرن الماضي
وأظنها مبتدأها من الغرب

اليوم توفى عمي بالكرونا الساعة 11 صباحا بعد اسبوعين في العنايه المركزة أسأل الله له الرحمه وجميع موتى المسلمين
تغمدة الله بواسع رحمته وأسكنه فسيح جناته

اليوم توفى عمي بالكرونا الساعة 11 صباحا بعد اسبوعين في العنايه المركزة أسأل الله له الرحمه وجميع موتى المسلمين
انا لله وانا اليه راجعون ... الله يرحمه ويغفر له

عظم الله اجركم الله يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جنانه

‏لقطة الشاشة 2020-04-20 في 10.07.12 ص.png
\
مش ده اللي تورط في جريمة قتل الفنانة اللبنانية سوزان تميم؟

ياعمي دي اشكال ناوية تدفع دول ميتين علي الدنيا واول ما يجوا حيقطعو الجلابية وهاتك يا فيديوهات معناش ياحكومة منين ياحكومة
وحتي لو دفعوا برضوا علي السجن علي الفضيحة اللي فاضحينها للبلد رغم انهم هم المخطئين
ما تنساش أن معظم الناس مش شغالين وبقي لهم فتره علي كده وليهم أسر هنا برده بيصرفو الازمه المره دي اكبر من اي حد أنا والدي مسافر السعوديه ولكن نظامي غير مخالف وقاعد من الشغل بقي له شهرين والمصاريف من سكن واقامه واكل وتأمين كله علي حسابه ده غير مصاريف الاسره هنا ما تخيلت ان كل اللي بره اثرياء فيه ناس بتجيب مصاريف بيتها بالعافيه كان فيه ممثل مصري مسافر امريكا بيشتكي أنه عايز يرجع وان الحكومه بتقول أن كل شئ علي حسابه حتي تذكرة الطائره وهو مش ثري هو ممثل مغمور علي قده وبكي في الفيديو أنه في امريكا وعايش في كرب ومش معاه فلوس

على فكرة استخدام مصطلح
" جزيرة العرب " اولى من مصطلح
" الخليج "

الأول ورد في السنة وفي التراث العربي والإسلامي

والثاني حادث في القرن الماضي
وأظنها مبتدأها من الغرب

مشكلة مصطلح جزيرة العرب على الأقل عندي انا حتى اكون حيادي

انه كان سابقا يستغل من الجماعات الإرهابية سابقا

ولذلك افرح ان يقولون

المملكة العربية السعودية

الله يغفر له ويرحمه ويتوب عليه ويسكنه فسيح جناته
أحسن الله عزاكم.

ما تنساش أن معظم الناس مش شغالين وبقي لهم فتره علي كده وليهم أسر هنا برده بيصرفو الازمه المره دي اكبر من اي حد أنا والدي مسافر السعوديه ولكن نظامي غير مخالف وقاعد من الشغل بقي له شهرين والمصاريف من سكن واقامه واكل وتأمين كله علي حسابه ده غير مصاريف الاسره هنا ما تخيلت ان كل اللي بره اثرياء فيه ناس بتجيب مصاريف بيتها بالعافيه كان فيه ممثل مصري مسافر امريكا بيشتكي أنه عايز يرجع وان الحكومه بتقول أن كل شئ علي حسابه حتي تذكرة الطائره وهو مش ثري هو ممثل مغمور علي قده وبكي في الفيديو أنه في امريكا وعايش في كرب ومش معاه فلوس
بص لو هو معاه اقامه مش هيرجع بس خلي بالك اللي في السعوديه عايش احسن من اللي في امريكا امريكا دفعت مواطنيها 1000دولار علشان يرجعو بدون حجر
الممثل ده انا مبسوط فيه ليه فوت طيارته بمذاجه علي اساس كان متوقع انه هيطلع مصل في امريكا وهيستفيد بيه ومصر الغلبانه مش هتعرف
عموما مفيش دوله تقدر ترجع العدد حتي المانيا رجعت العالقين بس
اللي هيدفع هيرجع اللي مش هيدفعع ميرجعش

حتي الإرهابي حاكم المطيري وحزبهم يروجون لصلاة التباعد

هذا الشخص يغض نظره أن الصلاة في الرحال والبيوت تجوز أن كان هناك خوف من مطر شديد أو رياح ..فما بالك بالوباء ...
وأقول لحاكم رخص لنا في الشرع بالصلاة في البيوت ولكن لم نجد في كتاب الله وسنة رسوله مايسمى بالتباعد في الصلاة
بل يقال حاذوا بين المناكب والأكعب لاتدعو فرجاً للشيطان .

ونحن في الظروف الطبيعيه نعرف مايحدث في المساجد من كحه وعطاس بدون تحوط من أصحابها
غير من يدخل بالماء في يديه وقدميه ووجهه ولايجففها وبالتالي تلتصق كل مخلفاته في الفرش .

هذا ظرف طارئ ولايجوز التشويش على الناس بهذا الجهل
بل أن البعض الآن من الشباب وكثير ممن كانوا مهملين للصلاة يقومون لها مع أهلهم في البيت
لبعد رفقاء السوء عنهم وبعدهم عن التسكع في الشوارع والأسواق ... والفره بالسيارات .

ونسأله القبول في المساجد والدور والمغفرة في القبور والرحمة يوم النشور .....

عودة
أعلى