كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

خذلك سنكرز, انت مش انت بالمره و انت جعان ?

اقولك افحص عشان تكتشف الحالات و تتصرف, زي كوريا ج. بالعكس المقلق ان تكون نايم في العسل زي مصر حاليا
طب وبتتكلم ليه عن مصر طالما نايمة فالعسل؟
هل تظن ان مصر بدكاترها الكبار علي مستوي العالم. ستنظر الي تعليق تافه مثل معظم تعليقاتك الجاهلة؟!

كثرة عدد الاصابات عشان كثرة الفحوصات
كثرة عدد الإصابات عشان ضعف النظام الصحي
كثرة عدد الاصابات عشان التأخر في الاجراءات

تراها سمجت هالسالفة يا جماعة

كلنا في مركب واحد وكل دولة حسب امكانياتها

كلنا أمام أمر واقع حالياً ما عاد ينفع لو و كان

الهوي يغلب
البعض لو وجد عدد الاصابات تزيد في دولة غير دولته يقول بسبب انهيار النظام الصحي
ولو زادت الارقام في دولته يقول بسبب معدلات الفحص المرتفعة

والعكس
لو وجد الارقام قليلة في دولة غير دولته يقول بسبب عدم الفحص او التستر علي الاصابات
ولو كانت الاصابات قليلة في دولته يقول بسبب منظومته الصحية المتقدمة

البعض يكذب الكذبة ويصدقها

الواقع ان كل دولة تفعل ما يمكنها فعله طبقا للموارد الطبية \ المالية المتاحة
والباقي يتدبره الخالق والاحتمالات
فعادي ان يصبح لدي اقوي دولة في العالم نصف مليون اصابة وعشرات الاف القتلي

ودولة اخري كنامبيبا او زيمبابوي
لديها اعداد اقل من 100 اصابة وستعدي الازمة علي خير

اسمعني
انا واحد من الناس اللي طول الوقت والعمر بلف بلدان
يشهد الله انو مفيش زينا وزيكم مع بعض بس في أمريكا وأوروبا
ومابينهما أشكال تقرف
انا هنا مش علشان اتخانق
انا هنا علشان اشوف مميزاتك واباركلك عليها واتمناها لي والوحش عندك اتمنالك بة الخير
والعكس لو عندي خير أو ساعدتك او ايا كان
حترد لي المباركة والأماني
مش نقعد نناكف في بعض على شغل أطفال و أشياء يعف اللسان عن ذكرها

اتمني من الله التوفيق للجميع مع حفظ حق بلدي في الدفاع عنها
واتمنى ان الإشراف انو الكلام ده يكون ادامو

الله يكتب اللي فيه الخير للجميع في كل مكان

الأمة المصرية بخير وبإذن المولى وبسواعد وعقول كوادرنا الطبية المصرية سنعبر هذه الأزمة كسابقتها، وننتصر على فيروس كورونا كما انتصرنا على التهاب الكبد الوبائى C. كُن على ثقة ان أمه مستمرة في الحياة والإبداع في شتى المجالات لقادرة على النهوض من جديد.

وللتذكرة، مصر المدهشة القاهرة النيّرة الخيّرة الطاهرة تقدم:

قام فريق من 54 باحث مصرى و على رأسهم د. إمام واكد و د. جمال عصمت وتحت رعاية وزيرة الصحة المصرية د. هالة زايد و د. وحيد دوس بنشر نتايج حملة فحص و علاج التهاب الكبد الوبائى C فى أعلى مجلة طبية فى العالم The New England Journal of Medicine.

طبقا للتقرير المنشور فالحملة استهدفت 62.5 مليون مواطن مصرى عمرهم فوق 18 سنة و نجحت بالفعل فى اختبار حوالى 49 مليون ما بين أكتوبر 2018 و مايو 2019 و تراوحت نسبة المشاركة بين المحافظات من حوالى 60% فى محافظات زى الفيوم لأكثر من 90% فى القاهرة و الاسماعيلية ... كانت تكلفة اختبار الأجسام المضادة السريع لكل مواطن 0.58 دولار و اللى كان بيطلع ايجابى كان بيتعمله PCR (تكلفة تشخيص كل مريض مصاب عموما كانت 85.4 دولار و تكلفة علاج كل مريض مصاب كانت 130 دولار و تكلفة الحملة كلها كانت 207 مليون دولار (بتمويل من البنك الدولى) ... كانت نتائج الحملة و الدراسة المنشورة كما يلى :

* 2,229,328 كانوا Seropositive أى عندهم أجسام مضادة ضد فيروس HCV (النسبة 4.6% من اللى تم اختبارهم) أعلى محافظة كانت المنوفية 8.4% و أقل محافظة كانت البحر الأحمر 2.17%
* من المرضى اللى عندهم أجسام مضادة و تم اختبارهم PCR: حوالى 76% كان عندهم Viremia و من المرضى دول حوالى 92% تلقوا علاج HCV الجديد.
- نسبة الشفاء فى المرضى اللى كملوا العلاج للأخر و توافرت لدى الوزارة نتائج علاجهم كانت 98.8%

typhon99 @typhon99
اول مرة اشوف دكتور يتكلم في موضوع عن جهل
حتي الدكتور ربيع أفهم منه صراحة
طيب سيبك من هيجس.. فيه دكتور ربيع السنة ديه في رمضان.. هل بيكون فيه جزء سادس من الكبير اوي

طب وبتتكلم ليه عن مصر طالما نايمة فالعسل؟
هل تظن ان مصر بدكاترها الكبار علي مستوي العالم. ستنظر الي تعليق تافه مثل معظم تعليقاتك الجاهلة؟!
مشكلة مصر ليست في كادرها الصحي, مشكلة مصر ان صاحب القرار لا يأخذ بكلامهم. عنده اولويات مختلفه.

و لا ينفي هذا طبعا وجود عينات شلولو لا تستحي من الكذب.

جبال الهيمالايا مرئية من أجزاء معينة من الهند لأول مرة منذ "عقود" بسبب انخفاض تلوث الهواء الناجم عن إغلاق الفيروس التاجي في البلاد !!

ما لا يدرك كله فلا يترك جله, العالم كله مقصر صحيح, و لكن مستوى التقصير يختلف من مكان لآخر.
اذا كانت مصر تتلكأ في فحص مرضى الاتهاب الرئوي و مخالطيهم من الكادر الطبي و الاهالي (بشهادة الاطباء المصريين انفسهم) فهذا لا يبشر بخير. و قرار الحكومة الاستمرار في حظر التجول المنقوص حاليا و حتى اعادة العمل في المصانع و مواقع الانشاء ايضا لا يبشر بخير.

مشكلة مصر من بداية الازمه ان قرارها غير مدفوع باعتبارات صحيه (هي ثانويه على افضل تقدير), كان الله في عون الجميع.
انت فتحت نقطة مهمة لماذا فيروس الكبد الوبائي الى الان متوطن في مصر؟

مشكلة مصر ليست في كادرها الصحي, مشكلة مصر ان صاحب القرار لا يأخذ بكلامهم. عنده اولويات مختلفه.

و لا ينفي هذا طبعا وجود عينات شلولو لا تستحي من الكذب.
صراحة احترت ف تبريراتك
هل العيب فمصر هوا الكادر الطبي
ولا العيب في صاحب القرار؟
إذا رايك الثاني فهو نحترمه لانه وجهة نظرك
واما عن عينات الشلولو. فهتلاقي فكل الوطن العربي كتير منه
فمتركزش

علشان كده لا تردون و انتم معصبين.. ونستعيذ بالله من الشيطان وأعوانه من البشر

ما هو المشكلة أن الأخ رسلان كتب تعليق يسيء لوطني ولجهود وطني في مكافحة الفيروس،
هو تبنى نفس الكلام الذي كانت تقوله إيران، وقطر، وذيول وعملاء إيران في البحرين،
فمن المستحيل أن نسكت على هكذا كلام، لأن بسكوتنا يعني بأن كلامه صحيح، ولذلك أنا تدخلت بالرد.

عودة
أعلى