كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

انجازات باهرة لقواتنا الصحية
خط الدفاع الاول عن البحرين ضد فيروس كورونا
اكثر من 61% نسبة الشفاء
الحمد لله من قبل و من بعد

احد اطباء مصر يعلق ع ايطاليا
كنت بتفرج على فيديو لايطاليا لاحظت أن فى مريض عنده اضطراب فى الوعى وعلى تنفس صناعى غير تداخلى وهو خطأ طبى لا يقع فيه نائب رعاية جديد عندنا ولاحظت أجهزة تنفس صناعى قديمة بالنسبة لهم Evita 2 واضح أنهم حاطين فيها parameters غلط لأنهم مش فاهمين الalarm بتاعها وأنه بيعلق بطريقة معينة ودى حاجة يعرفها معظم تمريض الرعاية عندنا ... كنت خايف اقول كده علشان محدش هيصدق اوى خصوصا اننا عيشنا سنين فى الرعايات فى مصر موهومين اننا أسوأ ناس وان بره عندهم ثقافة التعامل المثالى مع الأزمة ..على فكره نقص الأجهزة والأجهزة القديمة دى احنا شغالين بيها بقالنا سنين اصلا وبنطلع بيها نتائج .. وعلى صعيد آخر النهارده دكاتره العجمى فصلوا عيان كورونا عنده ARDS من التنفس الصناعى بعد لما اتحسن .. احنا حاليا مسنودين اوى على العنصر البشرى فى مصر بس فى ناس مش عاوزة تعترف بده
فى دكاتره المهللبيه هنا فى المنتدى بتفهم اكتر من الدكاتره الابطال بتوعنا

حبل النجاة في مصر هم الدكاترة والممرضين
والوعي الشعبي
انما الحكومة فيارب تتحرق بجاز وسخ
ظلم كبير ...
الحكومة الحالية من افضل الحكومات التى مرت على مصر .. ورئيس الوزراء رجل محترم وشايف شغله

الخبر دا كان نقل عن المتحدث مش عرض لرأيهم + اى حد عنده معلومات عن شركات خاصة فى مصر بتنتج معدات طبيه؟
فى وكان اتعمل لقاء مع بعضهم فى بداية ازمة الصين بس مصانع صغيره وتم ذيادة عدد خطوط الانتاج والمصانع بعد كده فى الفتره الاخيره بس مش اعرفهم ممكن تبحث على جوجل

مفيش حاجة مجهولة فى مصر الانتاج فعلا زاد ل 100 الف كمامة يوميا حسب تصريح المتحظث بأسم وزارة الانتاج الحربى ودا المصدر
ياجماعة بالله عليكم الكلام دا غلط او علي الاقل مش كامل
دا مش انتاج مصر كلها دا خط انتاج عملة الجيش بعد ازمة الكمامات بداء ب60الف ووصل 100 من m3 بفلتر
مش الكمامات العادية اللي انتاج مصر قبل الكورونا وصل 60 مليون سنويا
ال100 الف دي متكفيش شارع فشبرا ممتاز اية بس

ظلم كبير ...
الحكومة الحالية من افضل الحكومات التى مرت على مصر .. ورئيس الوزراء رجل محترم وشايف شغله
وبنسبة لعاملة التوصيل الي اسمها هالة زايد؟؟
بنسبة لشوية البهايم الي بيطلعو تصريحات انا بتكسف اسمعها اصلا
مش هقولك اتكسف اقولها قدام نفسي
الاستهوان وحش

مش احتمال اليمن بسبب ظروف الحرب وشبه معزولين يكون ده السبب؟؟؟
كذلك ليبيا ومناطق الحروب

ليبيا يوجد بها حالات

بالنسبة لليمن .. يوجد يمنيين على تواصل بالسعودية من خلال جيش الشرعية

و في الطرف الارهابي الحوثي هم متواصلين مع ايران عن طريق تهريب السلاح من البحر

بالإضافة إلى أن ميناء الحديدة الذي تسيطر عليه المليشيات مفتوح على العالم

انتاجنا كان ٥٠٠ الف كمامه شهريا بالعمل فتره واحده ٨ ساعات قبل الازمه
الان تم اضافة خطوط انتاج كثيره وايضا تعمل لمده ٢٤ ساعه حاليا
اعتقد ان الان الانتاج ضخم بس الانتاج مجهول حاليا

لو كنا تشاركنا أنا و أنت و عملنا لنا مصنع كمامات ..يا سلاااااام كنا صرنا مليارديره .. :LOL::LOL:

وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ

حبل النجاة في مصر هم الدكاترة والممرضين
والوعي الشعبي
انما الحكومة فيارب تتحرق بجاز وسخ

اليوم قريت تصريح لكامل الوزير اظن

عدد ركاب المترو او القطارات قارب للرقم مليون نسمة

لازم الشركات و المصانع تتعاون تخلي العمل ورديتين او 3
منها قللت الموظفين ومنها زاد الانتاج نهار ومسا

ده فقط من مصنع تابع للانتاج الحربي تم إنشاؤه في 48 ساعة
المصانع الأخرى 11 تنتج 2.5 مليون وخلال ايام سيدخل المصنع 12 حسب تصريحات رئيس شعبة المستلزمات الطبية
مصر هتوصل لمعدل ال مليون كمامة يوميا خلال (شهرين)

مجددا لا اشجع على هذة الافعال ولكن هذا رد فعل غاضب من افعال الصينيين فى استراليا

هل تتذكرون الفيديو الذى وضعتة سابقا لامراة صينية تبصق فى سوبر ماركت يعتقد انة فى امريكا , اتضح انة فى استراليا والمراة اتضح انها مصابة بفيروس الكورونا

ترجمة جوجل ( فقط عدد قليل من الحثالة الصينيين مليئين بالخزي والجريمة في العالم.
- بدأت الصينية الحصرية للتو

كانت المرأة الصينية إيجابية للفيروس التاجي في ووهان وتبصق اللعاب على الموز في سوبر ماركت وولورثس ، واعتقلتها الشرطة الأسترالية
)

فيديو ماخوذ من قناة اخبارية استرالية يوضح ان الصينيين يفرغون البضائع من السوبر ماركتات فى استراليا ويرسلونها الى الصين عبر وكلاء معينين

عودة
أعلى