كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

ماكنت اخافه ان يكون صحيحاً تبين لي انه صحيحاً للأسف، وكان سبباً لحساسية بعض اخواننا المصريين بخصوص عدم دقة الارقام المصرية حيال اصابات كورونا تبين لي ان جميعهم مخطئون.

ملاحظة: انا مش مصري ولا اخوان ولا اردوغان ولا حتى من بتوع اثيوبيا والهكسوس ولاهم يحزنون .. المعلومة وصلتني من عدة مصادر ( جهات طبية عليا) ولن اكشف عنها.
الارقام المصرية غير صحيحة للاسف الشديد، من اراد ان يصدق فليصدق، ومن اراد ان يكذب ويدافع عن بلده فالامر لايهمني.
ياعمي اذا شخص مثل مجدي بدران عضو في الجمعية المصريه للمناعه بيقول اللقاح هو صحن الفول على الطريقه المصريه وكمان نصح الامريكان فيه ، بتتوقع احصائيات المرض صحيحه ؟

كما تقولون بالمملكة السيف الأملح لإمثال هؤلاء الحاقدين
لست أدري لما المملكة لم تقوم بتقنين العمالة السائبة والمخالفة من قبل المفترض كل العمالة بالمملكة تأتي عن طريق شركات مُرخصة من الحكومة السعودية ووضع قوانين وضوابط صحية وأمنية وقاعدة بيانات مفصلة والشركة التي تخالف تُحول لمحكمة أمن الدولة العليا ويتم قص رقاب المسؤلين فيها

حيلك حيلك
ردنا كان علي من يقول ان المصابين في مصر عشرات الآلاف او مئات الآلاف وان الحكومة تكتم علي الأخبار
واما عن حدسك عن الإصابات في مصر
فدي صعب حد يرجحها

كما قلت لك .. من اراد ان يصدق فليصدق، ومن اراد ان يكذب فله ذلك.
وماوصلني من المستحيل اشارك مصدر المعلومة اللي وصلتني

[QUOTE="سمندر خان, post: 3350715, member: 45069"
العب ساعة والخبال دايم
[/QUOTE]

من زمااااااااان ماشفت الجملة هذي
من وين طلعتها ههههه

الاصابات اللي جت على مصر مصدرها من السياح الاوربيين لمصر ( الطليان تحديد ).

سبب ارتفاع حالات الشفاء في مصر غير صحيحة .. ومعلومة مؤكدة ( خذها مني ) اي مريض لديه حالة ربو او التهاب رئوي يعامل في المستشفيات على انه مصاب بكورونا ( حتى لو كانت نتيجة تحاليله سلبية )
واذا شفي من الالتهاب الرئوي يسجلون على انه مصاب بكورونا تم شفائه ! وهو في الحقيقة ليس مصاب بكورونا ولاهم يحزنون .. فقط يستفيدون من مرضى التنفس كرقم لإظهار ان النظام الصحي لديهم قوي.
معلش هقولك حاجه غير صحيح بالمره انا خالي استاذ دكتور في المنصوره واختي نفسها طبيبه وابن عمي تطبيب في نفس المستشفي اي واحد بيجي التهابرئوي بيتحلله كورونا قبل اي حاجه فاسمحلي اقولك اللي وصلك المعلومه ميعرفش حاجه عن مصر

القصة كلها عند البعض .ازاي مصر الفقيرة الزحمة المنفجرة سكانيأ تكون ماشية تمام لحد دلوقت المفروض علي الاقل نشوف ملايين الناس موتي فالشوارع ومظاهرات واضطراب اجتماعي ومجاعات ودا مزعل البعض عايزين يشوفو اكشن من بتاع الافلام بس فمصر مش عندهم ويرمي الجملة السهيرة مصر بتخفي عدد الاصابات وهم ميمتلكوش اي معلومة او اي خبر عن اي حاجة احنا حرفيآ بنفصح عن كل حاله اتصابت فين بالمكان والشارع اتمني اشوف دول المنطقة بنفس الشفافية والافصاح

معلش هقولك حاجه غير صحيح بالمره انا خالي استاذ دكتور في المنصوره واختي نفسها طبيبه وابن عمي تطبيب في نفس المستشفي اي واحد بيجي التهابرئوي بيتحلله كورونا قبل اي حاجه فاسمحلي اقولك اللي وصلك المعلومه ميعرفش حاجه عن مصر

انت فاهم اكثر مني
مرة ثانية .. أنا متمسك برأيي جداً مش عشان انا ابي يكون صحيح لا ابداً
بل عشانه بجد مصدر اثق جداً به ( لما اقولك جهات عليا في بلدي فالموضوع مش مزح ولعب )

عاجل :
إيطاليا تعلن تسجيل 525 حالة وفاة خلال يوم واحد بسبب فيروس كورونا ليرتفع العدد الإجمالي للوفيات لديها إلى أكثر من 15800 .​

لدي سؤال للمختصين. مناعة القطيع تكتسب اما عبر تلقيح نسبة كبيرة من السكان مما ينهي الفيروس فلا يصاب البقية أو إصابة معظم السكان بمرض مره واحدة فمنهم من يموت والبقية يطوروا مناعة من الفيروس. لكن كيف نطبق هذا المبدأ على فيروس يعتبر seasonal او يتوقع أنه سيصبح كذلك واثبت أن في اكثر من مريض تعافى وأصيب مجددا؟.

بريطاني يعيش في المغرب يقارن بين اجراءات بلده و الاجراءات في المغرب

القصة كلها عند البعض .ازاي مصر الفقيرة الزحمة المنفجرة سكانيأ تكون ماشية تمام لحد دلوقت المفروض علي الاقل نشوف ملايين الناس موتي فالشوارع ومظاهرات واضطراب اجتماعي ومجاعات ودا مزعل البعض عايزين يشوفو اكشن من بتاع الافلام بس فمصر مش عندهم ويرمي الجملة السهيرة مصر بتخفي عدد الاصابات وهم ميمتلكوش اي معلومة او اي خبر عن اي حاجة احنا حرفيآ بنفصح عن كل حاله اتصابت فين بالمكان والشارع اتمني اشوف دول المنطقة بنفس الشفافية والافصاح
واللهي شخصيا اتمنى لمصر وكل بلد مسلم دوام الامن والعافية... الملاحظة فقط ان الاداء الحكومي دون المستوى لكن الله يسترها بستره

عودة
أعلى