كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

لما عمل حد السحب و الايداع ب 10000 جنيه من الكاونتر في البنوك و 5000 من ال ATM و في حين انه قرار جيد
لكن خرج مع احمد موسى في مكالمة مطولة يعيب على الناس التعامل بالكاش و مينفعش دا اسمه غسيل اموال لازم انضباط! و ناقد تصريحاته ان القرار لحفظ العاملين بسبب تدوال مبالغ مالية كاش كبيرة اثناء عدها و بعدين رجع قال لا القرار عشان المصريين سحبو 30 مليار اموال في خلال اسبوعين

فا هوا بيهري .. الفكرة من القرار ان يمنع دولرة الجنيه المسحوب بسبب الازمة و بالتالي ارتفاعه و بالتالي التضخم و الحفاظ على السيولة كمان مش حفظ للعاملين + القرار كان غير مرتب احتاج لكذا تعديل بعدها للايداع للشركات لكنه صحيح

مشكالتي معه في تصريحاته .. محافظ بنك مركزي المفروض صوته ميطلعش مش بس يناقض نفسه .. سياسية البنوك المركزية استقرارية للسوق المفروض تسمع بس البنك المركزي عمل كذا قرر كذا مش طالع رئيسه لايف بيبهدل الشعب على اسلوب الكاش

نعم يعني لسه عارف ان مصر ليلتها كاش .. عايز التعامل بنكي او اليكتروني يبقى سهلها على الناس و اجبر البنوك تستقبل الناس مش اقعد اسبوعين لشهر على ما افتج حساب و نص الخدمات البنكية حمضانة اساسا

زعلان من التعامل بالكاش ما انت شهادات قناة السويس نصها جيه من تحت البلاطة مسالتش ليه ساعتها !

عشان كدا محافظ البنك لا يتكلم المفروض يطلع قرار صح سليم و هششش
بالفعل
يا اخي دا موظفين البنوك ارخم وارزل من الرزاله واليوم اللي الواحد بيروح فيه البنك بيكره نفسه

ده الرئيس مش مدير مكتب القاهره
علشان مش نقول تطبيل

هو نفسه الرئيس اللي اشاد بالصين وايران وتركيا في مكافحة الفيروس
ياعمي هذه المنظمة متواطئة من رأسها حتى اخمص قدميها في التستر على الارقام الحقيقية .. وانت مبسوط على كلامهم في بلدك؟

لو المنظمة دي قالوا ان السعودية بلد مسالم واحنا فعلاً مسالمين فراح بكذبهم.

جميع المنشات الصحية
عملت على عدة طرق لتواصل مع المرضى الذين لديهم اعادة صرف ادوية لتوصيل الى المنازل
المدن الطبية تعاقدت مع شركات التوصيل و الرعاية المنزلي و متطوعين

المستشفيات الرعاية المنزلية و بعض المتطوعين

المراكز الصحية منسوبين المراكز

الان وزارة العمل و الشؤون الاجتماعية فاتحة التطوع في عدد من المناطق اما المساعدة في توصيل الادوية لاصحابها
او توصيل المواد الغدائية للمحتاجين

بتشترو بصل للسنة كلها
لا إله الا الله

عموماً المقطع من الكويت​
معظمه مجاملات يعي هتجبيلي رز واجيبلك بصل وغالبا اسعاره بتكون في متناول الايد في ايام وصل بيها كبلو البصل ل3ج يعني اقل من ريال

هوا القرار صح و كذا دولة عملت كدا بسبب الازمة .. الناس خايفة فبتسحب فلوسها .. الكاش king دلوقتي للامان

بس متطلعش تهزق الشعب على اسلوب حياة متبع من عقوود و عايز تصلحه دلوقتي بالغصب و انت مش مساعد .. انا حسيت حمايا اللي بيصرح و يتوعد .. نعم .. حضرتك محافظ بنك مركزي .. متاكد؟ :D
ماهوا الدنيا لوراحت في داهيه الكاش دا حيبقا ورق ولا ليه لازمه

يكون مزارع ولا يعرف له مزارع؟؟؟

ولايشتري من السوق؟؟
معظم القري عندهم ارض ممكن يزرعوها او ياجروها وتتوزع علي العيله واو بتتباع من اشخاص مش من سوق بمعني انا عارف فلان هجيب منه بصل وصلت لمره كيلو بصل اقل من ريال ممكن 3او4 جنيه لكن السوق سعره تجاري

رئيس السلطة الفلسطينية محمود عباس في كلمة متلفزة:*

➖ نسعى لمحاصرة هذا الفيروس الفتاك في أضيق نطاق ممكن

➖ في هذه الأيام التي يعود بها عشرات الألاف من العمال إلى قراهم وبلداتهم، وحتى لا تشكل عودتهم خطرًا، وحفاظًا على أسرهم، نحثّهم جميعًا على التحلّي بالمسؤولية الوطنية، وعدم الاختلاط، والالتزام بالحجر وفق التعليمات الصادرة من جهات الاختصاص

➖ نعمل جاهدين مع الجهات المعنية لتنسيق عودة العمال

➖ طالبنا بالإفراج عن الأسرى القابعين في سجون الاحتلال، ونحمله المسؤولية عن سلامتهم

➖ نتمنى عن الأسرى وعائلاتهم اقتصار مظاهر الفرح أو إلغائها بما يضمن سلامة الجميع
سنبقى مع أهلنا في القدس في ظل الاوضاع الصعبة

السعودية أرسلت شاحنات بصل للكويت لحل الأزمة

قادم من اليمن اخي الكريم ولكن العبور عن طريق السعودية وهو 120 الف كيلو بصل يمني.

اظن بعد منع الهند لتصديرة حصلت ارتفعت اسعارة بالخليج.

بالعكس جزاه الله خير والمقطع المفروض ينتشر للكل للتوعية بأهمية التعاون مع الدولة سواءا مواطن او مقيم

وبعدين وين عايشين الدنيا مو فوضى علشان يخاف

ادري فيه قانون لكن ماتوقفت الجرايم

الآن و بث مباشر من نيويورك ... ? ? ?
مؤتمر صحفي لحاكم ولاية نيويورك أندرو كومو بشأن آخر تطورات تفشي وباء كورونا .

يكون مزارع ولا يعرف له مزارع؟؟؟

ولايشتري من السوق؟؟
عندنا مثلا في الارياف اللي بيزرع بيخزن لبيته ويبيع الباقي سؤاء داخل القريه لمن لم يزرع بصل والباقي بيبيعه للتجار
طبعا اللي بتشتريه من المزارع ارخص من الشراء من الاسواق لان التجار بيرفعوا سعره
احنا عندنا في قريتنا ارض بس ما بنزرعش فماجرينها وبنشتري خزين السنه من المزارعين وبيبقا سعره اقل من السوق بكتير لو حتشتريه تجزئه
انا مثلا البيت عندنا في البلد بعتولي خزين الرز يكفيني طول السنه ومبشتريش من السوق رز

صدقنى نشره سيشجع الجميع على فعل ما فعله
وكذلك خوف المخالفين من انهم لا ينتظروا الدوريات فقط انما اى شخص عادى قد يبلغ عنه لمخالفته
وبعدين انك تسمع عن حاجه غير لما تشوفها بعينك

تبليغه سليم ويشكر عليه
لكن كان بامكانه تغيير زاوية التصوير من اي مكان بدل شباك سكنه

عودة
أعلى