كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

Screenshot_20200403-012217_Samsung Internet.jpg

انا كمواطن عادي في المنوفية بمشي على طريق حوالي 13 كلم بلاقي فيه زراعات كالتالي
قلقاس وكرنب / قمح / ذرة / برسيم طبعا / وانتشار جديد لمساحات وصوب زرع الزهور وقصاري الورد
أنا كان عندي 2-3 اقطاعيين في مصر
ازرعوا قمح ... يزرعوا
ازرعوا ذره يزرعوا وكله حسب جودة الأرض والفصل والري بس في الاّخر المحاصيل الإستراتيجية اولوية
دلوقتي ومن كام سنة
الناس تزرع ورد و فواكه وكل ده من مساحة كان بيتم زرعها قمح من قبل كده
وده واحد من التبريرات بالنسبة ليا
مش محتاج تقول او تمنع ولا محتاج اتنين تلاته عشان تعرف تمشيهم علي مزاجك
كل اللي انتا محتاجه تخللي الموضوع مربح للفلاح من الاخر حوافز
عاوز رز ارفع سعر توريد الارز للحكومه
عاوز قمح ارفع سعر توريده
عاوز زره ارفع سعر توريده
وصدقني الفلاح حيزرع اوتوماتيك
واهم حاجه انك تخرج التجار من الموضوع لان معظمهم عاوزين الحرق وبيضيعوا اي مكسب للفلاح

لو كنت متابع كان بيحصل والله بس الحظ السئ :تمام:
لو قصدك علي موضوع التامين الصحي مش متفأل بيه وحاسه اشتغاله وللشو الاعلامي
اما بالنسبه للزراعه
فمثلا عملوا مشروع الصوب ودا شيئ جميل بس للاسف الانتاج بتاعها موجه للتصدير

فيه مشاريع كبيرة جداً لو استخدمت لصالح مصر او للوطن العربي
هتعمل اكتفاء ذاتي من حميع المحاصيل وهتصدر فائض مهول كمان
مثلا مشروع توشكي العظيم
يتمتع بخيراتها الوليد بن طلال وليس للمواطن منها بشئ
تخيل محافظات سوهاج وأسوان والوادي الجديد
لو تم استصلاحهم بشكل جيد
مصر ستحصل علي اكتفاء ذاتي من اللحوم ومن الزراعة بجميع أنواعها
ونهر النيل والترع الكبيرة يكفي لسد حاجة مصر من الأسماك العذبة
لكن توجهات الحكومة غبية
الحكومه دائما تفشل في كل شئ وكأنه ذنب علي المصريين أن يكفرو عنه

إزاي؟؟
لو حصل بسبب كلامك يبقي الدكتور والطاقم التمريضي يستحق الإعدام ?
رضعته
وسخنت بعدها
ماهو مش لازم تكون محجوزة عزل والولاده حصلت بعد كده
ممكن واحدة راحت تولد عادي ورضعت بنتها والأعراض ظهرت

الفيديو مؤلم, و لكن الشيء المخيف لم يظهر فيه.

اين اختفت الاسعافات في محافظة بورسعيد؟ مشغوليين بماذا؟

الله يلطف بعبادة

الإسعافات موجودة لكن هذا الشخص اخد موقف فردي وتم عقابه

محافظ بورسعيد : سيتم إتخاذ اللازم ضد من ارتكب هذا الامر المشين ..

البوست ده للتاريخ
ولازم كل المجتمع العلمي و الطبي و الهندسي يفهمه كويس و يبدأ بناء عليه يتصرف مع الشركات اللي بتمارس ممارسات غير مهنية و غير أخلاقية

زي كده ما شركة ميدترونيك الطبية عملت مؤخراً !!!

طبعاِ الناس حيقولوا لي ليه ؟ دول نزلوا تصميماتهم أوبن سورس و فتحوا للعالم كله رخصة انه يعمل الجهاز بتاعهم !!!
و للأسف ده اللي وصل لمعظم عامة الناس و تسبب في ان ناس كثير سابت التصميمات و الشغل اللي كانوا بيعملوه و اتشغلوا بتصميم ميدترونيكس ، بل و جهات مانحة وقفت الدعم المالي اللي كانت قررته للأتجاه ده و قرروا ان خلاص المهمة انتهت و التصميم اتفتح ويالا يا مُصنعي العالم اتحدوا و طلعوا لنا فنتليتورز !!!!

الخدعة الرخيصة اللي ميدترونيك ضحكت بها على العالم كله هو ببساطة انهم نزلوا لنا الفنكوش بل ماهو حتى اقل من الفنكوش !!!
على الأقل الفنكوش كان بيعمل دماغ !!!

يا سادة الجهاز بتاع ميدترونيكس ده مستحيل يتصنع بسبب ان المكونات اللي فيه قديمة ، اوبسيليت Obsolete

جهاز قديم طلعوه من اللأجهزة اللي هما نفسهم بطلوا ينتجوها لأن ببساطة ليس لها مكونات في السوق و أي مهندس الكترونيات أو اتصالات أو امبيديد أو طبية يقدر يتأكد بنفسه لو عمل بحث لمدة ٥ دقايق ، اسم المايكرو كنترولر المطلوب ST10F276

من أنتاج شركة STMicroelectronics

وفي الكومنتات تويتة حطها مهندس بيرد على السيد عمر اشراق المدير التنفيذي لميدترونيك

و مرفق في الكومنتات التصميم اللي ميدترونيك نزلته و اللي بيأكد ان ده الكنترولر المطلوب
و مرفق سكرين شوت من موقع الشركة المصنعة للمايكرو كنترولر ده و اللي بتثبت أنه وصل لنهاية الأنتاج و الكميات المتبقية بسيطة جداً فقط لصيانة الأجهزة الموجودة و انهم بطلوا ينتجوا منه جديد

و ممكن حد يقول لي طيب ما نغير المايكروكنترولر ، والرد ايوه ممكن طبعاً بس ده مساوي تقريباً لأنك تعيد تصميم الجهاز و الأخطر انك لازم تغير السوفتوير الي اتكتب للكنترولر ده بالذات و ترجع تراجع كل الدواير للتأكد من عدم وجود مشاكل عدم توافق مع المياكروكنترولر الجديد و يمكن تضطر تغير مكونات تاني و هكذا

يعني ليه ميدترونيكس لو هي جادة في مساعدة البشرية ما حطتش تصميم جهاز جديد بالفعل من اجهزتهم اللي لسه متداولة في السوق

ميدترونيكس مش بس ما ساعدتش الناس زي ما بتقول و بتوهم ، دي كمان بحركتها دي تسببت في أن ممولين كثير كانوا حيمولوا تطوير اجهزة يتراجعوا عن التمويل تحت دعوى ان خلاص الجهاز بقى تصميمه متاح !!!
وطبعاً ده بيساعد ميدترونيك من ناحية تانية لأنه بيمنع ان ناس تطور جهاز زي بتاعهم أو أحسن منه و يحطة كتصميم مفتوح و يبقى خسروا السوق !!!

يعني بيطبقوا مبدأ كل نفسك قبل ما حد يعمل تصميم و يأكلك !!!

يعني فعلاً لا بيرحموا و لا عايزين غيرهم يرحموا !!!

مرة ثانية الرأسماليين بيثبتوا حقارتهم و استهانتهم بأرواح البشر

وشكراً للمهندس Mostafa Elwakeel ودكتور Amr Al-Awamry اللي أكدوا لي البيانات و ووضحوا لنا الصورة كاملة

#شركة_ميدترونيك_خدعتنا
ما صحة هذا الكلام

يس، حصلت الشركات الي تبيعها. وقرات عنها لكن ما اتوقع اني اقدر اشتريها في ضل الازمة الحالية، لكن اذا الله سهل راح اطلب منها مستقبلاً.

التعديل الأخير:
عاصمة السياحه عاصمة العدوى

سبحان من له الدوام، الفقيد من دائرة معارفي ومشهود له بالكفاءة وحسن الخلق الف رحمة ونور عليه

Professor Shousha trained in histopathology at The Royal Free Hospital and the School of Medicine, London. He has worked at Charing Cross Hospital since 1978, where he now manages the breast histopathology service.

He is an honorary professor of histopathology at Imperial College, London, and acts as the breast histopathologist for the UK cancer research laboratories based at Hammersmith and Charing Cross hospitals.

Professor Shousha organises an annual international week-long course of 'Diagnostic Histopathology of Breast Disease' that is held at Charing Cross Hospital for consultant histopathologists.

He has published over 290 papers, review articles and chapters in books concerned mainly with diagnostic breast pathology.

عودة
أعلى