كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

050BAD3A-788C-42BD-A347-AB7B60EA9606.jpeg
 
حلو انت بنفسك اهو قلت غرامه 10000 يعني ده عقاب لشخص العنيد وده ذكاء من الجهات القضائيه السعوديه
مهو الفلوس ده مش هتدفع الا لو على شخص زي اللي كان بيضرب وخالف القوانين
فده ميديش ابدا الحق في تصرف زي ده هوا مش طفل بمدرسه لانو مش بعيد ان ابنو نفسو يكون بنفس الموقف ومش هيرضي ان عسكري ولا ظابط يمد يدو على ابنه المشرع لما بيحط قوانين بيحط قوانين تحافظ على الامن العام ولا تسوق لسببهلله وتدي الحق لشخص في لحظه انو ينفذ القانون كيفما شاء على كده ياباشا نقفل المحاكم
لا ابدا العسكري ما يحق له ابدا يرفع يده على مواطن.. يتصرف معه وفق النظام. في المملكة مثلا غرامة 10 الاف خرق النظام.. حتى لو المواطن رفض يعطيه هويته يكتفي بتصوير لوحة السيارة والمخالفة بتنزل اتوماتيك عليه في ظرف 3 دقائق.. اذا وجد العسكري ان المواطن تكرىت مخالفته يحق له اعتقاله ويحصل على عقوبة سجن 20 يوم واذا المواطن قاوم الاعتقال يحق له استخدام القوة..
الهند طبعا عالم ثاني مدري في اي زمن عايش.. اذكر رحالة اماراتي كان في رحلة للهند وكان بيشرب عصير في الشارع ولما انتهى من العصير لم يجد حاويات قمامة في الشارع فاتجه لشرطي المرور يسأله اين اقرب حاوية قمامة فاخذ العسكري الهندي علبة العصير ورماها وسط الشارع وقاله له خلاص رح :LOL:
 
اذكر رحالة اماراتي كان في رحلة للهند وكان بيشرب عصير في الشارع ولما انتهى من العصير لم يجد حاويات قمامة في الشارع فاتجه لشرطي المرور يسأله اين اقرب حاوية قمامة فاخذ العسكري الهندي علبة العصير ورماها وسط الشارع وقاله له خلاص رح :LOL:

حصل معي نفس الموقف في حديقه او منتزه المهم مكان فيه شلال في الهند اخذ الموضف العلبه مني ورماها جنب السياج
 
عودة
أعلى