كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

تتذكر الكلام عن المناعة قبل يومين!!
يا قصيمي (من اهل القصيم) المناعة القوية ليست حائل دون انتشار المرض ولكنها حائل دون ظهور نسبة كبيرة من الحالات الحرجة وحالات الوفاة (الدراسات على المرض تقول ان أصحاب المناعة الجيدة قد لا تظهر عليهم أعراض او أعراض خفيفة ويظلوا حاملين وناقلين للمرض)

نسأل المولى عز وجل لأهلنا في مصر والسعودية (وأهل القصيم حبايبنا) وكل بلاد المسلمين الخير والسلامة

الاصابات عندهم بالالاف الله يكفينا الشر
ودول ثانية اصابات بنفس العدد
الله يستر الجميع ان شاء الله بس يا اخي بلشت اميل لنظرية الموامرة في شي عم ينطبخ والله يسترنا حاس ان كلام بعض القادة خاصة في اوروبا تمهيد لكارثة قادمة الله يحفظنا ويسترنا جميعا ان شاء الله

يعني لسه في عالقين ممكن يرجعوا في أي لحظة
اومال جلدتو وزيرة الصحة ليه
انا جلدت مين ياحبيبي انا متكلمتش على احد في لسة في العمرة ولم يتم اجلاءه وهناك عاملين من مختلف الجنسيات وكذلك مقيمين من مختلف الجنسيات في مكة والمدينة

جميع الدول سجلت حالات قادمه من مصر هم يريدون شماعه الان فقط

مصر زيها زي دول العالم
ومصر سجلت حالات من دول العالم من السياح .. وسجلت حالات للعالم
وفرنسا سجلت حالات من كل دول العالم وسجلت حالات للعالم
وبريطانيا سجلت حالات من دول العالم وسجلت حالات للعالم
وايطاليا سجلت من دول العالم وسجلت حالات للعالم
واللمانيا سجلت من دول العالم وسجلت حالات للعالم
وامريكا وهولاندا وكل اوروبا وايران ..
ولا ننسى الصين
اما السعوديه الحبيبه سجلت حالات من كل دول االعالم ولكن الاعضاء في المنتدي عندهم حساسيه لما نقول ان السعوديه سجلت حالات خارج ارضها ...
المشكله في الحساسيه المفرطه عند الاعضاء وكانه قدح او ذم .. الفيرس صيني المنشا .. اقسم بالله صيني .. ??

كملت هذا دليل على ان قادة العالم يخفون شيئا بخصوص كورونا والله اعلم

من يوم بدأت الاجراءات الصينية القوية في العزل - الله لا يوفقهم هم و شعبهم - كان واضح أن الأمر جلل

هذا كما قال أخونا المتحري .. فايروس سارس بمعدل عدوى أشد ... يا حلااااوة

الله يستر الجميع ان شاء الله بس يا اخي بلشت اميل لنظرية الموامرة في شي عم ينطبخ والله يسترنا حاس ان كلام بعض القادة خاصة في اوروبا تمهيد لكارثة قادمة الله يحفظنا ويسترنا جميعا ان شاء الله
معك حق

كان في أخ بيجمع فيديوهات غريبة عن تعامل الناس مع كورونا
ضم ده معاك

من يوم بدأت الاجراءات الصينية القوية في العزل - الله لا يوفقهم هم و شعبهم - كان واضح أن الأمر جلل

هذا كما قال أخونا المتحري .. فايروس سارس بمعدل عدوى أشد ... يا حلااااوة
عنجد يا حلاوووووة وكمان زيادة سكر وعسل وقشطة

وزير الاتصالات وتقنية المعلومات : 94% نسبة وصول الإنترنت و3.5 مليون:oops: منزل مرتبط بالألياف البصرية

يعني لسه في عالقين ممكن يرجعوا في أي لحظة
اومال جلدتو وزيرة الصحة ليه

من علق في مكة لا يمكنه أن يغادر السعودية لأن الرحلات موقفه مع العالم كله من 15 مارس

الاعتراض على كلام وزيرة الصحة هو أنه لم يدخل معتمر مصري قادم من السعودية منذ ايقاف الرحلات بين السعودية و مصر في 9 مارس

الرئيس #السيسي يلتقي بقصر الاتحادية مع عدد من السيدات المصريات بمناسبة الاحتفال بعيد المرأة المصرية وعيد الأم ..
وهذا ابرز ما جاء بكلمة الرئيس السيسي في هذا اللقاء :

? اتقدم بكل تحية وتقدير وعرفان للمرأة المصرية .

? زيادة العلاوة الدورية السنوية للمعاشات لتكون بنسبة 14٪ اعتبارا من العام المالي القادم.

? ضم العلاوات الخمسة للمعاشات للأجر الأساسى.

? مد وقف قانون الضريبة على الأطيان الزراعية لمدة عامين

? دعم البورصة المصرية بـ 20مليار جنيه من البنك المركزى.

? أقول للمصريين .. متخزنوش السلع .. ومعندناش مشكلة فى أي مواد غذائية.

? أتوجه بالشكر للأطباء .. أنتم تخوضون حربًا كبرى.

? مش بنخبى عليكم أى شيئ يخص فيروس #كورونا.

? انا مش عايز اخوفكم بس بقول للمصريين عايزين نعدي ال14 يوم الي جايين بأقل خساير عشان إن شاء الله نبقي عدينا مرحله مهمه ونعبر الفتره دي.

?" ماخبيناش عليكم حاجة من أول الأزمة ورغم ذلك بيتم التشكيك برده. طب هنخبي عليكم ليه؟ هل الأمر قاصر على مصر فقط؟ لا ده في الدنيا كلها وأثاره على الدنيا كلها. احنا مش استثناء. نتعامل بشفافية كاملة. مستكترين إن ربنا حتى الآن محافظ علينا؟ وبالأخذ بالأسباب العلمية اللي بنعملها.

مش عايزين ننسى إن التشكيك جزء من استراتيجيتهم ومنذ 80 عاما وليس فقط منذ ظهور الأزمة. هنفضل طول ما احنا عايشين معاهم بيشككوا فينا. نتعامل بكل شفافية وخلينا نقعد أسبوعين كمان بمزيد من الالتزام والمسؤولية والانضباط. عايزين نلتزم علشان نخلي الأرقام متزيدش، أسبوعين بس كمان.

وأشكر الإعلام الذي يقوم بدور رائع بصراحة. الأمر لم ينته حتى الآن.

لما قولت اننا خصصنا 100 مليار جنيه لازمة كورونا لقيتهم بيقولوا هتجبوهم منين ؟ "هو احنا قليلين ولا ايه"

بنتمنى نخرج من الأزمة بأقل الأضرار. الضرر مش اقتصادي بس لا، الأهالي غالية علينا. منحبش أبدا أن أهلنا كالتزام انساني وأخلاقي وديني كمان أنهم يتضرروا. ساعدونا بصمودكم وإصراركم. عايزين نعدى الـ 14 يوما اللي جايين بأقل الأضرار. لو قدرنا نعمل كده يبقى بدأنا نعبر مرحلة صعبة.

ساعدونا يا مصريين، عايزين مزيد من الالتزام والانضباط الاسبوعين دول عشان انتشار فيروس كورونا ميبقاش كبير في مصر.. عملنا اجراءات عشان نقلل حجم الاختلاط بين الناس.. احنا ١٠٠ مليون وبالتالي لازم ناخد بالنا اكتر من كدة.. "

عودة
أعلى