صورة جديدة ل MI-24 المصرية!!

لماذا نشتري طائره سعرها ليس تنافسي ومشاكلها كثيره
دا على اساس الرافال سعرها تنافسى لكن ترسانة الحرب الالكترونية تشفع لها زى الاسبيكترا مثلا !
المروحية دى ترسانة مستشعرات حاجة مش موجود زيها فى اى شركة تانية دى حاجة زى الاف 35 فى عالم المروحيات او قريبه من نفس المعيار يكفيك النظر فقط للمقدمه كمية مستشعرات توقف شعر الراس

الطيارين المصريين اللى شغالين على المروحيات الروسية المتقادمه الانالوج لما ييقى قدامه الكوكبيت دى هيعمل فرح من كمية العذاب اللى بيشوفها

دا على اساس الرافال سعرها تنافسى لكن ترسانة الحرب الالكترونية تشفع لها زى الاسبيكترا مثلا !
المروحية دى ترسانة مستشعرات حاجة مش موجود زيها فى اى شركة تانية دى حاجة زى الاف 35 فى عالم المروحيات او قريبه من نفس المعيار يكفيك النظر فقط للمقدمه كمية مستشعرات توقف شعر الراس

الطيارين المصريين اللى شغالين على المروحيات الروسية المتقادمه الانالوج لما ييقى قدامه الكوكبيت دى هيعمل فرح من كمية العذاب اللى بيشوفها

مشاهدة المرفق 226353
مشاهدة المرفق 226356

مشاهدة المرفق 226357

مشاهدة المرفق 226358
فعلا السلاح الفرنسي رغم سعرة العالي الا انة يعتبر الافضل من حيث التكنولوجيا بعد الامريكي الممنوع علينا
بس انا خايف من الاخبار اللي بتقول انة سئ من حيث الاعتمادية وربنا يستر

لا شك انها متطورة تكنولوجيا ولكن نحن نتحدث عن مروحيه لنقل الافراد ونحتاج كثافه عدديه وهو من الصعب توافره بهذا السعر وهناك افرع اخري تحتاج للتطوير فبدلا من انفاق مبالغ طائله لنقل الافراد بمروحيات يمكن زياده عدد بطارياتs300 او s400 او التعاقد علي المزيد من الطائرات الجديده او فرقاطات دفاع جوي او مزيد من الغواصات وهكذا فنحن لا نملك ميزانيه بعشرات المليارات مثل فرنسا ودول اوروبا اتمني ان تصل وجهه نظري

اى مشروع فالبداية بيكون فيه مشاكل وتظل nh90 تحفه فنية
الى اعرفه ان مصر اتعاقدت بالفعل على الاغستا
الحلو ميكملش
الصبر جميل :LOL: واللى هيخرج عندنا كتير انت لسه هتشوف صفقات مهوله تانى بس الصبر

الكناني كان ناشر تقرير عنها وقال انها هتيجي لحماية مفاعل الضبعة النووي وهتستخدم في القوات الخاصة تقريبا
مش هعرف اجبلك البوست للاسف لانه عاملي بلوك ?
لكن الي فاكره انها من بين 18-24 مروحية
وجاية من مخزون الجيش الاوكراني علي ما اظن بس متحدثة

رأئي الشخصي بقا انها جت عشان ليبيا ومنتظرة الوقت المناسب
روسيا البيضاء

حد يعرف عدد المروحيات مي ٢٤ في مصر كام بالظبط ؟
لان انا سمعت ارقام متفاوته

الجديدة من 16 ل24 تقريباً
انا قريت كده علي الفيس
بس في معهد استوكهولم بيقول ١٣
المهم يكون العدد كافي واعتقد انها مخصصه للوحده ٩٩٩ لانها تقدر تنقل جنود مع توفير تغطيه نيرانيه ممتازه

اما انا مع الصيام لست مركز واما انت لم تشرح جيدا.

ما المطلوب مني بالضبط ؟
لو مفهمتش يبقي انت فعلاً اللي متأثر بالصيام ???

ياسيدي بقولك اية المصدر اللي بتتحفنا منو بحصرباتك
انت موسوعة حصريات
حلو كده؟

لو مفهمتش يبقي انت فعلاً اللي متأثر بالصيام ???

ياسيدي بقولك اية المصدر اللي بتتحفنا منو بحصرباتك
انت موسوعة حصريات
حلو كده؟

هذه يصورها الطيارون بشكل عادي وينشرونها بمواقع التواصل

عودة
أعلى