قائد القوات الجوية الهندية يزور مصر

هو مش فيه علاقات بنا و باكستان كويسه
هو كدا باكستان مش هتتاثر؟

أزاي مصر بتدير العلاقة بين الهند و باكستان؟

وفي نفس الوقت أزاي الهند تدير علاقتها بمصر و إسرائيل... الهند عقدت قرانها بإسرائيل تقريبا الهند بيعبدوا البقر و اليهود كانوا بيعبدوا العجل ...عاوز اعرف
مصر كيف هتدير الزريبة دي ؟

أشعر أن الموضوع عشان التوكتوك الطائر K_8E
في السياسة مفيش ارتباط عاطفي شمولي و ممنوع الخيانة ارتبطنا ببعض متلعبش بديلك من ورايا .. مفيش الكلام دا في العلاقات الدولية ، كله بيخمس مع كله في السر و العلن لان مصلحتك هيا اللي بتسوق .. game of thrones من الآخر ايام عزه

و مفيش اي تهديد على باكستان فكدا خالص .. لا انا بدي الهند سلاح نوعي و لا انا بسربله معلومات حساسة عن باكستان انا جهة عندي سلاح جو كفؤ يصادف تشغيله للرافال مثلا و الراجل ببساطة جاي لتعاون مش اكتر لانه اتنفخ من باكستان و قدامه غول اسمه الصين فحابب يشوف و يتعلم و علاقات و كدا يمكن مش مسألة رافال و تدريب ممكن مجرد زيارة كمان

نفس الشئ تعمله الهند مع اسرائيل و عمان مع ايران و كوريا ج مع ش و باكستان مع مصر و الكل ، انت مش بتدير زريبة انت في فرح كله معازيم شيك مختلفين و بتتعرف و تكلم و تصاحب و تطلع بعلاقات مفيش حاجة تجبرك تغلط و مفيش حد يجبرك متعرفش غيرك و تتعامل معاه من الآخر مفيش احكام و مفيش اندفاع اعمي (في خطوط حمرا اكيد) الكل بيمثل انه مبسوط في الفرح عشان الصورة العامة لكن من تحت لتحت كله بيشتغل لنفسه

في السياسة مفيش ارتباط عاطفي شمولي و ممنوع الخيانة ارتبطنا ببعض متلعبش بديلك من ورايا .. مفيش الكلام دا في العلاقات الدولية ، كله بيخمس مع كله في السر و العلن لان مصلحتك هيا اللي بتسوق .. game of thrones من الآخر ايام عزه

و مفيش اي تهديد على باكستان فكدا خالص .. لا انا بدي الهند سلاح نوعي و لا انا بسربله معلومات حساسة عن باكستان انا جهة عندي سلاح جو كفؤ يصادف تشغيله للرافال مثلا و الراجل ببساطة جاي لتعاون مش اكتر لانه اتنفخ من باكستان و قدامه غول اسمه الصين فحابب يشوف و يتعلم و علاقات و كدا يمكن مش مسألة رافال و تدريب ممكن مجرد زيارة كمان

نفس الشئ تعمله الهند مع اسرائيل و عمان مع ايران و كوريا ج مع ش و باكستان مع مصر و الكل ، انت مش بتدير زريبة انت في فرح كله معازيم شيك مختلفين و بتتعرف و تكلم و تصاحب و تطلع بعلاقات مفيش حاجة تجبرك تغلط و مفيش حد يجبرك متعرفش غيرك و تتعامل معاه من الآخر مفيش احكام و مفيش اندفاع اعمي (في خطوط حمرا اكيد) الكل بيمثل انه مبسوط في الفرح عشان الصورة العامة لكن من تحت لتحت كله بيشتغل لنفسه
مشكور لكن التعاون بين الهند و إسرائيل من جهه علي مستويات مهمه و التعاون بين باكستان و مصر من جهه أوحي لي بوجود تحالفان مضادات
و افتراض وجود صراع ساخن بين الهند و باكستان عززت لدي وجود داعمين لهما يعني لم اري علاقه مشتركة بين إسرائيل و باكستان لذا امر العلاقات المتشابكة بمثل شرحك لم يمثل أمامي إلا في علاقه مصر فقط مع باقي الأطراف
ممكن عشان ااقدر انا افهمها ممكن اسميها علاقات متوازنه

التعديل الأخير:
ان شاءالله ماينقل تقنية السقوط الحر للمقاتلات الى مصر

الزيارة من اجل الرافال فقط.
التيجاس مستبعدة تماماً لتعاون الهند مع اسرائيل.

الزيارة مفيدة للجانب الهندي اكثر من الجانب المصري.

مشكور لكن التعاون بين الهند و إسرائيل من جهه علي مستويات مهمه و التعاون بين باكستان و مصر من جهه أوحي لي بوجود تحالفان مضادات
و افتراض وجود صراع ساخن بين الهند و باكستان عززت لدي وجود داعمين لهما يعني لم اري علاقه مشتركة بين إسرائيل و باكستان لذا امر العلاقات المتشابكة بمثل شرحك لم يمثل أمامي إلا في علاقه مصر فقط مع باقي الأطراف
ممكن عشان ااقدر انا افهمها ممكن اسميها علاقات متوازنه

لان ساعات الكتير الموضوع بيقى معقد و سعات بيبقى فيه نقيض للقواعد
مصر لفترة طويله جدا كانت خاملة في تطوير علاقتها مع اي حد
باكستان مثلا مهتمه اكثر بتطوير علاقاتها بشكل كامل مع الصين عن اي حد عشان التعاون التقني و حماية مقابل الهند لتحقيق توازن تفقده باكستان لوحدها و مهتمه بعلاقتها مع الخليج للدافع المادي المبني على صورة دينية كانت حقيقة ام لا
اسرائيل صعب تطور علاقتها مع باكستان لظروف القضية الفلسطينية و القدرة النووية الباكستانية اللي اسرائيل شايفاها تهديد اسلامي ممكن يقلب عربي ضدها لو احتدت الامور عشان كدا بتساعد الهند بسخاء

نفس الامر في الدول الاسكندنافية دول غربية ناتو بامتياز لكن بيحاولو قدر المستطاع ميستفزوش روسيا لانهم في وش المدفع
التوازن مطلوب بس مش دايما بينفع عشان كدا بقولك هيا فرح و الكل بيمثل لمصلحته لكن دا مش معناه اني مرتبط بشئ للابد و مش حتغير لازم ابقى منفتح لكل الامور لعل و عسى

تبادل خبرات؟ مع ان الخبرات التي تتمع بها الهند غير مرغوبه وفيها خراب بيوت

تخريفات من افلام جاسوسية ....
بما ان الهند و اسرائيل متجوزين عرفى ....
مش ممكن الراجل دة يجيى مصر و يشوف الرافال و قواعدها و منشاتها من الداخل و يبلغ بيها اسرائيل !!

:unsure:

أشعر أن الموضوع عشان التوكتوك الطائر K_8E
الطائرة صينية لايمكن تقديمها للهند دون موافقة بكين

قائد القوات الجوية الهندية أثناء تفق
د الطائرة المقاتلة القاهرة 300 بمتحف القوات الجوية المصرية

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى