الإفراج عن سامي عنان

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مقارنتك مضحكة ?

عنان ليس ترامب
ومصر ليست امريكا

مصر الحكم عسكري ومنتهي

امريكا الوضع معقد وصراع بين حزبين

ومقارنتك هنا ليست بمحلها كلياً .. معليييش

ياخي انت تبي تضحكني وانا جوعان ما اتحمل

الفكره هو الاستفاده من اصوات الاغلبيه سواء في مصر او امريكا او في جزر الواق واق

شفيق هربان بعد من مسك مرسي الرئاسة وقبل الثورة الثانية

لكن الدعم كان موجه للسيسي بشكل قوي اعلاميا وسياسيا وماليا بوجود عنان اللي ماكان له شعبيه وكان موضوع سخرية بالسوشل ميديا

طيب ادري انه هربان انا اتكلم عن دعم الامارات له ?

ماحد قال السيسي غير مدعوم من الامارات !!!

اما عنان ماله شعبيه هذي قويه ? المصريين يعرفون عنان من ايام مبارك السيسي شي جديد عليهم ?

والسخريه بالسوشل ميديا انت اخبر في من مسيطر على السوشل ميديا عندهم وهنا

عزيزي السيسي جاء للحكم بانقلاب وليس انتخابات لكي يكون كلامك هنا معقول عن اعادته ليشارك في انتخابات بعد سقوط الاخوان ، ياليت تركز ، ماقلت لك السعوديه والامارات لم تدعم السيسي ، اللي اقولك ان السيسي افضل السيئين بالنسبه للامارات والسعوديه ، اصلا استضافه شفيق بالامارات من البدايه دعم له ضد الاخوان ! وبقائه فيها لعلم شفيق الخطر عليه من العسكر لو عاد ومحافظه الامارات عليه هو كورقه رابحه تستخدم متى ماكانت الظروف مناسبه ولكن بالاخير لم تستطع الامارات ذلك وسلمته لمصر والاكيد انه بضغوط اكبر من قبل
انا تعبت معك وماراح اكمل تعرف ليش
لان جميع ماذكرته >> مصدره رسلان ✋?

انا تعبت معك وماراح اكمل تعرف ليش
لان جميع ماذكرته >> مصدره رسلان ✋?

ارجع للاحداث والتسلسل الزمني وخل رسلان عنك ، مشكله عدم فهم السياق الزمني للاحداث يخليك ماتفهم شي وتكرر عناوين رئيسيه فقط

طيب ادري انه هربان انا اتكلم عن دعم الامارات له ?

ماحد قال السيسي غير مدعوم من الامارات !!!

اما عنان ماله شعبيه هذي قويه ? المصريين يعرفون عنان من ايام مبارك السيسي شي جديد عليهم ?

والسخريه بالسوشل ميديا انت اخبر في من مسيطر على السوشل ميديا عندهم وهنا

شفيق انكرش من الامارات بعد ما ارسل خطابة المصور لقناه الجزيرة تذيعه

حتى انه اعترض على الامارات اذا ماخاب ظني

شفيق انكرش من الامارات بعد ما ارسل خطابة المصور لقناه الجزيرة تذيعه

حتى انه اعترض على الامارات اذا ماخاب ظني

شفيق في اخر ايامه يوم قرب تسليمه وضع تحت الاقامه الجبريه بعدها سرب فيديو للجزيره

الاخوان مع الاخوان فقط .. مالهم صاحب
اشك ان عنان اخواني وبالجيش وبرتبه عليا
لو عنان اخواني ، كان الاخوان روجوا للجنرال ابن الجيش و اكبر ضباطه و نزلوا بيه انتخابات 2012 ، لتكسب الجماعة تأييد شرائح مجتمعية اكبر و تكون عملية ايصاله الي الكرسي اسهل و اامن من قصة محمد مرسي الصعبة ، و المهم انه كان هينفذ كلامهم لانه منهم او هكذا هي الامور.

السيسي فرض(بضم الفاء) علي الأخوان وليس العكس
هو السيسي كان وزير الدفاع المتوافق عليه بين القوي المؤثرة في تحديد رئيس الجمهورية ، للاسف منصب رئيس الجمهورية المصري تحت رحمة دول عربية ، فعلت ذلك مع من لم يعجبها ، و و تسلم الايدي.

هل تعلم ان الحكومات الغربية تدعم بوتين واولها امريكا ؟
لماذا؟
بديل بوتين هو رئيس شيوعي

بوتين وروسيا الراسمالية هما الخيار المفضل للغرب
.

حتى نكون دقيقين أكثر

هم من أتى به بعد يلتسن

.

التعديل الأخير:
ليس صحيح ان عنان كان تهديد جدي الخطر الوحيد منه هوا تفتيت الاصوات واظهار المؤسسة العسكرية منقسمه
بينما التهديد الحقيقي هوا شفيق وهوا المقصود بحبس عنان ليتراجع
شفيق كاد ان ينجح او نجح امام الاخوان رغم كل البروباجاندا التي سيقت ضده وفي عز الموجه الثوريه

هو السيسي كان وزير الدفاع المتوافق عليه بين القوي المؤثرة في تحديد رئيس الجمهورية ، للاسف منصب رئيس الجمهورية المصري تحت رحمة دول عربية ، فعلت ذلك مع من لم يعجبها ، و و تسلم الايدي.
لسنا جمهوريه موز ليتم اختيار رؤسائنا لنا
بالتأكيد يتم دعم الطرف الاقرب لهم ولكن ليس لدرجه فرض رأيهم

مين اللى قال لا مؤاخذه ؟!
شوف فتره مبارك 3 رؤساء اركان ورا بعض مكانوش على مستوى نظرائهم خصوصا ان المنصب ده على مدار سنين كان فى اسماء تقيله جدا
حتاته ووهيبه والمحروس عنان , عنان كان شخصيه مؤذيه كان مكروه جدا , اوضاع الظباط كانت حاجه تقرف , التدريب والتسليح طبعا فترته
كتاب مفتوح وفى تفاصيل فعلا فيها لو بنتكلم فى محاسبه بعد يناير , كان اول اسم لازم يتاخد
ففكره ان الافراج عنه ترتيب اوضاع , مش ده اللى يتعمل علشان خاطره , وتوقع شخصى الافراج ممكن يكون بطلب من طنطاوى بحكم السن
والخدمه والحاله الصحيه , لانه الوحيد اللى يقدر يعملها ويطلب خصوصا ان الرجل كان محبوس و مش مؤثر و اتنسى

رتب كبيرة من داخل الجيش لا مؤاخذة

هناك تململ كبير في الجيش و في الشارع و العهدة على الرواة
عرف تململ بعد اذنك
ومن هم الراوة اصحاب العهدة
وعددلى مظاهر كلامهم دا فى الجيش او الشارع
لانى بصراحة مش شايف فى حاجة

عرف تململ بعد اذنك
ومن هم الراوة اصحاب العهدة
وعددلى مظاهر كلامهم دا فى الجيش او الشارع
لانى بصراحة مش شايف فى حاجة
كلا ف كلام زي شهر ٩كانو بيقال أن المخابرات بتدعم وبتاع ولا ظهر اي دعم ولا حاجه مجرد شحن الناس إذا كان لدي الجيش نيه للاطاحه بالسيسي ف لماذا ومن البديل عسكري ولا مدني وإذا كان مدني هل سيوافق الجيش معتقدش يبقي عسكري اذن ما الفرق بينه وبين السيسي!! لماذا يقوم الجيش بازاحه عسكري لمصلحه عسكري اخر ويدخل الشعب ف الموضوع ويجعله ينزل الشارع مره اخري !! التفسير الوحيد أن عنان رئيس أركان وله احترامه مهما فعل أو صحته تدهورت فتافهموا معاه خصوصا أنه كان تحت الاقامه فمستشفي عسكري ليس ف سجن حقيقي

أكثى ما يعجبني في السيد سامي عنان
هوا عدم اعترافه بتبعية تيران وصنافير غير لمصر
واعتبر ما حدث هوا خيانة
لذالك أصر السيسي علي عزله عن الساحة السياسية بشكل مناسب
لانه سيشكل شوكة في حلقة السيسي
وخاصة بعد اصطفاف بعض الاحزاب والاراء المصرية لسامي عنان

أكثى ما يعجبني في السيد سامي عنان
هوا عدم اعترافه بتبعية تيران وصنافير غير لمصر
واعتبر ما حدث هوا خيانة
لذالك أصر السيسي علي عزله عن الساحة السياسية بشكل مناسب
لانه سيشكل شوكة في حلقة السيسي
وخاصة بعد اصطفاف بعض الاحزاب والاراء المصرية لسامي عنان
تانى حنتكلم فى مصريتهم اعتقد الموضوع منتهى
هما مش مصرييتن هى الفكرة اللى نتكلم فيها ليه سلمناهم وهما تحت سيادتنا والمفروض انهم امن قومى وكان بيترفض تسليمهم من ٤٥ سنة واى حد بيطلب جماهيرية حيلعب عليهم عشان يكسب مؤييدين ومش حيعرف يعمل حاجة ولا يرجعهم يبقى . ونخش فى اللى بعده وانا كنت من ضمن الرافضين واحتجيت قدام نقابة الصحفيين بس من منظور امن قومى قبل ما يكون حقوق وملكية

رايى ان مينفعش تبقى بتمد ايدك وتطلب مساعدة وترفض وتقول لا ومصر كانت فى اضعف حالتها ولما اتطلب منه سلمهم وهو شخصيا بعيدا عن احتياج البلد كان محتاج الدعم الدبلوماسى المحلى والدولى وحصل عليه

نتكلم فى دى بقى ونزعل ونحاسب ونبحث فى اسباب ضعفنا واحتياجنا وما الى ذلك
انما نلوك فى مصريتهم من عدمها يبقى بنهرى بصراحة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى