إسرائيل توافق على تصدير الغاز الى مصر

هو لا مفرح و لا انجاز و لكنها نكاية فتركيا مش اكتر
الموضوع كله مثلا زى ما انت بتشجع الوداد و اتغلبت و الرجاء هيلعب ماتش مع فريق من دولة اخرى و لو اتغلب هيخرج من البطولة و لو كسب هيخرج الوداد.... فهتلاقى ناس عايزة الرجاء يتغلب. مش تشجيعا للفريق الاخر و لكن نكاية فى الرجاء و هكذا

بلا نيلة

دولة بينك و بينها عداوة من 5500 سنة و تقولى هتساعدك ؟!!

ما دا الي انا بقوله ياصيقي إقرأ التعليق ده

الخلاصة
غاز عربي فلسطيني مسروق
تشتريه مصر من المحتل السارق
وتكرره ثم تصدره .!

مصر لها الحق ان تفعل ما تريد كما للآخرين ذلك الحق عشان كدا بلاش كل واحد يضع نظريات وكلام فارغ في علاقات الدول مع بعض

مخي مش قادر يتخيل لو ان سلطان المسلمين وخليفة المؤمنين هو اللي استورد غاز اليهود
ازاي كتائبه الالكترونية كانت هتبرر ؟!!

لا حول ولا قوة الا بالله

انا لله وانا اليه راجعون
الادهى ان مصر كانت تصدر الغاز للكيان و الان تستورده
ياسلام على العروبه الى بتخر منكم
اولا وبداية لايوجد من يستطيع ان يزايد على مصر فى موضوع اسرائيل ده اولا
ثانيا بالنسبه للاسلحه الاسرائيليه فى طائراتكم والصواريخ الاسرائيليه الجواله ايه ظروفها عادى بردو
والا انتوا جايين تتوبو على قفانا هنا ?

اللذي اعرفه ان الصهاينة اختصاصهم النصب.

وقعو عقد استيراد من مصر. ( المنطق التجاري يقول ان مصر سوف تربح ولكن اللذي حصل ان الصهاينة رفعو قضية على مصر وطالبو بمليارات الدولارات تعويض ).

اليوم النصب الصهيوني بالعكس .
وقعو عقد تصدير مع مصر . واذا انخفض السعر بعد عدة سنوات ( بدخول حقول تركيا و سوريا ولبنان ومصر و ليبيا و قبرص مرحلة الانتاج الكمي و التصدير )
سوف ينخفض السعر لعدة سنوات سوف تجد مصر نفسها مجبرة على شراء الغاز الصهيوني بسعر اعلى من السوق لتبيعه بعد الاسالة بسعر التكلفة ... او تدفع كم مليار تعويض للصهاينة كي تلغي الاتفاقية.

وبعدها بعدة سنوات سوف توقف اوربا اغلب مفاعلاتها النووية كما هو مخطط . ويزداد الطلب ... ومن يدري ما هو شكل الربيع العربي وقتها ...

نعم هذا صحيح و لكن بعد الثورة و خروج شركات البترول العالمية ( شل و بى بى ) قل الانتاج و زيادة الاستهلاك... فقامت مصر بالاستيراد.

مصر هتشترى غاز و تبيعه، اما اقتصاد اسرائيل فهو قوى و لا يحتاج الغاز ليقويه ( يكفى ان امريكا تدعمه فقط)
مصر ستعيد نفسها فى مجال التصدير للغاز
مش عادى انك تتعامل مع الكيان لكن خلاص ... اللعب بقى عالمكشوف، بدل ما تركيا تدخل هى و تشترى ... لا مصلحتى ان انا اللى اشترى... شوف مصلحتك فين بعيد عن العنتريات اللى جابتنا للخرة اللى احنا عايشين فيه.
الحقول دية اصلا مش مصرية و الحدود مع قبرص اتمضت من 3 سنين مش من 2003.... سيبك من تقارير الجزيرة اللى مش فاهما حاجة... الصح ان الحقول دية بتاعة فلسطين ... لا مصر و لا اسرائيل.

الفكرة ليست فى حقل الظهر او حقل تمار ....
الفكرة كلها سيطرة على سوق الغاز ( احتكار يعنى)
اذا كنت ساقوم بتغطية 10% من سوق الغاز.. فلماذا لا اقوم بتغطية 15% منه و ان كنت استطيع الحصول على اكثر من ذلك فلم لا؟

نفس فكرة التبادل التجارى بين الامارات و ايران ... متعادين نعم لكن اقتصاديا لا... و لكن ان حدث شئ فالاقربون اولى بالمعروف.

عامة مصر فى 2021 ان لم تقم باكتشاف ابار جديدة للغاز ستعاد الى خانة الاستيراد.
مصر هتشترى غاز و تبيعه، اما اقتصاد اسرائيل فهو قوى و لا يحتاج الغاز ليقويه ( يكفى ان امريكا تدعمه فقط)
مصر ستعيد نفسها فى مجال التصدير للغاز
مش عادى انك تتعامل مع الكيان لكن خلاص ... اللعب بقى عالمكشوف، بدل ما تركيا تدخل هى و تشترى ... لا مصلحتى ان انا اللى اشترى... شوف مصلحتك فين بعيد عن العنتريات اللى جابتنا للخرة اللى احنا عايشين فيه.
الحقول دية اصلا مش مصرية و الحدود مع قبرص اتمضت من 3 سنين مش من 2003.... سيبك من تقارير الجزيرة اللى مش فاهما حاجة... الصح ان الحقول دية بتاعة فلسطين ... لا مصر و لا اسرائيل.
يا اخي سبحان الله
الجملة ديه " مصر حتدفع فلوس من عملتها الصعبة لعدوها عشان تشتري منه غاز " عادية كده بتقولها وكان ده الطبيعي ؟
واقتصاد الكيان الصهيوني قوي اروح انا مقويه اكتر و اروح اخليه احد اطراف المعادلة الفاعلة في سوق الطاقة بعد ما كانت نقطة ضعفه ؟
المنطق اللي بتتكلم بيه هو مبداْ الغاية تبرر الوسيلة
انا عشان نكاية في اي دولة كانت من كانت اروح احط ايدي في ايد عدوي ؟
وترجع تقول بعد كده ان العنتريات ديه خلتنا في " الخره ده " ؟
طب من الاول لازم تحارب عدوك بكل ما اوتيت من قوة عشان بعد كده تعرف متبقاش في خره ولا حاجة
واعرفها قاعدة كده ان الكيان الصهيوني عمره ما حيكون حليف ليك حتي لو ظهر ليك كده
للاسف احنا وصلنا للدرجة ان شبابنا بقي عنده استعداد يبيع اي حاجة عشان اي حاجة حتي لو تافها
ملحوظة : انا مش ناقل اي معلومات من قناة الجزيرة و لا حاجة
انت اللي مصمم تحطني وغيري في خانة معينة عشان تانيب الضمير - ده لو في -

يا اخي سبحان الله
الجملة ديه " مصر حتدفع فلوس من عملتها الصعبة لعدوها عشان تشتري منه غاز " عادية كده بتقولها وكان ده الطبيعي ؟
واقتصاد الكيان الصهيوني قوي اروح انا مقويه اكتر و اروح اخليه احد اطراف المعادلة الفاعلة في سوق الطاقة بعد ما كانت نقطة ضعفه ؟
المنطق اللي بتتكلم بيه هو مبداْ الغاية تبرر الوسيلة
انا عشان نكاية في اي دولة كانت من كانت اروح احط ايدي في ايد عدوي ؟
وترجع تقول بعد كده ان العنتريات ديه خلتنا في " الخره ده " ؟
طب من الاول لازم تحارب عدوك بكل ما اوتيت من قوة عشان بعد كده تعرف متبقاش في خره ولا حاجة
واعرفها قاعدة كده ان الكيان الصهيوني عمره ما حيكون حليف ليك حتي لو ظهر ليك كده
للاسف احنا وصلنا للدرجة ان شبابنا بقي عنده استعداد يبيع اي حاجة عشان اي حاجة حتي لو تافها
ملحوظة : انا مش ناقل اي معلومات من قناة الجزيرة و لا حاجة
انت اللي مصمم تحطني وغيري في خانة معينة عشان تانيب الضمير - ده لو في -
يعنى انت بقى عايزنى اقعد احارب فى اسرائيل ووراها امريكا طول عمرى واقتصادى يتدمر وينهار
واعمل كده علشان مين وليه
هو احنا بس العرب والمسلمين
وبعدين يجى عيل ملوش لازمه يعايرنا بفقرنا واقتصادنا
وفى نفس الوقت العيل ده بيمدح فى دول بتتفرج من وراء الشاشات
لا احنا اتعلمنا الدرس خلاص
احنا عدونا كان محتل ارضنا وحررناها منه بالدم
الى مش عجباه اسرائيل يتفضل يحاربها احنا مش ماسكين حد
احنا قررنا نعمل زى الدول الى حولينا الى بتدور على مصالحها فقط لاغير
واخيرا ياريت ملكش دعوه بالشباب لانه اصبح فاهم القصه دى كويس قوى
وبعدين انت متعرفش ان فى خليفه فى تركيا والا ايه
وهو سيحرر ويرمى اسرائيل فى البحر
بس هو بعافيه دلوقتى عندو دور برد

اللهم ان هذا منكر
اوافقك اللهم ان هذا منكر
لا احد يزايد على الاخر ولكن اي خسارة سياسية او اقتصادية لاي بلد عربي كان امام الكيان الصهيوني هي خسارة للامة الاسلامية كلها فما بالك بمصر ذات الدور الاستراتيجي في الصراع العربي الاسرائيلي

اوافقك اللهم ان هذا منكر
لا احد يزايد على الاخر ولكن اي خسارة سياسية او اقتصادية لاي بلد عربي كان امام الكيان الصهيوني هي خسارة للامة الاسلامية كلها فما بالك بمصر ذات الدور الاستراتيجي في الصراع العربي الاسرائيلي

أتفق معك كليا

ليس لنا سوى قول اللهم ان هذا منكر

اخشى ان اسرائيل ضمنت سوقا لغازها الذي يصعب تصديره وفق العقود الاجلة التي تمتد لعشر سنوات او اكثر
وذلك لصعوبة مد انابيب غاز على عمق 3 او 4 الاف متر و لمسافة كبيرة نحو اوروبا
السيسي قدم خدمة للصهاينة ممع احترامي للاخوة المصريين

اوافقك اللهم ان هذا منكر

لا يوجد صراع عربي اسرائيلي فعليا بعد خروج مصر من الصراع عام 79

احنا اعتزلنا من سنة 79 بعد 4 حروب سيبين للعرب بقية الصراع

عودة
أعلى