بدء معركة تحرير طرابلس

Just for fun ?

أحد الضباط الثلاثة القتلى مصري الجنسية يتبع لقوات الصاعقة المصرية

ولو كان الكلام صحيح فدا شرف ليه استشهد وهوا بيساعد اخواته في الدفاع عن ارضهم ضد الاوساخ الترك

ضوء اخضر لأردوغان من امريكا اليوم وغدا في انتظار الضوء الاخضر الروسي

سوفه يبداء الدق

اي دق الله يهديك

انت لك حدود تعادل 1000 كيلو متر مع ليبيا لماذا لا تستطيع ان تتدخل

على الاقل تدخل بحجه حمايه أمنك القومي

لماذا تتشدق ببطولات غيرك

عافانا الله اكره ما عندي الاشخاص الجبناء

لو كنت على رأس السلطه في الجيش الجزائري بتشوفني اعربد في شوارع باريس

ا
لا مادام اثيوبيا داخله فى الموضوع نستخبى بقى
هي اثيوبيا ده مفهوم بتدخل ليه وعايزه تلعب ليه وواخده اكبر من حجمها والخطا فعلا علينا عشان خلينهم يصدقو نفسهم وهيا ملهاش اي صفه في الاتحاد الافريقي حاليا غير ان فيها مقر الاتحاد وبتلعب عن طريق ايغاد وبتدعي السلميه وبتهين وتتجاهل حقوق الدول اللي ساعدتها وده يدل على تخلف عقلية الحكام الاثيوبين وده من قديم الازل طبعا دلوقتي اللي بيحكمهم اسرائيل هههههههههههههه ..... حتي لما ابي احمد اخد جايزه السلام اخدها قال ايه علشان عمل سلام مع اليتريا اللي اصلا الامارات اللي سهلت الموضوع والصلح حصل في جده بالمملكه وقاحه هتادي لاتحجمهم مره اخرى ... وايقاف تمثيلية انهم بلد سلام هوا اصلا مش قادر يعمل سلام في بلدو داخليا وما بين اعراق شعبه المختلفه

غ
وين مشهد الإستهداف ؟

يا أخي إحترم المنتدى و إحترم عقولنا

تخيـل باقى المشهد الراجل مش هايجيب كل حاجه لحد عندكوا يا جماعة ,اجتهد في نص المشهد اتعبوا انتوا ف النص التانى .!!

باقى المشهد الصاروخ بيحلق في اعلى طبقات الارض و بيدور على هدفه بيلاقى مدرعة جنود و بيعرف انها ااماراتية و بيكتشف ان فيها 45 جندى اماراتى و فوقها في 30 جنجويد و 14 جندى فاجنر ماشيين جنبها فا بيقرر الصاروخ الهبوط من اعلي طبقات الارض مباشرة على المدرعة الامارتية بـال 115 جندي اللى حواليها ,و مباشرة بيصيب الهدف و الجنود الـ 200 دول بيموتوا .

و يرجع الصاروخ بعد العملية الناجحة لمصدره مرة تانية فى اامان تام و كل عام و انتم بخير.

حد ملاحظ ان ميليشيات الوفاق اكتر جهة بتمد الجيش الليبي "بالسلاح" دلوقتى ؟!!
ترسانة سلاح بأكياسها مدرعات و دبابات و ذخيرة و انظمة دفاع جوي كتفية او مدفعية في كل مدينة بيدخلها الجيش
ماشاء الله عليهم

محرقة على المباشر

انت في منتدي عسكري معظم المتواجدين اما عسكريين او مهتمين بالشأن العسكري اما اذا كنت مضيع البوصلة وفاكر انك في فيسبوك او تويتر فرجاء بطل أسلوب الإشاعات والتلفيق والكذب في نقل المعلومة

الأعضاء الميّالين إلى ميليشا السرّاج و خليفة العاهرات
رجاءً ، توقفوا عن إغراق الموضوع بـ مشاركات دايخه ?

أخبار بدون مصادر تُقبل نوعاً ما ،
لكن مواد إعلامية مستحيل تنبلع

إسلوبكم المفضوح ، أول اليوم تهديد و وعيد و إشاعات ثم ف الليل
تقلب الموجه إنسانيه و صعبانيات و حفطور قصف مستشفى و مدرسة إلخ !
و هذا من إبسط حقوقكم على أساس إنها حرب نفسية و إعلامية
لكن فيديو من لعبة و إستهداف مدرعة "مخفية" و محتوى بدون مصدر !

ف الرجاء كل الرجاء إحترام قوانين المنتدى
و الكف عن الإستخفاف بعقولنا و التقيد بالمصادر .

حد ملاحظ ان ميليشيات الوفاق اكتر جهة بتمد الجيش الليبي "بالسلاح" دلوقتى ؟!!
ترسانة سلاح بأكياسها مدرعات و دبابات و ذخيرة و انظمة دفاع جوي كتفية او مدفعية في كل مدينة بيدخلها الجيش
ماشاء الله عليهم

و الفائض معد للتصدير

قوات بحرية تتجه مصراته

وشن الجيش الليبي 4 غارات جوية على منطقتي الوشكة وأبو قرين غرب سرت، وشن سلاح الجو غارات جوية استهدفت تجمّعا لقوات مصراتة في منطقة تاورغاء وغرفة عمليات كتيبة حطين في مصراتة، وفق ما أفادت غرفة الكتيبة 134 حماية قاعدة الوطية الجوية.

وكانت مصادر مطلعة أكدت أن اشتباكات عنيفة وبالاسلحة الثقيلة تدور شرق مدينة مصراتة بين قوات الجيش الوطني وقوات من المدينة.

من جهته، أعلن رئيس أركان القوات البحرية الليبية فرج المهدوي، بدء تقدم قوات الجيش نحو مدينة مصراتة التي تسيطر عليها قوات مسلّحة تابعة لحكومة الوفاق، وذلك بعد سيطرته يوم الاثنين على مدينة سرت الإستراتيجية بالكامل (450 كلم شرق طرابلس و250 كلم على مصراتة)، التي كانت تحت نفوذ “قوة حماية وتأمين سرت” التابعة لقوات الوفاق، بعد عملية عسكرية خاطفة ومفاجئة، وضعت الجيش وجهاً لوجه مع مدينة مصراتة ذات الثقل العسكري والسياسي والاقتصادي

أمر قوة الإسناد في حكومة الوفاق : لدينا قوات البنيان المرصوص 11 ألف مقاتل واجهوا تنظيم داعش من قبل وهم المكلفون بحماية سرت والإنسحاب تم بشكل مخطط دون خسائر بكامل قوتنا لوجود خلايا نائمة أرادت جرنا لحرب بين الأحياء الشعبية وسنستعيدها قريبا
? ? ? ? ?

وين مشهد الإستهداف ؟

يا أخي إحترم المنتدى و إحترم عقولنا
عزيزي من النادر ظهور استهداف واضح للكورنيت في ليبيا
بسبب طول المدى او استعمال الهواتف العادية للتصوير
اما اذا كنت تبحث عن احترام المنتدى فهناك الكثير من المشاركات الفارغة يمكن لك اشغال عقلك بها
شكرا لك

شاهد | بيان أئمة وخطباء ومحفظي القرآن ووعاظ مدينة مصراتة بشأن تواصل هجوم مليشيات حفتر على المدن.

#العدوان_على_طرابلس

الجيش وصل الي منطقة المقابر في طرابلس طبعا دي ما احنا عارفين ده انسحاب تكتيكي ???

عودة
أعلى