أردوغان: مستعدون لإرسال قوات إلى ليبيا اذا طلبت الحكومة الشرعية ذلك

اتذكر الزياره الوحيده التى قام بها المشير طنطاوى خارج مصر كانت الى ليبيا فى وقت تلويح حلف الناتو بارسال قوات الى ليبيا حينها هدد المشير طنطاوى قيادات ليبيا بعدم توجيه اللوم له مما سيحدث على الحدود الغربيه لمصر فى حالة نزول حلف الناتو فى ليبيا وهذا التصريح نقل لى من مصدر شخصى موثوق لابعد الحدود
السؤال هنا
هل ترفض مصر الناتو وتقبل بجيش القرود ؟!
اعتقد ان تركيا لن تجرأ على فعلها علنا وان حدث سيكون سرا وسيرد عليه سرا مثلما يحدث من دعم مصرى سرى وعلنى لقوات الجيش الوطنى
كنت لسه هكتب الرد ده حالا
خلي بالك المشير طنطاوي هدد بده ومصر في اضعف حالاتها الامنية والسياسية والاقتصادية وبدون رئيس

الاتراك علي حدودنا مصيبة سودة ( يعني دعم لا محدود لاي طرف في مصر استخبارات مضادة قوية ضد مصر خنجر محطوط في ضهر مصر )

مصر متاخرة جدا في حسم ملف ليبيا
وبالطريقة ديه هيتعقد اكتر واكتر

القردغواني يتقلب في منامه ويتمنى رؤية الدول العربية تحترق 24 ساعة
فهل من متعظ ممن يهتفون له ؟

اذا مافيه تحرك فعلي
التركي راح يكون على الحدود المصرية
امال هو فين دلوقتي؟؟ ما الاتفاقية بتتكلم عفى الشريط البحري الواصل من ارض ليبيا عند الحدود مع مصر حتى تركيا ??

فعلا اخي ليبيا طرفي الصراع فيها كلاهما اردى من الاخر
ولكن في الحركة القذرة للسراج قلب الكل ضده واتضح ان حفتر هو اهون الشرين
لذلك من باب الامن القومي العربي على الرغم من كرهي لحفتر لكنه الكرت الاقوى لتحطيم الخونة في طرابلس واصبح وجودهم في طرابلس لايؤذي ليبيا فقط بل يهدد الشمال الافريقي كله
حركة قذرة تعطي مصر و ليبيا مساحات اكبر
أين القذارة؟

علشان مفيش اي خروف يضحك عليكم
تركيا ليها مساحات شاطئيه واسعه عليه بس اليونان وبناء على اتفاقيه لوزان اللي اتوقع سنه ١٩٢٣ بعد الحرب العالميه الأولى اللي انهزمت فيها الإمبراطورية العثمانيه كان من نصيبها تقريبا ٦٠٠٠ آلاف جزيره بتحيط بتركيا الجديده وحدودها اللي وقعت بناء على اتفاقيه لوزان
القانون الدولي لترسيم الحدود المائيه بين الدول بيقول ان المسافه المائيه بتقتسم بالنصف بين الدولتين المطلتين على نفس المساحه المائيه
بس في نفس القانون بيقول ولو وجد جزر تابعه لاحد الدول يتم التقسيم عند آخر جزيره
فلو حضرتك تعبت وفتحت الخريطه هتلاقي كل مساحه شواطي تركيا على بحر أيجه اللي هو امتداد للبحر المتوسط متحواطه بجزر يونانيه اشبه بالحصار وكده تركيا مالهاش اي مخرج بناء على اتفاقيات ترسيم الحدود المائيه الدوليه (كروكي رقم ١)
.......
تركيا طبعا شايفه قبرص واليونان ومصر وإسرائيل عمالين ينقبوا ويطلعوا غاز وهي قاعده زي اللي كبت طبيخها في السوق
قالت لا ياجدعان القانون ده مايلزمنيش انا هعمل قانون لوحدي واقول ان الجزر اصلا هي اقتطاع من اليابسه يبقى احنا نقتسم المياه وخليكم السياده على الجزر(كروكي رقم ٢ قانون ام ترتر)
فطبعا اليونان وقبرص قلتلهم ده عند ام ترتر
تركيا ايام مبارك عرضت عليه بشكل مباشر وقلتله بص يامعلم تعالي احنا نقسم مع بعض وكأن قبرص دي مش موجوده وجزيره كريت اليونانيه مش موجوده ونقسم النحتايه دي مع بعض
مصر وقتها كانت كده كده مستفاد من الاتفاقيه مع اليونان وقبرص اللي هي بشكل قانوني ايه اللي يخليها تاخد حقها بالبلطجه وتخالف القانون الدولي طالما كده كده مستفيده بردو مبارك حلق لاردوغان وقاله شوفلك كلبه
وطبعا ايام المجلس العسكري اترفضت وأيام خيال المآته مرسي الجيش قاله لو فكرت تعملها هنركبك حمار بالمقلوب
وجه مولانا الامام المتغلب مش بس قاله شوفلك كلبه زي مبارك لا راح قاله انا منوفي ياجدع لازم أقلبك في مصلحه كمان انت كنت عشمان تبقى انت المركز الإقليمي للغاز في المتوسط
طيب بقي ماعطلكش راح عامل اتفاقيه اساله الغاز الاسرائيلي عندنا وعمل اتفاقيه مع قبرص على اساله الغاز بتاعهم وبيعمل اتفاقيه مع اليونان وخد منه الدور اللي كان طمعان يعمله في المتوسط لان احنا في الأساس عندنا البنيه التحتيه بتاعت محطات الغاز
فاردوغان لقى ان اليونان وقبرص بحوار الجزر قلعوه ملط والسيسي بحوار المركز الإقليمي لغاز المتوسط قعده على خازوق
فقال مابدهاش بقى انا هنفذ سياسه الأمر الواقع َوهرسم حدود بيني وبين ليبيا اللي اصلا مفيش حدود بيني وبينها لا انا هعتبر ان جزيره كريت دي مش موجوده واللي كنت عايز اعمله مع مبارك ورفضه اعمله مع السراج بتاعي في ليبيا (كروكي رقم ٣)
طبعا أردوغان كده بيعمل حاجه مخالفه للقانون الدولي وبيحك بشكل مباشر في حقوق اليونان اللي اساسا هي دوله عدوه من قديم الأزل لتركيا واللي هي عضو في حلف النيتو والاتحاد الأوروبي وبيحك معانا في حوار الغاز وبيقول فيها يا اخفيها من الاخر كده انا هخليلكم المنطقه منطقه نزاع ووروني هتقنعوا ازاي الشركات تيجي تنقب في منطقه نزاع
ادي القصه بايجار من طقطق لسلام عليكم
منقول

علشان مفيش اي خروف يضحك عليكم
تركيا ليها مساحات شاطئيه واسعه عليه بس اليونان وبناء على اتفاقيه لوزان اللي اتوقع سنه ١٩٢٣ بعد الحرب العالميه الأولى اللي انهزمت فيها الإمبراطورية العثمانيه كان من نصيبها تقريبا ٦٠٠٠ آلاف جزيره بتحيط بتركيا الجديده وحدودها اللي وقعت بناء على اتفاقيه لوزان
القانون الدولي لترسيم الحدود المائيه بين الدول بيقول ان المسافه المائيه بتقتسم بالنصف بين الدولتين المطلتين على نفس المساحه المائيه
فلو حضرتك تعبت وفتحت الخريطه هتلاقي كل مساحه شواطي تركيا على بحر أيجه اللي هو امتداد للبحر المتوسط متحواطه بجزر يونانيه اشبه بالحصار وكده تركيا مالهاش اي مخرج بناء على اتفاقيات ترسيم الحدود المائيه الدوليه (كروكي رقم ١)
.......
تركيا طبعا شايفه قبرص واليونان ومصر وإسرائيل عمالين ينقبوا ويطلعوا غاز وهي قاعده زي اللي كبت طبيخها في السوق
قالت لا ياجدعان القانون ده مايلزمنيش انا هعمل قانون لوحدي واقول ان الجزر اصلا هي اقتطاع من اليابسه يبقى احنا نقتسم المياه وخليكم السياده على الجزر(كروكي رقم ٢ قانون ام ترتر)
فطبعا اليونان وقبرص قلتلهم ده عند ام ترتر
تركيا ايام مبارك عرضت عليه بشكل مباشر وقلتله بص يامعلم تعالي احنا نقسم مع بعض وكأن قبرص دي مش موجوده وجزيره كريت اليونانيه مش موجوده ونقسم النحتايه دي مع بعض
مصر وقتها كانت كده كده مستفاد من الاتفاقيه مع اليونان وقبرص اللي هي بشكل قانوني ايه اللي يخليها تاخد حقها بالبلطجه وتخالف القانون الدولي طالما كده كده مستفيده بردو مبارك حلق لاردوغان وقاله شوفلك كلبه
وطبعا ايام المجلس العسكري اترفضت وأيام خيال المآته مرسي الجيش قاله لو فكرت تعملها هنركبك حمار بالمقلوب
وجه مولانا الامام المتغلب مش بس قاله شوفلك كلبه زي مبارك لا راح قاله انا منوفي ياجدع لازم أقلبك في مصلحه كمان انت كنت عشمان تبقى انت المركز الإقليمي للغاز في المتوسط
طيب بقي ماعطلكش راح عامل اتفاقيه اساله الغاز الاسرائيلي عندنا وعمل اتفاقيه مع قبرص على اساله الغاز بتاعهم وبيعمل اتفاقيه مع اليونان وخد منه الدور اللي كان طمعان يعمله في المتوسط لان احنا في الأساس عندنا البنيه التحتيه بتاعت محطات الغاز
فاردوغان لقى ان اليونان وقبرص بحوار الجزر قلعوه ملط والسيسي بحوار المركز الإقليمي لغاز المتوسط قعده على خازوق
فقال مابدهاش بقى انا هنفذ سياسه الأمر الواقع َوهرسم حدود بيني وبين ليبيا اللي اصلا مفيش حدود بيني وبينها لا انا هعتبر ان جزيره كريت دي مش موجوده واللي كنت عايز اعمله مع مبارك ورفضه اعمله مع السراج بتاعي في ليبيا (كروكي رقم ٣)
طبعا أردوغان كده بيعمل حاجه مخالفه للقانون الدولي وبيحك بشكل مباشر في حقوق اليونان اللي اساسا هي دوله عدوه من قديم الأزل لتركيا واللي هي عضو في حلف النيتو والاتحاد الأوروبي وبيحك معانا في حوار الغاز وبيقول فيها يا اخفيها من الاخر كده انا هخليلكم المنطقه منطقه نزاع ووروني هتقنعوا ازاي الشركات تيجي تنقب في منطقه نزاع
ادي القصه بايجار من طقطق لسلام عليكم
منقولمشاهدة المرفق 221027مشاهدة المرفق 221028مشاهدة المرفق 221029

زي ماتفاقيه وادي النيل اللي ادت مصر حق الفيتو عام عام ١٩٢٩ وضربت بيها اثيوبيا عرض الحائط ووقع المحروص علي اتفاقيه جديده عام ٢٠١٥ تعطي الحق لاثيوبيا في بناء مشروعات وسدود علي النيل
زي ماتركيا عملت في اتفاقيه لولو واتفاقات دوليه اخري
تركيا فرضت امر واقع روح ارفع قضيه او ابعت جيشك لو تعدت تركيا علي حدودك ?

أين تظهر مناطق ليبيا و مصر في الخرائط الثلاثة

لو حسبتها هتلا قيها تركيا اجارت علي اليونان وليبيا وقبرص وعلشان كده اليونان هايجه

زي ماتفاقيه وادي النيل اللي ادت مصر حق الفيتو عام عام ١٩٢٩ وضربت بيها اثيوبيا عرض الحائط ووقع المحروص علي اتفاقيه جديده عام ٢٠١٥ تعطي الحق لاثيوبيا في بناء مشروعات وسدود علي النيل
طب وايه الي مفرحك بالموقفين كمصري ؟!

التردد في حسم ملف ليبيا خطأ فادح
الحل من وجهه نظري سحب الاعتراف بحكومه السراج من جامعه الدول العربيه واطلاق يد حفتر ودعمه علانيه وفرض حصار بحري علي ليبيا وتسويه ميناء مصراته بالارض ولو لزم الامر ارسال قوات تدخل عربيه تخلص الليله

انت بتألف صح ؟!
هات اتفاقيه ٢٠١٥ واقراها يا نجم

المرفقات

74.3 KB · المشاهدات: 52
مفهوم الوطن دا معدوم عندكم والدليل دفاعكم عن التنازل عن الجزر وترسيم الحدود البحريه مرتين وكان المفاوض المصري ظهرت ليه رساله في جيب عبد الناصر من جديد ?
وتنازل النظام علي حق مصر في الفيتو طبقا لاتفاقيه ١٩٢٩
بلاش مزايدات بلدنا منهوبه ومتحله من نظام مجرم وان كان فيه مجرمين فهو اللي بيطبل ويعرض لنظام باع ونهب
اخي الكريم التطبيل للنظام _ علي حد قولك _ اهون بكثير من التطبيل لتركيا

عودة
أعلى