( ملحمة البرث ) قصة استشهاد البطل عقيد آركان حرب / أحمد صابر منسي

الله ينور عليك
طيب تمركز ثابت 20 يوم ..؟
ماهو هنا فيه مشكلة
يإما المعلومات إن تمام والأخطار حواليك تحت سيطرتك ... أو المعلومات كانت سليمة والإتكال على عزم الرجال

بالمناسبة ... الصاعقة من أدوارها التمسك بنقطة والدفاع منها بغرض تعطيل هجوم أو إمدادات زي ممر متلا في 1967
إنته ممكن تمسك عائق طبيعي وتستثمره في عملية معينة

القصد - ولله القصد والنية - إن أرواح الرجال غالية وخسارتنا كانت تقيلة في البرث
المجموعة حسب كلام الشهود في حلقة امبارح العقيد منسي قالهم اننا طالعين نموت ونموت يعني عمليه فدائية في عمق التكفيريين وكان والإتكال على عزم الرجال كما قلت
التمسك كان موجود بالفعل ومحدش انسحب او هرب وكما قلت حضرتك الصاعقه ممكن تتمسك في عائق طبيعي لو امكن علشان تدافع عن نفسها مش تبني تحصينات كما يتصور البشمهندس

المجموعة حسب كلام الشهود في حلقة امبارح العقيد منسي قالهم اننا طالعين نموت ونموت يعني عمليه فدائية في عمق التكفيريين وكان والإتكال على عزم الرجال كما قلت
التمسك كان موجود بالفعل ومحدش انسحب او هرب وكما قلت حضرتك الصاعقه ممكن تتمسك في عائق طبيعي لو امكن علشان تدافع عن نفسها مش تبني تحصينات كما يتصور البشمهندس
مش تحصينات يا راجل يا طيب
لكن متعدد تاني وثالث
انتشار العربات

وأنا ما نكرتش شجاعة الرجال بالعكس ... هم أكبر مننا بكتير جدا لكن يعني ايه عمق التكفيريين ..؟ فاهم قصدي
انته تداهم وكر أقول ماشي لكن عمق دي تعني قطاع
وبرضك أنا شجاع وقوي وداخل أأقتل ... انته عارف قصدي ايه
ده كمين البرث أو مربع البرث ودي قواتي ودول شوية ارهابيين
الخسائر عندنا شوية جروح بس معانا 160 رجل و160 ذراع و 80 راس يجمعوا 80 جثة عفنه ...
وقول أنا فدائي بعد كده

القصد إن الإعلام بيبروز القصة إن فدائية والأمر منتهي
لأ ده أنا عندي ثأر للمنسي ويعظم القصة دي

استغل ان ده أول عمل تليفيزيوني محكم وحط فيه كل رسالتك

التفاعل مع مسلسل الإختيار 2 مش هيبقى زي الإختيار 1

فاهمني ..؟ وصلالك الفكرة

باشا تغور وجهة نظري واي اراء شخصية لي انا مش بدافع عن حاجة شخصية والله

لا اله الا الله
يا بشمهندس احنا هنا علشان نوضح الحقائق ليس اكتر واللي ايده في امايه مش زي اللي ايده في النار ربنا يرحم اللي استشهد ويعين اللي موجود حاليا
قول رأيك كما تشاء بس منخلطش المواضيع ببعض ونحملها اكثر من ما تحتمل احنا بنتكلم واحنا قاعدين في بيوتنا مش علي الجبهه

محمد رسول الله وكل عام وانت بخير وعيد سعيد عليك

مش تحصينات يا راجل يا طيب
لكن متعدد تاني وثالث
انتشار العربات

وأنا ما نكرتش شجاعة الرجال بالعكس ... هم أكبر مننا بكتير جدا لكن يعني ايه عمق التكفيريين ..؟ فاهم قصدي
انته تداهم وكر أقول ماشي لكن عمق دي تعني قطاع
وبرضك أنا شجاع وقوي وداخل أأقتل ... انته عارف قصدي ايه
ده كمين البرث أو مربع البرث ودي قواتي ودول شوية ارهابيين
الخسائر عندنا شوية جروح بس معانا 160 رجل و160 ذراع و 80 راس يجمعوا 80 جثة عفنه ...
وقول أنا فدائي بعد كده

القصد إن الإعلام بيبروز القصة إن فدائية والأمر منتهي
لأ ده أنا عندي ثأر للمنسي ويعظم القصة دي

استغل ان ده أول عمل تليفيزيوني محكم وحط فيه كل رسالتك

التفاعل مع مسلسل الإختيار 2 مش هيبقى زي الإختيار 1

فاهمني ..؟ وصلالك الفكرة
هذا ما نتمناه والله لكن احنا مش صناع قرار ولا نعلم ما يتم من عمليات في سيناء و ما مدي صعوبة الموقف هناك واكيد الادارة عارفة قدر البطل منسي و رجالته لكن قدر الله وما شاء فعل مفيش انتصار بدون خسائر ارجع لمعارك المسلمين هتلاقي ان في نخب بتستشهد في الحروب من اول سيدنا حمزه الي الان مينفعش نقول ده كان سوء تقدير وتخطيط

اعتقد ده شىء تم من يوم استشهادهم ببدأ العملية سيناء وانشاء مطار و قيادة وغيرة ... وجهه نظري العمل اتأخر جدا وده بسبب المشاكل اللي حصلت مع اسرة الشهيد

ياجماعه ياريت نفهم ان المسلسل بيتكلم عن وضع من 3-5 سنين
الوضع الان مختلف تماما وكل ما هو مطلوب موجود
كلمنى عن اخر محاوله تم فيها حتى الهجوم على كمين
الوضع الان عبوات تزرع فى الطريق
في شي مادري هم ماهم منتبهين له او امدادته محدودة لهم لكن الله يشغلهم عنه.. اللي هو الهاون.. لو دخل على خط الاشتباكات فهو كارثة خصوصا ال120 ملم.. يضرب برشقات كل هاون 6 قذائف ويخلي بسرعة ومن مسافات امنة ولو عيار ثقيل زي 120 ملم فتاثيره مدمر على القواعد والثكنات وعسكريا ماله حل... الا تحط ciws ورادارات في كل بقعة

هذا ما نتمناه والله لكن احنا مش صناع قرار ولا نعلم ما يتم من عمليات في سيناء و ما مدي صعوبة الموقف هناك واكيد الادارة عارفة قدر البطل منسي و رجالته لكن قدر الله وما شاء فعل مفيش انتصار بدون خسائر ارجع لمعارك المسلمين هتلاقي ان في نخب بتستشهد في الحروب من اول سيدنا حمزه الي الان مينفعش نقول ده كان سوء تقدير وتخطيط

اعتقد ده شىء تم من يوم استشهادهم ببدأ العملية سيناء وانشاء مطار و قيادة وغيرة ... وجهه نظري العمل اتأخر جدا وده بسبب المشاكل اللي حصلت مع اسرة الشهيد
من المؤثرين في القرار ناس في وسطنا هنا

الكناني نزل عالفيسبوك أنه بعد عملية البرث الكمائن اتحسنت بشكل كبيير وأرفق مقابلة لأمير بيت المقدس بقول فيها أنه الكمائن اصبحت محصنة جدا و متراصّة فأصبح يصعب عليهم القيام بعمليات اغارة على الكمائن

السلام عليكم

حسب ما فهمته ان التمركز في مربع البرث كان الغرض منه ان يتواجد قوات في هذه المنطقه الحاكمه لطريق مهم طريق رفح العوجه و ذلك لتضيق الخناق علي داعش التي ممكن ان نقول انها وجدت بعض الحريه في هذه المنطقه و اعتقد اني اخطأت عندما قلت في رد سابق انه كان مقرر اخلاء المنطقه بعد يومين من تاريخ الهجوم
كان سيتم تبديل المجموعه المتواجده بمجموعه اخرى لابقاء علي التواجد حيث ان المنطقه كانت تعتبر خاليه من تواجد امني دائم و تم الابلاغ عن نشاط متزايد للتكفريين ( في معسكر قوات حفظ سلام شمال المنطقه تم الهجوم عليه كام مرة لاستدراج قوات من الكتيبه اعتقد 101 صاعقه برفح ) و لان يوجد طريق واحد كان من السهل عمل كمين للجيش فكان من البديهي عمل قاعدة للتواجد في هذه المنطقه
و اكاد اجزم ان كان سيتم عمل قواعد او نقاط مماثله جنوب البرث علي طريق ابو عويجله - العوجه و التوسع جنوبا و شرقا ايضا

ملخص كلامي ان كنت اتمنى انا و بعض الاخوة ان يكون مستوى الحمايه لنقطه اعلى بما ان الغرض منها التواجد الدائم
مثل تواجد قوات ميكا للتأمين و عمل مصاطب دبابات مثلا للحمايه من م م م د او انشاء تجهيزات لحمايه حرم النقطه او اي فكره اخرى
و يمكن ان يكون كل هذا مخطط له و لكن الوقت لم يسعف عمل التجهيزات حيث الهجوم كان بعد عشرين يوم

من الناحيه التكتيكيه هوا حركه شطرنج ملعوبه و لكن يحسب للتكفريين سرعه الرد و لكن اخدوا علي دماغهم بعديها
النقطه جعلتهم يتجمعوا لمهاجمتها و عند الهروب اترصدوا و ضرب من ضرب و هرب من هرب و ال هرب نقدر نقول انه قضاه جالوا بعدين

حركه كش ملك كانت عمليه حق الشهيد 2018 حيث تم تمشيط بدأ من رفح شمالا و النزول جنوبا و غربا لقطع خط الامداد من غزة و نجحت في فعل ذلك و الدليل علي ذلك في تسجيل نازل علي نت من اتحاد قبال سينا عن توبه 3 افراد واحد منهم سيناوي و اتنين من غزة
الاتنين دول جم مع مجموعه من غزة وراء افكار السلفيه الجهاديه و طبعا علشان في راتب
و اعلنوا توبتهم و لكن لم يرجعوا الي غزة لصعوبه الرجوع

هو اتوقع هذا اساس المشكلة.. لذلك حنا واجهناهم بقوات تابعة للداخلية
اللي اشوفه في مصر حاليا شفناه في السعودية العقد الماضي مع فارق ان القاعدة تكتيكيا مدربين ومجهزين بشكل اكبر بكثير من داعش.. ومرد ذلك انهم قاتلوا في جبهات ساخنة كانت مشتعلة في القرن الماضي والحالي اكتسبوا منها خبرات مهولة.. عبدالعزيز المقرن مثلا اللي استلم قيادة التنظيم في 2004 بعد عبدالكريم الحاج قاتل ضد السوفيات في افغانستان وبعد هزيمة السوفيات اتجه للبوسنة والهرسك وقاتل ضد الصرب حتى انتهاء الحرب توجه بعدها للصومال وقاتل ضد الامريكان وبعد انسحاب الامريكان من الصومال دخل السعودية بجواز قطري وتسلم قيادة التنظيم.. تخيل حجم المعرفة العسكرية التي كانت لديه.. ومثله المجاطي وعبدالكريم الحاج كلهم كانوا قادة عند بن لادن ومخططين رئيسيين وهم اللي خططوا لهجمات 11 سبتمبر وتفجيرات مدريد والدار البيضاء وتفجير المدمرة الامريكية USS. COLE في خليج عدن.. وكلهم دخلوا السعودية بجوازات قطرية..
لذلك اقلكم اصبروا يا اهل مصر فالهدف اسقاط مصر وحاولوا اسقاطنا قبل ذلك والحمد لله فشلوا وبيفشلون في مصر باذن الله.
وبعد كل هذا للاسف كنت تجد بعض الاعضاء من المملكة في وقت من الاوقات يدافعون عن النظام القطري بكل قوة

سلام و تحية على من رحلوا لنبقى ..

قائمة البطولة و الشرف لرجال أشداء صدقوا ما عاهدوا الله عليه

إنفوجرافيك بإسم و صورة و رتبة و مسقط رأس شهداء ملحمة البرث البطولية يوم 7 يوليو 2017

وفاة والدة الشهيد احمد المنسي عصر اليوم
الأن الأب والأم والابن في رحمة الله فقط تبقى الزوجة والأولاد ربنا يعينها على هذا الابتلاء
يرحمهم الله ويتقابلون

في اصدار الدواعش لهيب الحرب 2 جايبين المعركه دي كان عاوزين ياخدو الكمين ده ويمثلو بجثثهم وكان عددهم كبير جدا صمدو لعند مالدعم اجي الحق ماشهدت به الاعداء
شفت الأصدار الي انتا بتقول عليه قبل عدة دقائق منظر مفجع خصوصآ من البداية
اثناء عمل الكمين للمدرعات بس اعدادهم ماكنتش كبيرة ولا حاجة كبيرهم 20 نفر او أقل

شفت الأصدار الي انتا بتقول عليه قبل عدة دقائق منظر مفجع خصوصآ من البداية
اثناء عمل الكمين للمدرعات بس اعدادهم ماكنتش كبيرة ولا حاجة كبيرهم 20 نفر او أقل
سيارة مفخخة بأطنان من ال tnt دمرت معظم المبني وصواريخ أر بي جي من الأربع اتجاهات وقناصين بدون توقف على مبنى مغلق ضعيف يحتوي على أفراد من الجيش بعدد قليل مسلحين بأسلحة شخصية فقط لا غير ,, ماذا تتوقع !!

الله يغفرله ويرحمه
ويرحم جميع شهداء مصر
لا اعرف القصة الكاملة حول الموضوع
هل هناك رد واحد يختصر الحادثة بكاملها بدون اخلال
ياليت تمنشنوني عليه

واحيي دور الاعلام المصري بعمل فني
عن الموضوع لتعزيز الوطنية في جيل الشباب المصري

الله يغفرله ويرحمه
ويرحم جميع شهداء مصر
لا اعرف القصة الكاملة حول الموضوع
هل هناك رد واحد يختصر الحادثة بكاملها بدون اخلال
ياليت تمنشنوني عليه

واحيي دور الاعلام المصري بعمل فني
عن الموضوع لتعزيز الوطنية في جيل الشباب المصري

وفاة والدة الشهيد احمد المنسي عصر اليوم
الأن الأب والأم والابن في رحمة الله فقط تبقى الزوجة والأولاد ربنا يعينها على هذا الابتلاء
يرحمهم الله ويتقابلون

مشاهدة المرفق 316294
الله يرحمها ويغفر لها

سيارة مفخخة بأطنان من ال tnt دمرت معظم المبني وصواريخ أر بي جي من الأربع اتجاهات وقناصين بدون توقف على مبنى مغلق ضعيف يحتوي على أفراد من الجيش بعدد قليل مسلحين بأسلحة شخصية فقط لا غير ,, ماذا تتوقع !!

تابعت حلقات المسلسل بالتحديد
وقت هجوم الدواعش على الكمين
بطولة وقتال وتفاني الابطال
رحم الله من توفي منهم

انتقادي هو
لماذا التأخير في الدعم
اين الطيران
زعلت الحقيقه وانا اقول
وين الطيران اخلصوا
الدعم بالاليات والمدرعات قد يكون
الطريق مفخخ والعبوات الناسفه موجوده
تكون سبب في تأخير وصول الدعم
وقد تكون سبب في خسائر اخرى

لو وجد الطيران من بدري
لما كانت الخساير بهذه الصوره
قد يكون الدعم اللوجستي له طريقته
في التنسيق والتنفيذ ؟
الله اعلم

تابعت حلقات المسلسل بالتحديد
وقت هجوم الدواعش على الكمين
بطولة وقتال وتفاني الابطال
رحم الله من توفي منهم

انتقادي هو
لماذا التأخير في الدعم
اين الطيران
زعلت الحقيقه وانا اقول
وين الطيران اخلصوا
الدعم بالاليات والمدرعات قد يكون
الطريق مفخخ والعبوات الناسفه موجوده
تكون سبب في تأخير وصول الدعم
وقد تكون سبب في خسائر اخرى

لو وجد الطيران من بدري
لما كانت الخساير بهذه الصوره
قد يكون الدعم اللوجستي له طريقته
في التنسيق والتنفيذ ؟
الله اعلم
القيادات المصرية لا تهتم بحياة الجنود والضباط وهذا شيء واضح ومعروف وكأنها استهتار أو عقيدة جديدة

الله يرحمهم نحتسبهم من الشهداء .. هل تابعت الأصدار ؟

عودة
أعلى