"ساحة الشعب" للعروض العسكرية في العاصمة الإدارية الجديدة

جميله جدا كم اتمنى ان يكون لدينا ساحة مماثله في عاصمتنا الرياض ،، التقدم والازدهار لمصر والامه العربيه ،،.

الفكره يا جماعه ان العاصمة الإدارية ستكون هي مركز الحكم .... وعاصمة مصر المستقبليه ..... لذلك لابد وأن يتم تجهيزها بحدائق و دور سينما و دور أوبرا وساحات شعبيه سواء للمهرجانات والإحتفالات الشعبية والوطنية او العروض العسكرية ان وجدت .

نغمة اهدار المال العام اللي بتتعزف مع كل خبر عن العاصمة الاداراية الجديدة بقت بايخة بصراحة
و مع كل لقاء لأي مسؤل بيتكلم عن العاصمة الادارية بيأكد على انها خارج موازنة الدولة
و ازاي هي خارج موازنة الدولة
و الفكرة ببساطة ..

ـ ان الدولة جات على حتة ارض و قالت هتكون هنا عاصمة ادارية جديدة للدولة
ـ اصبح متر الارض اللي بجنيه بقى بقرار اداري واحد اصبح بـ 10000 جنيه و اكتر , و ده من غير ما تتكلف الدولة تمن مسمار واحد , و ده في علم الأقتصاد اسمه " تعظيم عوائد أصول الدولة "
ـ المستثمر العقاري لما بيعرف قرار زي ده بيجري يشتري عشان يكون له مكان في العاصمة الجديدة
و كلنا عارفين سوق العقارات في مصر و مكسبه و حجم شركات العقارات في مصر و ضخامة رؤوس أموالها
ـ مع فتح باب بيع اراضي العاصمة الادارية للمستثمرين " 70% من اراضي المرحلة الاولى تم بيعه بالفعل "
ـ اصبح ان فيه عائد بيدخل للدولة " اللي بيمثلها شركة العاصمة الادارية الجديدة "
ـ العائد ده بيتم صرفه في تمديد مرافق العاصمة و انشاءات الحي الحكومي

يعني الموضوع بالبلدي منه فيه لا الدولة صرفت حاجة و لا هتصرف حاجة على العاصمة الادارية

هيجي واحد يقولي طيب ما العائد اللي جه من بيع الاراضي يدخل موزانة الدولة و يتصرف على الصحة و التعليم ؟
و الرد المنطقي عليه , يعني الدولة تبيع الوهم للمستثمرين بالفلوس اللي دفعوها في شراء اراضي في عاصمة جديدة , يعني الدولة تاخد الفلوس من المستثمرين و ما تعملش العاصمة !!

هيجي واحد و يقولي ليه اصلا عاصمة ادارية ؟
ناهيك عن الفايدة الحضارية بان يكون عندنا عاصمة محترمة زي الناس و فايدة خلخلة زحام القاهرة و فايدة تشغيل عمالة وصلت لـ ربع مليون عامل و مهندس في المشروع و فوائد اقتصادية عديدة على المدى القريب و المتوسط
سيبك من كل اللي فات ده من فوائد و جاوبني على سؤال واحد
" ليه ماعملش عاصمة جديدة و واجهة حضارية للبلد و اشغل عمالة " و انا كدولة مش هدفع "مليم " ؟ "

و ليه قصر رئاسي جديد ؟
يعني انا بعمل مدينة جديدة و فيها مقرات جديدة لـ 36 وزارة و مبنى برلمان جديد و هنقل الحكومة كلها للمدينة دي و المدينة دي اسمها " العاصمة الادارية " اقوم انا انقل الوزرات و البرلمان للعاصمة و افضل انا كرئيس احكم من القاهرة !! " منطق أعوج "

المشكلة أن فكرة العاصمة و كيفية تمويلها اتشرحت و اتنشرت بدل المرة ألف
لكن اصحاب المصالح في التشكيك في كل انجاز بيحصل على ارض الواقع في البلد
من مصلحتهم انهم دايما يرددوا نغمة انه اهدار للمال العام و ان التعليم و الصحة اولى و ان و ان ..
مستغلين في ده انعدام المعلومات الاقتصادية عند اغلب الشعب
و يفضل يكدب و ينشر و يكرر الكدبة لحد ما تتحول في وجدانه و وجدان الناس لحقيقة مطلقة غير قابلة للنقاش

عموما , عبادة الله عز و جل و الإعمار في الارض هي اسباب وجود الانسان اصلا
و اللي بيعمّر , التوفيق حتماً حليفه ..
" فأما الزبد فيذهب جفاءً وأمّا ما ينفع الناس فيمكث في الأرض "

فكرة تخوين واخونة كل من اعترض او عارض النظام واللى هما بشر وليسوا الهه .... فكره غبيه اكثر من اصحابها
ثم مسميها ساحة الشعب ......... انهى شعب دا ؟؟؟؟؟ هى العاصمة دى هيهوبها حد من الشعب
هو الشعب بيسكن فى مكان المتر فيه ب 10000 جنيه زى ما انت بتقول ..... دا حد ادنى على فكرة .... وهيزيد اضعاف لما تبدا تشتغل فعلا
ولا الشعب هيركب مواصلات اللى غلت اسعارها رايح جاى 130 كيلو من القاهره عشان يحضر العرض بتاعك
اعمل العرض فى مكان فاضى زى اللى عملتة الصين 2018 كان فى الصحرا ..... الصين مش فقرا على فكرة
اعمل الساحه فاضية ازرعها نجيل ولما تفرج اعمل اضعاف كدا اعمل قصور واجهه مشرفه للبلد انا معاك فى دا
لكن بوضعنا الاقتصادى الحالى .............. اراك توزع من مال امك مصر

فكرة تخوين واخونة كل من اعترض او عارض النظام واللى هما بشر وليسوا الهه .... فكره غبيه اكثر من اصحابها
ثم مسميها ساحة الشعب ......... انهى شعب دا ؟؟؟؟؟ هى العاصمة دى هيهوبها حد من الشعب
هو الشعب بيسكن فى مكان المتر فيه ب 10000 جنيه زى ما انت بتقول ..... دا حد ادنى على فكرة .... وهيزيد اضعاف لما تبدا تشتغل فعلا
ولا الشعب هيركب مواصلات اللى غلت اسعارها رايح جاى 130 كيلو من القاهره عشان يحضر العرض بتاعك
اعمل العرض فى مكان فاضى زى اللى عملتة الصين 2018 كان فى الصحرا ..... الصين مش فقرا على فكرة
اعمل الساحه فاضية ازرعها نجيل ولما تفرج اعمل اضعاف كدا اعمل قصور واجهه مشرفه للبلد انا معاك فى دا

انت عارف يعني ايه مساحة صحراوية جرداء تخلي متر التراب فيها ١٠ آلاف جنيه ؟!

المدينة احد اهدافها غير البعد المعنوى و القيمة الدولية اللي هاتقدمها و البعد الاستراتيجي هو استثماري و ليست مدينة سكنية بالدرجة الأولي في مدن سكنية جديدة بتتعمل في كل حتة في مصر و بتراعي متوسطي الدخل او اقل .

انما الحكاية كلها معاك و مع غيرك من المعترضين هي حالة "نقص" و احساس بالدونية ،و الحالة دي مش هااتكسر حتي لو رمتلك الحكومة مليون جنية ف حجرك .

و بعدين لحد أمتي هاتفضل نغمة الأغنياء و الفقراء دي موجودة في نفوس بعض الناس .. الغني ربنا سخره لخدمة الفقراء بشكل غير مباشر، أما الواحد منهم بيفتح مصنع و يشغل فيه ٣٠٠-٤٠٠ عامل و موظف بيتفتح بيوت مئات الأسر الفقيرة و المتوسطة ،ماهو مش معقول غني هايعين ٣٠٠-٤٠٠ فرد غني زيه يشتغلوا عمالة أو موظفين الكلام ده مش موجود علي كوكب الارض،موجود في النفوس المريضة بس اللي مابتقولش حتي الحمد لله.

و الغني كمان أما بيستفاد بيفتح مشاريع و شركات تانية تشغل مئات و آلاف الموظفين و العمال و الكلام ده شاهد عليه و اعرف ناس كتير فاتحه مشاريع و المشاريع دي فاتحه بيوت ناس .

انت عايز كل الشعب غني .. امال مين هايشتغل .. هانجيب ناس من شرق آسيا و من افريقيا تشتغلنا انما مفيش اسهل من الشعارات و المزايدة باسم الفقراء شوية و باسم الشعب شوية
..

قال المستشار نادر سعد، المتحدث باسم مجلس الوزراء، إنه ليس من المعقول إنشاء شبكة لصرف مياه أمطار نادرة السقوط بتكلفة 300 مليار جنيه.
وأضاف، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "على مسئوليتي" الذي يقدمه الإعلامي أحمد موسى على شاشة "صدى البلد"، "عايزين من 200 لـ 300 مليار في القاهرة الكبرى، ومش معقول لو عندي المبلغ دا أصرفه على شبكة تصريف أمطار باستخدمها يوم أو يومين في السنة وأوقات يوم كل سنتين، والأفضل نستخدمها في أمور أكثر إلحاحا مثل بناء المستشفيات أو المدارس".

قال المستشار نادر سعد، المتحدث باسم مجلس الوزراء، إنه ليس من المعقول إنشاء شبكة لصرف مياه أمطار نادرة السقوط بتكلفة 300 مليار جنيه.
وأضاف، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "على مسئوليتي" الذي يقدمه الإعلامي أحمد موسى على شاشة "صدى البلد"، "عايزين من 200 لـ 300 مليار في القاهرة الكبرى، ومش معقول لو عندي المبلغ دا أصرفه على شبكة تصريف أمطار باستخدمها يوم أو يومين في السنة وأوقات يوم كل سنتين، والأفضل نستخدمها في أمور أكثر إلحاحا مثل بناء المستشفيات أو المدارس".

لازم نوفر عشان قدامنا قصور رئاسية بنيناها ولسة حنبنيها.

نغمة اهدار المال العام اللي بتتعزف مع كل خبر عن العاصمة الاداراية الجديدة بقت بايخة بصراحة
و مع كل لقاء لأي مسؤل بيتكلم عن العاصمة الادارية بيأكد على انها خارج موازنة الدولة
و الفكرة ببساطة ..

ـ اصبح متر الارض اللي بجنيه بقى بقرار اداري واحد اصبح بـ 10000 جنيه و اكتر , و ده من غير ما تتكلف الدولة تمن مسمار واحد , و ده في علم الأقتصاد اسمه " تعظيم عوائد أصول الدولة "
ـ المستثمر العقاري لما بيعرف قرار زي ده بيجري يشتري عشان يكون له مكان في العاصمة الجديدة
و كلنا عارفين سوق العقارات في مصر و مكسبه و حجم شركات العقارات في مصر و ضخامة رؤوس أموالها
ـ مع فتح باب بيع اراضي العاصمة الادارية للمستثمرين " 70% من اراضي المرحلة الاولى تم بيعه بالفعل "

يعني الموضوع بالبلدي منه فيه لا الدولة صرفت حاجة و لا هتصرف حاجة على العاصمة الادارية

هيجي واحد يقولي طيب ما العائد اللي جه من بيع الاراضي يدخل موزانة الدولة و يتصرف على الصحة و التعليم ؟
و الرد المنطقي عليه , يعني الدولة تبيع الوهم للمستثمرين بالفلوس اللي دفعوها في شراء اراضي في عاصمة جديدة , يعني الدولة تاخد الفلوس من المستثمرين و ما تعملش العاصمة !!

ناهيك عن الفايدة الحضارية بان يكون عندنا عاصمة محترمة زي الناس و فايدة خلخلة زحام القاهرة و فايدة تشغيل عمالة وصلت لـ ربع مليون عامل و مهندس في المشروع و فوائد اقتصادية عديدة على المدى القريب و المتوسط
" ليه ماعملش عاصمة جديدة و واجهة حضارية للبلد و اشغل عمالة " و انا كدولة مش هدفع "مليم " ؟ "

و ليه قصر رئاسي جديد ؟
يعني انا بعمل مدينة جديدة و فيها مقرات جديدة لـ 36 وزارة و مبنى برلمان جديد و هنقل الحكومة كلها للمدينة دي و المدينة دي اسمها " العاصمة الادارية " اقوم انا انقل الوزرات و البرلمان للعاصمة و افضل انا كرئيس احكم من القاهرة !! " منطق أعوج "

من مصلحتهم انهم دايما يرددوا نغمة انه اهدار للمال العام و ان التعليم و الصحة اولى و ان و ان ..
و يفضل يكدب و ينشر و يكرر الكدبة لحد ما تتحول في وجدانه و وجدان الناس لحقيقة مطلقة غير قابلة للنقاش

وده اللى حصل فعلا واولهم
شركات وتوكيلات عالمية
سفارات وقنصليات اجنبية
بنوك وطنية واجنبية
مستثمرين عقاريين مواطنين وعرب واجانب

معاك
من حق الناس تعارض
و تمسك كل نقطة و تعارض فيها
لكن لما يترد على كل نقاط الاعتراض برد و حجة مهنية مجردة من اي ايدولوجية
و اللي معترض مازال ماسك على رائيه و مصمم " ظاهرياً " انه هو اللي صح و كل اللي حواليه غلط

يبقى اساس اعتراضه مش مهني و محايد , و لكن اساس اعتراضه ايدولوجي

ساعتها من حق اللي حواليه انهم يظنوا بيه انه يا إما اخواني خاين او يساري أناركي

العيب مش في اللي حواليه اللي شرحوله بتجرد و حيادية بدل المرة مرات على نقاط معارضته و بينوا له انه غلط مرات اكتر
العيب فيه هو اللي مستشعر استقبال المنطق عنده مؤدلج و بالتالي مافيش فايدة للنقاش , و اسهل رد عليه هيكون انت اخواني او خاين

نشرح نقطة مستويات الاسعار

العاصمة من مرحلتها الاولى شقق سكنية بمستويات اسعار مختلفة
من فاخر لممتاز لاقتصادي

خليهايا سيدي كلها مستوى واحد و غالبية الشعب مش هيقدر يسكن فيها
طب و ايه المشكلة في ده مش فاهم ؟ هو الشعب كله لازم يسكن في العاصمة الادارية ؟
عاصمة بتتعمل من لاشيء لـ شيء
من صحرا لحضارة
و ببلاش !! ايه اللي يمنع ؟
عشان غالبية الشعب مش هيسكن فيها
ماهو غالبية الشعب مش عايش في القاهرة و غالبية الشعب مايقدرش يعيش اصلا في الاحياء الفاخرة في مدن مصر كلها

لكن زي ما العاصمة الادارية هتعمل خلخلة لزحام القاهرة , هتعمل كمان خلخلة في سوق العقار في القاهرة نفسها و هتلاقي الاسعار فيها نزلت لان فيه اللي عايز يبيع عشان ينقل للعاصمة
و بمعادلة بسيطة جدا العرض لما يزيد السعر هيقل و اللي ماكانش قادر بسبة معينه انه يسكن في حي راقي في القاهرة , هيقدر

التعديل الأخير:
للامانة مصر الاستثمار بشي واحد
الشقق المفروشه فقط .. اغلب روادها من الكويت والسعودية

الي معاه مبلغ محترم يشتري شقق وياجرها مفروشه

و الفكرة ببساطة ..

و ليه قصر رئاسي جديد ؟

مع احترامي لكلامك كلامك فيه نقاط غير منطقيه وتبريراتها ضعيفه ومش ماخوذه من واجهه سياسيه واقتصاديه بحته مجرد حاطط اساله وبترد فيها على نفك على انها شاعه ده اسلوب الدكتور مصطفى محمود عشان يقنعك بس اصلا الموضوعين مختلفين ... انا لحد دلوقتي مش لاقي اي فرق بين المتشددين للاخوان والمتشددين لسيساويه كلهم عقليه وحده بيدورو على مصلحهم وعلى تدعيم من يحبونه باي شي بعيد عن المنطق والعقل .. انته فكرتني بواحد صحبي سيساوي لما دخلنا في نقاش حساس راح جبلي شوية ادله من جريدة الاهرام .......... ربنا يهديمك وتعيدو حسابتكم محدش قال ان العاصمه مش حاجه حلوه بس بالشكل الصح وفي وقت مناسب في اولويات اهم بكتير ... وعلى راسها التعليم والصحه ... نهضة الامم بتبدا من هنا كل الدنيا عارفه كده واحنا متشقلبين على دمغنا .

محدش قال ان العاصمه مش حاجه حلوه بس بالشكل الصح وفي وقت مناسب في اولويات اهم بكتير ... وعلى راسها التعليم والصحه ... نهضة الامم بتبدا من هنا كل الدنيا عارفه كده واحنا متشقلبين على دمغنا .

هو انت ليه محسسنا أن البلد كلها واقفة و مفيش فيها أي تقدم غير ف العاصمة الجديدة ..!!

الصحة و التعليم و البحث العلمي اتعملهم ميزانيات اكبر من قبل كدة و في حركة بتحصل فيهم علي التوازي مع الطفرة الاقتصادية ،انت بتردد شعارات بردوا و جمل "قديمة" اتعودت تسمعها كتير زمان ..

صاحبك يمكن مش قادر يجمع في ذهنه ارقام او مش متذكر تفاصيل فحب يجيبلك بالورقة و القلم من الاهرام ،اللي هي تعتبر الصحيفة الرسمية الأبرز في مصر و مصادرها و أحصائياتها غالبا و بنسبة أكيدة بتكون عن الدولة .. مش عاجبك الاهرام دور عالمعلومة بنفسك إن كنت صادق و بتدور علي حقيقة ..

انما تبقي قاعد و حاطط رجل علي رجل و مطلوب الناس كلها تعرض عليك مصادر و تقارير و اخبار رسمية و انت تنقي اللي يعجبك فيها و اللي مايعجبكش تنتقده او تنتقد المصدر بتاعه أو يبقي همك الاول و الاخير تكذيبه بدون حتي اي دليل ده تتسمي سلبية أو عقلية موجهه لهدف واحد بس و مش مستعده تستوعب اي شي يخالف رايها ،عقلية تعتقد أنها "مركز الكون" ..

مع احترامي لكلامك كلامك فيه نطاق غير منطقيهخ وتبريراتها ضعيفه ومش ماخوذه من واجهه سياسيه واقتصاديه بحته .. انا لحد دلوقتي مش لاقي اي فرق بين المتشددين للاخوان والمتشددين لسيساويه كلهم عقليه وحده بيدورو على مصلحهم وعلى تدعيم من يحبونه باي شي بعيد عن المنطق والعقل .. انته فكرتني بواحد صحبي سيساوي لما دخلنا في نقاش حساس راح جبلي شوية ادله من جريدة الاهرام .......... ربنا يهديمك وتعيدو حسابتكم محدش قال ان العاصمه مش حاجه حلوه بس بالشكل الصح وفي وقت مناسب في اولويات اهم بكتير ... وعلى راسها التعليم والصحه ... نهضة الامم بتبدا من هنا كل الدنيا عارفه كده واحنا متشقلبين على دمغنا

اتهمتني " حسب مصطلحاتك "
ان كلامي مش منطقي
و تبريراتي ضعيفة
و مش مأخوذة من واجهة سياسية او اقتصادية بحتة

ممكن تناقش منطقي بعرض منطقك ؟
و تناقش تبريراتي بطرح تبريراتك؟
و تناقش كلامي اللي مش مأخوذ من جهة سياسية و اقتصادية بعرض الكلام اللي مأخوذ من الجهات السياسية الاقتصادية البحته زي ما بتقول؟

للاسف
مداخلتك عبارة عن اتهام مرسل
خالي من اي رأي أو تفنيد او طرح مقابل

اللهم امين , و اياك
لكن ممكن اعرف امتى الوقت المناسب لإنشاء عاصمة بيتخطط لتنفيذها من عقود ؟
طيب بلاش دي , ممكن تقولي ليه ما ابنيش مدينة جديدة طالما انا مش هتكلف حاجة من الموازنة و في نفس الوقت هشغل ربع مليون عامل و فني و مهندس ؟

معاك ان التعليم عايز كتير اوي , لكن الصرف على التعليم مابيجيش بنظام تعظيم الأصول زي بناء المدن , و الصرف عليه لازم هيكون من الموازنة
رغم كدة الدنيا مش واقفة , فيه تطوير , اه بطيئ بس فيه تطوير و نظم تعليم جديدة نزلت على مستوى الثانوي العام و تابلت بيتوزع ده غير نظام الجدارات على مستوى التعليم الفني

معاك ان الصحة محتاجة كتير , لكن برضو الصرف عليها هيكون من الميزانية , و رغم كدة فيه مبادرات 100مليون صحة و انهاء قوائم الانتظار للعمليات الجراحية , و نظام التأمين الصحي الشامل اللي اتطبق في بورسعيد و هيتطبق خلال شهور في تلات محافظات تالية

معادلة بسيطة " هنلغي منها فوائد العاصمة الادارية الجديدة خالص "و عايزك تجاوبني عليها
أبني عاصمة مش هتكلفني مليم و انا ماعنديش اطور في الصحة و التعليم
ولا ما ابنيش عاصمة خالص و برضو هيفضل ماعنديش اطور في الصحة و التعليم ؟

تختار ايه ؟

التعديل الأخير:
عودة
أعلى