من مذكرات المشير أحمد أسماعيل وزير الدفاع المصري بحرب أكتوبر

أصحاب القلوب المريضة أي احد يختلف معهم برائي وصفوة بالاخواني

شفاكم الله وعافانا مما ابتلاكم

سلام

ورأي المشير الجمسي الذي أراه محايد في الخلاف بين الشاذلي والسادات مشاهدة المرفق 207328
فعلاً أحسن رأى
وفعلاً السادات غلطان انو قال انو منهار (دة لو دة من وجهه نظرة ومش بيقول كدة وخلاص)
بس ميقومش الشاذلى عشان ينتقم من السادات ومن أحمد اسماعيل ينزل كتاب معفن ميكتبش فية غير فشل التانيين وانو لو كان القائد عشان دمر اسرائيل وسيطر على فلسطين ونص قارة أسيا عشان خناقة بينو وبين احمد اسماعيل من عشرات السنين !

من مذكرات الفريق الجمسي عن الدعم الاميركي المطلق وكيف اننا كنا نحارب اميركا وليس اسرائيل

من مذكرات المشير الجمسي عن الثغرة وكيف أنها لم تحقق أهدافها وأنها تحولت لعبء علي أسرائيل وقواتها المحاصرة بداخلها أصبحت رهينة لقواتنا وعرضة للاستنزاف المستمر
Untitled 1.jpg

من مذكرات المشير الجمسي ايضا ان مصر حققت هدفها الاستراتيجي من الحرب وهوا الحاق اكبر قدر من الخسائر بالعدو واقناعه بفداحة الثمن الذي سيدفعه لمواصله احتلال ارضنا بينما اسرائيل فشلت في هدفها الاستراتيجي وهوا افشال الهجوم المصري ورد القوات المصرية وهوا مالم يحدث

المذكرات دي رد علي الجهلة والكارهين اللي بيدعو ان مصر هزمت ولم تحقق هدفها من الحرب
وبوضوح تام هدف مصر الاستراتيجي من الحرب تم تحقيقه بشهاده المشير الجمسي وانتصرت علي عدو متفوق تسليحيا ومدعوم دعم مباشر من اقوي قوة عظمي علي الارض

طبعا الادلة كثيرة ولكن المدلسين أكثر
وللاسف اعضاء كتير بتحاول توضح وبالادلة كذب هؤلاء المدلسين ولكن لا يترك لهم المجال والحجج كتير
بالمناسبه مفتقدين العضو محمد789456123 محمد789456123
وهوا منن اكثر الاعضاء نشاطا لفضح زيف هؤلاء المدلسين
ممكن نعرف هوا محظور ليه

مصر بكل اختصار باكتوبر و حربها كسبت سياسيا و خسرت عسكريا ..

هذا لا ينفي مقولة كسب الحرب لأنه فعليا ما بعد اكتوبر ليس كما قبله .

مصر بكل اختصار باكتوبر و حربها كسبت سياسيا و خسرت عسكريا ..

هذا لا ينفي مقولة كسب الحرب لأنه فعليا ما بعد اكتوبر ليس كما قبله .
مع كامل الاحترام لرأيك أخي الفاضل أختلف معك مصر كسبت الحرب عسكريا وسياسيا
سياسيا ان حرب أكتوبر حققت الهدف وهوا تمهيد الطريق لحل سياسي لم يكن ليتوفر لولا ضغط عسكري قوي
عسكريا انه تم تحقيق الهدف الاساسي في قرار الحرب وهوا الحاق اكبر قدر من الخسائر بالعدو حسب امكانيات القوات المسلحة
وايضا كل تحركات اسرائيل طوال الحرب سواء من هجمات مضادة لم تؤدي الغرض منها وهوا دفع الجيش المصري الي التخلي عن الاراضي التي حررها كما ان الثغرة تم محاصرتها وكانت علي وشك التصفية لولا تدخل أمريكا لمنع ذلك

مع كامل الاحترام لرأيك أخي الفاضل أختلف معك مصر كسبت الحرب عسكريا وسياسيا
سياسيا ان حرب أكتوبر حققت الهدف وهوا تمهيد الطريق لحل سياسي لم يكن ليتوفر لولا ضغط عسكري قوي
عسكريا انه تم تحقيق الهدف الاساسي في قرار الحرب وهوا الحاق اكبر قدر من الخسائر بالعدو حسب امكانيات القوات المسلحة
وايضا كل تحركات اسرائيل طوال الحرب سواء من هجمات مضادة لم تؤدي الغرض منها وهوا دفع الجيش المصري الي التخلي عن الاراضي التي حررها كما ان الثغرة تم محاصرتها وكانت علي وشك التصفية لولا تدخل أمريكا لمنع ذلك

رآيك و يحترم اخي ..

الكفة العسكرية اختلفت ما بين تفوق مصري قوي الى تفوق اسرآئيلي قبل الثغرة و ما حدث بعد الثغرة هو ان السادات يعتبر قامة كبيرة جداً
على منافسيه بذلك الوقت ..

حتى مع اراء الوزراء و طريقة معاملة الثغرة و من دخل فيها السادات حولها لصالح مصر سياسياً في مرحلة الجمود ..

يوجد مواضيع كثير بحثت هالحرب بالمنتدى من قبل اعضاء مصريين مخضرمين اثبتت ان قرار السادات كان الافضل .

الشاذلي شئ مقدس عند الاخوان لو اتكلمت معاهم لا يتم ذكر احد سوي الشاذلي وكأنه فقط هو من حارب وفي نفس الوقت تلاقيهم اكثر من يشكك في نتيجة الحرب
زي السيسي كده

انا كنت في مرة بتكلم مع حد قريبي متعاطف مع الاخوان ايام ما السيسي مسك وزارة الدفاع... وقلتله هيديكم على قفاكم وهو قال لأ... دا راجل تقي وهو اللي هيصلح حال الجيش (بس بعد الاطاحة بمرسي تقريبا كان قصده على اصلاح الجيش حاجة تانية)???
نفس الكلام بالنسبة للشاذلي... والله لو شاف اللي عملوه وعرفوا موقفه منهم ليتهموه بالعمالة كما فعلوا بالسيسي

في نقطة مهمة انا استنتجتها في الموضوع دا يا جماعة وحابب اشاركها معاكم:

كل دولة كان لها اهدافها في الحرب دي وكذلك الاشخاص. امريكا مثلا شافت ان انهاء الحرب والوصول لتسوية برعايتها هدف مهم عشان تضم مصر لها كحليف او على الاقل كصديق بعيدا عن السوفييت.

اسرائيل كانت بتتوسع وحققت اهداف مهمة قبل اكتوبر.

مصر كانت الامور فيها تسير بضبابية شوية... بمعنى ان كان فيه شحن معنوي للجميع للحرب وتم توفير كل الطاقات لانجاح الخطط... والشاذلي ما مسكش رئاسة الاركان من فراغ ولكن لكفائته... الكل اعترض على قرارات السادات في تطوير الهجوم زي ما قال الشاذلي وانا هنا بتكلم عن قادة الجيشين التاني والتالت الميدانيين والشاذلي نفسه اوضح بالمثال اللي كان هيحصل لما تقدم كتيبة مدرعة على ما اتذكر بدون غطاء جوي وتم تدميرها... والشاذلي من وجهة نظره ان الخطة الموضوعة كانت كفيلة بكسر اسرائيل لأنها ببساطة تعتمد على الاستمرار في الاحتكاك المباشر مع العدو وانهاك اقتصاده اللي بيعتمد على السكان القليلين اللي معظمهم ساعتها عالجبهة.

من ناحية تانية السادات قال ان في اجتماعاته مع السوفييت انهم مش هيعملوا اكتر من المساعدة في استرداد الارض ولكن اي شئ آخر زي ان اسرائيل تتكسر والكلام دا شئ مرفوض.... وانا اشك انه قال الكلام دا لقادته بعد كده وشاركهم بالتكتيك الحقيقي اللي عاوز يمشي بيه.... ومن هنا نشأ الاختلاف... جهة شايفة اننا لازم نمرمغ بانوفهم تراب سيناء قبل قذفهم في المياه المحيطة بها وجهة او شخص شايف ان في زي سقف زجاجي سنرتطم به كأمة لو كمل السيناريو الاول... وممكن الاهداف والتحديات دي بقت واضحة اكتر لما نتائج الحرب بدأت تظهر عالارض.

الناس كلها اتصدمت لما عرفوا ان فيه سلام مع اسرائيل والدول العربية كلها قاطعت مصر عشان كدة ودا كان دليل تاني ان الشركاء ماكانوش عارفين الاستراتيجية اللي السادات كان ماشي بيها...

وعالعموم المواضيع دي شائعة في مصر تلاقي في سعي معين لهدف مجهول والناس تتفاجئ بحاجة مش مستعدة ليها... وكل ما فب الموضوع اننا محتاجين نتشارك في عملية اتخاذ القرار او نعرف ان في قرار معين اتاخد

زي السيسي كده

انا كنت في مرة بتكلم مع حد قريبي متعاطف مع الاخوان ايام ما السيسي مسك وزارة الدفاع... وقلتله هيديكم على قفاكم وهو قال لأ... دا راجل تقي وهو اللي هيصلح حال الجيش (بس بعد الاطاحة بمرسي تقريبا كان قصده على اصلاح الجيش حاجة تانية)???
نفس الكلام بالنسبة للشاذلي... والله لو شاف اللي عملوه وعرفوا موقفه منهم ليتهموه بالعمالة كما فعلوا بالسيسي
ههههههه والله فاكر اكنو امبارح اما كان الاخوان قاعدين يقولو دة وزير دفاع بنكهة الثورة وراجل دقنو قد كدة وحافظ القرأن ومراتو محجبة وولادة حافظين القرأن
اول ما اداهم على قفاهم قلب صهيونى بالنسبالهم ههههه

من مذكرات الفريق الجمسي عن الدعم الاميركي المطلق وكيف اننا كنا نحارب اميركا وليس اسرائيلمشاهدة المرفق 207332مشاهدة المرفق 207333
مصر لو كانت اكملت الحرب بدون اتفاقية السلام
كان زمننا بقينا الولاية ال54 لاميركا
ومحدش كان انقذنا غير السوڤيت وقتها
حتي السوڤيت كان ممكن يتخلو عننا

مصر لو كانت اكملت الحرب بدون اتفاقية السلام
كان زمننا بقينا الولاية ال54 لاميركا
ومحدش كان انقذنا غير السوڤيت وقتها
حتي السوڤيت كان ممكن يتخلو عننا
السوفييت لو كانت أمريكا اتبرعت لهم بتنازل فى اى من اتفاقيات الصواريخ طويلة ومتوسطة المدى كانت اتنازلت عننا فى ثانية
السلام أحسن حل فعلاً بعد تحقيق الهدف وهو تكبيد العدو اكبر كم من الخسائر
حتى الثغرة لما دخلها معرفش يدخل علسويس والقاهرة واتكبد خسائر هناك كمان ومعرفش يستخدمها كضغط عشان يحتفظ بأى جزأ من سيناء

الثغرة ممكن كانت تكون خطا بس اتلم لان لو ماتلمش اسرائيل ماكنتش هتسيبو .. اسرائيل عمرها مابتفرط فى اى فرصة مهما كانت صغرها .. دا بعد مافشلو يحققو اى حاجة من ورا الثغرة استغلوها اعلاميا .. واحب اقول حاجة لو اسرائيل كانت تقدر تروح القاهرة زى مابيقولو كانو راحو .. مبيفوتوش اى فرصة .. حاولو يحتلو السويس الغير ماهولة بالسكان وقتها وفشلو وكذلك الاسماعيلية فما بالك بالقاهرة ..

ولو اسرائيل كانت كسبت ماكنتش سابت سينا .. اللى كسبو اضعاف مساحهتهم بيها و اقامو فيها المستوطنات على طول وفيها موارد و ساحل و عمق استراتيجى فا تقولى سابو كل دا جدعنة ؟؟ لا :)

السوفييت عايزين مصلحتهم .. ودة دور القوى العظمى و توازن القوى .. اخبطهم فى بعض وخلاص وسيب الباقى عليهم .. بس وقت الجد السوفييت معتقدش يخشو حرب مباشرة مع امريكا عشان مصر . الصراحة مش شايف الموضوع يستاهل ليهم .. ده اما امريكا صعدت على تنوية روسيا بارسال قوات و فتحت الترسانة النووية روسيا جابت ورا .. بس ال 2 اشتغلو حرب بالوكالة عن طريق جسور جوية (1)

فا من الاخر مصر كسبانة تالت ومتلت برغم اى خطا .. دى المضايق اللى مصر كانت عايزة تعمل تعميق هجوم عشان توصلها موجودة فى المنطقة ا فى المعاهدة .. يعنى لو الحرب قامت فى اى وقت مصر هتكون متقدمة بخطوة عن اللى كانت علية قبل وقف اطلاق النار .. بعد تحول الثغرة لمصيدة .. كانت ممكن مصر تطلع باتفاقية احسن وقتها بس اسرائيل هى الفائز السياسى الاول من المعاهدة وخروج مصر من السباق بس دى كانت فرصة لمصر لتقوية نفسها

امريكا امدت اسرائيل بمعونات عسكرية غير مشروطة لان اسرائيل كانت مفعلة الخطة شمشون (اسلحة نووية) واللى مصر كانت جاهزة للرد بس اسرائيل ماكنتش عارفة الا يوم 22 اكتوبر (2)(3)

مصادر
1-
2- كتاب The Samson Option: Israel's Nuclear Arsenal and American Foreign Policy, Random House صفحة 225 فصل 7
3-

التعديل الأخير:
عودة
أعلى