هجوم علي كمين في بئر العبد

انت كدا بتهجرهم مش بتوطنهم فب سيناء
ثانيا انت محسسني ان الارهابيين دول دبان مش بني ءامين
ايش عرفك ان الارهابيين ميتنقلوش معاهم في باقي المحافظات؟؟
اولا انا قلت فتره معينه مش ع طول ليكن اسبوع شهر
وفنفس الوقت يتعمل معهم تحريات وتحقيقات مكثفه حتي لو كان ضمنهم ارهابيين اذا لم يتم كشفهم سيكون عند الدوله معلومات اكثر
اخيرا انا قلت ان ده حل صعب او مستحيل لكن اللي جه ف بالي
تخيل ان عدد الارهابيين مثلا الف او اتنين مش متاكد من اعدادهم طبعا لكن مثال بيعملوا كل فتره عمليات ف سيناء اللي عدد سكانها 250 الف وصحراء اذا انتقلوا للقاهره او الاسكندريه ستكون اصعب بكثير
بالاخير لو عندك حل اتفضل بيه

اولا انا قلت فتره معينه مش ع طول ليكن اسبوع شهر
وفنفس الوقت يتعمل معهم تحريات وتحقيقات مكثفه حتي لو كان ضمنهم ارهابيين اذا لم يتم كشفهم سيكون عند الدوله معلومات اكثر
اخيرا انا قلت ان ده حل صعب او مستحيل لكن اللي جه ف بالي
تخيل ان عدد الارهابيين مثلا الف او اتنين مش متاكد من اعدادهم طبعا لكن مثال بيعملوا كل فتره عمليات ف سيناء اللي عدد سكانها 250 الف وصحراء اذا انتقلوا للقاهره او الاسكندريه ستكون اصعب بكثير
بالاخير لو عندك حل اتفضل بيه
غلق الحدود بالكامل من جميع الجهات والجيش ينزل بتقله كله وخاصة في مدن الحدود
والاهم من ده كله اغلاق البحر
لان الامدادات بتمون فالغالب. فالبحر

الكلام ده معناه خسائر ف المدنييــن ,و الجيش اخر حاجه يفكر فيها هـى ان المدنيين يسقطوا في اي معارك متبادلة

م انا قصدي كده حكايه كماين ده مينفعش لانك بتحارب ناس قاعده ف عشش ووسط احياء سكنيه
الموضوع مش صعب للدرجه خاصه ان مش كل سيناء خربانه في مناطق امنه ان لي قريبي ف مصر بيدرس ف جامعه خاصه ف شمال سيناء وبيقولي الدنيا مش للدرجه

+ ان الخبر ده مش لاقي له كلام ف الصحف ممكن يكون مش حقيقي

فكرة الحواجز او كما تسمى في مصر الكمائن
عبارة عن أهداف ثابتة سهلة الرصد و الضرب و هي بالأساس لا تكون محمية لأنها مؤقته و حرام تطبيقها إلى الآن

المفروض هذا الشيء تكون مصر تعلمته من مشاهدتها لحروب المدن في سوريا و العراق
ما رائيك اخي لو يتم عمل سور من الأسلاك على الكمائن هل سيكون مفيد لاعاقة المهاجمين ام لا

ما رائيك اخي لو يتم عمل سور من الأسلاك على الكمائن هل سيكون مفيد لاعاقة المهاجمين ام لا

لا أظن أخي في العادة داعش اسلوبها في الهجمات عبارة عن أعداد قليلة مجموعة من 5 إلى 10 أفراد تسهل حركتهم و يتحركون بسرعة يقومون بالضرب بسرعة ثم الاختفاء
بعض الهجمات لا تتعدى الدقائق المعدودة

الكمائن الثابته و المفتوحة مصيبة خاصة أنها سهل رصدها و دراستها قبل ضربها

داعش تمتلك خبرات عسكرية مهولة و ليسوا هواة وخاصة المخططين العسكريين لهم
وهناك كثير منهم أصلا خدموا في جيوش عربية و يعرفون عقلية الضباط العرب و التكتيكات التي أكل عليها الدهر و شرب
يجب اعطاءهم حجمهم الحقيقي و عدم التهاون

لا حول ولا قوة الا بالله !

المفروض قيادة سيناء تحال للمحاكمة العسكرية فورا !

ذنب كل شهيد في رقابهم !

هذا استهتار وقلة وعي ومعرفة !

الشيء الاخر يقال عدد المهاجمين ٤ !!

٤ يقتلوا ١٩ ؟!!!!

والمصيبة طلعوا الإرهابيين سالمين ؟!!!!

حزن وقهر بنفس الوقت

ما تقول غير الله يرحمهم

ولازم حساب عسير للقادة المسؤولين

برأيي
قواعد عسكرية مصغرة بأعداد جنود قليلة تكون ثابته و محمية بشكل قوي بدل الحواجز أو الكمائن المفتوحة

و كل قاعدة تكون تعمل في نطاق معين مع أجهزة مراقبة تكون موصولة بقيادة مركزية موحدة

صحيح أنها مكلفة لو طبقتها على مساحة سيناء الضخمة و لكنها ستؤمن حماية أفضل بكثير من أي كمين و حاجز مفتوح في الهواء الطلق

وستجعل أي فكرة هجوم عليها أشبه بعملية مستحيلة

الأفكار كثيرة المهم أن تبتعد النمطية التي تعودنا عليها في جيوشنا العربية

حرب العصابات تلعب على هذا الأمر .. إما أن تتمركز في تجمعات قوية فيصولون و يجلون في المناطق التي لا تتواجد أنت بها

أو أن تنشر جنودك في مجموعات صغيرة متناثرة على مساحة واسعة فيقومون باستنزافها عبر تحقيق أفضلية عليها في القوات و النيران

حرب العصابات شي وسخ لا يمكن انهائه إلا عن طريق فصلهم عن الحاضنه الشعبية أو القضاء عليهم بمكون آخر محلي أو قصف مساحي يحرق الاخضر و اليابس فتقتل الارهابيين وقاعدتهم الشعبية

حرب العصابات تلعب على هذا الأمر .. إما أن تتمركز في تجمعات قوية فيصولون و يجلون في المناطق التي لا تتواجد أنت بها

أو أن تنشر جنودك في مجموعات صغيرة متناثرة على مساحة واسعة فيقومون باستنزافها عبر تحقيق أفضلية عليها في القوات و النيران

حرب العصابات شي وسخ لا يمكن انهائه إلا عن طريق فصلهم عن الحاضنه الشعبية أو القضاء عليهم بمكون آخر محلي أو قصف مساحي يحرق الاخضر و اليابس فتقتل الارهابيين وقاعدتهم الشعبية

حرق الأخضر و اليابس و ضرب الحاضنة الشعبية (المدنيين) سيزيد الطين بلة
ومن لم يكن مع داعش سيصبح معهم بل و يتشدد أكثر منهم بحكم الأمر الواقع
فبدل أن تكون تحارب بضع مئات ستجد نفسك أمام آلاف

الموضوع صعب جدا بصراحة و يحتاج أفكار من خارج الصندوق للتعامل معه

اتفق معك بقضية مكون آخر يضعفهم
لا أحد استطاع ضرب القاعدة و إضعافها أكثر من داعش

و ربما لن تنتهي داعش إلا بظهور جماعة جديدة تقضي عليها و تستأصلها

لماذا لا يتم انشاء قوه عسكريه قويه ومسلحه جيدا ف كل حي او منطقه

مفيش مشكله ف مصر سواء تسليحي او عددي يمنع ذلك
وبالنسبه للكمائن يتم تحصينها وزياده اعدادها بالقرب من بعض مثلا كمين 1 و كمين 2 يكون كمين 3 مخصص للدعم لهم وهكذا حكايه ان الكمين ينضرب وتستني اما يجيلك تعزيزات من القاعده تكون المهاجمين هربوا وكلوا وناموا كمان
مع تغليظ العقوبات اي شخص يعرف ارهابي او يدعمه سواء ماليا او تسليحيا او معلوماتيا يتم اعدامه والاتفاق مع شيوخ القبائل ودعمهم تسليحيا اسلحه خفيفه القصد وانشاء قنوات اتصال بينهم وبين الجيش
مش معقوله مجموعه ارهابيين لو عددهم مثلا 2000 اديلنا 5 سنين ومش بيخلصوا
لا اعتقد مطلقا ان الجيش له يد ف استمرارهم زي م بيقولوا الاخوان وغيرهم لانهم باستمرارهم بيسيئوا للجيش اكتر من نفعهم
انتقاد الشيء ليس خطا بل واجب

رحمهم الله

الى رب كريم وراحة من هم الدنيا وضمان الاخرة

حرق الأخضر و اليابس و ضرب الحاضنة الشعبية (المدنيين) سيزيد الطين بلة
ومن لم يكن مع داعش سيصبح معهم بل و يتشدد أكثر منهم بحكم الأمر الواقع
فبدل أن تكون تحارب بضع مئات ستجد نفسك أمام آلاف

الموضوع صعب جدا بصراحة و يحتاج أفكار من خارج الصندوق للتعامل معه

اتفق معك بقضية مكون آخر يضعفهم
لا أحد استطاع ضرب القاعدة و إضعافها أكثر من داعش

و ربما لن تنتهي داعش إلا بظهور جماعة جديدة تقضي عليها و تستأصلها

أنا لم أدع إلى حرق الأخضر و اليابس و إنما أتكلم عن طرق مكافحتهم

عودة