الرئيس التركي رجب طيب أردوغان بيغامر بمستقبل تركيا

إنضم
7 يونيو 2019
المشاركات
6,721
التفاعل
15,329 40 0
الدولة
Egypt
الرئيس التركي رجب طيب أردوغان لسه بيغامر بمستقبل تركيا وشعبها بقرارات سلبية بتاخد الاقتصاد التركي للهاوية وبتأثر في علاقاته مع دول كتير وكيانات أكبر منه ودا شوفناه في كذا قرار وكذا موقف آخرهم قراره باستمرار التنقيب عن الغاز قبالة قبرص شرق البحر المتوسط فكان رد الفعل من الاتحاد الأوروبي بفرض عقوبات جديدة على تركيا.
كالعادة هنفهم الحكاية بشكل أبسط ومفصل من خلال الأخبار والتصريحات وكمان هنرصد بعض القرارات الخاطئة وانعكاساتها على تركيا واقتصادها..
- بالأمس فرض الاتحاد الأوروبي عقوبات على النظام التركي بسبب استمراره في عمليات التنقيب عن الغاز قبالة قبرص لأنه حذر مرارا وتكرارا من عمليات التنقيب.
- قرار وعقوبات الاتحاد الأوروبي شمل:
* تعليق المفاوضات حول اتفاق النقل الجوي الشامل مع تركيا ووقف اجتماعات مجلس الشراكة والاجتماعات رفيعة المستوى مع تركيا في الوقت الحالي.
* موافقة الاتحاد الأوروبي على اقتراح المفوضية بتخفيض مساعدات تركيا قبل الانضمام لعام 2020
* اقتطاع 145.8 مليون دولار من مبالغ تابعة لصناديق أوروبية من المفترض أن تعطى لتركيا خلال العام 2020
* دعا الاتحاد الأوروبي بنك الاستثمار الأوروبي لمراجعة أنشطة الإقراض في تركيا.
* الاتحاد الاوروبي أكد التأثير السلبي الخطير للأعمال غير القانونية لأردوغان على العلاقات بين تركيا والاتحاد الأوروبي
* دعا الاتحاد الأوروبي تركيا للامتناع عن التنقيب واحترام سيادة قبرص وحقوقها السيادية وفقا للقانون الدولي.
- النظام التركي رد على العقوبات الأوروبية وأكد إنه مكمل نشاط التنقيب وإن قرارات الاتحاد الأوروبي مش هتأثر عليه، وقال إن قرارات الاتحاد مركزتش على حقوق القبارصة الأتراك وإنهم كتركيا بيجيبوا حقهم في في الموارد الطبيعية لجزيرة قبرص!
- جمهورية قبرص العضو في الاتحاد الأوروبي مش بتمارس سلطتها سوى على القسم الجنوبي من الجزيرة، والنظام التركي بيسيطر ومستولي على القسم الشمالي ودا مساحته تلت الجزيرة، وأعلنت فيه "جمهورية شمال قبرص التركية" غير المعترف بها دوليا.
- تركيا دلوقتي بتعيش أسوء فتراتها الاقتصادية مش بس لقرارات الاتحاد الأوروبي لا كمان عشان خلال وقت قصير ممكن يبقى في عقوبات إضافية قوية وأكثر حدة من أمريكا على النظام التركي بسبب إنه اشترى خلاص صفقة الصواريخ الروسية الـ إس 400، ودا معناه معاناة جديدة قوية للاقتصاد التركي، اللي أصلا بيعاني من أزمات داخلية كبيرة
- موقع أويل برايس الاقتصادي حذر أردوغان وقال إن عقوبات أمريكا المرة دي هتكون صارمة وهتشمل استبعاد تركيا من برنامج تطوير مقاتلات الشبح الأمريكية F 35 وحظر الشركات الدفاعية التركية من العمل داخل أمريكا، والاتحاد الأوروبي كمان مش هيسكت لأنه فيه تهديد كمان لأمنه خاصة إن تركيا هتنشر المنطومة الدفاعية الروسية على حدودها مع سوريا وفي محيط العاصمة أنقرة.
- التوقعات دلوقتي رايحة لاتجاه كمان إن أمريكا ترفع حظر التسليح عن قبرص واللي فرضته عليها من فترة طويلة وتعاون قبرص واليونان مع إسرائيل هيمثل تعاون ثلاثي وشراكة لمواجهة محتملة مع تركيا .
- أوروبا وأمريكا والعالم كله بقى على إطلاع بمطامع أردوغان للمشاركة في اكتشافات غاز المتوسط، والسيطرة على قبرص بشكل كامل، أردوغان عمل قاعدة عسكرية تركية في شمال قبرص كمقدمة لعزو جنوبها وأحكم سيطرته على الإقليم بنشر دبابات فيه بالإضافة لقوات عسكرية ومركبات قتالية ولواء مدرع وقوات خاصة.
- مطامع أردوغان دفعته للتفكير والتخطيط في السيطرة على قبرص والدخول في خريطة توزيع الغاز والتنقيب خاصة إن احتياطات المنطقة دي تقدر ب200 تريليون قدم مكعب فبالتالي هيقدر أردوغان يسد عجز بلاده من الغاز ويسدد فاتورة استيراد 90% من احتياجات تركيا.
- أردوغان بيأوي في بلاده عناصر وتنظيمات إرهابية مطلوبة دولية عشان يحاول يغذي بيها زعزعة الاستقرار في دول المنطقة ويقدر ساعتها يمارس سطوته على قبرص بهدوء كمخطط ليه، لكن أول حاجة بيصطدم بيها هي العقوبات الأوروبية والأمريكية.



 
استخدام العامية
تجاهل العناوين المفتوحه حول ذات الأمر

 
عودة
أعلى