شركة CAAA الصينية تشتكي من زبون افريقي يشغل درونات CH-4

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
رداءة الطعام او نوعيات محددة
نوع وقود اقل من المستوي
ضعف او عدم وجود انترنت بالصحراء و بالقرب من وجود مناكق عسكرية دا غير التشويش
ارفق كلامك بمصادر اذا سمحت

حتما ليست مصر
الطيارين المصريين حلقوا بالرافال في وقت قياسي بدون وجود فنيين بمصر
اطقم الغواصات المصرية استلمت وشغلت التايب 209 في وقت قياسي بدون وجود فنيين بمصر
اطقم البحرية المصرية شغلت الميسترال بدون وجود فنيين في مصر
اطقم الدفاع الجوي المصري شغلت ال بوك والتور والاس 300بدون وجود فنيين في مصر

فهل سنحتاج اطقم صينية لتساعدنا في استخدام درون ؟

مصر لا تحتاج لفنيين اجانب ليشغلوا لها اسلحتها
مصر كانت ولازالت تخرج افضل فنيين في المجال المدني والعسكري

اي سلاح قبل انضمامه
يتم ارسال دورات من الضباط المصريين لاخذ تدريب من مصنعيه قبل استلامه اصلا
مع بالغ الاحترام بتبقي فيه صيانة للاسلحة و جلب خبراء لتعميق الاستفادة في استخدام السلاح

رداءة الطعام او نوعيات محددة
نوع وقود اقل من المستوي
ضعف او عدم وجود انترنت بالصحراء و بالقرب من وجود مناكق عسكرية دا غير التشويش

كلامـك مش منطقــى ..

الطعـام .. اكتر الأفرع اللى بيتقدملـها طعام مميـز جدا فى مصر و ربما اغلب دول العالـم هي القوات الجوية و البحرية و القوات الخاصة البرية و هذا لا يمنع تقديم اطعمة محترمة لمن هو اقل لأن حاليـا الجيش بيرتقى فى النقطة دي .
زائد ان الخبر لم يتحدث عن "رداءة" طعـام ..بل تحدث عن تقديم نوع واحد فقـط من الأطعمة "الفراخ" ..

الوقـود .. مصر تختلـف عن غيرها من دول المنطقـة و ربما دول العالـم بأنها تشغل عدد ضخم جدا من المقاتلات و الدرونز المختلفة تماما عن بعضها الشرقى و الغربى و تتعامل بسلاسة جدا معهم و لم نرى مشكلة سابقة بخصوص الوقود و لو عندك امثـلة ياريت تضيفها زي ماقال الأخ ..

الإنترنت انا مش شايفه مشكلة حيوية يعنى خصوصا فى المناطق العسكرية و مش مطلوب للقوات او غيرهم الحصول على اذن 24 ساعة بإستخدام الأنترنت .. دي مسألة استخبارية و منطقية و الا هانشووف كل عسكرى معاه فون بيصور و ينشر و يعمل اللى هو عايزه .. و مش هاتبقى منطقة عسكرية بعد كدة .. هاتبقى كافية ف وسط البلد .

الدولتين الإفريقيتين التي تشغلان الدرون هما مصر و الجزائر

مصر فيها لحم خنزير مزارع للخنازير ومجازر مخصصة لذبح الخنازير التي تورد للفنادق وللاخوة الاقباط اي استبعد مصر الخبراء الاجانب عادة يعيشون في اماكن مريحة فندقية وتقدم لهم وجبات ممتازة وتوفر لهم مواصلات مؤمنة مجانية من والى مقر عملهم كل هذا يستبعد مصر

هههههههههههه
البينه على من إدعى
أنت من قلت أن الأكلات الشعبية سيئة و غيرها كمان وفقا لخبرائك الأمريكان و الأجانب
فلتتحفنا يا فتى بزحاليق مولد النبى
بزحاليق مولد النبي؟!

:LOL::LOL: :LOL:
شاهدت بنفسي الصينيين في كذا مشروع بالسعودية يأكلون الكلاب
بل في أحد المرات وضعوا كلب حي في برميل ماء يغلي!

مشروع قطار الحرمين شاهد عليهم:LOL: :LOL: :LOL:

المناطق التي كانت تحت الشركة الصينية بعد فترة وجيزة ما تحصل ولا كلب في المكان:LOL:

بزحاليق مولد النبي؟!

قديما المصريين كانوا بيعملوا مولد للنبى (مثل مولد السيدة زينب و مولد الحسين و هكذا) و بيكون على اساسه الذكر للكبار و لعب للاطفال و لان السيدات مكانوش بيروحوا الموالد فمكنش فيه حد بياخد بالوا من الاطفال سوى اصحاب اللعب.

فكان الناس الفتاية بتقول انها هتجيب زحاليق فى المولد علشان الاطفال يلعبوا بيها و طبعا مكنش بيحصل .. فالتصقت الجملة بالفتى ..

و ان كانت فى طريقها للزوال بعد ظهور مصطلحات اخرى كالفتى و الهبد

هناك مبالغة في كلامك

نعم و لا

لم يبالغ : لانه بالفعل لا يوجد في الجيش المصري فني اجنبي يشغل اَي معده

نعم يبالغ :
لانه يوجد خبراء أمريكان للدعم الفني و الإصلاح لدي القوات الجويه المصريه
لا اعلم عن باقي الاسلحه

يارب انك تستهبل . افريقيا يعني كل القارة شمال جنوب . بس هم مايبون يحددون اي دولة
في عادة لا يستخدم مصطلح افريقيا للدلالة على دول شمال افريقيا كما لايستخدم مصطلح غرب اسيا لصالح مصطلح الشرق الاوسط
لعدد من الاسباب الا وهي الاختلاف الكبيربين شمال افريقيا وبقية افريقية كما هنالك احتلاف جذري بين عرب اسيا وبقية الاسويين

في عادة لا يستخدم مصطلح افريقيا للدلالة على دول شمال افريقيا كما لايستخدم مصطلح غرب اسيا لصالح مصطلح الشرق الاوسط
لعدد من الاسباب الا وهي الاختلاف الكبيربين شمال افريقيا وبقية افريقية كما هنالك احتلاف جذري بين عرب اسيا وبقية الاسويين
فيه فرق اسيا قارة عملاقة حجمها حجم عدت قارات مجتمعة اما افريقيا اصغر من روسيا ويمكن حجمها تقريبا حجم كندا او الولايات المتحدة . فالاتقارن مصطلحات اسيا بالأفريقيا. و انا دايم اسمع اخبار احيانا يقولون افريقيا بالشكل عام و انا ماكذبتك لكن اقول بالنفس الوقت اقصد انهم كثير يستخدمون كلمة افريقيا بالقصد القارة كاملة

راجع معلوماتك .. افريقيا هى ثانى اكبر قارة فى العالم

اما افريقيا اصغر من روسيا ويمكن حجمها تقريبا حجم كندا او الولايات المتحدة
غير صحيح ما تفضلت به أخي الكريم مساحة إفريقيا تقارب ضعف مساحة روسيا البالغة 17 مليون كلم، إفريقيا مساحتها 30.3 مليون كلم و هي أكبر من كندا و الولايات المتحدة متجمعتين ( حوالي 20 مليون كلم )

غير صحيح ما تفضلت به أخي الكريم مساحة إفريقيا تقارب ضعف مساحة روسيا البالغة 17 مليون كلم، إفريقيا مساحتها 30.3 مليون كلم و هي أكبر من كندا و الولايات المتحدة متجمعتين ( حوالي 20 مليون كلم )

تأكدت من معلومتك طلعت صحيحه حجم افريقيا 30,370,000 كم . اكبر من ماتوقعت

تأكدت من معلومتك طلعت صحيحه حجم افريقيا 30,370,000 كم . اكبر من ماتوقعت
الكثير يظن أن إفريقيا قارة صغيرة و ذلك بسبب الانطباع الراسخ في الأذهان عن خريطة العالم و التي ترسم غالبا بإسقاط Winkel

أما بالأبعاد الواقعية هكذا تبدوا

الكثير يظن أن إفريقيا قارة صغيرة و ذلك بسبب الانطباع الراسخ في الأذهان عن خريطة العالم و التي ترسم غالبا بإسقاط Winkel
مشاهدة المرفق 175850
أما بالأبعاد الواقعية هكذا تبدوا
مشاهدة المرفق 175849
اللي لاحظته حتى السعودية بالصوره الأولى كأنه صغيرة . لكن الصوره الثانية طالعة عملاقة

مش عارف الهري ده ليه اساسا
أي شاب مصري خدم في الجيش يعرف إن ميس كل الوحدات بتكون يومين فراخ ويومين سمك ويومين لحم ده للفرد العادي وطبعا الوحدات النخبوية بيكون ليها ميس اجود من كدة كماً و نوعاً و اولها سلاح الطيران ده غير القوات الخاصة و الصاعقة و المظلات .. إذا كان ده ميس الجندي العادي فبتأكيد الميس هيبقى شيئ مميز الفنيين الأجانب أو على أقل قدير هيبقى زي مثل الميس العادي .. إنما كل يوم فراح ..! الكلام ده مش موجود في الجيش عندنا .
ثانيا سلاح الطيران عندنا له أولوية قصوى وكل اللي في الجيش عارفين كدة -( ده إحنا بنسميه الكعب العالي من شدة الإهتمام بالخدمات و النظام و الخدمات سواء للفرد أو للمنشآت ..

فيه فرق اسيا قارة عملاقة حجمها حجم عدت قارات مجتمعة اما افريقيا اصغر من روسيا ويمكن حجمها تقريبا حجم كندا او الولايات المتحدة . فالاتقارن مصطلحات اسيا بالأفريقيا. و انا دايم اسمع اخبار احيانا يقولون افريقيا بالشكل عام و انا ماكذبتك لكن اقول بالنفس الوقت اقصد انهم كثير يستخدمون كلمة افريقيا بالقصد القارة كاملة
حجم روسيا الحقيقي امام افريقيا

175859

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى