متابعة الوضع الميداني في سيناء

تكررت الواقعة فى شهر يناير 2020 ثلاث مرات من اشخاص محسوبين على معسكر المؤيديين وليس غلمان المؤامرة: نشر اخبار وصور واسماء شهداء عمليات ارهابية لم تتم اصلا فى سيناء
والله يرحمك يا فلان سنيف سنيف
السماء تستقبل شهيد جديد سنيف سنيف
نحسبهم فى .... سنيف سنيف

الحل بسيط جدا
يحفر خندق بيننا وبينهم بطول الحدود وبعرض امتار بسيطة ولن يستغرق تنفيذه الا شهور قليله وعمل حفر عميقة فيه على مسافات متباعده تملأ بمياه البحر ويستمر المليء بشكل كثيف حتى تغرق كل الانفاق بما فيها انفاق السرقة اللي بيدخلوا من خلالها كل شيء من اول الغذاء حتى السيارات والسلاح والدواعش
فتغرق جميع انفاقهم من بينها التي كانت حماس تتفاخر بادخال قاسم سليماني منها لغزة
ويبقى دواعش غزة فيها ومن يتبقى في سيناء يتم اصطياده
وبكدا يبقى ضربت اكتر من عصفور بحجر واحد :
- قضيت على الانفاق وخليهم يتصرفوا مع اللي محتل بلدهم احنا في نظرهم خونه بكل الأحوال
- قطعت امدادات الدواعش اللي بتدخل لهم من غزة اللي بيحاربونا بيها واللي هيا اصلا المفروض يحاربوا بيها حلفائهم الصهاينه
-ادبت وربيت البيئة الحاضنة ومفرخة الدواعش بغزة وبالتالي استقرار دائم بسيناء
وبكدا تبقى قضيت على الصداع اللي اسمه داعش للأبد دا لو الدوله حبت تنهي الموضوع وفيه اراده سياسية لكدا - لكن سياسة التهاون واسطوانة الأخوه وانهم اهلنا وعرب ومسلمين مع الناس دي هتخليهم يتجرأوا اكتر وأكتر

هو مش دة حصل فى بداية العمليات من ايام طنطاوى؟

الحل بسيط جدا
يحفر خندق بيننا وبينهم بطول الحدود وبعرض امتار بسيطة ولن يستغرق تنفيذه الا شهور قليله وعمل حفر عميقة فيه على مسافات متباعده تملأ بمياه البحر ويستمر المليء بشكل كثيف حتى تغرق كل الانفاق بما فيها انفاق السرقة اللي بيدخلوا من خلالها كل شيء من اول الغذاء حتى السيارات والسلاح والدواعش
فتغرق جميع انفاقهم من بينها التي كانت حماس تتفاخر بادخال قاسم سليماني منها لغزة
ويبقى دواعش غزة فيها ومن يتبقى في سيناء يتم اصطياده
وبكدا يبقى ضربت اكتر من عصفور بحجر واحد :
- قضيت على الانفاق وخليهم يتصرفوا مع اللي محتل بلدهم احنا في نظرهم خونه بكل الأحوال
- قطعت امدادات الدواعش اللي بتدخل لهم من غزة اللي بيحاربونا بيها واللي هيا اصلا المفروض يحاربوا بيها حلفائهم الصهاينه
-ادبت وربيت البيئة الحاضنة ومفرخة الدواعش بغزة وبالتالي استقرار دائم بسيناء
وبكدا تبقى قضيت على الصداع اللي اسمه داعش للأبد دا لو الدوله حبت تنهي الموضوع وفيه اراده سياسية لكدا - لكن سياسة التهاون واسطوانة الأخوه وانهم اهلنا وعرب ومسلمين مع الناس دي هتخليهم يتجرأوا اكتر وأكتر
غزة هي الشماعة التي يعلق عليها الفاشلون فشلهم​

غزة هي الشماعة التي يعلق عليها الفاشلون فشلهم​
لمن يملك ذرة عقل ومثقال ذرة من انصاف اغلب من يقتل من الدواعش هم من غزة بعد ان جفت منابع التنظيم البشرية وأصبح تسليحهم كله من غزة

شوف انا عندي مشكله مع :
-الاخوان
-واللي مش اخوان بس متعاطفين معاهم وبيحبوهم
-والخونة الكارهين لبلدهم اللي لا يستحقوا انهم يكونوا مصريين
-واللي مصر بالنسبه لهم حفنة تراب عفن
-واللي بيتاجروا بدم ابطالنا الشهداء وبيلمح ان البلد اللي مسئولة عن موتهم
في حين انه مابيرميش اللوم على الطرف المتسبب في موتهم وشايل سلاح لأنه يحمل نفس الفكر الغبي وبيبرر لهم قتلهم الجنود
لذلك ياريت تتجاهل بوستاتي وماتقتبسش ليا تاني لأني مايشرفنيش اني ارد عليك

عندما رأيت الفيديو.. لا يوجد لديهم زخم والفيديو مجمع مما يدل على ان قواتنا اشتبكت معاهم واسقطت منهم عدد ولو اصابات ثم لازوا بالفرار قبل قدوم اى دعم جوى..

ليسوا مقاتلين ولا اصحاب بأس ولكن الوحدة المدرعة المصرية كانت فى أريحية وارتكازها بدون خطة بسبب انعدام اى عمليات تقريبا وهذا يأخذ من حرص الفرد المقاتل واحتياطاته.. تشكيل دائرة استطلاع مركزة حول الوحدة كان كفيل برصد اى تحرك من مسافة امنة..

يوجد دعم غزاوى خاصة صواريخ ايرانية مضادة للدروع واجهزة لاسلكية.. يجب دفع الثمن ومعاودة اغراق الشريط الحدودى بدون اعتبار للمواطن الغزاوى العادى وبدون اى اعتبار لصراخ وعويل اى كلب هناك.. وايران لازم تتعور عشان لما تعرف الالم تفكر الف مرة ف ردة الفعل..

احقر البشر خوارج العصر اللي معتقد انه محاربة جيش مصر أولى من محاربة من احتل ارضه وانتهك عرضه
شايلين مخهم حاطين مكانه بطاطس ضاربه

لمن يملك ذرة عقل ومثقال ذرة من انصاف اغلب من يقتل من الدواعش هم من غزة بعد ان جفت منابع التنظيم البشرية وأصبح تسليحهم كله من غزة

شوف انا عندي مشكله مع :
-الاخوان
في حين انه مابيرميش اللوم على الطرف المتسبب في موتهم وشايل سلاح لأنه يحمل نفس الفكر الغبي وبيبرر لهم قتلهم الجنود
بتلك السرعة ياسبانخ بيه لا تكاد تطيق لي كلمة لك ماتريد شرف جنب اخواتك في قائمة التجاهل :coffee::طيب:

ياعزيزي هذا لا يعد دليل اتهام لتعميمة علي سكان القطاع المحاصرين والباغ عددهم 1.8مليون شخص مع اختلاف ثقافتهم ومرجعيتهم ما بين الاعتدال والتشدد​

اولا هناك العديد من الاعضاء و المشرفين اللى عاوزين بأى طريقه يثبتوا بصحة الفيديو وانه اخذ من زاويه تانيه او ربما الدبابه ضربت فى مكان تانى و تم تصوريها !! المهم انه يكون دبابة ضربت و استشهاد جنود مصريين , بالعكس انا ارى اى لعب او مونتاج بالفيديو فهو ينفي صحته.
واذا افترضنا ان ده فعلا حصل فارى ان الموضوع ليس كله سلبيات ففيه ايجابيات كثيرة
هى السلبيه الوحيده ان التنظيم مازال حى و انا اتمنى ان يكون مات وشبع مووت بس هو فى مرحله الانعاش و انا مع وجهه النظر انه لولا حماس و انها مازالت تعطيه قبلة الحياة عن طريق الدعم اللوجستي و القتالي كان مات من زمان و انا ارى ان الجزء الباقى للقضاء تماما على التنظيم هو ليس له علاقه بالقتال بل تنظيمى و مدنى عن طريق حصر كل بيت و حجر وحبة رمل بسيناء و ده مش حيكون عن طريق الجيش بل يكون عن طريق بناء قرى وتجمعات نموذجية و حصر كل اهالينا بسيناء و إدخال نظام المدنيه الحديثه و خدمتها بسيناء
ثانيا الايجابيات
أولا ضرب الدبابة كان أثناء مداهمات يعنى احنا الطرف المهاجم و ليس المدافع و كان بمنطقه كانت تعتبر من اخطر مناطق الارهاب بسيناء فمن المتوقع ان يكون عندك خسائر و لو انى اتمنى ان ربنا يسلم كل جندى حتى من اى خدش بسيط فهى معركه ممكن يكون عندك خساير بس انت لسه معرفتش انت كسبان اد ايه الحكايه مش استشهاد او اصابه جنود بس لا الحكايه انك كسبت المعركه دى كمان و تم دحرهم اكتر و اكتر
احنا داعش و الجزيرة رمت لينا الخبر اللى يرفع من معنويات الارهاب و لكننا لا نعرف بقية التفاصيل فبالتأكيد فى المقابل تم دهس و دعس عدد محترم من الدواعش او تم تدمير جزء محترم من البنية التحتية فى هذه المداهمة مما بالتأكيد سوف يقلب احساسنا بالاكتئاب و القهره الى احساس ان احنا كسبنا معركة جديدة ضد الإرهابيين .
اى معركه لازم يبقى فيها خساير ( دى حتى تدريبات اى الجيش فيها خساير و فاقد ) بس المهم ان احنا مبقناش نسمع صوت الإرهاب غير كل سنه او سنتين مره و ده معناه ان احنا كسبانين المعركة تمام والحمدلله و ان شاء الله تنقطع اخبارهم تماما فى القريب
ربنا يشفى المصابين ويرحم الشهداء

اولا هناك العديد من الاعضاء و المشرفين اللى عاوزين بأى طريقه يثبتوا بصحة الفيديو وانه اخذ من زاويه تانيه او ربما الدبابه ضربت فى مكان تانى و تم تصوريها !! المهم انه يكون دبابة ضربت و استشهاد جنود مصريين , بالعكس انا ارى اى لعب او مونتاج بالفيديو فهو ينفي صحته.
هى السلبيه الوحيده ان التنظيم مازال حى و انا اتمنى ان يكون مات وشبع مووت بس هو فى مرحله الانعاش و انا مع وجهه النظر انه لولا حماس و انها مازالت تعطيه قبلة الحياة عن طريق الدعم اللوجستي و القتالي كان مات من زمان و انا ارى ان الجزء الباقى للقضاء تماما على التنظيم هو ليس له علاقه بالقتال بل تنظيمى و مدنى عن طريق حصر كل بيت و حجر وحبة رمل بسيناء و ده مش حيكون عن طريق الجيش بل يكون عن طريق بناء قرى وتجمعات نموذجية و حصر كل اهالينا بسيناء و إدخال نظام المدنيه الحديثه و خدمتها بسيناء
ثانيا الايجابيات
أولا ضرب الدبابة كان أثناء مداهمات يعنى احنا الطرف المهاجم و ليس المدافع و كان بمنطقه كانت تعتبر من اخطر مناطق الارهاب بسيناء فمن المتوقع ان يكون عندك خسائر و لو انى اتمنى ان ربنا يسلم كل جندى حتى من اى خدش بسيط فهى معركه ممكن يكون عندك خساير بس انت لسه معرفتش انت كسبان اد ايه الحكايه مش استشهاد او اصابه جنود بس لا الحكايه انك كسبت المعركه دى كمان و تم دحرهم اكتر و اكتر
احنا داعش و الجزيرة رمت لينا الخبر اللى يرفع من معنويات الارهاب و لكننا لا نعرف بقية التفاصيل فبالتأكيد فى المقابل تم دهس و دعس عدد محترم من الدواعش او تم تدمير جزء محترم من البنية التحتية فى هذه المداهمة مما بالتأكيد سوف يقلب احساسنا بالاكتئاب و القهره الى احساس ان احنا كسبنا معركة جديدة ضد الإرهابيين .
اى معركه لازم يبقى فيها خساير ( دى حتى تدريبات اى الجيش فيها خساير و فاقد ) بس المهم ان احنا مبقناش نسمع صوت الإرهاب غير كل سنه او سنتين مره و ده معناه ان احنا كسبانين المعركة تمام والحمدلله و ان شاء الله تنقطع اخبارهم تماما فى القريب
,وساعه لم اجيب فيديو بمصادر لحاجه ضدهم بيتحذف علطول

فعلا علما ان حماس حاربت داعش في غزوو في ااحدود بتنسيق مع الجيش النصري
بالاضافة لأمر أخر هو ان رفح المصرية سويت بالتراب ونقلت لموقع اخر تحت مسمي رفح الجديدة مع حدود مشتركة لا تتجاوز 12كم ومازالت الاتهامات لا اراديا توجه لحماس فهذا عجز وفشل منقطع النظير لقوات الجيش

بالاضافة لأمر أخر هو ان رفح المصرية سويت بالتراب ونقلت لموقع اخر تحت مسمي رفح الجديدة مع حدود مشتركة لا تتجاوز 12كم ومازالت الاتهامات لا اراديا توجه لحماس فهذا عجز وفشل منقطع النظير لقوات الجيش

ده منع كتيير من عمليات الدعم للدواعش و حد كتيير من عملياتهم مما يثبت عكس وجهه نظرك و هى ان فعلا حماس لها ضلع كبير بمساعده الدواعش ( هو اكتر من ان كل شويه التنظيم ينعى دواعشه اللى قتلهم الجيش المصرى)
بس اذ قلنا ان اجراءات الجيش شلت حماس بنسبه 90 فى المئة مازال و لو نسبه 10 بالمئه و دى بتتم عن طريق التهريب المعتاد
هو المفروض نعمل زى اسرائيل نعمل جدار و مراقبه و تصوير ال24 ساعه للقضاء على الفئران نهائيا

فعلا علما ان حماس حاربت داعش في غزوو في ااحدود بتنسيق مع الجيش النصري
ايه دليك على هذا
اعتقد دليلك هم الارهابيين الغحمساويين الذي يتم الاعلان عنهم قتلى بواسطة تنظيمهم الارهابي داعش
الاولى على هؤلاء الجهاد ضد الصهاينة المغتصبين لاراضيهم وليس مهاجمة الجيش المصري
وعلى العموم انت ليس مصري ولا تعرف كافة التفاصيل عما كان يحدث في سيناء منذ عام 2007
الالاف من الاتفاق تم بنائها في عهد الرئيس السابق مبارك للتجارة ولتهريب الايلحة والافراد والسيارات وكنا نغض البصر عن ذلك كدولة من مبدا انهم محاصرون ونساعدهم على العيش وهذه الانفاق ربحوا منها هذه القيادات في حماس مئات الملايين من الدولارات
يكون هذا هو رد الجميل للمصريين والجيش المصري بالقتال ضدهم
اما حكاية ان حماس شماعة فهذا كلام تافه لا يستحق ان اضيع فيه وقتي للارد على هذه التفاهات التي ذكرتها انت واحد الاعضاء الاخرين
الخلاصة بلاش المتاجرة والمزايدة على حكومتنا وجيشنا المصري وخصوصا انك لست مصري وهذا الكلام ليس لك وحدك بل لاي عضو هنا لا يعرف التفاصيل عليه الرد بمنطقية

وان كنت مؤيد للاخوان الارهابيين الخونة او احد اذرعهم وجماعتهم فلا تطبل لهم في موضوع مصري لاننا كمصريين نعلم خستهم ونعلم خسة من يؤيدهم ومن على شاكلتهم في مصر وبعض الدول العربي ايضا

ثانيا الايجابيات
,وساعه لم اجيب فيديو بمصادر لحاجه ضدهم بيتحذف علطول
لست وحدكم من يحذف له تعليقات
انا سبقتم في الرد على بعض التخاريف والهبد المتعمد في الموضوع من اجل اثبات وجهة نظر مريضة لبعض من لهم عقد نفسية تجاه الجيش المصري
الواضح ان ردنا عليهم بيجوعهم جدا لذلك بيتم حذف تعليقاتنا
الغريب البعض هنا لا يريد ان ندافع عن بلدنا او جيشنا بل ان كان تعليقاتنا ضد الدولة ستجد الكثير من الاعجابات على تعليقاتنا
للاسف الشديد ان من ينشر هذه الاخبار المفبركة ليسوا مصريين فابالتالي ليس لهم الحق في نشر اخبار كاذبة..........على الاقل ان كان مصري سوف التمس له العذر لانه مصري ولكن للاسف هؤلاء غير مصريين ويريدوا ان يصفوا حسابتهم مع الجيش لكراهيتهم لهم بسبب ما فعله في انصارهم المخربين الاخوان المتاسلمين

ايه دليك على هذا
اعتقد دليلك هم الارهابيين الغحمساويين الذي يتم الاعلان عنهم قتلى بواسطة تنظيمهم الارهابي داعش
الاولى على هؤلاء الجهاد ضد الصهاينة المغتصبين لاراضيهم وليس مهاجمة الجيش المصري
وعلى العموم انت ليس مصري ولا تعرف كافة التفاصيل عما كان يحدث في سيناء منذ عام 2007
الالاف من الاتفاق تم بنائها في عهد الرئيس السابق مبارك للتجارة ولتهريب الايلحة والافراد والسيارات وكنا نغض البصر عن ذلك كدولة من مبدا انهم محاصرون ونساعدهم على العيش وهذه الانفاق ربحوا منها هذه القيادات في حماس مئات الملايين من الدولارات
يكون هذا هو رد الجميل للمصريين والجيش المصري بالقتال ضدهم
اما حكاية ان حماس شماعة فهذا كلام تافه لا يستحق ان اضيع فيه وقتي للارد على هذه التفاهات التي ذكرتها انت واحد الاعضاء الاخرين
الخلاصة بلاش المتاجرة والمزايدة على حكومتنا وجيشنا المصري وخصوصا انك لست مصري وهذا الكلام ليس لك وحدك بل لاي عضو هنا لا يعرف التفاصيل عليه الرد بمنطقية

وان كنت مؤيد للاخوان الارهابيين الخونة او احد اذرعهم وجماعتهم فلا تطبل لهم في موضوع مصري لاننا كمصريين نعلم خستهم ونعلم خسة من يؤيدهم ومن على شاكلتهم في مصر وبعض الدول العربي ايضا

كلام لا يعنيني قلي فقط اين دليلك على انهم حمساويين ؟ انا اعكيتك دليل قوي و هو ان حماس حاربت داعش في السابق

شوف انا عندي مشكله مع :
-الاخوان
شابوه
نفس مشاكلي معاهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى