متابعة الوضع الميداني في سيناء

استشهاد المقدم المقاتل البطل/ محمد عبد الاله ، بطل سيل ٦ و القوات الخاصة و صديق و اخ للشهيد مقدم / أحمد منسي
في الجنه ان شاء الله

مشاهدة المرفق 530479مشاهدة المرفق 530478

(ومن يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما)

سيناء بامكانها ان تكون نموذج اقتصادي فريد لو دخلت ضمن رؤية اقتصادية اقليمية تحيد دور داعمي المتمردين داخلها. قد نرى قاطرة اقتصادية مؤثرة.

(ومن يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما)
خلاص الدواعش بقو مؤمنين؟ طب و المصريين مش مؤمنين؟
بص انا فاهم انك بتحب تكتب تعليقات "عبيطة" عشان تجيب تفاعل و ريتش من المصريين بس يا ريت يبقى عندك "خط احمر" بينك و بين نفسك عشان نفسك مش عشانا احنا...احنا كده كده كبار و عارفين قدر نفسنا......احنا متفهمين انك ممكن تكون "حزين" عشان لما جه دور الخراب على مصر زى ما جه دور الخراب على دول قبليها فا وقعتها و تمكنت منها زى الجميلة لبنان و احنا والله متفهمين "النقطة" ديه و انا شخصيا بعد حاجات كتيره "تعاطفا" مع "الام" النفس اللى صايبه ناس كتيرة فى الدول اللى وقعت و انا بحط نفسى مكانهم و عشان كده "بفوت" كتير...بس حتت انك تاخد صف داعش عشان فى "بعض" المصريين بيؤذوك "نفسيا" بكلام "قاسى" فا ده "انا ضده" و ضدك انت كمان لما بتكتب كلام زيهم..فا خد كلامى بكل الحب و الهدوء اللى فى الدنيا و بطل "العبط ده" انك تخش فى تعليقات و تكتب اصل مصر كذا و مصر كذا و نوعيه كلام ان مصر مش زعيمة الشرق الاوسط و كلام الكلام النابع من "انسكيوريتى" ده "كوم" و انك تكتب تعليق زى ده "كوم" تانى...استهدي بالله و امسح الكلام ده

خلاص الدواعش بقو مؤمنين؟ طب و المصريين مش مؤمنين؟
بص انا فاهم انك بتحب تكتب تعليقات "عبيطة" عشان تجيب تفاعل و ريتش من المصريين بس يا ريت يبقى عندك "خط احمر" بينك و بين نفسك عشان نفسك مش عشانا احنا...احنا كده كده كبار و عارفين قدر نفسنا......احنا متفهمين انك ممكن تكون "حزين" عشان لما جه دور الخراب على مصر زى ما جه دور الخراب على دول قبليها فا وقعتها و تمكنت منها زى الجميلة لبنان و احنا والله متفهمين "النقطة" ديه و انا شخصيا بعد حاجات كتيره "تعاطفا" مع "الام" النفس اللى صايبه ناس كتيرة فى الدول اللى وقعت و انا بحط نفسى مكانهم و عشان كده "بفوت" كتير...بس حتت انك تاخد صف داعش عشان فى "بعض" المصريين بيؤذوك "نفسيا" بكلام "قاسى" فا ده "انا ضده" و ضدك انت كمان لما بتكتب كلام زيهم..فا خد كلامى بكل الحب و الهدوء اللى فى الدنيا و بطل "العبط ده" انك تخش فى تعليقات و تكتب اصل مصر كذا و مصر كذا و نوعيه كلام ان مصر مش زعيمة الشرق الاوسط و كلام الكلام النابع من "انسكيوريتى" ده "كوم" و انك تكتب تعليق زى ده "كوم" تانى...استهدي بالله و امسح الكلام ده

ياخي الدواعش هم الكلاب الاي قتلوا العسكري المصري. هجمت علي بدون مبرر.

موقفي على فكرة واضح ضد الدواعش والاخونج ومن سنين.

الله يسامحك بس.

كنا نتابع هذا التمرد من بعض المدنيين والارهابيين بالمنتدى في شبه جزيرة سينا

من خلال عمليات عدة

العملية نسر 1، 2011
العملية نسر 2, 2012
عملية حق الشهيد 2015
عملية حق الشهيد 2, 2016
حق الشهيد 3, 2016
حق الشهيد 4, 2017
عملية سيناء 2018
ولا زالت العمليات في 2022

لابد من حل جذري له ام ان الموضوع له هدف سياسي

رحم الله الضباط والجنود وصبر اهاليهم على فراقهم

سيناء بامكانها ان تكون نموذج اقتصادي فريد لو دخلت ضمن رؤية اقتصادية اقليمية تحيد دور داعمي المتمردين داخلها. قد نرى قاطرة اقتصادية مؤثرة.

سينا لو فيه ادارة ذكية ممكن تكون لاس فيغاس سياحة ومهرجانات تسوق الخ
وكل اللي يمر القناة ينزل يرحرح شوي ويدفع

تعامل المصريين مع اهل سيناء عنصري وبعض تعليقات الجهال بالموضوع خير دليل

تعامل المصريين مع اهل سيناء عنصري وبعض تعليقات الجهال بالموضوع خير دليل
اهي كلمة اهل سيناء دي عنصرية ضد باقي الشعب المصري كأن سيناء ملك لأهلنا في البدو فقط وباقي الشعب غريب

جميع الشعب المصري هو أهل سيناء لأنها جزء من الدولة

يا عنصري يا وحش😡

غرامة عشين جنية

سينا لو فيه ادارة ذكية ممكن تكون لاس فيغاس سياحة ومهرجانات تسوق الخ
وكل اللي يمر القناة ينزل يسيناء هي الاستاد الوحيد لاي مباراة في الماضي او المستقبل باستثناء المثلث الجنوبي ال بالفعل توجد به تنميه واستثمارات بالاضافة لضغف الموارد في شبه الجزيره عموما
سيناء كانت وستظل هي الاستاد الوحيد لاي مباراة بين دولة اسرائيل ومصر باستثناء المثلث الجنوبي الاي بالفعل توجد به تنميه واستثمارات بالاضافة لضعف الموارد في شبه الجزيره عموما ومصر تعي ان ضخ اي استثمارات جديه هو استثתمار غير مضمون

هجوم مسلح علي كمين مسجد الصالحين داخل محافظة الاسماعيلية

و انباء غير مؤكدة عن استشهاد ضابط و 3 مجندين من قوة الكمين لتابع لجهاز الشرطة المصرية بعد هجموم عدد من المسلحين علي الكمين و حاول احدهم سرقة المدرعة التابعة للكمين لكن تم تصفيته و لاذ الباقي بالفرار و جاري ملاحقتهم بعد اغلاق مداخل و مخارج المدينة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى