الشروط الخاصة للالتحاق بالكليات والمعاهد العسكرية المصرية

علي ايامي كانت 50 % والله و زى ما انت قولت الاحصائية مكتوب فيها ايام ما كانت الثانوية العامة سنة 2 و سنة 3 بيكملوا بعض
مش سنة واحدة زى الايام ديه
انت بس شكلك مشوفتش الايام ديه
و الاحصائية بتتكلم عن ان اى كلية مش مذكورة فى الكليات تبقي بتقبل من 50 % يعني العسكرية كلها 50 %
يبدو ان العضو عمرو حسين بينسي كتير هو بيكتب ايه في المشاركات التانيه في مواضيع اخري ؟
في احد المواضيع عن مصر ولما افضي هطلعهالك قريب جدا
حضرتك كتبت انك كمان بتحاول تشفلك وأسطه علشان متدخلش الجيش لما تخلص وكان الموضوع الاعمال الارهابيه ومقتل جنود الجيش وتحديدا في اخر عمليه ضدهم بسيناء واستشهاد حولي 30 شخص وطبعا حضرتك كنت بتدعّو لعدم إرسال المجندين الجدد وقلت موضوع ان شباب كتير بيهربوا من الجيش وانت لما تخلص هتعمل زيهم ؟
ازاي بقي كانت علي ايامك 50% ليه عندك ستين سنه مثلا ؟
اذا كان انا عام 1990 كان اول سنه الكليه الحربيه علي ايام تأخذ علمي فقط ومجموع 70% دا كله بيبرهن ايه ؟
بيبرهن
ان اسمك مش حقيقي
ليك غرض واحد فقط
توجهك واحد فقط
هدفك شئ واحد فقط
وأنك بتكذب
ملحوظه
في نفس الموضوع
انت لسه حتي الان مجبتش الفديو بتاع المتحدث العسكري اللي بيعلن فيه مقتل 6000 داعشي او تجبلنا كل بياناته علشان نحسب كام قتيل
الحمدالله انا ذاكرتي قويه جدا

يبدو ان العضو عمرو حسين بينسي كتير هو بيكتب ايه في المشاركات التانيه في مواضيع اخري ؟
حضرتك كتبت انك كمان بتحاول تشفلك وأسطه علشان متدخلش الجيش لما تخلص وكان الموضوع الاعمال الارهابيه ومقتل جنود الجيش وتحديدا في اخر عمليه ضدهم بسيناء واستشهاد حولي 30 شخص وطبعا حضرتك كنت بتدعّو لعدم إرسال المجندين الجدد وقلت موضوع ان شباب كتير بيهربوا من الجيش وانت لما تخلص هتعمل زيهم ؟
اذا كان انا عام 1990 كان اول سنه الكليه الحربيه علي ايام تأخذ علمي فقط ومجموع 70% دا كله بيبرهن ايه ؟
بيبرهن
ان اسمك مش حقيقي
ليك غرض واحد فقط
توجهك واحد فقط
هدفك شئ واحد فقط
وأنك بتكذب
ملحوظه
في نفس الموضوع
انت لسه حتي الان مجبتش الفديو بتاع المتحدث العسكري اللي بيعلن فيه مقتل 6000 داعشي او تجبلنا كل بياناته علشان نحسب كام قتيل
وهذه مشاركتك

بيبرهن
ان اسمك مش حقيقي
ليك غرض واحد فقط
توجهك واحد فقط
هدفك شئ واحد فقط
وأنك بتكذب
ملحوظه
في نفس الموضوع

صديقي انتسب ليها و كان جايب مجموع 50 % عام 2007

لم اقول ابدا انى انا قولت صديقي دخلها بمجموع 50 % و كنا ادبي
سيبك من شغل التخوين دا علشان مش هيمشي معايا روق انت بس كدا
و هاتلي مشاركتي اللى قولت فيها انى بدور على وسطة اخرج منها للجيش
انا قولت ان فى ناس كتير ممكن تعمل المستحيل علشان متدخلش الجيش و انا منهم
اللى بيخون الناس بدون دليل هو اللى خاين على فكرة
علي فكرة انا خريج الاورمان الثانوية بالدقي
و اسمي حقيقي او مش حقيقي دا مش شانك
و شانى الخاص ليش شانك
و الكلية الجوية كانت بتقبل من 50 % ادبي انا خريج الاورمان الثانوية بالدقي و من هناك كمان
انا ممكن اخون زيك و اقولك الضابط و لا امين الشرطة اللى مشغلك قالك تكتب تقارير و هو اللى بيملك الكلام دا :D
الاتهامات مفيش اسهل منها

وعن شروط الكلية الجوية‏,‏

أوضح اللواء فليفل أنها تقبل الحاصلين علي شهادة الثانوية العامة والثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة ويشترط ألا تزيد السن في اول اكتوبر‏2008‏ علي‏22‏ سنة والنسبة المئوية للمجموع‏50%‏ فأكثر‏.‏

انا بقي عايز اعتذار رسمي من الضابط اللى مشغلكم :D

كانوا قبل كدا كمان بى 50 % فقط كل الكليات االعسكرية و الشرطة
انا لسه مش متخيل لحد دلوقتي ازاي في شخص مصدق ان على الاقل كلية زي الطب العسكرية او الفنية العسكرية ممكن تاخد من 50%
ولما تقوله كلامك غلط يجيبلك مصدر مضروب
وبدل ما يعتذر يقعد يقاوح

انا لسه مش متخيل لحد دلوقتي ازاي في شخص مصدق ان على الاقل كلية زي الطب العسكرية او الفنية العسكرية ممكن تاخد من 50%
ولما تقوله كلامك غلط يجيبلك مصدر مضروب
وبدل ما يعتذر يقعد يقاوح

الاهرام مصدر مضروب ؟؟؟ ازاى جريدة رسمية مصدر مضروب
و بعدين انا استشهد بصديقي اللي دخل الكلية الجوية كما قولت بالنص بى 50 %
اللى بيقوح هو انتم
انا جبت دليل من مصدر رسمي على كلامي
و بعدين مين جاب سيرة الفنية العسكرية و الطب العسكرية
انا كنت بقصد الفروع الاساسية
و من اهمها الجوية كانت بتقبل بى 50 % و جبت دليل
من الاافضل ان تعتذر او لا تقتبس مرة اخري مني
علي فكرة انا اعتذرت عن كلامي في موضوع قطر
انا اعتذر لما اخطا هذا طبيعي

الاهرام مصدر مضروب ؟؟؟ ازاى جريدة رسمية مصدر مضروب
و بعدين انا استشهد بصديقي اللي دخل الكلية الجوية كما قولت بالنص بى 50 %
اللى بيقوح هو انتم
انا جبت دليل من مصدر رسمي على كلامي
و بعدين مين جاب سيرة الفنية العسكرية و الطب العسكرية
انا كنت بقصد الفروع الاساسية
و من اهمها الجوية كانت بتقبل بى 50 % و جبت دليل
من الاافضل ان تعتذر او لا تقتبس مرة اخري مني
علي فكرة انا اعتذرت عن كلامي في موضوع قطر
انا اعتذر لما اخطا هذا طبيعي
يا عم ارحمني واقرأ اول فقرة من مصدرك كويس
هتلاقي التصنيف ملوش علاقة بالمنشات التعليمية المستقلة زي الأزهر وكليات الجيش والشرطة والجامعة الأمريكية وأكاديمية النقل البحري

انا تعبت الصراحة

يا عم ارحمني واقرأ اول فقرة من مصدرك كويس
هتلاقي التصنيف ملوش علاقة بالمنشات التعليمية المستقلة زي الأزهر وكليات الجيش والشرطة والجامعة الأمريكية وأكاديمية النقل البحري

انا تعبت الصراحة
سلامتك من التعب
المصدر اهو علي كلامي
وعن شروط الكلية الجوية‏,‏

أوضح اللواء فليفل أنها تقبل الحاصلين علي شهادة الثانوية العامة والثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة ويشترط ألا تزيد السن في اول اكتوبر‏2008‏ علي‏22‏ سنة والنسبة المئوية للمجموع‏50%‏ فأكثر‏.‏

انا بقي عايز اعتذار رسمي من الضابط اللى مشغلكم :D

انت الان مطالب باعتذارين
اعتذار عن هذه المشاركة اللي عممت فيها ثم تراجعت وتكلمت عن الكلية الجوية فقط

كانوا قبل كدا كمان بى 50 % فقط كل الكليات االعسكرية و الشرطة

واعتذار عن هذا المصدر الذي ليس له اي علاقة بكليات الجيش والشرطة

الطيار يأخذ القرار في كسر من الثانية فلا بد من ذكاء متقد واستاذ لي في الجامعة تصادف مع طيار مقاتل وسألة عن سبب تدني مجموع الطلاب الملتحقة بالكلية فاخبرة ان الحالة الطبية للشعب المصري ليست جيدة ومن متطلبات الكلية ان تكون الحالة الطبية 100% فيضطروا للنزول بمجموع الثانوية وصديق لي تقدم لاختبارات الجوية واجري لة اكثر من 20 فحص للعين فقط وخرج في النهاية بسبب مشكلة بسيطة جدا في تكور القرنية

انا لي قريب طيار مقاتل بيقولي بالمعدل ده كلها 25 سنه و هانقفل السلاح الجوي .. طبعا بيقولها بهزار

الحد الأدنى لدرجات كويس
بعكس عندنا في السعودية لكن شكل الواسطة اكثر مننا
الشروط الدراسية عندنا لدخول اي كلية عسكرية
الثانوية العامة اكثر 80% فقط قسم علمي
و ان تكون درجته في اختبار القدرات اكثر من 60%
و اختبار التحصيلي اكثر 60%
و اختبار الكفايات للغة الانجليزية

طبعا أنسى تدخل اذا كانت درجات اقل 95 في الثانوية و 78 في التحصيلي و القدرات و اختبار الكفايات ٣٠
و من يدخل اقل من كذا واسطة قوية جدا

مشكلة الواسطه عندنا في مصر انها ثقافه يعني شيء بقي متعارف و الناس متصالحه معاه .. ده غير العدد الكبير جدا الي بيقدم و الناس الي بتشوف انها فرصه للاستقرار والامان الوظيفي

لو الاحوال الاقتصادية في مصر اتحسنت هايخف الضغط ده علي الكليات العسكرية لانه هايبقي في بدايل تانيه في القطاع الخاص اكثر ربحيه و احسن في ظروف العمل و ساعتها مش هايقدم الا الي عايز وحابب يكون في العسكرية او في سلك الشرطة

بيبرهن
ان اسمك مش حقيقي
ليك غرض واحد فقط
توجهك واحد فقط
هدفك شئ واحد فقط
وأنك بتكذب
ملحوظه
في نفس الموضوع

ايه ده .. هو طلع لجنه :D:D:D

مشكلة الواسطه عندنا في مصر انها ثقافه يعني شيء بقي متعارف و الناس متصالحه معاه .. ده غير العدد الكبير جدا الي بيقدم و الناس الي بتشوف انها فرصه للاستقرار والامان الوظيفي

لو الاحوال الاقتصادية في مصر اتحسنت هايخف الضغط ده علي الكليات العسكرية لانه هايبقي في بدايل تانيه في القطاع الخاص اكثر ربحيه و احسن في ظروف العمل و ساعتها مش هايقدم الا الي عايز وحابب يكون في العسكرية او في سلك الشرطة
كل مكان فيه واسطة في عالمنا العربي
لكن تختلف من دولة الى دولة
عندنا كليات وزارة الدفاع كلية الملك فيصل الجوية اقل نسبة كباقي الكليات في مسالة الواسطة
لان بعد الكشف الطبي و مقابلة فيه اختبار تحريري و اختبار لغة انجليزية و غير ان الكشف الطبي لكلية الحربية و البحرية و الدفاع الجوي في مكان واحد و الجوية لوحده
فما ممكن تقول الحربية او الدفاع الجوي او البحرية طلاب الواسطة في كل دفعة من ١٠٪‏ الى ٢٥ ٪‏ من كل دفعة
بعكس الجوية لانها تختار المتفوقين و حتى مقاسات العظام الفخذ و الرجل تحسب لاختيار
لكن وزارة الدفاع من سنتين فتحت باب الابتعاث الطلبة المتفوقين
الى الكليات العسكرية امريكا المانيا كوريا الجنوبية فرنسا بولندا فقط و تم إلغاء كذا دولة و كان العدد المقبولين قليل في الابتعاث اما الان العدد اكثر مِم السابق و الدول المختار متفوقة في التدريب و زاد عدد المقبولين
اما كلية الملك خالد العسكرية التابعة لوزارة الحرس الوطني اذا ما عندك واسطة أنسى تدخل ممكن تقول أغلبية الطلاب واسطة

الضابط له في المجتمع مكان و كلمة مسموعة و راتب مميز
فاتوقع الإقبال عندنا يميل اكثر لمكانة الاجتماعية

كل مكان فيه واسطة في عالمنا العربي
لكن تختلف من دولة الى دولة
عندنا كليات وزارة الدفاع كلية الملك فيصل الجوية اقل نسبة كباقي الكليات في مسالة الواسطة
لان بعد الكشف الطبي و مقابلة فيه اختبار تحريري و اختبار لغة انجليزية و غير ان الكشف الطبي لكلية الحربية و البحرية و الدفاع الجوي في مكان واحد و الجوية لوحده
فما ممكن تقول الحربية او الدفاع الجوي او البحرية طلاب الواسطة في كل دفعة من ١٠٪‏ الى ٢٥ ٪‏ من كل دفعة
بعكس الجوية لانها تختار المتفوقين و حتى مقاسات العظام الفخذ و الرجل تحسب لاختيار
لكن وزارة الدفاع من سنتين فتحت باب الابتعاث الطلبة المتفوقين
الى الكليات العسكرية امريكا المانيا كوريا الجنوبية فرنسا بولندا فقط و تم إلغاء كذا دولة و كان العدد المقبولين قليل في الابتعاث اما الان العدد اكثر مِم السابق و الدول المختار متفوقة في التدريب و زاد عدد المقبولين
اما كلية الملك خالد العسكرية التابعة لوزارة الحرس الوطني اذا ما عندك واسطة أنسى تدخل ممكن تقول أغلبية الطلاب واسطة

الضابط له في المجتمع مكان و كلمة مسموعة و راتب مميز
فاتوقع الإقبال عندنا يميل اكثر لمكانة الاجتماعية

الكشف الطبي جميعه في مكان واحد : وزارة الدفاع . استقبال الطلبة جنب اسكان الظباط ومدرس الابناء .. وبعدها يتم قياس الطول والوزن اذ طلع متناسق ومطلوب ... يتم نقلهم على باصات الى وزارة الدفاع ويتم المقابله الشخصيه والفحص الطبي
بعدها باليوم التالي يتم فحص الياقه . الجوية يذهبون الى الكلية الجويه . والدفاع الجوي والبريه الى كلية الملك عبدالعزيز الحربيه بالعيينة . والبحرية الى قاعد الملك سلمان للاسناد البحري
اخوي الصغير معدله : 87 التراكمي قسم علوم طبيعيه : و 68 قدرات :و 71 تحصيلي : ومع ذالك يقولون شكلك بتمسك الباب . ولاشفلك فتامين واو

الكشف الطبي جميعه في مكان واحد : وزارة الدفاع . استقبال الطلبة جنب اسكان الظباط ومدرس الابناء .. وبعدها يتم قياس الطول والوزن اذ طلع متناسق ومطلوب ... يتم نقلهم على باصات الى وزارة الدفاع ويتم المقابله الشخصيه والفحص الطبي
بعدها باليوم التالي يتم فحص الياقه . الجوية يذهبون الى الكلية الجويه . والدفاع الجوي والبريه الى كلية الملك عبدالعزيز الحربيه بالعيينة . والبحرية الى قاعد الملك سلمان للاسناد البحري
اخوي الصغير معدله : 87 التراكمي قسم علوم طبيعيه : و 68 قدرات :و 71 تحصيلي : ومع ذالك يقولون شكلك بتمسك الباب . ولاشفلك فتامين واو
تطلع في الباص من الأبناء الى وزارة الدفاع
و بعده يعطونهم تعليمات و يعرفون عن الابتعاث
الفحص الطبي الجوية يسار و باقي الكليات يمين

الله يوفق اخوك و ان شاء الله انه من المقبولين اهم شي يسوي الى عليه و الباقي على الله

تطلع في الباص من الأبناء الى وزارة الدفاع
و بعده يعطونهم تعليمات و يعرفون عن الابتعاث
الفحص الطبي الجوية يسار و باقي الكليات يمين

الله يوفق اخوك و ان شاء الله انه من المقبولين اهم شي يسوي الى عليه و الباقي على الله
تصدق عاد نزلته الساعه5 الفجر . متى رجع؟؟؟
رجع الساعه 3 العصر من الفحص والمقابله

عودة
أعلى